Smøring af blæser - Den økologiske løsning
Fra : Ingolf

Dato : 21-11-05 15:35

Jeg fik fornyligt et gammelt grafikkort foræret. Et geforce 4400MX. Der sad
en lille blæser ovenpå et kølelegeme.

Desværre kørte maskinen kun et par timer før den på mystisk vis genstartede
af sig selv. Ved nærmere undersøgelse fandt jeg ud af at blæseren på
grafikkortet sad fast. Den lille propel kunne simpelthen ikke dreje rundt.
Dette forårsagede så en sikkerhedsgenstart (går jeg ud fra), inden kortet
brændte helt af.

Så jeg flyttede en temperatur-sensor til grafikkortet, for at måle dets
temperatur i køleblokken. 69 grader celsius! Argh!! Ikke så mærkeligt at
maskinen opførte sig mærkeligt.

Fik så afmonteret blæseren og rensede den. Men stadig var den lille propel
sej at dreje manuelt. Fjernede så noget tape der sad i bunden af blæseren,
og med en vatpind fik jeg dryppet et par dråber raps-olie (havde ikke andet
olie ved hånden) omkring propellens centrum. Stadig var propellen sej at
dreje. Så jeg havde ligesom opgivet projektet og ledte efter en ny blæser.

Men dagen efter havde raps-olien taget effekt. Lader til at olien har opløst
støv eller andet der har blokeret for dens rotation.
Nu drejede propellen hæmningsløst rundt ved den mindste påvirkning. Så jeg
samlede skidtet, stadig med temperatur-sensor på køleblokken, og denne gang
viste temperaturen sig aldrig at komme over 30 grader! Helt vildt! :D
Testede også med tunge grafiske demoer/spil et par timer, og temperaturen
forblev under 30 grader celsius.

Spørgsmålet er så; kan det skade den lille blæser at jeg har brugt
raps-olie? Mener at have hørt 'skrøner'(?) om at visse former for olie kan
nedbryde plast? Passer det? Noget må olien ha' nedbrudt siden propellen var
helt fri dagen efter... ?

Nu overvejer jeg at gøre det samme med min CPU-blæser næste gang den skal
renses.

Findes der en speciel olie der anbefales til smøring af blæsere?

Andre der har lign. erfaringer med "økologisk problemløsning"? ;)

Fra : Esben

Dato : 21-11-05 19:07

"Ingolf" <Dont_Spam_ingolf@excite.com> skrev i en meddelelse

> Findes der en speciel olie der anbefales til smøring af blæsere?

Almindelig syrefri symaskineolie plejer at være fint.

--
Esben

Fra : Ingolf

Dato : 21-11-05 20:44

"Esben" <esben@gruf.LAND> wrote in message

> Almindelig syrefri symaskineolie plejer at være fint.

Ahh ja.. SYREFRI olie... takker for det.

Fra : ttoet

Dato : 21-11-05 21:10

Hej Ingolf.
> [...]
> var helt fri dagen efter... ?
>
> Nu overvejer jeg at gøre det samme med min CPU-blæser næste gang den skal

Så vidt jeg husker så hører rapsolien til typen af "hærdende" olier. Det
kunne godt give lidt problemer på længere sigt. Hvis blæseren står stille i
en længere periode kan den simpelthen "svejses" fast af olien. Et bedre råd
er nok en symaskineolie eller lignende.

Thoeger

Fra : Altxatsoldk

Dato : 21-11-05 22:29

Du kan roligt bruge Raps-olie mod plastic, det er værre mod aluminium og
stål. Ellers i det hele taget et godt alternativ Kan også bruges
som kædesavs olie

Fra : Brian Lund

Dato : 22-11-05 17:19

> Du kan roligt bruge Raps-olie mod plastic, det er værre mod aluminium og
> stål.

Lejerne i blæseren består af metal...

Brian

Fra : Martin

Dato : 23-11-05 00:05

"Brian Lund" <geronimo@-FORKERT-mobilixnet.dk> wrote in message
> Lejerne i blæseren består af metal...

Vist kun på kvalitetsblæsere...
Mvh Martin

Fra : Brian Lund

Dato : 23-11-05 17:28

> Vist kun på kvalitetsblæsere...
> Mvh Martin

De blæsere jeg har genoplivet med olie har alle haft metaldele hvor olien
kom til!

Brian

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-11-05 11:16

> [...]

> nedbryde plast? Passer det? Noget må olien ha' nedbrudt siden propellen

Nej, men olien er nok lidt for tyk i længden, og vil sikkert samle støv. Når
jeg laver blæsere, så renser jeg dem først med elektronikrens og
efterfølgende smører jeg dem med siliconeolie på spray.

Det har indtil videre fungeret perfekt.

Claus