Kvinderollen
Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 23-11-05 22:50

En debattør i et andet forum citerer 1Mos3, 16:
"til din mand skal din attrå være, og han skal
herske over dig" hvorpå hun replicerer...
"Hvis det ikke er kvinde-undertrykkende,
så ved jeg ikke hvad" osv... Ja, det må
nærmest anses for pigebarnets kæphest at
påvise kristendommens generelle kvindehad.

Nu er det jo så viseligt flikket sammen at
anvendelsen af udsagn fra GT som skyts
imod kristendommen i mange tilfælde kun
bidrager til bekræftelse af egne fordomme.

Jeg kan vel begribe den harme, som retfærdigvis
opstår pga magtmisbrug under alle former. Men
f.eks det paulinske 'dogme' om hvorledes kvinder
bør forholde sig i offentlig forsamling opfatter
jeg dog i store træk som en beskyttelses-
foranstaltning: Kvinden må jfr denne strategi
simpelthen vælge sig en livsledsager, som anser
det for sin pligt at rådføre sig med hende på
væsentlige punkter...

Jeg tilføjer i mit svar til den kvindelige skribent:
Markus Evangeliet omfatter 16 små kapitler - det
skulle være overkommeligt for enhver, som iøvrigt
ønsker at udbrede sig om sligt...

»I ved, at de, der regnes for folkenes fyrster,
undertrykker dem, og at deres stormænd misbruger
deres magt over dem. Sådan skal det ikke være blandt
jer; men den, der vil være stor blandt jer, skal være
jeres tjener, og den, der vil være den første blandt
jer, skal være alles træl. For end ikke Menneskesønnen
er kommet for at lade sig tjene, men for selv at tjene
og give sit liv som løsesum for mange.« Mark.10,43.

Mvh, pmn.

Fra : Britt Malka

Dato : 23-11-05 23:20

On Wed, 23 Nov 2005 22:49:34 +0100, "Poul Martin Nielsen"
<azale@mail.dk> wrote:

> [...]
>så ved jeg ikke hvad" osv... Ja, det må
>nærmest anses for pigebarnets kæphest at
>påvise kristendommens generelle kvindehad.

Hvad i al verden har det med kristendommen at gøre?

1Jes3,16?

--
Britt Malka
Tilmeld dig Tips&Tricks og få en gratis e-bog: Kan alle se din hjemmeside?

Fra : Harald Mossige

Dato : 24-11-05 00:12

"Poul Martin Nielsen" <azale@mail.dk> wrote in message
> [...]
> er kommet for at lade sig tjene, men for selv at tjene
> og give sit liv som løsesum for mange.« Mark.10,43.

Joda, det er teorien slik du leser og tolker den. Om du en gang våkner opp
fra bibelstudiene dine og orienterer deg mot den værden du lever i, så bør
du oppdage at værden, især blant de konservative kristne, okke er slik du
tolker at bibelen beskriver den.

HM

Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 24-11-05 01:25

"Harald Mossige" skrev

> orienterer deg mot den værden du lever i...

Det skulle nok hjælpe?

Mvh, pmn.

Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 24-11-05 18:24

En mandtlig debattør sætter i føromtalte forum
lighedstegn imellem iransk/islamiske beklædnings-
regler for kvinder og den af Paulus repræsenterede
"kvindeundertrykkelse"...

Ja, dét med sløret er - om ikke andet, så dog - en
ret skarpsindig betragtning. Jeg erindrer i mit
svar skribenten om at de første kristne menigheder,
som Paulus tilstilede sine breve, i kraft af deres
kontroversielle omdømme jo var datidens fredløse.

På baggrund af oplysningstiden, der trods alt har bragt
nogen lempelse af det politiske klima i vor del af verden,
kan jeg nok følge hans tankegang. Spørgsmålet er dog
hvor vidt man er nået mht en stabil samfundsorden.

Grunden til disse* kristnes forhadthed blandt magt- og
dømmesyge folk var ikke mindst den stærke appel deres*
budskab havde til dem, der i 'borgerskabets' interesse
var gjort umyndige og på mange måder marginaliseret...

Hvad specielt angår de tildækkede kvinder kan graden af
sikkerhed vel også diskuteres. Man kunne jo befrygte,
deres overfladiske lighed med spøgelser ville gøre dem
til fare for trafikken... Ok - spøg tilside!

Mvh, pmn.

Fra : Rune

Dato : 25-11-05 11:02

"Poul Martin Nielsen" <azale@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er kommet for at lade sig tjene, men for selv at tjene
> og give sit liv som løsesum for mange.« Mark.10,43.

Der er flere centrale kvinder omkring Jesus i det nye testamente; Jomfru
Maria, Maria Magdalene. Jeg har set argumenteret at det at det første
menneske Jesus mødte og betroede sig til efter opstandelsen, Maria
Magdalene, var en kvinde - og det at resten af disciplene tog hendes ord,
viser en biblen der ligestiller kvinder.

/Rune

Fra : Poul Martin Nielsen

Dato : 25-11-05 18:00

"Rune" skrev

>viser en bibel der ligestiller kvinder.

Det falder nydeligt på plads i sammenhængen
- for den, som tror, vel at mærke.

Mvh, pmn.