|
| Lukas og Johannes Fra : Live4Him |
Dato : 10-06-01 21:15 |
|
På hvilken måde adskiller Lukas evangeliet og Johannes evangeliet sig fra
hinanden, med hensyn til eks. formål, ordvalg, emnemæssig vægtlægning etc ?
( Luk 1,1-4 | Joh 20,30-31 ).
jørgen.
| |
Anders Søe Plougsgaa~ (11-06-2001)
| Kommentar Fra : Anders Søe Plougsgaa~ |
Dato : 11-06-01 12:35 |
|
"Live4Him" <au_536@lite.dk> skrev i en meddelelse
news:9g0khl$iga$1@news.inet.tele.dk...
> På hvilken måde adskiller Lukas evangeliet og Johannes evangeliet sig fra
> hinanden, med hensyn til eks. formål, ordvalg, emnemæssig vægtlægning etc
?
> ( Luk 1,1-4 | Joh 20,30-31 ).
>
Lukas var hedningekristen og Paulus´ medarbejder. Hans hensigt var at skrive
et historisk værk på baggrund af andres beretninger, da han ikke selv havde
set Jesus. Grundet hans ikke-jødiske herkomst søger han ikke, som f.eks.
Matt.27.46, at forklare hebræiske ord.
Lukas lægger forståeligt nok vægt på det, at frelsen er for alle. Der er
megen interesse for fattige og ulykkelige, for jesu omgang med toldere og
syndere (thi de raske har ikke brug for en læge) og for en positiv holdning
til samaritanerne.
Han pointerer igen og igen at man frelses ved tro og ikke ved at tilhøre
Israels hus ("din tro har frelst dig").
Johannesevangeliet er meget anderledes. Det er præget af en masse
lysmetaforik og gnostisk tankegang. Formålet er forkyndelse, som du selv har
læst i 20,30-31. Derved adskiller den Johannæiske Jesus sig kraftigt fra den
hemmelige Messias i synopsen. Her er messianiteten ikke hemmelig, eller
forbeholdt disciple (og dæmoner) men den betones igen og igen. (jeg er den
jeg er, jeg er livets brød, jeg er vejen, sandheden og livet )
Johannes trækker en linie tilbage til den første skabelse ved at skrive
skabelsen på ny (i begyndelsen var ordet, en arché en hó logos). Her ser man
den rolle lyset spiller, (jf. den gnostiske tanke om at vi alle har en gnist
af guddommeligt lys i os.).
Det er i øvrigt i Johanesevangeliet at helligånden indsættes (talsmanden, ho
paraklétos, to pneuma hágion). Her bliver ordet (logos) gjort levende,
kirken stiftes.
Johannes er den eneste af evangelisterne der taler om evigt liv. De andre
taler om Guds Rige (på jorden). Sproget er centreret omkring dualistiske
ordpar, mørke-lys, sandhed-løgn, liv-død
mvh.
Anders Søe Plougsgaard
| |
John Cooper (11-06-2001)
| Kommentar Fra : John Cooper |
Dato : 11-06-01 20:53 |
|
Anders Søe Plougsgaard <Kaffoman@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:3b24ac74$0$194$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
> Johannesevangeliet er meget anderledes. Det er præget af en masse
> lysmetaforik og gnostisk tankegang.
> Johannes trækker en linie tilbage til den første skabelse ved at skrive
> skabelsen på ny (i begyndelsen var ordet, en arché en hó logos). Her ser
man
> den rolle lyset spiller, (jf. den gnostiske tanke om at vi alle har en
gnist
> af guddommeligt lys i os.).
Det er sandt at gnostiker brugede nogle af de tanker som Johannes gav udtryk
for, men Johannes var bestemt ikke en gnostik.
> Det er i øvrigt i Johanesevangeliet at helligånden indsættes (talsmanden,
ho
> paraklétos, to pneuma hágion). Her bliver ordet (logos) gjort levende,
> kirken stiftes.
Han dukker også op i Lukasevangeliet:
Lukas 2:27
Lukas 4:1,14,18
Lukas 11:13
og i de andre evangelier også.
> Johannes er den eneste af evangelisterne der taler om evigt liv.
Nej.
Mattæus 19:16
Mattæus 25:46
Markus 10:17,30
Lukas 10:25
Lukas 18:18
> De andre
> taler om Guds Rige (på jorden).
Det er sandt at de andre evangelier siger mere om Riget en Johannes.
> Sproget er centreret omkring dualistiske
> ordpar, mørke-lys, sandhed-løgn, liv-død
Jeg ville helst bruge ordet 'modsætninger' men ikke ordet 'dualistisk' som
kunne have en gnostisk betydning.
John Cooper
| |
Anders Søe Plougsgaa~ (12-06-2001)
| Kommentar Fra : Anders Søe Plougsgaa~ |
Dato : 12-06-01 10:31 |
|
"John Cooper" <black@bishop1960.freeserve.co.uk> skrev i en meddelelse
news:9g37hp$9uq$2@newsg4.svr.pol.co.uk...
> Anders Søe Plougsgaard <Kaffoman@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> news:3b24ac74$0$194$ba624c82@nntp01.dk.telia.net...
>
> > Johannesevangeliet er meget anderledes. Det er præget af en masse
> > lysmetaforik og gnostisk tankegang.
>
> > Johannes trækker en linie tilbage til den første skabelse ved at skrive
> > skabelsen på ny (i begyndelsen var ordet, en arché en hó logos). Her ser
> man
> > den rolle lyset spiller, (jf. den gnostiske tanke om at vi alle har en
> gnist
> > af guddommeligt lys i os.).
>
> Det er sandt at gnostiker brugede nogle af de tanker som Johannes gav
udtryk
> for, men Johannes var bestemt ikke en gnostik.
Nej, og det skrev jeg med vilje heller ikke. Der er ikke belæg for at trække
en direkte forbindelse, men der er gnosticistiske træk i Johannes.
>
> > Johannes er den eneste af evangelisterne der taler om evigt liv.
> Nej.
> > De andre
> > taler om Guds Rige (på jorden).
>
> Det er sandt at de andre evangelier siger mere om Riget en Johannes.
Ja, du har ret i at de andre også omtaler det evige liv. Min fejl. Men det
omvendte gør sig i hvert fald (næsten) gældende: Johannes omtaler guds rige
een gang, og taler ellers om "evigt liv".
Derudover er det vigtige at påpege hvad de hver især (sandsynligvis) ville
med deres tekster. Synoptikerne var overvejende politiske, og søgte at
beskrive gudsriget så det kunne forstås, dvs. gudsriget på jorden. Johannes
er helt anderledes filosofisk; "Og dette er det evige liv, at de kender dig,
den eneste sande Gud, og ham, du har udsendt, Jesus Kristus."(Joh 17,3)
> > Sproget er centreret omkring dualistiske
> > ordpar, mørke-lys, sandhed-løgn, liv-død
>
> Jeg ville helst bruge ordet 'modsætninger' men ikke ordet 'dualistisk' som
> kunne have en gnostisk betydning.
>
Dels er ordparrene jo brugt dualistisk, dels er der ikke noget i vejen med
at indrømme Johannes gnosticistiske træk - der er endnu ingen der har kaldt
ham gnostiker.
mvh.
Anders Søe Plougsgaard
| |
|
|