Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan AF undværet på D50 ?
Fra : Jakob

Dato : 23-11-05 02:09

Jeg overvejer at investere i et gammelt nikon objektiv uden AF og vil
lige høre om nogen af jer har prøvet det.

Jeg har selvfølgelig prøvet at slå af fra på mit nuværende objektiv men
kan ikke finde ud af om det bare bliver for sygt i længden, det er jo
ikke den nemmeste søger at arbejde uden AF på synes jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brizz

Dato : 23-11-05 03:30

Jakob skrev:
> [...]
> kan ikke finde ud af om det bare bliver for sygt i længden, det er jo
> ikke den nemmeste søger at arbejde uden AF på synes jeg.

Hvad skulle din begrundelse være for at købe uden AF?

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Jakob

Dato : 23-11-05 11:44

In article <4383d457$0$41147$14726298@news.sunsite.dk>, news@[FJERN]
gronaerten[DETTE].dk says...

> Hvad skulle din begrundelse være for at købe uden AF?

Prisen

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brizz

Dato : 24-11-05 22:59

Jakob skrev:
> In article <4383d457$0$41147$14726298@news.sunsite.dk>, news@[FJERN]
> gronaerten[DETTE].dk says...

> Prisen

Dårligt argument efter min menning

--
Mvh Brian

Fra : Jakob

Dato : 25-11-05 01:48

In article <4386381f$0$41148$14726298@news.sunsite.dk>, news@[FJERN]
gronaerten[DETTE].dk says...

> Dårligt argument efter min menning

Tja ikke efter min. Det er det eneste argument.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 25-11-05 10:24

Brizz wrote:

> Dårligt argument efter min menning

Det er nok immervæk den vægtigste parameter ved næsten ethvert indkøb -
altså med mindre man er udstyret med overvældende mange midler.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Brizz

Dato : 26-11-05 02:27

Jan Bøgh skrev:

> Det er nok immervæk den vægtigste parameter ved næsten ethvert indkøb -
> altså med mindre man er udstyret med overvældende mange midler.

Vi er da enige om økonomi spiller ind i ethvert køb men med eller uden
AF hvor meget sparer du?

--
Mvh Brian

Fra : Brizz

Dato : 26-11-05 02:31

Fra : Jakob

Dato : 26-11-05 02:41

In article <4387bb16$0$41151$14726298@news.sunsite.dk>, news@[FJERN]
gronaerten[DETTE].dk says...

> Vi er da enige om økonomi spiller ind i ethvert køb men med eller uden
> AF hvor meget sparer du?

Altså det kan jeg ikke lige give dig et præcist svar på. Spørgsmålet
skyldes at jeg kan se at det er muligt at gøre nogle meget billige
hander på ebay engang imellem på non-af objektiver. AF er generelt for
dyre i forhold til nye synes jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-11-05 10:58

Brizz wrote:

> Vi er da enige om økonomi spiller ind i ethvert køb men med eller uden
> AF hvor meget sparer du?

På nogle brugtoptikker: Halvdelen eller mere!

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-11-05 19:21

"Jakob" <no@mail.com> wrote in message
> Jeg overvejer at investere i et gammelt nikon objektiv uden AF og vil
> lige høre om nogen af jer har prøvet det.

Har haft et Nikon F engang. Men det var inden de der AF kameraer slog
virkelig igennem

> Jeg har selvfølgelig prøvet at slå af fra på mit nuværende objektiv men
> kan ikke finde ud af om det bare bliver for sygt i længden, det er jo
> ikke den nemmeste søger at arbejde uden AF på synes jeg.

Jeg går ud fra at du har et D50 nu? På det er er søgeren ikke ret fiks til
MF, men de gamle Nikon kameraer, har en super søger hvor man ikke er tvivl
om ens billede er skarpt. Desuden hvis du får sådan noget som en 500mm
f/5.6, så er MF meget godt og hurtigt at bruge, i visse tilfælde tit meget
hurtigere.

Mvh
Simon

Fra : Jakob

Dato : 23-11-05 11:46

In article <4384347a$0$99991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
news@siho.dk says...

> Jeg går ud fra at du har et D50 nu?

Præcis

> På det er er søgeren ikke ret fiks til
> MF,

Præcis, men spørgsmålet er om det er brugbart, men ok det er nok kun mig
selv der kan afgøre det. Det var simpelthen noget jeg overvejede da man
kan finde nogle ritigt gode manuelle objetiver til meget små penge
engang imellem :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 23-11-05 19:18

Jakob wrote:
> In article <4384347a$0$99991$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
> news@siho.dk says...

> Præcis

Je, der er rigtigt gode objektiver i omløbe til ikke ret mange penge,
men det kræver at du kan SE noget i søgeren, og at den ikke bare er til
"pege" med. Jeg har desværre kigget i søgeren på mange digitale
spejlreflexer, og kun fundet få, jeg synes lever op til det man havde på
F4 og F5.

Bo //

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 23-11-05 12:42

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> Det var simpelthen noget jeg overvejede da man
> kan finde nogle ritigt gode manuelle objetiver til meget små penge

Hej

Der er specielt _en_ Nikon optik som jeg ville ønske at der sad en Canon EF
fatning på, det er en Nikkor 180mm 2,8 ED.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-11-05 12:02

Jakob wrote:
> Jeg overvejer at investere i et gammelt nikon objektiv uden AF og vil
> lige høre om nogen af jer har prøvet det.

Yeps.

> Jeg har selvfølgelig prøvet at slå af fra på mit nuværende objektiv
> men kan ikke finde ud af om det bare bliver for sygt i længden, det
> er jo ikke den nemmeste søger at arbejde uden AF på synes jeg.

Det har rigtig meget med anvendelsen og ens temperement at gøre. Til makro
og lange teler ville jeg være ligeglad (men det ville en sportsfotograf
ikke). Til alt langsomt arbejde er jeg ligeglad. Og til det, der ligner (med
et meget prætentiøst ord) studieoptagelser, skyder jeg direkte ind på
skærmen på min labtop og kan gentage optagelsen uden videre. Så op i r....
med AF der, bare stadset tegner godt.
Når jeg i dag kun har AF objektiver handler det meget om at kunne bruge iTTL
til flashstyring - noget der, i hvert fald på d70, kun kan lade sig gøre med
AFobjektiver.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Jakob

Dato : 23-11-05 12:08

In article <43844cb8$0$8835$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
spamhater@nowhere says...

> Det har rigtig meget med anvendelsen og ens temperement at gøre. Til makro
> og lange teler ville jeg være ligeglad (men det ville en sportsfotograf
> ikke). Til alt langsomt arbejde er jeg ligeglad.

OK det lyder jo rimeligt :0)

> et meget prætentiøst ord) studieoptagelser, skyder jeg direkte ind på
> skærmen på min labtop og kan gentage optagelsen uden videre. Så op i r....
> med AF der, bare stadset tegner godt.

OK jeg ville nok bruge sådanne objektiver ved indendørs foto af
mennesker etc. ikke "studiefoto".

> Når jeg i dag kun har AF objektiver handler det meget om at kunne bruge iTTL
> til flashstyring - noget der, i hvert fald på d70, kun kan lade sig gøre med
> AFobjektiver.

AHh ok det var selvfølgelig en krølle, har godt nok ikke en fancy flash
men det kan da være at jeg får det på et tidspunkt :0)

Tak for dit input

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Claus Smith

Dato : 23-11-05 12:39

I din manual kan du se præcist hvilke manuelle objektiver, som du skal bruge
for at kunne bruge din integrerede lysmåler.

Claus Smith

Fra : Jakob

Dato : 23-11-05 13:04

In article <4384553c$0$10505$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
claussmith@mail1.stofanet.dk says...

> I din manual kan du se præcist hvilke manuelle objektiver, som du skal bruge
> for at kunne bruge din integrerede lysmåler.

OK det vil jeg da lige checke

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-11-05 18:03

> [...]
> kan ikke finde ud af om det bare bliver for sygt i længden, det er jo
> ikke den nemmeste søger at arbejde uden AF på synes jeg.

Med mindre det er AI-P objektiver du finder, så ryger lysmåleren sig også en
tur ved at købe non-AF-objektiver.
Jeg bruger selv manuelle objektiver af og til, og til billeder, hvor man kan
tage det om, er der ingen problemer. Flash er lidt mere tricky, men kan også
bruges. Hvis det er action du går efter, så vil jeg ikke anbefale en non-AF
løsning, da du mister hurtigheden, ikke så meget det, at du ikke har AF, for
det kan man til tider kompensere for, ved at vælge et fokuspunkt og arbejde
udfra det, men mere, at du mister lysmålingen.
Til macro er jeg selv meget tilfreds med den Micro-Nikkor AI-S 55/2,8 jeg
bruger, den leverer glimrende billeder og det samme gør AI-S 180/2,8 ED. Det
er ligeså meget et spørgsmål om at vænne sig til at bruge det. Til
fuglefotografi ville jeg dog meget nødigt undvære HSM og hvad der ellers er
på min 500mm. Men der er mange rigtig gode manuelle objektiver på markedet
til ingen penge, nogle kan du få monteret en chip i, så du får lysmåling med
dem, mener prisen ligger omkring en US$ 80-100. Find ud af, hvad du skal
bruge objektiverne til, og lav beslutningen udfra dette.

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 23-11-05 18:06

In article <4384a0b7$0$41148$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdette'mail.tele.dk says...

> til ingen penge, nogle kan du få monteret en chip i, så du får lysmåling med
> dem, mener prisen ligger omkring en US$ 80-100. Find ud af, hvad du skal
> bruge objektiverne til, og lav beslutningen udfra dette.

Tak for dine detaljerede råd Thomas :0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 23-11-05 07:47

> [...]
> kan ikke finde ud af om det bare bliver for sygt i længden, det er jo
> ikke den nemmeste søger at arbejde uden AF på synes jeg.

Et kik i de gamle fotobøger viser at man kan tage billeder uden AF, også
gode billeder, i over 100 år klarede man sig uden!
Men vanens magt er stor, og det kan være svært vænne sig til MF.
Det er nok meget et spørgsmål om temperament og typen af de billeder man
tager.
Kun meget få mellemformat, og så vidt jeg ved, slet ikke nogle
storformatkameraer har AF.
Hvis det er for at spare lidt penge, så husk at du kun sparer pengene en
gang, men at du måske ærges hver gang du bruger objektivet.