osso buco
Fra : anders

Dato : 22-11-05 09:01

Da jeg hr fået fat på et par god skiver osso buco, kunne jeg godt bruge lidt
opskrifter, da jg ikke ved så mgt om ett stykke kød.

mvh anders

Fra : mcloud

Dato : 22-11-05 09:58

Hej anders
Her er mit bidrag ,med fare for at blive kritiseret af flere af de kloge
herrer .

4-6 personer

2 løg
3-5 fed hvidløg
3 gulerødder
1/8-1/4 knoldselleri
6-8 tykke skiver okse- kalve skank
3 spsk mel
Salt og peber
3/4 dl olivenolie
1 liter god okse-kalvefond eller bouilon
1 ds. hakkede tomater
1 ds. tomatkoncentrat
1/4 liter piskefløde
1 tsk tørret merian
1 tsk oregano
1 tsk basilikum
1 spsk revet citronskal
Persille

Hak løgene og 2 af hvidløgene og skær gulerødderne og selleri i små stave.
Vend kødstykkerne i mel blandet med salt og peber.Brun kødet i olien i en
tykbundet gryde.
Tag det op af gryden når det er brunet.

Brun løg og hvidløg og svits grøntsagerne.
Bland kød og grøntsager.Tilsæt bouilon,fløde ,tomater,tomatkoncentrat og
alle krydderierne.

Læg låget på og lad retten simre i ca 2 1/2 time til kødet falder fra
benene. smag til med salt og peber.

Bland revet citronskal,hakket persille og meget finthakket hvidløg.
Drys blandingen over retten og server med frisk pasta eller en lækker
kartoffelmos.

mvh mcloud

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-11-05 10:10

mcloud wrote:

> Her er mit bidrag ,med fare for at blive kritiseret af flere af de kloge
> herrer .

Rolig nu, det er trods alt et medium, der er egnet til debat, det her.

Din opkrift er her (som næsten altid) af en sådan natur, at jeg ikke
ville have det mindste problem med at anbefale folk at følge den. Det
skal der nok blive en vældig lækker ret ud af.

Jeg (som den traditionalist, jeg er) ville lave den omtrent som dig,
blot uden boullion og fløde, og så med en halv flaske rødvin i stedet og
supplere op med kommunevand. Denne behandling fordrer nok lidt mere
tomatsplut også. Hvad de tørrede krydderier skal i retten, har jeg svært
ved at forstå. Min erfaring er, at den slags stort set ikke kan smages i
retter, der koger så længe, og i hvert fald ikke i de mængder. Tilsæt
hellere en ordentlig omgang frisk, hakket timian og 5 laurbærblade, så
er den i vinkel.

Og så kan man smage til med lidt balsamico også...

Var det så slemt?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 22-11-05 10:46

"anders" <alehmann@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Da jeg hr fået fat på et par god skiver osso buco, kunne jeg godt bruge
> lidt opskrifter, da jg ikke ved så mgt om ett stykke kød.
>
> mvh anders

Hej Anders,

En decideret opskrift har jeg ikke; Men jeg ville gøre sådan her:

Brug en stegegryde. Brun skiverne heftigt i smør og kom salt og peber på
imens. Kom et par løg i til sidst, der er skåret i grove både. Et par
laurbærblade kan også kommes efter, hvis man er til det. Kom lidt vand ved
(stykkerne skal helst være dækket, men hvis der er for meget "luft" mellem
skiverne, bliver det hurtigt for meget vand. Vend så hellere kødet nogle
gange i løbet af kogetiden) og lad simre et par timer eller tre til kødet er
helt mørt.
Tag skiverne op og lav en meljævnet sovs af "suppen". Husk at si suppen
først.

Server med helt almindelige hvide kartofler, fine hari coverts (mon det er
rigtigt stavet?) der er dampet møre og tilsat en klat smør - Nå-e ja og så
lige lidt tyttebærmarmelade til... Helt traditionelt og måske lidt vel
gammeldags, men det smager nu bedst sådan - Synes jeg.

Velbekomme!

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 22-11-05 17:56

OK Ebbe: hvem finder først the original and only one frem? den med gremolata
og risotto alla milanese?

Sandra

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 23-11-05 14:29

Mrs Krabappel wrote:
> OK Ebbe: hvem finder først the original and only one frem? den med gremolata
> og risotto alla milanese?

Errmm, jeg har ikke lige den opskrift i hovedet. Det kræver jo en
alvorlig indsats og specialbestilling at få fat på osso buco der er
skåret rigtigt, dvs. i skiver der er mindst 3-4 cm tykke så vi laver
det ikke så tit at det gør noget.

Så i dette tilfælde ville min guru holde for. Jeg er den lykkelige
indehaver af nogle italienske kogebøger skrevet af en dame ved navn
Marcella Hazan og hendes udgave af en osso buco går man ikke fejl af -
for slet ikke at tale om hendes ragu.

Jeg ville nok modificere opskriften lidt hen i retning af den min
svigerfader lavede den sidste gang, han lavede mad*: Han puttede
mængder af fintsnittet rød og gul peberfrugt i, så meget at den fik
et "arrabiata"-præg. Om det er originalt ved jeg ikke - men den smagte
dælenedme godt.

* Min svigerfar har desværre fået et par hjerneblødninger så han er
ikke længere aktiv i køkkenet.

Iøvrigt, tak for mail'en

Mvh Ebbe

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 23-11-05 16:58

OK er det her ikke så farverigt - "osso buco" er bogstaveligt "ben med hul"
og en opskrift fra Milano. Næsten lige der hvor jeg kommer fra så ikke mere
pjat om det!

Man smelter 2-3 spsk smør (JA SMØR) i en pande hvor der kan være 4 ossibuchi
i.
Man vender de 4 stykker i mel og svitser dem i smør på begge sider ca 5 min.
Man hælder 1 glas hvidvin i (tør) og når den er dampet af, kom 1 stor tomat
i stykker i (ja... skal vi sige 1 dåse hakkede tomater da vi bor i et sted
med blege kanarie-tomater...). Faktisk er den HELT oprindelige opskrift uden
tomat, og sådan er det hjemme hos mig fordi min familie har lavet den
sådan...
Se, nu siger min bog at simre 15 min dvs kogetid er i alt 20 min.Der er
forskellige meninger og jeg foretrækker at koge det hele meget længere,
halvanden time, med lidt bouillon i, og panden med låg på.

Gran finale: gremolata ("hagl"). Når ossibuchi er klare til servering,
drysser man på dem "hagl" som består af meget finthakkede:
2 spsk persille
1/2 fed hvidløg
skal af 1 citron.

Jeg synes det sidste er uundværlig og giver den rigtige, unikke smag til
retten, som har "glæden" af noget så sjaldent som marv.

Gad vide hvorfor er Risotto alla Milanese altid nævnt på bøgerne som
tilbehør for denne ret men jeg kan sagten undvære den og vi spiser fx kogte
grøntsager, ovnstegte kartofler osv.

Sandra