Katana der ikke kan lide vinter
Fra : Sace

Dato : 24-11-05 21:57

Hej..

Jeg har nu et stykke tid kørt på min katana LC, efter jeg har
monteret ny cylinder. Den har kørt fint indtil videre. Men så en dag
nægtede den pludselig at holde tomgang. Jeg tænkte at det nok var
kulden, og den kørte som den skulle når den bare fik gas. Og det blev
ved, hver gang jeg kørte. Så har der været et par dage hvor der har
været lidt varmere, der har den kørt som den plejer. Idag kører jeg
så en tur til byen i regnvejr. Den køre ok, men vil igen ikke gå i
tomgang. Og når man slipper gassen, lyder det som om motoren dør, og
bare bliver trukket rundt. Og så hoster den noget når den får gas,
inden den kommer op i fart. Så på vej hjem, i regnvejr, stopper den
helt. Den kan lige med bundgas holde en fart så den kan køre frem, ca
20kmt.
Jeg kommer hjem, kigger, der er ikke noget synligt galt. Efter et
kvarter starter jeg den, og så tager den gassen som den skal ? :S

Det skal siges at luftskruen mangler i karburatoren, og autochoker er
taget fra.

Nogen ideer til hvad det kan være? Bare vejret der driller den?

Fra : Thomas B

Dato : 24-11-05 23:15

"Sace" <andersbp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det skal siges at luftskruen mangler i karburatoren, og
> autochoker er
> taget fra.

når det bliver koldt i vejeret. så er luften anderledes. det vil sige at ved
indsugnings fasen. kan der komme meget mere luft ind. kold luft fylder
mindre end varm luft. intercooler princip fra tuning af biler. så det er et
blandnings problem. og som du beskriver problemet er det for mig at se en
indstillings problem af luftskrugen. den virker nemlig imellem området.

Den gammle katana jeg havde var ved lovlig stand en satan nogle gange til at
starte hvis man var for hurtig med håndtaget når den var kold. den gik total
død og kunne først starte igen efter ca 10-15 min. men efter et malossi
sports kit samt en ny polini membran var der aldrig nogle problemer.

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 16:11

"Thomas B" <tb_aalborg[fjern dette]@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> blandnings problem. og som du beskriver problemet er det for mig at se en
> indstillings problem af luftskrugen. den virker nemlig imellem området.

Luftskruen virker mellem 0 og 1/3 gas...

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 25-11-05 08:01

Hejsa!
Har du prøvet med sprit i benzinen?

Kurt

Fra : Morten Trab

Dato : 25-11-05 08:10

On 24 Nov 2005 12:57:05 -0800, "Sace" <andersbp@gmail.com> wrote:

> [...]
>Jeg kommer hjem, kigger, der er ikke noget synligt galt. Efter et
>kvarter starter jeg den, og så tager den gassen som den skal ? :S

Hvis du finder en løsning, så sig endeligt til...
Jeg har en Big Max der laver ca. samme nummer, bortset fra når den er
godt varm, så vil den slet ikke tage gassen, dvs. fuld gas på
håndtaget = lidt mindre omdrejninger end tomgang...

Når den så igen er kølet af (da det skete stod den 12 timer mens jeg
var på arbejde) så kan den køre igen, indtil den bliver godt varm...

Troede det var karburatoren der var stoppet, så den havde jeg splittet
i atomer forleden, men der var ikke det mindste skidt i, ej heller i
benzinfiltret, så det kan jo åbenbart ikke være benzintilførslen som
ellers var min første indskydelse...

Mvh. Morten Trab

Fra : Morten Trab

Dato : 27-11-05 12:49

Fandt lige ud af, på min scooter, at den tilsyneladende ikke kan holde
benzinflowet...

Når den er startet i tomgang er benzinfiltret fyldt med benzin, men så
snart jeg giver den fuld gas tømmes det langsomt for tilsidst at være
næsten tomt og scooteren begynder at hakke i det...

Kan det være benzinhanen under tanken
(http://www.thansen.dk/product.asp?c=628448270&n=905295018&pn=464122767)
der ikke åbner nok...
Så vidt jeg kan se fungerer den via noget vacuum eller noget i den
stil, så det kan vel også være vacuum (eller hvad det nu er) slangen
som er utæt et eller andet sted?!

Mvh. Morten

Fra : Sace

Dato : 25-11-05 12:03

Tak for svarene.

Okay, så langt så godt. Dog undre gårsdagens "stunt" mig lidt. Men
kan det tænkes at der være kommet vand ind ved luftskrue hullet, som
har foresaget den dårlige gang? Vil prøve i dag, og hvis den køre
som den skal er det jo nok vandet der var skyld i det.

Jeg har malossi sport og polini membran :(

Med hensyn til sprit, burde det ikke kun være nødvendigt hvis det
fryser? For det har det ikke gjordt de gange jeg har haft problemet,
måske en enkelt.

Fra : Henning Lund

Dato : 25-11-05 12:59

Sace <andersbp@gmail.com> skrev:
> Med hensyn til sprit, burde det ikke kun være nødvendigt hvis det
> fryser? For det har det ikke gjordt de gange jeg har haft problemet,
> måske en enkelt.

Sprit bruges ved temperaturer under 5 grader hvor der let dannes
karburatoris

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : Morten Trab

Dato : 25-11-05 14:23

On Fri, 25 Nov 2005 12:58:51 +0100, "Henning Lund"
<falsk_adresse@noget.invalid> wrote:

>Sprit bruges ved temperaturer under 5 grader hvor der let dannes
>karburatoris

Hvad er blandingsforholdet, pr. liter benzin??

Mvh. Morten

Fra : Kaj Kristian Thomsen

Dato : 25-11-05 16:04

Morten Trab wrote:

> Hvad er blandingsforholdet, pr. liter benzin??

Står som regel på bøtten hvilket forhold det skal blandes, men
typisk rækker en 1/2L karburatorsprit til 40-50 L benzin

Fra : Sace

Dato : 25-11-05 16:19

Okay, det er muligvis det.

Nu har jeg haft kørt på den i dag. Den kan fint køre igen, men når
man slipper gassen dør motoren helt hen, og når man så giver den gas
igen, hoster den et par gange før den kører. Hvis man så stopper
når den er varm, og lader den stå i 5min er den klar igen, og køre
som den skal!?

Hvad siger i, er det karburatorsprit der er løsningen? Syntes bare det
er mærkeligt at det er blevet værere på det sidste (i starten
hostede den kun en gang når man acc)

Der ud over har jeg bestilt en skrue, fjeder, oring og messingskive til
karburatoren.. Og det koster 250kr!!!

Fra : Sace

Dato : 25-11-05 17:43

Hej igen

Okay, tak for info. Tror i det kan være mit problem, at jeg skal have
sprit i den? Syntes bare det er mærkelig at det er blevet lidt værre
her på det sidste, men det kan måske have noget at gøre med den
høje luftfugtighed i disse dage?

Der ud over har jeg bestilt en luftskrue, da jeg ikke syntes det er så
fedt at der er hul ind i karburatoren hele tiden. 250kr koster det!
LANDEVEJSRØVERI !

Fra : Sace

Dato : 26-11-05 18:28

Jeg forsøger lige igen, mine indlæg dukker vist ikke op?

Nu har jeg hældt en deciliter sprit i tanken. Her efter den første
tur på 8km, i 0 grader, hoster den igen helt vildt og tager ikke
gassen?

Har bestilt en luftskrue (250kr!)

Fra : Sace

Dato : 26-11-05 18:29

Google er ikke meget for at lade mig poste.

Nu har jeg kørt 8km ved 0 grader, efter at have puttet en dl sprit i
tanken. Og den dør stadig til sidst og vil ikke tage gassen?

Har bestilt ny luftskrue, 250kr!!!!

Fra : Sace

Dato : 26-11-05 18:34

Hey igen.

Google er lidt svær at få til at poste?

Nu har jeg fyldt sprit i og kørt 8km, og den gør det stadig. Det var
0 grader. Den døde helt til sidst og tog ikke gassen..
Jeg kom en dl i.
Men så ventede jeg lige 10min, så den var klar igen, og kørte
præcist samme tur på samme måde. Og så var den pludselig helt fin
igen? Kørte som den skulle osv.

Kan det tænkes at der lige skulle køres lidt før det sprit har
effekt?

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 27-11-05 12:26

Ja, spritten, skal jo lige igennem systemet, slanger, pumpe mm inden den
kommer ned i karburatoren, hvor den skal virke.

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 16:12

"Kurt Kristiansen" <kurt.kristiansen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, spritten, skal jo lige igennem systemet, slanger, pumpe mm inden den
> kommer ned i karburatoren, hvor den skal virke.

Hvilken pumpe er det mon? :)

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 27-11-05 20:16

Måske en benzinpumpe...............

Kurt

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 22:33

> Måske en benzinpumpe...............

Okay... på en Katana?

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 28-11-05 15:03

Aner det ikke, kender ikke en Katana, men på min gamle PGO er der såmænd en
benzinpumpe. Så det er vel ikke et skud helt hen i vejret at gætte på at der
også må være en sådan på en Katana, vel...
Det var også ligesom at illustrere hvor mange omveje benzinen incl. sprit
skal, inden det når derhen hvor det skal virke.

Hilsen
Kurt, der ikke er Katana ekspert, men ved at sprit er godt ved < 5 grader.

Fra : Allan Riise

Dato : 28-11-05 17:40

Kurt Kristiansen wrote:
> [...]
>

> Hilsen
> Kurt, der ikke er Katana ekspert, men ved at sprit er godt ved < 5

Hmm, ville nok nærmere mene at det kunne være vakuum slangen op til
benzinhanen, men nu er jeg jo også amatør, så det.....

--
Allan Riise
http://www.scootergalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59672

Fra : Sace

Dato : 27-11-05 13:17

Lol hvem sagde repost fra min side :P men den skrev database error hver
gang jeg forsøgte, beklager rodet.

Nu kører den tilsyneladende som den skal igen! Tak for hjælpen.

Vil det være en god ting at dække min køler af her i vinter? Jeg har
47 cylinder på den jo..

Morten:

Prøv da at tage vaccum og benzin slange af karburatoren, og sug i
vaccum slangen. Så kan du mærke/høre utætheder, . Hvis hanen fejler
noget, kan du se det. Der skulle gerne komme en helt jævn stråle
(husk lige at sætte noget under, så du ikke hælder benzinen over det
hele)

Fra : Morten Trab

Dato : 27-11-05 14:07

On 27 Nov 2005 04:16:48 -0800, "Sace" <andersbp@gmail.com> wrote:

>Prøv da at tage vaccum og benzin slange af karburatoren, og sug i
>vaccum slangen. Så kan du mærke/høre utætheder, . Hvis hanen fejler
>noget, kan du se det. Der skulle gerne komme en helt jævn stråle

Den er helt jævn, synes så bare ikke det er voldsomt meget der kommer,
men på den anden side er der jo heller ikke pumpe på den :D

Mvh. Morten

Fra : Ukendt

Dato : 27-11-05 16:14

"Morten Trab" <morten@trab.dk> skrev i en meddelelse

> Den er helt jævn, synes så bare ikke det er voldsomt meget der kommer,
> men på den anden side er der jo heller ikke pumpe på den :D

Der sidder, på nogle scootere, et filter i selve benzinhanen.... måske det
er stoppet?

Fra : Sace

Dato : 28-11-05 21:28

Jeg kan så tilføje at en Katana ikke har benzinpumpe

Jeg vil lige opsummere, at scooteren nu kører problemfrit. I dag
måtte jeg da toget ikke ville køre, tage scooteren til skole. Den
havde ingen problemer, fik fuld skrue over 15km hvorefter det var
bykørsel et par stykker. Ingen hakken eller noget, den spinner som en
mis :)

Katana LC+Vinter =
Katana+Sprit+Vinter=

(man er jo ikke matematikker for ingenting hehe)

Luftskruen har jeg endnu ikke monteret, og har det stadigt dårligt med
prisen.. Men det går nok ikke at køre uden.