Oksetyksteg?
Fra : Lauridsen

Dato : 22-11-05 13:04

Har købt en såkaldt "roast" af oksetyksteg og er kommet lidt i tvivl om
hvordan den skal tilberedes. Nogen forslag? Hvor lang tid skal den have?
Skal den hvile? osv.. Den vejer 600g.

Kunne godt tænke mig at lave en god sovs til. Feks. rødvinssauce.. Nogen
ideer?

/Lauridsen

Fra : Henrik

Dato : 22-11-05 22:41

"Lauridsen" skrev i en meddelelse
> Har købt en såkaldt "roast" af oksetyksteg og er kommet lidt i tvivl om
> hvordan den skal tilberedes. Nogen forslag? Hvor lang tid skal den have?

Prøv at langtidsstegning:
tænd ovnen på 75 C, rids fedtet, krydrer med salt, peber, hvidløg m.v.
Sættes i et fad med en smule vand og ind i ovnen ca 1 time - brug med fordel
et stegetermometer ca 62 C (rosa/rød) .

Lav en gang rodfrugtsmos med f.eks. kartofler, løg, hvidløg, gulerødder,
pastinak, lidt selleri og hvad du nu ellers kan finde og har lyst til. Kog
det mørt, tag kogevandet fra og brug det som fond til saucen (sammen med
vandet fra kødet)

velbekomme

En dejlig nem måde, der også giver et stykkede kød der er mere mørt, end
hvis du giver den

Fra : Gainsbourg

Dato : 24-11-05 10:24

> Kunne godt tænke mig at lave en god sovs til. Feks. rødvinssauce.. Nogen
> ideer?

Hvad med Cumberlandsauce?

3-4 personer:
25 g. smør
2 spsk hvedemel
ca 2 dl suppe eller fond.
ca. 2 dl. rødvin
Salt, peber og krydderier efter behag.
1 spsk sherry
½ spsk hindbærsaft
Lidt ribsgelé
En anelse Worcestershire Sauce

Smørret afbages med melet og suppen spædes i lidt efter lidt. Rødvinen
tilsættes og saucen smages til med 1 spsk sherry, ½ spsk hindbærsaft, lidt
ribsgelé og lidt Worcestershire Sauce.

Med venlig hilsen
Gainsbourg