Hul til hane i porcelænsvask - hvordan?
Fra : Anders Bak

Dato : 22-11-05 18:11

Hej gruppe,
Jeg har købt en porcelænsvask til køkken i Silvan. Jeg skal selv lave hullet
til hanen i den. Der er "forboret" på bagsiden og følger en skabelon med, og
der står at jeg skal "gently hit the indicated spot with a blanking punch to
break the outline".

Nu er spørgsmålet:
- hvad er en "blanking punch"? (En slags "dorn"?) - og hvad er bedst at
bruge?
- hvor hårdt kan jeg slå uden at ødelægge noget? - jeg har prøvet at slå på
den med en tynd "metalpind " (en eller anden kørner eller forsinker-ting)
som "punch", og der skete intet, selv om jeg synes jeg slog lidt mere end
"gently".

Nogle der har erfaringer med dette? Hvad er den bedste måde at gøre det på?
Hvor hårdt kan man slå?

Pft.
Anders Bak

Fra : Holst

Dato : 22-11-05 18:21

Anders Bak wrote:

> [...]
> break the outline".
>
> Nu er spørgsmålet:
> - hvad er en "blanking punch"? (En slags "dorn"?) - og hvad er bedst at

Ifølge min ordbog er det et "hugstempel" - hvad det så er, kan jeg ikke
hjælpe dig med.

Fra : Anders Bak

Dato : 23-11-05 20:55

"Holst" <newsnov05@shelter.dk> wrote in message

> Ifølge min ordbog er det et "hugstempel" - hvad det så er, kan jeg ikke
> hjælpe dig med.

Tak for svar - selv om jeg heller ikke ved hvad et hugstemel er.

Anyway (hvis andre skulle stå i samme situation):
Jeg borede først et hul hele vejen igennem midten af der hvor hullet skulle
være med et murbor, og huggede derefter forsigtigt små stykker af med en
skruetrækker og hammer, fra forsiden.
Og endte med et næsten perfekt cirkelrundt hul, hvor glaseringen er intakt
helt til kanten. Det tog noget tid, men hvad.

Adspurgt havde en Silvan-medarbejder sagt, at jeg bare skulle slå til med en
hammer og skrutrækker fra forsiden rundt i kanten af hullet, og at så ville
jeg få lavet hullet, men det ville ikke blive pænt. Men med tålmodighed
kunne det gøres.

/Anders.

Fra : Martin

Dato : 24-11-05 16:11

"Anders Bak" <not_my_real_email@getnet.dk> wrote in message
Nu er spørgsmålet: - hvad er en "blanking punch"? (En slags "dorn"?)
Hej - nu ved jeg ikke hvad den hedder men jeg vil mene at det er sådan en
jeg selv har: sådan en man kan placere præcist slå på med hammer så man
gennembryder den første hårde lag og får en mærke som et bor kan styre
efter...
Mvh Martin

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-11-05 21:06

On Tue, 22 Nov 2005 18:10:38 +0100, Anders Bak wrote:

> hvad er en "blanking punch"?

En dorn der passer til det hul du vil lave. På dansk lokker man...
--
MVH
osv...

Fra : Aksel Petersen

Dato : 24-11-05 21:53

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg hørte engang om en, der havde et lucky punch. Den var så fortræffelig,
at han blev verdensmesterpå den!
Hø-hø,
Aksel