Fedtfattig sauce?
Fra : jce

Dato : 24-11-05 02:48

Jeg skal på noget diæt med masser af grønt... Da jeg elsker broccoli er det
mest det menuen står på.. udover lidt kød og hva der ellers står på menuen..
Men er der nogle der kender en let sauce der kan gå til dette? Uden fløde og
helst uden smør... hvis det kan lade sig gøre.. den skal ihvertfald ikke ku
sidde på skeen af sig selv!

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-11-05 10:16

Ja, der er jo alle de klassiske hverdags og fest-saucer som man lavede i
gamle dage og hvor man typisk ikke behøver mere end en 3-6 g. smør pr.
person til at lave opbagningen. Alternativt kan de jo bare jævnes med majs
eller rismel i stedet for. Lav dem på hjemmelavet suppe/fond (du kan evt.
koge en stor portion fond og fryse ned i praktiske portioner), krydderier,
mel og evt. lidt smør til opbagningen. Det er både lækkert og
kaloriefattigt.

Køb Den Røde Kogebog - der er opskrifter på alt fra Lys Sauce, Bordelaise
Sauce, Kapers Sauce, Oliven Sauce, Persille Sauce, etc etc. Der er 43
sauce-opskrifter i min udgave og langt de fleste er uden fløde eller har
fløde der nemt kan udskiftes med mælk.

Bon appetit!

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 24-11-05 17:11

jce <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev:
> [...]
>kød og hva der ellers står på menuen..
>Men er der nogle der kender en let
>sauce der kan gå til dette? Uden fløde og

Du kan lave Knorr bearnaise sauce, og andre varianter,
udelukkende med letmælk. Det er da et alternativ der er til at
smage.
Vits Breaks

Fra : Gainsbourg

Dato : 26-11-05 04:28

> Du kan lave Knorr bearnaise sauce, og andre varianter,
> udelukkende med letmælk. Det er da et alternativ der er til at
> smage.

Så vidt jeg husker indeholder selve pulveret i Knorr ret mange kalorier, så
selvom der tilsættes letmælk i stedet for smør/fløde, så er de måske ikke så
velegnede til diætmad?

Og så synes jeg personligt ikke at de smager specielt godt - men det er jo
en helt anden snak

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Thomas Peter Bitsch

Dato : 26-11-05 09:38

Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev:

>Så vidt jeg husker indeholder selve
> [...]

Bearnaisen 12 g. pr. 100 gr. pulver, de øvrige 9 varianter lidt
mindre. Der er ca. 25 g. i et brev til 3 portioner, så må du jo
selv bedømme.
Vits Breaks

Fra : Peter Westh

Dato : 26-11-05 10:01

"jce" <dsl202901@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Uden fløde og helst uden smør... hvis det kan lade sig gøre.. den skal
> ihvertfald ikke ku sidde på skeen af sig selv!

http://www.nyvej.dk/opskrifter/cat194.htm

/P

Fra : the j's

Dato : 26-11-05 18:56

Letmælk? vi plejer at bruge minimælk, så mon ikke type af mælk er
ligegyldig. Men vi plejer at bruge lidt mindre mælk end det der står
på pakken...

Hilsen Thejs

Fra : Kim Schulz

Dato : 26-11-05 19:11

On 26 Nov 2005 09:56:24 -0800
"the j's" <thejs_jansen@hotmail.com> wrote:

> Letmælk? vi plejer at bruge minimælk, så mon ikke type af mælk er
> ligegyldig. Men vi plejer at bruge lidt mindre mælk end det der står
> på pakken...

så kan i sgu lige så godt bruge vand. Smag og konsistens er ca den
samme.