Er den her "Spyware Cleaner" fup og fidus~
Fra : Haastrup

Dato : 23-11-05 22:18

Et familiemedlem er gået i sort og har klikket på
en af de der "din computer er muligvis i fare" der
undertiden popper op.

Han valgte så (av!) at klikke på linket og køre den
tilhørende test som selvfølgelig fandt en masse
"farlige" ting. Dernæst fik han at vide at de kun kunne fjernes
ved at købe programmet. Og det gjorde han så.

Det var dette program

http://www.myspywarecleaner.com/sc/?hop=comparets

Jeg kan ikke lide det! Jeg kan se at det (nu?) fylder 324 MB på
harddisken og deres privacy policy virker helt absurd.
(" Vi har lov til at bruge alle oplysninger der opsamles som vi vil")

Er der nogen der har kendskab til hvad det er han har købt?

mvh

Regards S. Haastrup.

Fra : John

Dato : 23-11-05 22:35

"Haastrup" skrev i en meddelelse

> Han valgte så (av!) at klikke på linket og køre den
> tilhørende test som selvfølgelig fandt en masse
> "farlige" ting.

Selvfølgelig..

> Dernæst fik han at vide at de kun kunne fjernes
> ved at købe programmet.

Klart...

> Og det gjorde han så.

Uha!

> Jeg kan ikke lide det!

Heller ikke jeg...

> Er der nogen der har kendskab til hvad det er han har købt?

Google løfter sløret:
http://www.google.com/search?q=myspywarecleaner

Mvh John

Fra : Haastrup

Dato : 23-11-05 23:10

On Wed, 23 Nov 2005 22:34:46 +0100, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Selvfølgelig..

>Klart...

>Uha!

>Heller ikke jeg...

>Google løfter sløret:
>http://www.google.com/search?q=myspywarecleaner
>
>Mvh John

aha, der er mange henvisninger og flere af dem siger ingenting
andet et spørgsmål ala det jeg har stillet (uden svar).
Mao, jeg kan godt se at der er flere der er bekymret ligesom
mig, men jeg kan ikke se noget bevis for at det er malware.

Tænker du på en specifikt link eller lignede?

mvh.

Regards S. Haastrup.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 23-11-05 23:39

Haastrup skrev:

>Tænker du på en specifikt link eller lignede?

Prøv at kig på http://www.spywarewarrior.com/rogue_anti-spyware.htm de er
i hvert fald ikke særlig vilde med den

--
Ivan V. Klattrup
http://www.klattrup.dk

Fra : Haastrup

Dato : 23-11-05 23:52

On 23 Nov 2005 22:39:02 GMT, "Ivan V. Klattrup"
<ivan.klattrup@gmail.com> wrote:

>Prøv at kig på http://www.spywarewarrior.com/rogue_anti-spyware.htm de er
>i hvert fald ikke særlig vilde med den

Nej, men problemet er at de skærmbilleder, som de viser på rouge slet
ikke ligner dem jeg har set.
Derfor kan jeg ikke umiddelbart slutte om "vi" taler om den samme
applikation.
Iøvrigt har rouge både en "spywarecleaner" og en "spyware cleaner" på
deres liste men der ikke andet end skærmbilleder til identificere dem.
Og dem kan jeg ikke genkende.

Men tak for hjælpen. Jeg har allerede ringet til min far og
sagt at møget skal ud snarest muligt men - gætter jeg på -
at han han kan rende ind i problemer hvis han forsøger
"add remove programs" fra kontrolpanelet. Det er der ihvertfald
nogen links på google der fortæller om.

Han kan iøvrigt stadig blokere betalingen. Den er ikke hævet.
Men i den email der var med programmet, skriver de at han kommer
på en "sort liste" hvis han ikke betaler.
Jeg tror det drejer sig om ca. 40$ (grotesk).

Jeg ved sgu ikke hvad jeg skal råde ham til?
Skal han betale for at undgå bøvl og bavl eller hvad?

mvh.

Regards S. Haastrup.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-11-05 07:56

Den 23-11-05 23.52 skrev Haastrup følgende:

> Nej, men problemet er at de skærmbilleder, som de viser på rouge slet
> ikke ligner dem jeg har set.

Bemærk, at der ud for Spywarecleaner er henvist til netop den side, du
nævnte. Så mon ikke du kan være ret sikker på, at det er det slemme program.

> Han kan iøvrigt stadig blokere betalingen. Den er ikke hævet.

Hvordan ikke hævet? Er der betalt med betalingskort? Det kan måske være
et problem at stoppe betalingen, hvis programmet kan fjerne spyware.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Haastrup

Dato : 24-11-05 09:25

On Thu, 24 Nov 2005 07:56:21 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Bemærk, at der ud for Spywarecleaner er henvist til netop den side, du
>nævnte. Så mon ikke du kan være ret sikker på, at det er det slemme program.

Jo , det er det jo nok. Jeg så ikke sidehenvisningerne.

>Hvordan ikke hævet? Er der betalt med betalingskort?
Et eller andet kreditkort, og hvis betalingen ikke er trukket på
kontoen endnu så kan den vel bremses - går jeg ud fra.

>Det kan måske være
>et problem at stoppe betalingen, hvis programmet kan fjerne spyware.
Ja det kan ihvertfald fjerne nogen cookies kunne jeg se. Om det kan
fjerne grimme ting , ved jeg ikke. Det må kunne ét eller andet når det
fylder så meget

Jeg tænker på om de vil genere så meget, at det ikke er umagen værd
at nægte at betale. Eller om de ligefrem hævner sig vha. indsamlede
oplysninger.
Og varen har jo også været brugt.
I det hele taget virker det som nogen man ikke gider diskutere med
når de ligefrem truer med "sorte lister" i deres velkomst mail.
De har åbenbart prøvet før, at folk stopper betalingen eller brokker
sig over varen.

mvh.

Regards S. Haastrup.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 24-11-05 10:13

"Haastrup" <abc3@noplanet.com> skrev i en meddelelse
> Jeg tænker på om de vil genere så meget, at det ikke er umagen værd
> at nægte at betale. Eller om de ligefrem hævner sig vha. indsamlede
> oplysninger.

Næppe.

> Og varen har jo også været brugt.

Sådan skal du ikke se på det, se nærmere på hvad du har aftalt. Du har
formentligt (du skal nok til at læse lidt med småt), gået med til at bruge
programmet i en gratis udgave. Og selvom de hævder du har givet afkald på
din førstefødte og $100000 er det ikke givet at det holder.

> I det hele taget virker det som nogen man ikke gider diskutere med
> når de ligefrem truer med "sorte lister" i deres velkomst mail.

Sig til dem at de kan blackliste mig ,jeg ved ikke hvad det er for en liste
de styrer , men det virker som tomme trusler. Der er ingen normale mennesker
som vil filtrere mod sådan en liste styret af skurke.

> De har åbenbart prøvet før, at folk stopper betalingen eller brokker
> sig over varen.

Nogen kunne tyde på at varen ikke er i orden så..det bør iøvrigt stå klart
nu.

Man skal have helt rent mel i posen hvis man vil drive et firma som fjerner
spyware,vira o.lign. det har de tydeligvis ikke. Bare den måde de kører
reklame på er helt hen i skoven og afslører alt.

Lad være med at betale en øre, fjern deres skidt, og dobbeltcheck om det
hele nu rent faktisk er fjernet, og giv din familie et kursus i den slags,
sller konfigurer deres pc til at det ikke kan ske igen. Det kan som regel
godt betale sig at bruge 2 minutter extra på et gøre deres pc mere sikker,
for ellers kommer du som du nok har opdaget nemt til at bruger 2 timer
bagefter :)

Fra : Haastrup

Dato : 24-11-05 11:03

On Thu, 24 Nov 2005 10:13:12 +0100, "Sune Storgaard"
<nospam@strueradsl.dk> wrote:

> [...]
>programmet i en gratis udgave. Og selvom de hævder du har givet afkald på
>din førstefødte og $100000 er det ikke givet at det holder.

Jeg ved ikke hvad han har klikket "ja" til undervejs. Om der rent
faktisk var en "jeg accepterer disse betingelser" eller lignende
og det kan han heller ikke selv huske for det gik meget hurtigt.
Jeg ved at han modtog en email med adgangskoden til programmet
efter at han havde fyret kreditkort nummer og lignende af.
Nu skal jeg lige høre om der henvises til eula i den email. Men det
gør der jo nok.

>Sig til dem at de kan blackliste mig ,jeg ved ikke hvad det er for en liste
>de styrer , men det virker som tomme trusler. Der er ingen normale mennesker
>som vil filtrere mod sådan en liste styret af skurke.

OK kan jeg få en bagdør til din PC og dit kreditkort nummer først
Nej spøg tilside. Jeg ved godt at han ikke bliver filtreret ud af
nogen "ærlige" lister, men han kan måske (ligesom hvis man vidner mod
rockere) blive generet så meget at at det ikke umagen værd.

> [...]
>reklame på er helt hen i skoven og afslører alt.
>Lad være med at betale en øre, fjern deres skidt,

Ja mon ikke. Den eneste grund til at fortsætte diskussionen er
problemet omkring retten til at nægte at betale ikke står lysende
klart for mig. Der sælges så meget lort helt lovligt. Tænk bare på
rengøringsmilder der er 100 gange mere sunhedsskadelige end det snavs
de fjerner...
Dem kan man vel ikke bare nægte at betale for hvis man har åbnet
flasken og iøvrigt sagt ja til at man accepterer eula.

Ja det skal jeg lige love for

Regards S. Haastrup.

Fra : John

Dato : 24-11-05 14:57

"Haastrup" skrev i en meddelelse

> jeg kan ikke se noget bevis for at det er malware.

Læs blot deres Privacy Policy:

"Information We Gather

Secure Computer, LLC may collect and/or track (1) the home server domain
names, e-mail addresses, type of client computer, files downloaded, search
engine used, operating system, and type of web browser of visitors to Secure
Computer, LLC's web site, (2) the e-mail addresses of visitors that
communicate with Secure Computer, LLC via e-mail, (3) information knowingly
provided by the visitor in online forms, registration forms, e-mail, and
other online avenues (including demographic and personal profile data), and
(4) aggregate and user-specific information on which pages visitors
access... Secure Computer, LLC. may place Internet "cookies" on visitors'
hard drives. ... Secure Computer, LLC reserves the right to change this
Privacy Policy at any time without notice..."

Så, programmet fjerner muligvis 'snavs', men firmaet forbeholder sig ret til
at plante deres eget, og det vil de oven i købet ha' penge for...

Link: http://www.myspywarecleaner.com/sc/privacy.asp

Mvh John

Fra : Haastrup

Dato : 24-11-05 15:19

On Thu, 24 Nov 2005 14:57:08 +0100, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Læs blot deres Privacy Policy:

Du har helt ret. Men er det ulovligt?

Regards S. Haastrup.

" and an answer which refer you to uqualified Google
might not be harmfull, but at least it is impolite "

Fra : John

Dato : 24-11-05 15:44

"Haastrup" skrev i en meddelelse

> Men er det ulovligt?

Uha, så taler vi jura... tør jeg slet ikke udtale mig om :)

Mvh John

Fra : Haastrup

Dato : 24-11-05 15:54

On Thu, 24 Nov 2005 15:44:09 +0100, "John" <nogen@pladderballe.ok>
wrote:

>Uha, så taler vi jura... tør jeg slet ikke udtale mig om :)

Nej det er nemlig svært... Man har købt en vare og undervejs sagt ja
til nogen groteske men måske lovlige vilkår.
Dernæst har man så taget varen i brug.
På det tidspunkt er problemstillingen ikke om programmet er noget møg
- det er klart. Problemet er, om det lovligt blot at nægte at betale
på nuværende tidspunkt (betalingen via visa er ikke gennemført endnu;
mærkeligt nok)

ak ja.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 24-11-05 00:03

Den 23-11-05 22.18 skrev Haastrup følgende:

> Er der nogen der har kendskab til hvad det er han har købt?

Jeg ved ikke, om det er decideret skadeligt, men det er i hvert fald et
snydeprogram. Du kan finde det på listen over slemme antispywareprogrammer:
http://www.spywarewarrior.com/rogue_anti-spyware.htm

Jeg ville fjerne det fra computeren så hurtigt som muligt og i samme
omgang scanne med et rigtigt anti-spywareprogram, fx et af dem du kan
læse om her:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-spyware.html

eller købeprogrammet Spysweeper (kan afprøves gratis):
http://www.webroot.com/consumer/products/spysweeper

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Med Nvu kan du lave hjemmesider lige så nemt, som når du laver

Fra : Alex Holst

Dato : 24-11-05 10:04

Kim Ludvigsen wrote:
> Jeg ville fjerne det fra computeren så hurtigt som muligt og i samme
> omgang scanne med et rigtigt anti-spywareprogram, fx et af dem du kan
> [...]

Enig. Da "spyware cleaneren" ikke har haft mulighed for at installere
f.eks. rootkit funktionalitet på maskinen er der ingen grund til at
anbefale en formattering & geninstallation. En scanning med ovenstående
software vil helt klart bringe computeren tilbage i en konfiguration
hvor den er til at stole på.

Circa.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-11-05 18:51

Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> [...]
> anbefale en formattering & geninstallation. En scanning med ovenstående
> software vil helt klart bringe computeren tilbage i en konfiguration

Hvordan ved du fra der ikke har været mulighed for at installere et
rootkit på maskinen?

Fra : Niels Callesøe

Dato : 24-11-05 19:44

Axel Hammerschmidt wrote:

> Hvordan ved du fra der ikke har været mulighed for at installere et
> rootkit på maskinen?

Jeg tror det (næsten) var Alex's pointe, uagtet at den var skjult bag
en anelse sarkasme.

--
Niels Callesøe - dk pfy
pfy[at]nntp.dk - http://www.t29.dk/~nica/disclaimer.php

SPF makes baby Jesus retarded.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-11-05 20:10

Niels Callesøe <pfy@nntp.dk> wrote:

> Jeg tror det (næsten) var Alex's pointe, uagtet at den var skjult bag
> en anelse sarkasme.

OK. Tak! Sådan noget er svært at afkode med dette media.

Fra : Haastrup

Dato : 24-11-05 20:56

On Thu, 24 Nov 2005 20:09:33 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>OK. Tak! Sådan noget er svært at afkode med dette media.

Det er næppe kun dig der har læsevanskeligheder. Men ok, intet kunne
være mere passende end at give forkerte oplysninger
når der nu spørges til data misbrug ;)

mvh.
Regards S. Haastrup.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-11-05 21:37

Haastrup <abc3@noplanet.com> wrote:

> Det er næppe kun dig der har læsevanskeligheder. Men ok, intet kunne
> være mere passende end at give forkerte oplysninger
> når der nu spørges til data misbrug ;)

Sådan tror jeg ikke det var ment. Faktisk er jeg sikker på, at det var
det ikke.

Fra : Haastrup

Dato : 24-11-05 23:27

On Thu, 24 Nov 2005 21:36:36 +0100, hlexa@hotmail.com (Axel
Hammerschmidt) wrote:

>Sådan tror jeg ikke det var ment. Faktisk er jeg sikker på, at det var
>det ikke.

Selvfølgelig ikke. Jeg var blot sarkastisk.
Uanset det, så skal jeg se på møget i morgen og jeg tror
simpelthen at jeg vil foretage en reformattering uanset
hvor trættende den eftterfølgende proces bliver.
I tilfælde af rootkit bliver det simpelthen for kompliceret
for mig at afgøre om en afinstallation lykkes.
Så jeg er egentlig glad for nogen nævnede ordet rootkit.
Og kaffemaskinen er jo opfundet så mon ikke jeg overlever...

mvh.
Regards S. Haastrup.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-11-05 08:38

Haastrup wrote:
> simpelthen at jeg vil foretage en reformattering uanset
> hvor trættende den eftterfølgende proces bliver.

Hvis det bliver for trættende, så tag en backup som kan
bruges næste gang.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-11-05 05:34

Den 24-11-05 10.04 skrev Alex Holst følgende:

> Enig. Da "spyware cleaneren" ikke har haft mulighed for at installere
> f.eks. rootkit funktionalitet på maskinen er der ingen grund til at
> anbefale en formattering & geninstallation.

Du har selvfølgelig ret rent teoretisk, men jeg har endnu ikke hørt om
rootkit i den slags programmer. Desuden tror jeg, at de fleste af
firmaerne forsøger at holde sig nogenlunde inden for lovens grænser for
at undgå retsforfølgelse. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl med begge dele.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Alex Holst

Dato : 25-11-05 15:42

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> firmaerne forsøger at holde sig nogenlunde inden for lovens grænser for
> at undgå retsforfølgelse. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl med begge

Indtil for 4 uger siden kunne jeg heller ikke forestille mig at man
ville finde rootkits på musik skiver fra Sony BMG.

Jeg vil blive meget overrasket hvis der ikke findes mindst en håndfuld
udbredte stykker spyware der aktivt gemmer sig på lign. måder, og derfor
ikke er blevet opdaget.

OSS/FAQ for dk.edb.sikkerhed: http://sikkerhed-faq.dk

Fra : Haastrup

Dato : 25-11-05 16:44

On Fri, 25 Nov 2005 15:41:47 +0100, Alex Holst <a@mongers.org> wrote:

> [...]
>Jeg vil blive meget overrasket hvis der ikke findes mindst en håndfuld
>udbredte stykker spyware der aktivt gemmer sig på lign. måder, og derfor

Hvordan fandt "man" Sony rootkittet?

mvh.

Regards S. Haastrup.

Fra : Niels Callesøe

Dato : 25-11-05 16:57

Haastrup wrote:

> Hvordan fandt "man" Sony rootkittet?

Det blev ganske sikkert opdaget af nogen der var i færd med at finde ud
af hvordan man omgår det. Sådan er det stort set altid.

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-11-05 21:18

Haastrup wrote:
> Hvordan fandt "man" Sony rootkittet?

Jeg ved ikke om han var den først...lidt svært at finde ud af,
men du kan jo se hvordan han fandt ud af det:

http://www.sysinternals.com/blog/2005/10/sony-rootkits-and-digital-rights.html

Fra : Haastrup

Dato : 25-11-05 22:48

> [...]
>
>Jeg vil blive meget overrasket hvis der ikke findes mindst en håndfuld
>udbredte stykker spyware der aktivt gemmer sig på lign. måder, og derfor

Og så må du iøvrigt undskylde at jeg spammede dig for forkerte
oplysninger. I kampens hede så jeg ikke det der lille ord "Circa"
i dit første indlæg hvor du nævnte rootkit.
Det stod så langt nede at jeg tog det for din "signatur"

Hvis jeg tager det in mente kan jeg sagtens forstå hvad du mener.

mvh.

Regards S. Haastrup.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 24-11-05 20:54

> [...]

> "farlige" ting. Dernæst fik han at vide at de kun kunne fjernes
> ved at købe programmet. Og det gjorde han så.

Går man ind på siden, under punktet "Affiliates" og læser hvad der står
der, får man et godt indblik i den anden ende af spams fødekæde. Her er
det så producenten af den vare, som spammeren vil afsætte.

Fra : Haastrup

Dato : 27-11-05 23:26

On Wed, 23 Nov 2005 22:18:15 +0100, Haastrup <abc3@noplanet.com>
wrote:

>Et familiemedlem er gået i sort og har klikket på
>en af de der "din computer er muligvis i fare" der
>undertiden popper op.

Takker alle for hjælp og interesse.
Jeg kørte for sjov rootkitrevealer fra sysinternals
før jeg (for en sikkerheds skyld) reformaterede
harddisken - den fandt dog intet.