Skærme
Fijala 3554
skærm til billedredigering
Fra : fam. Ager

Dato : 23-11-05 06:24

hej NG

jeg er igang med at opdatere min pc......og nu er turen snart kommet til
skærmen..
Mit behov er en skærm på 19-20 tommer. Den skal udelukkende bruges til
billedbehandling....INGEN spil..
grafik kortet er Matrox ParheliaAPVe.

maks pris er ca.5500,-kr

hvad ville i smide jeres spare penge efter?

mvh torben ager

Fra : Mythos

Dato : 23-11-05 06:41

> [...]
> grafik kortet er Matrox ParheliaAPVe.
>
> maks pris er ca.5500,-kr
>
> hvad ville i smide jeres spare penge efter?

Skal det være TFT eller CRT skærm ?

Mythos

Fra : fam. Ager

Dato : 23-11-05 15:58

"Mythos" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Skal det være TFT eller CRT skærm ?

sådan set lige meget,blot den er god...Men jeg er nok mest til crt,men flere
tft skærme er jo blivet rost.

torben

Fra : Mythos

Dato : 23-11-05 17:03

> "Mythos" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> sådan set lige meget,blot den er god...Men jeg er nok mest til crt,men
> flere tft skærme er jo blivet rost.
>
> torben

Nu ved jeg, sådan rent tilfældigt, at du har snakket meget om LaCie, så hvad
med den her http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=169565
Opdateringshastigheden er godt nok ikke den bedste, men det ved jeg så ikke
hvad har at sige til det du skal bruge den til.

Mythos

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-11-05 21:35

Mythos wrote:

> [...]
> Opdateringshastigheden er godt nok ikke den bedste, men det ved jeg så ikke
> hvad har at sige til det du skal bruge den til.

Jeg er af den opfattelse at en skærm med kun 1280x1024 punkter er god
nok til at browse på nettet med, men til fotoredigereing skal man et
pænt stykke opad.

Husk, at når du har købt skærm til billedredigering, skal du osse bruge
penge til en farvekalibrator, så du rent faktisk ved hvordan billedene
kommer til at se ud.

Bo //

Fra : Martin Mogensen

Dato : 23-11-05 22:02

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Husk, at når du har købt skærm til billedredigering, skal du osse bruge
> penge til en farvekalibrator, så du rent faktisk ved hvordan billedene

Hvor kan man købe en kalibrator?

Martin

Fra : Bo Bjerre

Dato : 24-11-05 22:20

Martin Mogensen wrote:

> Hvor kan man købe en kalibrator?

Jeg har en Color-spyder-2, som ganske vist forhandles her i landet
(husker ikke hvor). Jeg importerede fra England.

http://shop.colorvision.ch/product.php?xCmd=cl&xLang=1&xProd=22
-jeg fandt leverandøren på ColorVisions hjemmeside

http://desktoppub.about.com/cs/colorcalibration/a/cal_monitor.htm

Bo //

Fra : Martin Mogensen

Dato : 25-11-05 19:51

> [...]
>
> http://shop.colorvision.ch/product.php?xCmd=cl&xLang=1&xProd=22
> -jeg fandt leverandøren på ColorVisions hjemmeside

Kan du beskrive brug og effekten af den? Er der mærkbar forskel før og efter
brug? Er den pengene værd?

Har en ViewSonic VP930 som er lidt svær at indstille, bl.a. at få en helt
hvid farve.

Martin

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-11-05 21:17

Martin Mogensen wrote:

> Kan du beskrive brug og effekten af den? Er der mærkbar forskel før og efter
> brug? Er den pengene værd?

1. brug: man sætter den på skærmen, og den gennemløber alle værdier for
hhv brød, grøn og blå, og måler hvad der faktisk ses. Herefter laver den
en monitorprofil.

2. Ja, der er væsentlig forskel på at køre skærmen til alm. kontorbrug
og med en farveprofil, der er til fotobrug.

3. Om det er pengene værd bestemmer man selv. Jeg laver en del billeder,
der bliver printet ud hos en underleverandør. Farverne er ret perfekte.
Hvis man ikke er kritisk, og kun ska have lavet billeder en gang
imellem, er det nok dyrt. Jeg laver en del billeder i 80x120cm, og der
skal ikke mange fejltryk til i den størrelse, før det er tosset IKKE at
vide hvilke farver man får.

Set fra min vinkel: ja, der er stor forskel på farverne, om man
kalibrerer skærmen eller ikke. Ja, det er alle prngene værd.

Bo//

Fra : Mythos

Dato : 23-11-05 17:08

> "Mythos" <nogo31@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> sådan set lige meget,blot den er god...Men jeg er nok mest til crt,men
> flere tft skærme er jo blivet rost.
>
> torben

Nu har jeg selv en Samsung skærm, godt nok en crt, men den har, og er jeg,
stadig glad for, så kunne den her
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=153070 måske være en ide.

Mythos

Fra : Ukendt

Dato : 23-11-05 21:44

fam. Ager wrote:
> [...]
> grafik kortet er Matrox ParheliaAPVe.
>
> maks pris er ca.5500,-kr
>
> hvad ville i smide jeres spare penge efter?

du burde kigge på Eizo, deres skærme har som sædvanligt meget gode
justeringsmuligheder, specielt mht. sort balancen, hvilket IMO er en god
ting når du skal photshoppe.

PS: På Eizo's webside har de en feature hvor man kan sammenligne
forskellige skærme vha. driverne til skærmen. det kan være en pæn hjælp
(og jeg fandt ud af at min Dell giver Eizo's banditter kamp til stregen)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...