Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
40x50 cm forstoerrelse fra 35 mm
Fra : Michael Sig Birkmose

Dato : 22-11-05 23:14

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-05 22:13

Michael Sig Birkmose wrote:

> Jeg overvejer at koebe nogle 40x50 cm sort/hvid papirer hjem til at
> forstoerre nogle portraeter. Portraeterne vil blive skudt paa 35 mm
> Pan-F sort/hvid film. Er det realistisk at faa nogle fornuftige
> forstoerrelse med 35 mm i den stoerrelse?

Det ved jeg ikke, men jeg ved, at du kan prøve at spørge i

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-11-05 22:45

Niels Riis Ebbesen skrev:

>Det ved jeg ikke, men jeg ved, at du kan prøve at spørge i

Vrøvl, det hører hjemme her.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-05 23:23

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Vrøvl, det hører hjemme her.

Tja... så vidt jeg kan se, så indleder Michael Birkmose indlægget med at
skrive, "Jeg overvejer at koebe.....", ergo det handler primært om en
købsovervejelse...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Simon Nielsen

Dato : 23-11-05 08:48

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> Tja... så vidt jeg kan se, så indleder Michael Birkmose indlægget med at
> skrive, "Jeg overvejer at koebe.....", ergo det handler primært om en
> købsovervejelse...

Niksen, det handler om at han vil vide om det kan lade sig gøre at få sine
35mm film op på 40x50 format og stadig have en god kvalitet, så det hører
bestemt hjemme her.

Mvh
Simon

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-11-05 12:18

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det ved jeg ikke, men jeg ved, at du kan prøve at spørge i

Her er du på vildspor Niels! Spørgsmålet er helt i overensstemmelse med
gruppens fundats - lad være med at reagere som en dum automat hver gang du
ser ordet 'køb', men se på, hvad substansen er.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-05 12:42

Jan Bøgh wrote:

> Her er du på vildspor Niels! Spørgsmålet er helt i overensstemmelse med
> gruppens fundats - lad være med at reagere som en dum automat hver gang du
> ser ordet 'køb', men se på, hvad substansen er.

Hva' ska' vi så med en gruppe til indkøbssnak, hvis snakken om
præmisserne for indkøbet er on-topic i denne gruppe...?

Det er jo rent til grin, men forresten, var det ikke netop forskellen på
"fætter langbens" og mit OTD, at han fjernede den detalje, at snakken om
præmisserne for indkøb, hører sammen med selve indkøbssnakken...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-11-05 13:05

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hva' ska' vi så med en gruppe til indkøbssnak, hvis snakken om
> præmisserne for indkøbet er on-topic i denne gruppe...?

Spørgsmålet lød:

Og det har intet med købssituationen at gøre. Det kan være at et godt svar
på spørgsmålet ville føre til: Hvor og hvilket papir skal jeg købe og evt.
noget om hvor henne. Og /det7 hører hjemme i købsgruppen - men det aktuelle
gør ikke.

> [...]
> på "fætter langbens" og mit OTD, at han fjernede den detalje, at
> snakken om præmisserne for indkøb, hører sammen med selve

Skulle vi ikke prøve at komme ud over din og Langaards vendetta, der for
alle andre nærmest virker lidt infantil og temmelig fjollet.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 23-11-05 13:51

Jan Bøgh wrote:

> [...]
> noget om hvor henne. Og /det hører hjemme i købsgruppen - men det aktuelle

Nu manipulerer du, spørgsmålet startede netop med:

"Jeg overvejer at koebe....."

Pointen er jo, at der i forbindelse med indkøb er nogle overvejelser, og
som det er nu, så vil de som hovedregel være on-topic i denne gruppe,
derfor er den nye indkøbs-gruppe et dumt og latterligt misfoster...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Keld Hansen

Dato : 23-11-05 22:19

> [...]
> som det er nu, så vil de som hovedregel være on-topic i denne gruppe,
> derfor er den nye indkøbs-gruppe et dumt og latterligt misfoster...

Jeg fatter ikke, at du i den grad bruger andres tid.

Du er ikke særlig rar.

Mine piger ville bruge helt andre ord.

Hvorfor opretter du ikke din egen gruppe, hvor du kan bestemme alt?

Hilsen Keld>

Fra : Ukendt

Dato : 24-11-05 00:13

"Keld Hansen" <keldleon@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor opretter du ikke din egen gruppe, hvor du kan bestemme alt?
>
> Hilsen Keld>

Jeps, godt spørgsmål. Jeg tvivler på at denne gruppe kan give NRE noget som
helst brugbart, så man må undre sig over at han overhovedet abbonnerer på
den - hvis ikke det udelukkende er for at lade sig irretere/provokere.....en
avanceret troll? Noget andet man kan undre sig over er at så mange lader sig
rive med og reagerer på NRE's posteringer

God vind,
MvHans

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 24-11-05 00:34

PyroStorm_DK wrote:

> [...]
> avanceret troll? Noget andet man kan undre sig over er at så mange lader sig
> rive med og reagerer på NRE's posteringer

Hmm... og jeg glæder mig over, at jeg ikke er et holdningsløst nokkefår,
der ikke tør udtrykke sine synspunkter, af frygt for, at der kan være
nogen som de ikke behager...)

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-11-05 08:11

> Hmm... og jeg glæder mig over, at jeg ikke er et holdningsløst nokkefår,
> der ikke tør udtrykke sine synspunkter, af frygt for, at der kan være
> nogen som de ikke behager...)

Hej Nils

I denne gruppe er der ingen holdningsløse nokkefår, men ene selvstændigt
tænkende mennesker med forskellige meninger om et givent fotografi.
"Du er et stort dumt svin, en abe med et kamera, du burde få hænderne hugget
af, så du ikke mere kan belaste andre med din totalt ligegyldige stribe af
totalt ligegyldige registreringer der kun lykkedes når motivet passer til
den automatik som din fotohandler har indstillet dit lommekamera på!"
Hvis du blev præsenteret for ovenstående, som værende kritik af et af dine
billeder, ville du så ikke reagere?

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 23-11-05 13:20

> Det er jo rent til grin, men forresten, var det ikke netop forskellen på
> "fætter langbens" og mit OTD, at han fjernede den detalje, at snakken om
> præmisserne for indkøb, hører sammen med selve indkøbssnakken...

Nils, har du tænkt på hvad der skulle blive af dff hvis teknikdebatten også
skulle over i indkøbsgruppen?

Du behøver ikke at svare

Fra : John Sahl

Dato : 24-11-05 12:06

Langgaard Bærbar wrote:
> Nils, har du tænkt på hvad der skulle blive af dff hvis
> teknikdebatten også skulle over i indkøbsgruppen?
>
> Du behøver ikke at svare

Hvad så med os andre der skal læse din vedblivende støj?

Kom videre!

--
John Sahl,
http://www.fotofaelden.dk - ikke helt det du troede

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-11-05 12:17

Langgaard Bærbar wrote:

> Du behøver ikke at svare

Ta' nu og stop det infantile ævl! Det er for barnligt, det du har gang i.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-11-05 13:11

> Ta' nu og stop det infantile ævl! Det er for barnligt, det du har gang i.

At skrive:

"Nils, har du tænkt på hvad der skulle blive af dff hvis teknikdebatten også
skulle over i indkøbsgruppen."

Det er vel ikke noget infantilt ævl, jeg forsøger bare at få en dialog i
gang med Nils, hvad er der galt i det?

At jeg så tilføjer:

"Du behøver ikke at svare"

Det er på grund af at han _aldrig_ svarer når han mangler saglige
argumenter, og på den måde har jeg så forklaret at jeg ikke forventer et
svar.

Fra : John Sahl

Dato : 24-11-05 13:27

Langgaard Bærbar wrote:
> Det er på grund af at han _aldrig_ svarer når han mangler saglige
> argumenter, og på den måde har jeg så forklaret at jeg ikke forventer
> et svar.

Og din lille infantile provokation med bevidst, at stave mandens navn
forkert, har selvfølgelig heller ikke noget på sig.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-11-05 14:06

"John Sahl" <spamnet@mandezonen.dk> skrev i en meddelelse

> Og din lille infantile provokation med bevidst, at stave mandens navn
> forkert, har selvfølgelig heller ikke noget på sig.

Du konkluderer, hvorfra ved du om Nils selv kan stave til sit eget navn, det
kan jo være jeg har ret
Når du nu siger det, kan jeg godt se at han selv staver det niels, så det
vil jeg selvfølgelig også gøre for eftertiden.

Fra : waal

Dato : 22-11-05 22:48

"Michael Sig Birkmose" <michael@gisp.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forstoerre nogle portraeter. Portraeterne vil blive skudt paa 35 mm Pan-F
> sort/hvid film. Er det realistisk at faa nogle fornuftige forstoerrelse

Ja, men det er i den grad afhængigt af dine evner udi ensponeringens,
fremkalderens og kopieringens ædle kunst, og der er ikke plads til "slinger
i valsen" i den størrelse.

Hvad med plus-X ? den er langt mere omgængelig og ganske velegnet til
formålet. Du kan med fordel starte med nogle "prøvekopier" i f.eks. 18x24.
for mange 40x50 i den lodrette "pynter ikke"

En anden mulighed er at gå et trin ned i størrelse og slutte af med en
passende montering. Der er ineg grund til at gå op i 40x50 med mindre
billedet skal hænge et sted hvor betragtninsafstanden kræver den store
størrelse

mvh
Michael

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 22-11-05 22:59

waal skrev:

>Hvad med plus-X ? den er langt mere omgængelig og ganske velegnet til
>formålet. Du kan med fordel starte med nogle "prøvekopier" i f.eks. 18x24.
>for mange 40x50 i den lodrette "pynter ikke"

Man kan vel bare bruge et mindre stykke papir og så lave en
forstørrelse, der ville svare at man lavede i 40*50 cm.

Har ikke selv lavet så store billeder fra 24*36, kun fra
storformat, men det er mange år siden.
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Stig Holmberg

Dato : 23-11-05 12:44

> [...]
> forstoerre nogle portraeter. Portraeterne vil blive skudt paa 35 mm Pan-F
> sort/hvid film. Er det realistisk at faa nogle fornuftige forstoerrelse

Det kan du sagtens, intet problem, det er der masser, incl. undedrtegnede
der har gjort med succes før dig, vær dog opmærksom på at komponere dine
billeder så de passer til 40 x 50 cm papirets mere kvadratiske format.

Selvfølgelig vil korn være mere synlige, men i normal betragtningsafstand
for den størrelse går det fint.

Kodak lavede en film der hed Technical Pan 2415, den var i praksis kornløs,
men ved ikke om den kan opdrives længere.

Stig

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 23-11-05 19:11

Hej Mikael

On Tue, 22 Nov 2005 23:14:25 +0100, Michael Sig Birkmose
<michael@gisp.dk> wrote:

> [...]
>forstoerre nogle portraeter. Portraeterne vil blive skudt paa 35 mm Pan-F
>sort/hvid film. Er det realistisk at faa nogle fornuftige forstoerrelse

Om du har fremkaldt filmen ordentligt og objektivet i såvel kamera som
förstörrelsesapparat er af ordentlig, kvalitet er det absolut intet
problem.

Jeg lavede får mange år siden förstörrelser af småbillednegativ på
omkring 1 meter på längden, filmen var en FP3, så länge siden er det.

Ingen problem.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige