måske snydt i forb. med net auktion
Fra : Michael Frandsen

Dato : 21-11-05 21:48

Efter at have vundet en auktion på qxl lørdag d. 12. nov. Aftalte jeg med
sælger (pr mail) at overføre pengene (640,-) mandag. Dette gjorde jeg og fik
da også mail om tirsdagen om at pengene var gået ind og varen blev sendt
onsdag d. 16. nov.

Efter dette har jeg intet hørt fra ham og ikke modtaget min pakke. Jeg har
fredag middag og søndag aften skrevet til ham for at få et track & trace
nummer men hører aldrig noget fra ham. Hvad skal jeg gøre og hvad kan jeg
gøre i en sådan situation, skal man bare sige at det var ærgeligt og føle
sig snydt eller kan man gøre noget.

Det er et firma med CVR. nummer som er startet 1/11/2005 har jeg senere
fundet ud af via erhverve og selskabsstyrelsen.

Denne mail er sendt af:
Michael Frandsen
FJERNDETTE.OGDETTE
ved svar til min mailbox

Fra : Holst

Dato : 21-11-05 22:56

Michael Frandsen wrote:

> [...]
>
> Det er et firma med CVR. nummer som er startet 1/11/2005 har jeg senere
> fundet ud af via erhverve og selskabsstyrelsen.

I første omgang synes jeg, at du skal starte med at være en lille smule
mere tålmodig.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 21-11-05 23:08

det er da sikkert rigtigt at jeg måske skulle være lidt mere tålmodig, men i
morgen har han haft mine penge i en uge og efter som at han selv lovede at
sende varen onsdag og efter følgende hverken svarer på sin telefon eller
mail er jeg da blevet lidt nervøs

mvh
Michael

Fra : Johnt

Dato : 21-11-05 23:25

"Michael Frandsen" <m.frandsen@FJERNDETTE.OGDETTEstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:43824558$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> i morgen har han haft mine penge i en uge og efter som at han selv lovede
> at sende varen onsdag og efter følgende hverken svarer på sin telefon

Ret henvendelse til www.qxl.dk, og sig at du ikke har modtaget varen en uge
efter betaling.

Hvis sælger vil fortsætte i "branchen" plejer det at hjælpe.

Hilsen
Johnt

Fra : PJ

Dato : 22-11-05 03:08

Har du set hvor mange auktioner han har haft og er hans karakterbog med
negative karakterer og hvad bunder de ud i? Alt dette bør man gøre inden man
køber - og så vurderer man om man tør handle med ham på QXL:

Hvis detter er iorden og det går galt kan du skrive og skrive til ham med
trusler om dårlige karakterer og true med politianmeldelser m.v.. Men giv
ham lige 14 dage fra betalingsdato og se hvad sker. Derefter sender du en
klar mail, at hvis du ikke efter 3 dage modtager penge eller vare - vil du
anmelde sagen.

QXL gør intet før han får nok dårlige karakterer - så trusler når tid er -
men følg ham i andre auktioner han har og stil ikke spørgsmål til varen, men
om hvornår du får din vare du betalte den og den dag - det har hjulpet mig
flere gange med at fremtvinge varen eller pengene retur.

Det er en tillidssag at handle på QXL - handl kun med de gamle velrenomerede
sælgere (se karakterbogen) og forvent ikke hjælp fra QXL: Men prøv mine
råd - Held og lykke!

PJ

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 22-11-05 10:19

"PJ" <pj29999@msn.com> wrote in message
> Har du set hvor mange auktioner han har haft og er hans karakterbog med
> negative karakterer og hvad bunder de ud i? Alt dette bør man gøre inden
> man køber - og så vurderer man om man tør handle med ham på QXL:

Bemærk at qxl gerne sletter negative kommentare for deres gode kunder så man
kan desværre ikke bruge det til alverden..

Fra : Henrik Madsen

Dato : 22-11-05 15:36

On Tue, 22 Nov 2005 10:18:55 +0100, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

>Bemærk at qxl gerne sletter negative kommentare for deres gode kunder så man
>kan desværre ikke bruge det til alverden..

Lige netop..

Har set flere eksempler på at visse folk der sælger for mange penge
kan få slettet negative karakterer i hobetal for at fremstå bedre end
de er..

Der er lige nu er bruger der hedder guncity derinde, han får slettet
MANGE negative karakterer så han ikke kommer under QXL's grænse og
bliver udelukket..

QXL har dog ingen interesse i at udelukke brugeren for godtnok snyder
han mange af de andre kunder men han lægger en hulens masse penge i
QXL's kasse og den slga folk beskyttes på QXL..

QXL er IKKE er sted det kan anbefaldes at handle med mindre man da er
villig til at miste sine penge..

Der er ganske sikkert mange gode sælgere derinde men der skal jo kun
eet råddent æble i posen til at fordærve en hel posefuld..

Henrik

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-11-05 07:21

"Michael Frandsen" <m.frandsen@FJERNDETTE.OGDETTEstofanet.dk> writes:

> Det er et firma med CVR. nummer som er startet 1/11/2005 har jeg senere
> fundet ud af via erhverve og selskabsstyrelsen.

Er du sikker på at du har lavet en handel med et firma eller om ikke
du har lavet den med en privatperson der tilfældigvis har et
en-mandsfirma?

Hvilken branche er firmaet registreret under og hvad er det du har
købt?

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks your heart

Fra : Michael Frandsen

Dato : 22-11-05 09:05

firmaet er registreret som enkeltmandsvirksiommhed, 722200 Udvikling af
kundespecifikt software og konsulentbistand i forbindelse med software
og jeg har købt og betalt for et grafikkort til min pc. firmaet hedder også
det samme som hans bruger navn på qxl. det var en ny sælger med kun 5
handler som alle var positive, jeg handlede med, han har dog senere modtaget
3 dårlige karaktere for ikke at henvende sig, efter at de havde vundet en
auktion.

Fra : René Løweneck

Dato : 22-11-05 10:15

Hej Michael !

"Michael Frandsen" <m.frandsen@FJERNDETTE.OGDETTEstofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:4382d137$0$8100$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> [...]
> handler som alle var positive, jeg handlede med, han har dog senere
> modtaget 3 dårlige karaktere for ikke at henvende sig, efter at de havde

Du kan gå i banken og sige at du ikke har modtaget din vare. Bed derfor
banken om at trække betalingen tilbage. Husk at underrette QXL om
forretningsgangen i denne handel, så sælgeren kan blive udelukket fra handel
på QXL.

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-11-05 10:19

René Løweneck wrote:

> [...]
> banken om at trække betalingen tilbage. Husk at underrette QXL om
> forretningsgangen i denne handel, så sælgeren kan blive udelukket fra handel

Nej, det lader som om, pengene er overført via direkte bankoverførsel.
Hvis det er tilfældet, kan betalingen ikke trækkes tilbage.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : René Løweneck

Dato : 22-11-05 10:29

Hej Kevin !

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, det lader som om, pengene er overført via direkte bankoverførsel.
> Hvis det er tilfældet, kan betalingen ikke trækkes tilbage.

Prøv lige at se her: http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad062/

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-11-05 10:45

René Løweneck wrote:

> Prøv lige at se her: http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad062/

Ja netop, som jeg sagde... Citeret fra dit link:

"Check, homebanking mv.
Hvis du har betalt på en anden måde end nævnt ovenfor, er du afhængig
af, at sælger er villig til at tilbagebetale dig pengene. Kan du ikke nå
til enighed med sælger, er der kun de almindelige klagemuligheder
tilbage. Det vil sige, at du, alt afhængig af det du har købt, kan klage
til Forbrugerklagenævnet, et andet klagenævn eller domstolene."

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Henning

Dato : 22-11-05 11:09

On Tue, 22 Nov 2005 10:28:59 +0100, "René Løweneck" <rene@loweneck.dk>
wrote:

>Hej Kevin !
>
>"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

>Prøv lige at se her: http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad062/

Læs lige hvad du skriver, før du sender
Betalingskort og Nordea e-betaling
Har du betalt med dit betalingskort eller har du brugt Nordea
e-betaling, så skal du henvende dig til dem, der administrer
betalingssystemet - som oftest din egen bank. Banken skal så straks
tilbageføre pengene til din konto. Banken skal tilbageføre pengene til
sælgeren igen, hvis sælgeren af varen kan godtgøre, at du skylder ham
pengene - for eksempel, hvis du alligevel har modtaget varen.

Fra : Holst

Dato : 22-11-05 11:14

Henning wrote:

> Læs lige hvad du skriver, før du sender

Hvor er I dog efter stakkels René. René har jo på intet tidspunkt
påstået, at Kevin ikke havde ret i sin påstand. Han kommer blot med et
link til Forbrugerrådets hjemmeside, som støtter Kevins påstand.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 22-11-05 11:25

Holst wrote:

> Hvor er I dog efter stakkels René. René har jo på intet tidspunkt
> påstået, at Kevin ikke havde ret i sin påstand. Han kommer blot med et
> link til Forbrugerrådets hjemmeside, som støtter Kevins påstand.

Ja, man kan også banke folk for mange gange i hovedet. Men hvor har jeg
påstået, at René havde påstået, at jeg ikke havde ret i min påstand?

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : per christoffersen

Dato : 22-11-05 10:26

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> skrev i en meddelelse

> Du kan gå i banken og sige at du ikke har modtaget din vare. Bed derfor
> banken om at trække betalingen tilbage.

Det gælder kun ved kort-betaling. Det er der næoppe tale om her, når ahndlen
er foregået på QXL.

/Per

Fra : Holst

Dato : 22-11-05 10:26

René Løweneck wrote:

> [...]
> banken om at trække betalingen tilbage. Husk at underrette QXL om
> forretningsgangen i denne handel, så sælgeren kan blive udelukket fra handel

Det kan kun lade sig gøre, hvis betalingen er sket med Dankort. Jeg
havde indtryk af, at pengene er overført direkte fra konto til konto, og
så er der egentlig ikke så meget at gøre.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 22-11-05 10:30

pengene er overført via bankoverførsel, så der er ikke noget at gøre. Men
efter jeg sendte mail nr 4 hvor i jeg nævnte at jeg havde været inde på
erhvervs og selskabsstyrelsens hjemmeside og finde oplysninger om han
nystartede firma. gik der kun 10 minutter, så var mailen besvaret og jeg fik
oplyst et Track & Trace nummer. så nu må jeg bare vente til i aften før jeg
kan følge den på post.dk
så måske lykkedes det alligevel

Fra : Holst

Dato : 22-11-05 10:42

Michael Frandsen wrote:

> [...]
> oplyst et Track & Trace nummer. så nu må jeg bare vente til i aften før jeg

Hvorfor kan du ikke følge den på T&T nu?

Indimellem skal man ikke tro det værste om folk. Der kan være gode
grunde til, at en mail ikke lige bliver besvaret. Han kan have været syg
og ligget i sengen i nogle dage, computeren kan have voldt problemer,
bedstemoderen er måske faldet død om. Langt de fleste mennesker er
heldigvis ærlige.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 22-11-05 17:28

In article <4382e7d1$0$8885$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Holst wrote:

> Hvorfor kan du ikke følge den på T&T nu?

For T&T ikke fungerer sammen med Post DK. Andre firmaer opdaterer
nogenlunde live. Post DK opdater 1-2 eller 3 gange om dagen, Hvis
de ikke lige skal hjem, så kan de gøre det næste eftermiddag.

T&T er blevet til grin.

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-11-05 10:46

"René Løweneck" <rene@loweneck.dk> writes:

> Prøv lige at se her: http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad062/

Det underbygger jo Kevins påstand.

[...]

Betalingen kan ikke trækkes tilbage hvis man anvender
bankoverførelser.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-11-05 10:58

> [...]

> og jeg har købt og betalt for et grafikkort til min pc. firmaet hedder også

Det lyder ikke som om sælger let vil kunne smyge sig uden om at det er
et forbrugerkøb. Det hjælper dig ikke meget da forbrugerklagenævnet
kun behandler sager om køb for over 800,-. Men objektivt set stiller
det dig noget bedre end ved et privatkøb.

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to

Fra : Holst

Dato : 22-11-05 11:09

Peter Makholm wrote:

> Det lyder ikke som om sælger let vil kunne smyge sig uden om at det er
> et forbrugerkøb.

Det kan han da nemt. Hvis grafikkortet er hans private ejendom og ikke
hans firmas ejemdom, vil det ikke være et forbrugerkøb.

Fra : Henning

Dato : 22-11-05 12:25

On Tue, 22 Nov 2005 11:09:29 +0100, Holst <newsnov05@shelter.dk>
wrote:

>Det kan han da nemt. Hvis grafikkortet er hans private ejendom og ikke
>hans firmas ejemdom, vil det ikke være et forbrugerkøb.

Ikke når der bruges samme navn/adresse, som forretningen, jvf. sag om
en vare, der blev solgt brugt via den Blå Avis. Varen blev udleveret
fra sælgerens butik/arbejdsplads, og køberen kunne derfor få
indtrykket af, at han havde handlet med butiiken. Dermed gjaldt de
almindelige reklamationsregler for brugte varer.

Fra : Michael Frandsen

Dato : 22-11-05 15:10

firmaet hedder iflg erhverve og selskabsstyrelsen Vxxxxx.net og på QXL
Vxxxxxnet altså samme navn bare uden dot

Fra : Peter Makholm

Dato : 22-11-05 11:30

Holst <newsnov05@shelter.dk> writes:

> Det kan han da nemt. Hvis grafikkortet er hans private ejendom og ikke
> hans firmas ejemdom, vil det ikke være et forbrugerkøb.

Korrekt, men det er sælger der skal bevise det da det umidelbart
falder inden for hans erhverv. Specielt hvis der er større sammenhæng
mellem firmanavn og hvordan han præsenterer sig på qxl end med hans
personnavn.

--
Peter Makholm | Emacs is the only modern general-purpose
peter@makholm.net | operating system that doesn't multitask

Fra : Holst

Dato : 22-11-05 11:56

Peter Makholm wrote:

> [...]
> falder inden for hans erhverv. Specielt hvis der er større sammenhæng
> mellem firmanavn og hvordan han præsenterer sig på qxl end med hans

Nu ved vi jo ikke præcis, hvordan han har præsenteret sig på QXL. Et
brugernavn vil for de flestes folks vedkommende ikke få dem til at
associere det med sælgerens enkeltmandsvirksomhed, eftersom groft sagt
ingen vil kende til firmanavnet. Det er jo også tilfældet i dette
tilfælde, hvor køberen først senere finder ud af, at sælgeren har en
enkeltmandsvirksomhed.

Og så kan vi jo diskutere, om salg af hardware falder ind under
"Udvikling af kundespecifikt software og konsulentbistand i forbindelse
med software" ... men lad os lade være med at diskutere det.