Flaskesæt vægt
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-11-05 21:20

Hej

Jeg pønser lidt på at opgradere mit nuværende flaskesetup til et dobbelt
10 istedet for 1x15+1x4. For sjov tog jeg lige at smed det på min vægt
og så at det vejer 28.3kg for flasker alene inkl. 200bar luft på begge to.

Mit store spørgsmål er nu, hvad vejer et 2x10L sæt med luft egentlig?
Hvad det ender med at være for nogen flasker er jeg ikke helt sikker på,
det kommer nok egentlig primært an på hvilken pris jeg kan få det hele
til. Men bliver nok noget Faber eller lign.

Er der nogen der har lyst at prøve at smide deres flasker på en badevægt
og se hvad de vejer?

Mvh
Thomas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-05 21:46

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> wrote in message
> [...]
> jeg kan få det hele til. Men bliver nok noget Faber eller lign.
>
> Er der nogen der har lyst at prøve at smide deres flasker på en

2x10 / 120 Bar + 5 mm bagplade og vinge = 34.4 kg

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-11-05 22:08

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> Mit store spørgsmål er nu, hvad vejer et 2x10L sæt med luft egentlig?

Det afhænger af hvilken vægtklasse du vælger, faber har flere forskellige
vægtklasser, og andre mærker vejer generelt mere end faber flaskerne. Det
står på flaskerne hvad de vejer og luften i et 2x10 vil altid som
udgangspunkt veje ca. 5,5kg.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 22-11-05 22:47

Thomas Rasmussen wrote:
> [...]
> det kommer nok egentlig primært an på hvilken pris jeg kan få det hele
> til. Men bliver nok noget Faber eller lign.

Hvis du går med sådanne overvejelser, så vil jeg anbefale dig, at du
får så tunge flasker som muligt, så du evt. helt kan undvære bly.
Gerne 232 bar, eller 300 bar.

Har selv 2x12 tortec, der er tunge nok til er jeg præciste er perfekt
afbalanceret med 3 mm bagplade og intet bly. Det spiller.

Jens Olsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-11-05 23:04

jenspolsen@hotmail.com wrote:
> [...]
>
> Har selv 2x12 tortec, der er tunge nok til er jeg præciste er perfekt
> afbalanceret med 3 mm bagplade og intet bly. Det spiller.

Det er der meget forskellige meninger om... har snakket med et par
stykker og de siger faktisk det modsatte som dig... nemlig at tortec bør
undgås (de skulle ruste voldsomt indvendigt) og tunge flasker ikke er en
ubetinget success.

Du har jo ulempen ved at dit flaskesæt er *TUNGT* uanset hvad, det
bliver svært at få andre til lige at hive dit sæt med op, eller det lige
skal hives op i RIB'en. Jeg dykker både kutterdyk, RIB-dyk og stranddyk.
På kutteren kan det nok gå an selvom flaskerne måske vejer 8kg mere, men
i en RIB syntes jeg ikke det dur... der er det nemmere for alle parter
først at smide blyet op i båden og derefter hive flaskerne op. Specielt
hvis vejret er lidt hårdt. Men hvor meget vejer dine tortec flasker uden
'grej'?

Vi har i klubben ikke kompressorkapacitet til mere end 200bar... så at
vælge 300bars vil være overkill IMO... 232bar kunne være en løsning
selvom vi heller ikke kan fylde dem.

Thomas

Fra : gordon@skovvangsvej.~

Dato : 22-11-05 23:29

Jeg kan KUN støtte Jens. Har dykket Tortec 2x12 de sidste 2 år uden
ekstra bly - og ja, det spiller !!

Godt nok er sættet tungere, men det kan stadig løftes. De sidste kg
har aldrig været et problem. De kan sagtens løftes op i en RIB. Der er
også bedre samling på udstyret.

Desuden glemmer du en vigtig pointe med 2x12 Tortec. De lange tunge
flasker ligger bedre på ryggen og give bedre balance, ned de korte
2x10

Thomas Gordon

Fra : P Kaasing

Dato : 23-11-05 09:37

En anden vigtig pointe kunne være at i en nødsituation er det svært at smide
blyet, hvis man ikke har noget. Og mange vil sikkert betænke sig på at smide
sit dyre flaskesæt for at kunne komme op.
Eller hvordan løser man den situation? Ved godt der er meget luft med ned,
men shit happens.

/Poul

Fra : gordon@skovvangsvej.~

Dato : 23-11-05 11:37

Du får aldrig den perfekte løsning (her er DIR nok ikke enig ). Når
man vælger et, fravælger man noget andet !

Du har da muligheden for at smide blybælte, men har du ikke også
muligheden for at tabe det hvis det er med ?? - hvad er bedst ?

Jeg har løft i dragten + vingen, hvilke er forsynet fra hver sin
flaske + reg. Jeg mener det er sikkert nok for mig.

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-11-05 16:28

<gordon@skovvangsvej.dk> skrev i en meddelelse
> Du får aldrig den perfekte løsning (her er DIR nok ikke enig ).

Bestemt enig, der er bare en løsning der er bedre end de andre, den er ikke
perfekt men i det mindste bedre.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-11-05 12:48

P Kaasing wrote:
> [...]
> sit dyre flaskesæt for at kunne komme op.
> Eller hvordan løser man den situation? Ved godt der er meget luft med ned,

Det har du ret i. Man får aldrig alle fordelene på en gang. Skulle
det ske at jeg (i overfladen) engang ikke kunne skaffe tilstrækkelig
opdrigt v.h.a. vinge og tørdragt, så må jeg smide mit sæt.
Det er nok noget man skal have tænkt igennem inden man går i vandet,
og have besluttet sig for, at det er sådan man vil handle.

På den anden side, så kommer jeg aldrig til at lave en ukontrolleret
opstigning fordi jeg taber mit bly.

Jens Olsen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 23-11-05 12:59

Thomas Rasmussen wrote:
> Du har jo ulempen ved at dit flaskesæt er *TUNGT* uanset hvad, det
> bliver svært at få andre til lige at hive dit sæt med op, eller det lige
> skal hives op i RIB'en.

Jeg vil jo mene at det der er vigtigst er, at tingene fungerer under
vandet. Så må man leve med at flaskesættet er lidt tungere at bære.

> Jeg dykker både kutterdyk, RIB-dyk og stranddyk.

På stranddyk bruger jeg i reglen ikke min 2x12, men 2x7 (købt brugt
for 1000 kr).

> På kutteren kan det nok gå an selvom flaskerne måske vejer 8kg mere, men
> i en RIB syntes jeg ikke det dur... der er det nemmere for alle parter
> først at smide blyet op i båden og derefter hive flaskerne op.

Jeg synes at det er nemmere uden bly. Så skal hele skidtet bare
sættes fast på RIB'en med jonlinen inden man selv hopper om bord.

> Men hvor meget vejer dine tortec flasker uden
> 'grej'?

14,7 kg/flaske uden ventil.

> Vi har i klubben ikke kompressorkapacitet til mere end 200bar... så at
> vælge 300bars vil være overkill IMO... 232bar kunne være en løsning
> selvom vi heller ikke kan fylde dem.

Det er jo ikke sikkert at du også fremover altid skal have fyldt
flasker i din klub. I vores klub har vi også kun 200 bar kompressor,
men f.eks. den dykkerbåd jeg oftest sejler med har 300 bar kompressor.
Det er godt at være fremtiddssikret.

Tunge 2x12 232 bar flasker. Så er du lige klar til nye eventyr.

Jens Olsen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-11-05 16:27

jenspolsen@hotmail.com wrote:

> Jeg vil jo mene at det der er vigtigst er, at tingene fungerer under
> vandet. Så må man leve med at flaskesættet er lidt tungere at bære.

Well.. jeg syntes det skal fungere begge steder. Mit nuværende sæt
fungere rigtig godt i vandet, og de 8kg bly jeg har på bæltet syntes jeg
ikke er til besvær, ej heller smadre min krop fuldstændig.

> På stranddyk bruger jeg i reglen ikke min 2x12, men 2x7 (købt brugt
> for 1000 kr).

Jeg vil ikke 'tage' mig råd til at have 3 forskellig slags udstyr,
desuden er mit mål at mit udstyr bør kunne anvendes på lige fod til den
type dykning jeg laver.

> Jeg synes at det er nemmere uden bly. Så skal hele skidtet bare
> sættes fast på RIB'en med jonlinen inden man selv hopper om bord.

Hmmm.... når vi er afsted så er der (minimum) en mand i båden hele
tiden, han hjælper dykkere i og op af vandet, det er ham der modtager
mit bly når jeg ligger ved siden af båden, det er ham der modtager mit
udstyr og hiver det op af vandet. At have et flaskesæt bimlende i vandet
(specielt hvis det er bølgende) mens man selv lige er kommet op og fået
finner afmonteret, det bryder jeg mig ikke om... men der er så
forskellige måder at organisere dykningen på fra RIB.

> [...]
> flasker i din klub. I vores klub har vi også kun 200 bar kompressor,
> men f.eks. den dykkerbåd jeg oftest sejler med har 300 bar kompressor.

Ja, men hvor sikret skal man være? Jeg går lige pt. efter at få noget
udstyr som fint lever op til den type dykning jeg laver, jeg ser ikke
lige med det samme at vi i klubben får 300bar kompressor. Både vores
stationære og rejsekompressor er 200bars, rejsekompressoren er med på
LappenIII indtil vi får en anden monteret her, men jeg tror da nok at
den der skal fastmonteres her bliver en 200bars...(men man ved jo aldrig).

> Tunge 2x12 232 bar flasker. Så er du lige klar til nye eventyr.

Uhmm... muligt, men jeg holder mig nu til 2x10 indtil videre...

Thomas

Fra : anders

Dato : 23-11-05 13:15

Din rig bør være balanceret, så du kan svømme sættet op (i fyldt
tilstand) selvom du mister al opdrift.

Den gyldne middelvej er - for mig - et tungt sæt + 3-4 kg du kan
dumpe, f.eks. bly på bælte eller stor og dyr lygte :) Lader man
blybæltet gå under skridtremmen, er der noget mindre sandsynlighed
for at tabe det ved et uheld.

mvh
anders

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 23-11-05 16:29

anders wrote:
> [...]
> dumpe, f.eks. bly på bælte eller stor og dyr lygte :) Lader man
> blybæltet gå under skridtremmen, er der noget mindre sandsynlighed

Jo, men skulle din makker få behov for at dumpe dit bly så er der noget
kun mere besværligt.

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-11-05 16:31

> Jo, men skulle din makker få behov for at dumpe dit bly så er der noget
> kun mere besværligt.

Hvorfor skulle han det?

mvh
Jonas

Fra : Henrik

Dato : 23-11-05 20:58

Hånden på hjertet - hvor mange af jer har nogensinde tabt sit
blybælte under et dyk ?
Jeg har aldrig.

Og hvis man frygter det er så "stort et problem" hvorfor så ikke
sætte 2 spænder på ?

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-11-05 21:03

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> skrev i en meddelelse
>Hånden på hjertet - hvor mange af jer har nogensinde tabt sit
>blybælte under et dyk ?

Jeg har aldrig tabt det, jeg har altid nået at gribe det da det gled af, 2
gange har jeg været ved at tabe det. Og omvendt, hvor mange kender du der
har haft brug for at smide blybæltet?

mvh
Jonas

Fra : Thomas Clausen

Dato : 24-11-05 08:02

Henrik wrote:
> [...]
> blybælte under et dyk ?
> Jeg har aldrig.
>
> Og hvis man frygter det er så "stort et problem" hvorfor så ikke

Har haft talrige elever, der har mødt op med en BC med integreret vœgt,
og for hvem det er lykkedes at tabe en eller flere vœgtlommer under
dykning. Det samme for elever, der har brugt et "vœgt-harness". En
enkelt gang har jeg set bly falde ud af et blybœlte af den slags, hvor
bløde vœgte ligger i velcro-lukkede lommer.

Jeg har aldrig set nogen tabe et blybœlte af den gode gammeldags slags,
hvor blyet er threadded på en webbing. (Hvilket derfor er obligatorisk
for mine elever)

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-11-05 10:02

> Jeg har aldrig set nogen tabe et blybœlte af den gode gammeldags slags,
> hvor blyet er threadded på en webbing. (Hvilket derfor er obligatorisk for
> mine elever)

Jeg har set det masser af gange, inklusiv mig selv. Jeg ser selvfølgelig
også folk tabe blylommer fra deres veste af forskellig slags men de har jo
den fordel at de normalt så kun taber halvdelen af deres bly og derfor tit
ikke opdager det fordi de er afvejet forkert fra starten.

Obligatorisk dit og dat, det har vi kæmpet imod i mange år. Det skal ikke
være den enkelt instruktørs kæpheste der skal bestemme hvilket udstyr der
skal bruges. Du forlanger måske også træsko, halsvest og trækstang?

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas Clausen

Dato : 24-11-05 11:10

Henrik Manley wrote:

> Jeg har set det masser af gange, inklusiv mig selv.

Ah? Må man spørge om forholdende under hvilke det skete?

> [...]
> den fordel at de normalt så kun taber halvdelen af deres bly og derfor tit
> ikke opdager det fordi de er afvejet forkert fra starten.

Hvis de ikke er korrekt afvejede fra starten, så er det ikke mine
elever. De får ikke en blok bly med i vandet, som de ikke har brug for.

> Obligatorisk dit og dat, det har vi kæmpet imod i mange år. Det skal ikke
> være den enkelt instruktørs kæpheste der skal bestemme hvilket udstyr der
> skal bruges. Du forlanger måske også træsko, halsvest og trækstang?

Nejda ;) Men som instruktør er det mit ansvar hvis en elev "taber blyet"
og foretager et polaris-ascent. Derfor prœsenterer jeg de forskellige
vœgtsystemer og forklarer jeg om mine erfaringer med disse under
"teorien" -- udleverer blybœlter når vi skal i vandet sammen. Hvad folk
gør derefter er deres egen sag, naturligvis, og det blander jeg mig ikke i.

Det har ikke så meget med "kœphest" at gøre som det har med sikkerhed og
med videregivelse af erfaringer.

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-11-05 16:41

> Ah? Må man spørge om forholdende under hvilke det skete?

Ja da! Ikke så meget dramatik i det. Min buddy line sad fast i båden da jeg
rullede overbord så jeg hang ca. 10 cm over vandet og bandede grimt.
Buddylinen havde fået fat i bæltet ved samme lejlighed så det klarede turen
i vandet. Det blev fundet 1 år efter på 40 meter vand og dykker nu rundt med
Allan Jensen.

Iøvrigt tabte min makker for ca. 14 dage siden sit bælte (Alm. med spænde)
hvorfor det var gået op viste han ikke, han mærkede bare det gled af,
svømmede ned og fik fat i det og sat det på igen. Så det sker. Sidste år
havde vi klubben vist 2 episoder med tabte blylommer men ingen af dem gav
problemer med opstigning da det var på vrag og man kunne gå op af bundtovet.

> Hvis de ikke er korrekt afvejede fra starten, så er det ikke mine elever.
> De får ikke en blok bly med i vandet, som de ikke har brug for.

Jeg har nu sjældent været ude for nogle der er korrekt afvejet på deres
første dyk, de starter gerne med et par kilo for meget da de ellers ikke kan
komme ned. Så stjæler vi lidt bly fra dem efterhånden når de får styr på dem
selv under vandet.

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : Nicolai Hanssing

Dato : 24-11-05 19:44

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Ja da! Ikke så meget dramatik i det. Min buddy line sad fast i båden da
> jeg rullede overbord så jeg hang ca. 10 cm over vandet og bandede grimt.

Sjovt, da jeg gjorde det samme ude på Otto, altså rullede liggende ud over
siden aht. strøm, fik jeg løsnet t mit blytbælte på begge dyk, men jeg
chekker det altid inden nedstigningen påbegyndes, så det skulle bare spændes
til. Men det er jo blot fordi man ruller ud til bagbord.

Hmm, måske skal bæltet vendes vendes ift. styrbord/bagbord udrulning.

Nicolai

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 24-11-05 08:08

"Henrik" <henrik@scubasserne.dk> wrote in news:1132775850.229961.147500
@o13g2000cwo.googlegroups.com:

> Hånden på hjertet - hvor mange af jer har nogensinde tabt sit
> blybælte under et dyk ?
> Jeg har aldrig.

Jeg havde en makker der var ved at tabe det på et tidspunkt, jeg måtte give
ham en hånd for at det ikke skete....

Alle dem jeg har kendskab til har haft problemer med at det måske låsner
sig en smule, anvender de klassiske stål-klap-spænder. Jeg selv (og mange
andre i klubben) anvender plastikspænder som det her
http://www.alphadiving.dk/images/udstyr/school/blybalte.jpg og jeg har
aldrig set nogen haft problemer med det eller hørt om nogen der har fået
det smadret eller noget (og de får et _hårdhændet_ behandling på kutteren).

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 24-11-05 08:48

> [...]
> aldrig set nogen haft problemer med det eller hørt om nogen der har fået
> det smadret eller noget (og de får et _hårdhændet_ behandling på

Mit (plastik) er efter 8 års tro tjenste ved at går i stykker, så de holder
ikke evigt. Jeg er ikke i tvivl om jeg skal have et magen til.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Henrik

Dato : 23-11-05 21:44

Kender ikke nogen der har haft brug for at smide det - (andet end op i
båden efter endt dyk :)

Men jeg syntes det at tage det ind under skridtremmen er en smule
farligt HVIS man VIL smide det
(ikke set ud fra et rigtigt deko synspunkt for så er det ikke smart at
tabe eller smide)

Hvorfor har du været ved at tabe det 2 gange ?
Materialefejl -eller menneskefejl ?

Henrik
www.scubasserne.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-11-05 21:39

>Men jeg syntes det at tage det ind under skridtremmen er en smule
>farligt HVIS man VIL smide det

Jep, man bør have noget vægt at dumpe, men man bør distribuere det sådan at
man ikke har alt vægten på bæltet.

>Hvorfor har du været ved at tabe det 2 gange ?
>Materialefejl -eller menneskefejl ?

Jeg er ikke sikker på hvad der skete, men det var lukket da jeg sprang i :)
Den ene gang på bunden og den anden på vej op af et tov. Jeg dykker nu med
en 2 - 3 kilo på mit harness som jeg kan smide efter behov.

mvh
Jonas