Kontrakt - amerikansk ret, en handelsagent~
Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 12:12

Jeg sidder med en kontrakt fra en amerikansk distributør af software. Den
indeholder bl.a. teksten:

"DISTRIBUTOR not an Agent or Employee - Nothing in this Agreement shall
be construed to constitute DISTRIBUTOR as the partner, employee or agent of
PRODUCER, nor shall either party have the authority to bind the other in any
respect, it being intended that each shall remain on independent contractor
responsible only for its own actions."

Har amerikansk lov en "handelsagenlov" lige som dansk ret, hvor
handelsagenter kan kræve erstatning for oparbejdet goodwill ved opsigelse af
kontrakter? Og er ovenstående en dækkende fraskrivelse af denne ret?

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 23-11-05 23:25

Nej,der er netop ikke tale omen "agent"-situation.
Kontrakten fortæller at distributøren er en helt selvstændig forretning,der
handler i eget navn og for egen risiko.

En "distributør" kan typisk være en importør til et givet geografisk
område,en grosserer,men ikke-gentager- ikke agent eller ansat hos
producenten.

Husk ,at en "agent" er principielt en producents "forlængede arm". Agenten
skal støve kunder op for producenten og optage ordrer til producenten, i
producentens navn.
Faktura til en kunde udstedes derfor ikke i agentens navn,men i
producentens.
Normalt må en agent modtage reklamationer for producenten,men må principielt
ikke afgøre om reklamationen er berettiget.
En agent er heller ikke "mellemhandler",som vi kender det ved produktansvar.
Alt produktansvar i forbindelse med producentens produkter skal bæres af
producenten.

En distributør ( på dansk typisk en mellemhandler) hænger principielt på
ansvaret ( dog ikke for produktansvar over for forbrugere, som følge af en
EU-dom fra 2003,som fortolker den franske produktansvarslovs regler om
mellemhandleransvar),men en mellemhandler hænger på produktansvaret over for
professionelle købere.

Bestemmelsen betyder,at distributøren ikke er agen. Han han derfor ikke få
erstatning for ophævelse af samhandelsaftalen efter reglerne om
handelsagenter ( men måske efter de almindelige regler om kontraktsbrud ve
duberettiget ophævelse af en leveringsaftale).

Hvad om du fik fat på en advokat,hvis du er på vej ind i et kontraktsforhold
med en amerikansk virksomhed.

venlig hilsen
Henrik Nielsen
Kontorchef,cand.jur