Skærme
Fijala 3554
DVI og Matroxkort
Fra : Steen

Dato : 24-11-05 17:56

Matroxkort siges jo at være de bedste til farvegengivelse, men gælder det
egentlig ikke kun ved analoge monitorer og D-SUB stik.

Er de andre kort ikke ligeså gode til farvegengivelse, når forbindelsen
mellem computer og skærm er digital (DVI)?

Med andre ord: Er der nogen grund til at vælge Matrox for at få bedste
farvegengivelse, når man bruger DVI?

/Steen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-11-05 20:40

> [...]
> forbindelsen mellem computer og skærm er digital (DVI)?
> Med andre ord: Er der nogen grund til at vælge Matrox for at få bedste

Mht. farvegengivelse, så har det ikke ret meget at sige når det kører over
DVI, så længe skærmkortdriverne er rimeligt fornuftigt skrevet, så farverne
kan kalibreres ordentligt. Selve DVI overførslen er jo digital, så den
ændrer ikke på farverne på nogen måde som en VGA forbindelse kan gøre.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-11-05 22:22

Steen wrote:
> [...]
> mellem computer og skærm er digital (DVI)?
>
> Med andre ord: Er der nogen grund til at vælge Matrox for at få bedste

Ja. De kører internt på kortet med 10 bit til at kunne kalibrere. Det
bliver så omsat til 8 bit ud.

Der findes to typer af stik til DVI. Den ene type, der sidder på mange
grafik kort, har osse analog videisignalet i sig.

Bo //

Fra : Martin Rydberg Niels~

Dato : 25-11-05 07:56

"Steen" <steen@cutie.dkx> wrote in message
> [...]
> mellem computer og skærm er digital (DVI)?
>
> Med andre ord: Er der nogen grund til at vælge Matrox for at få bedste

Hej Sten,
Jeg bruger et Matrox P650 på en Samsung SyncMaster 913B (TFT), (med DVI) og
er meget tilfreds.

Jeg syntes der er flere andre grunde til stadig at vælge fx. dette kort:
- Der er passiv køling på (ingen blæsere der larmer)
- Den stadig fremragende Tv-out (har stadig aldrig set noget der kunne
matche)

Ok, det sparker ikke ret meget røv i spil etc., men kan du leve med det,
syntes jeg valget er let. Engang Matrox altid Matrox...

- Martin

Fra : Esben

Dato : 25-11-05 08:13

"Martin Rydberg Nielsen [6100]" <"FJERN_DETTE"navaho@mobilixnet.dk> skrev i
en meddelelse news:4386b56e$0$38714$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> [...]
>
> Jeg syntes der er flere andre grunde til stadig at vælge fx. dette kort:
> - Der er passiv køling på (ingen blæsere der larmer)

PCI-e versionen har blæser, så vidt jeg kan se.

--
Esben

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-11-05 11:44

Martin Rydberg Nielsen [6100] wrote:

> Jeg syntes der er flere andre grunde til stadig at vælge fx. dette kort:
> - Der er passiv køling på (ingen blæsere der larmer)

Passiv køling er en meget stor fordel. Det larmer ikke, og det går ikke
i stykker. Jeg har skiftet blæsere på mange billige kort, fordi de ikke
lever ret længe. Matrox bruger osse blæsere på nogle af deres kort, men
de ofrer en fornuftig køleribbe og en blæser i en god kvalitet. Og så
kan jeg godt lide, at det ikke er et eller andet "guld pjat" med
roterende lys i.

Bo //