World of Warcraft
Fra : Keldo

Dato : 21-11-05 13:55

hej med jer

Min søn har lige købt WoW og vi spiller begge to nu

Men hvad går spillet egentlig ud på, hvor er det lige at det er nødvendigt
at det er online only og ikke kun mod computeren? Jeg spørger fordi jeg ikke
har erfaring med disse mmmorpg spil. Hvornår får jeg brug for mine
live-medspillere?

RK

Fra : Simon Nejmann

Dato : 21-11-05 16:59

On Mon, 21 Nov 2005 13:55:19 +0100, "Keldo" <keldo@hotmail.com> wrote:

>Min søn har lige købt WoW og vi spiller begge to nu
>
>Men hvad går spillet egentlig ud på

Lidt groft kan man sige at spillet går ud på at have det sjovt ved at
leve et virtuelt liv - lidt i stil med The Sims.

Der er ikke noget endeligt mål i den her type spil, så du kan aldrig
"gå igennem" dem. De fleste går mere eller mindre bare efter at blive
stærkere (højere level, bedre udstyr), men der er også dem der går
efter at blive gode till alle "tradeskills" (evner der fremstiller
ting - f.eks blacksmithing), eller bare at have det sjovt ved at gå
rundt og snakke med folk, skabe venskaber/fjendskaber og generelt være
sociale.

Det kommer også lidt an på hvilken type server du er på:
"Normal" (også kaldet PvE - Player versus Enviroment).
Her handler det mest om at besejrer computer modstanderne.

PvP - Player versus Player - sjovt nok er der flere PvP end "normale"
servere :)
Her handler det mest om at besejrer de andre spillere - Horde og
Alliance er i krig, og man kan blive angrebet af den anden side det
meste af tiden (i modsætning til på PvE serverne). Mange vælger den
her type fordi de syntes det er mere spændende/nervepirrende.

RP - Role Playing - den mindst almindelige type.
Her handler det om at kreerer en personlighed for sin figur og så gå
rundt og snakke/handle som den person ville gøre. Man kan sammenligne
det med improvisations teater hvor det eneste publikum er
skuespillerne.

Nå, ja - for nyligt er der også åbnet nogle RP-PvP servere - de andre
RP servere følger PvE reglerne.

>hvor er det lige at det er nødvendigt
>at det er online only og ikke kun mod computeren?

Pointen med den her type spil, i modsætning til normale enkeltspiller
spil, er at der (næsten) altid er andre folk omkring dig du kan
interakterer med. Man kan sige at programmørerne har skabt en verden,
og at alle spillerne derefter får verdenen til at leve ved at gå rundt
i den. Af samme grund ville spillet være temmeligt tomt og dødt hvis
du var den eneste der var der.

>Jeg spørger fordi jeg ikke
>har erfaring med disse mmmorpg spil.

2 m'er: MMORPG = Massive Multiplayer Online Role Playing Game.

>Hvornår får jeg brug for mine
>live-medspillere?

Når du får brug for/vil have hjælp/nogen at snakke med/købe eller
sælge noget.

For eksemple, hvis du får en quest med at dræbe 12 kobolds, så kan
spørge de andre spillere om der er andre der skal dræbe kobolds og om
I skal arbejde sammen. På den måde vil det gå meget hurtigere med at
få de kobolds nedlagt, og du får også en at snakke sammen med i
mellemtiden.

--
Med venlige hilsner
Simon Nejmann

Fra : Keldo

Dato : 22-11-05 09:21

mange tak for dit lange og uddybende svar..

Fra : Devast8or

Dato : 22-11-05 17:10

"Simon Nejmann" <snejmann@worldonline.REMOVETHIS.dk> wrote in message

> [...]
> I skal arbejde sammen. På den måde vil det gå meget hurtigere med at
> få de kobolds nedlagt, og du får også en at snakke sammen med i

Et enkelt sted mere de andre spillere er vigtige: Auction House. Det ville
være meget svært at tjene nogle ordentlige penge hvis det var helt tomt :)

Devast8or

Fra : Mich2

Dato : 22-11-05 17:30

> Et enkelt sted mere de andre spillere er vigtige: Auction House. Det ville
> være meget svært at tjene nogle ordentlige penge hvis det var helt tomt :)

Det lyder da som et spændende univers - hvad kan man sælge og hvordan får
man fat i stumperne man vil sælge? Da jeg først så WOW gik jeg ud fra, at
det var et "monster" spil, hvor man skulle opbygge sin urealistiske
spilfigur og så smadre monstre eller kaste "spells" m.v. Men det lyder da
fasinerende, hvis man kan høste f.eks. guld og så sælge det på en auktion.

Men det er vel rimeligt dyrt at komme i gang med? Hvor meget koster det at
spille pr. måned?

Fra : Frost

Dato : 22-11-05 18:49

"Mich2" <mic.REMOVE.@removethis.com> wrote in message

> [...]
>
> Men det er vel rimeligt dyrt at komme i gang med? Hvor meget koster det at

Der findes begge elementer i spillet, men det meste af spiltiden går vel med
"monsterspil" som du beskriver det. Man kan godt dedikere sig til at
indsamle ressourcer (f.eks. metaller, dyreskind, osv.), konstruere ting og
sager med det og sælge det videre, men det er sådan set ikke fokus for
spillets design. Du må regne med at skulle en rimelig omgang gængs eventyr
og monsterdrab igennem hvis du vil have kapital til at gå igang med det.
Derudover kræver de mere komplekse "opskrifter" at ens figur har et vist
niveau - og de sjældneste kan ofte kun erhverves ved at gå på eventyr i de
farligeste egne, som så kræver en heftig figur med heftigt udstyr.

Jeg mener det koster 13 USD om måneden at spille, men hvis man betaler for
f.eks. en 6-måneders periode på én gang får man rabat.

--
Frost

Fra : Mich2

Dato : 22-11-05 19:00

> [...]
> sager med det og sælge det videre, men det er sådan set ikke fokus for
> spillets design. Du må regne med at skulle en rimelig omgang gængs eventyr

Det lyder ellers som den sjoveste del (at samle ressourcer m.v.) - især hvis
man kunne spare nok sammen og så købe auktionshuset og så få procenter af
handlerne... eller bygge sine egne kapital indbringende huse. Det ville
tiltale mig langt mere fremfor at skulle opsøge et monster og kaste en
forbandelse over den.

> Jeg mener det koster 13 USD om måneden at spille, men hvis man betaler for
> f.eks. en 6-måneders periode på én gang får man rabat.

Gange det med et par millioner spillere, så må der jo være råd til at
udvikle løbende på dette univers, så udvikling og indsamling af ressourcer
kom mere i fokus

Fra : Cag \(2730\)

Dato : 23-11-05 09:15

> [...]
> huse. Det ville tiltale mig langt mere fremfor at skulle opsøge et
> monster og kaste en forbandelse over den.

Du har fuldstændig misforstået konceptet med WoW, der er et eventyr
*ikke* et aktieprogram!
AuctionHouse er et frynsegode og *ikke* en nødvendig del af spillet!

Hvis du er hooked på at "grinde" resourcer og tjene på det, skulle du
hellere kigge på:
Project Entropia http://www.project-entropia.com/ her kan du samle
resourcer og (måske) tjene på det;
PE-Virtuel ø solgt for $26.000:
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=5550
PE-Rumstation solgt for $100.000:
http://www.project-entropia.com/StdContent.ajp?Id=2035

Ellers er der SWG: http://starwarsgalaxies.station.sony.com/ hvor du
også kan "grinde" resourcer og sælge.

Jeg vil tro PE er spillet for dig, mener det er gratis (hverken
indkøbspris eller abb.(er dog længe siden jeg har prøvet så dette menes
med forbehold)), plus der er mulighed for at konvertere spillets
valuta(PED) til rigtige US$ (forudsat man har "nok" PED (de tager $100
for at veksle)).

> Gange det med et par millioner spillere, så må der jo være råd til at
> udvikle løbende på dette univers, så udvikling og indsamling af
> ressourcer kom mere i fokus

igen: du har misforstået konceptet, det er *stadig* et eventyr, ikke et
Wall Street program.

/Cag

Fra : Mich2

Dato : 23-11-05 12:09

> Du har fuldstændig misforstået konceptet med WoW, der er et eventyr *ikke*
> et aktieprogram!
> AuctionHouse er et frynsegode og *ikke* en nødvendig del af spillet!

Jeg kan ikke se, hvorfor de to ting ikke kan gå hånd i hånd? Det gør det jo
lidt mere spændende, at man kan blive slået ihjel af en drage eller en
modspiller, mens man går og høster guld eller hvad det nu er man kan høste i
WOW.

Fra : Frost

Dato : 23-11-05 17:12

> [...]
> lidt mere spændende, at man kan blive slået ihjel af en drage eller en
> modspiller, mens man går og høster guld eller hvad det nu er man kan høste

De kan sikkert godt fungere hånd i hånd, men det er WoW bare ikke gearet
til. Som et decideret rollespil er det faktisk meget svagt, men selve
gameplayet med dets quests og muligheder er sjovt. Jeg prøvede engang det
Project Entropia som Cag refererer til, og der tror jeg mere du kan finde
hvad du søger. Hvis spillet stadig er som jeg husker det, så kan man sagtens
gå på eventyr ligesom i WoW, men der er samtidig et mere fredeligt aspekt
med at indsamle resourcer og konstruere ting fra dem.

Jeg spillede lidt af den langt-fra færdige beta i sin tid, men der var
f.eks. en masse metaller man først skulle finde vha. sin prospector-device,
og derefter opsætte et mine-hoved - vel at mærke før nogen andre fandt
metalåren. Hvis de implementerede alle de features som de havde i tankerne
dengang, så skulle det også være muligt at bygge sit eget hus på sin egen
grund, at skrive i in-game medier og dermed lave f.eks. sin egen nyhedsavis
eller magasin som kan sælges, og en masse andre "sociale" ting istedet for
at gå på eventyr.

Fra : Cag \(2730\)

Dato : 24-11-05 01:09

"Frost" <frostNO@SPAMnewmail.dk> wrote in message
> "Mich2" <mic.REMOVE.@removethis.com> wrote in message

> *ikke*

Det er ikke et spørgsmål om hvorfor de to ting ikke kan gå hånd i hånd,
sådan er WoW bare ikke designet (som Frost også nævner).

AuctionHouse er stadig et frynsegode for spillerne, der ellers skulle
"nøjes" med at sælge mineraler/skin/tilberedt mad/godt
bytte(våben/tasker/tøj/..) til WoW's alm. købmænd(npc), eller stå et
sted i én af de 3 store byer "på hver side af loven[1]" i (måske) flere
timer og skrige op om hvad de havde til salg. *Jeg* ville hurtig sætte
en sådan person på "ignore".

Ingen af de to muligheder er at foretrække, fordi npc'er gir' sgu ikke
ret meget for dit megastore-sværd-der-kan-slås-af-sig-selv, og andre
spillere stiller sig måske op ved siden af dig og sælger det samme sværd
lidt billigere, eller 2 små sværd der kan det samme men (måske) ser
bedre ud, eller ..., (find selv på flere)

[1] Alliance/Horde, god/ond, hvid/sort

> [...]
> nyhedsavis
> eller magasin som kan sælges, og en masse andre "sociale" ting istedet

Jeg var også kun med lige omkring PE's beta, men har været inde og kigge
i forsommeren i år...
De har fået lavet (hvad jeg kunne se) mulighed for at spillere kunne
sætte deres egen bod op i byerne og sælge hvad de nu havde af ting og
skrammel (plus jeg mener der stadig er "den store auktionshal")

PE er stadig gratis at hente og bruge... hent, installér, opret en konto
med brugernavn/kode og du er kørende 8) .. hvis ikke, så er der mulighed
for at du kan betale X antal $US og få X antal PED (tror nok det er
1:10, men ka' sgutte husk' det).

PE lyder stadig som spillet for dig (udlader jeg af disse få indlæg),
hvis jeg er gal på den; shit happens, mener ikke jeg har ytred mig *for*
slemt 8)

/Cag

Fra : ASKF

Dato : 26-11-05 17:16

Cag (2730) ytrede sig i <Jw7hf.639$d82.354@news.get2net.dk> med dette:

> [...]
>sted i én af de 3 store byer "på hver side af loven[1]" i (måske) flere
>timer og skrige op om hvad de havde til salg. *Jeg* ville hurtig sætte

Faktisk er der spillere der synes at handlen på AH er noget af det
sjoveste. Hvis man er dygtig til det, kan man faktisk tjene mange flere
penge på det end man kan ved at grinde efter de specielle værdifulle
items.

Det kræver dog lidt start kapital, men det kan man nemt tjene ved f.eks.
at have mining/herbalism og så fiske lidt. - En lvl 20 char. med
mining/herbalism (mine copper og samle Briathorn/Swiftickle og
Stranglekelp) vil sagtens kunne tjene 2-5g på nogle få timers spil hver
dag, og have tjent 20-30g, når den når lvl 20.

Når man har sin startkapital er det nemt at byde på items der er ved at
løbe ud (ofte er start-bud sat meget lavt, og buy-out for højt).
Herefter sælger man dem så til en lidt højere pris (især fredag og
lørdage er gode salgsdage, hvis man har det til salg om eftermiddagen).

Jeg har en lvl 1 char, som fik 5g i start kapital, og den tjener 20-50g
om ugen, ved blot at købe billige opskrifter og sælge dem lidt dyrer.
Den kunne sagtens tjene langt mere, hvis jeg gad gøre det mere
systematisk og ikke kun brugte 10-20min med den 2-4 gange om ugen.
- Når den har mere end 20g sendes de til mit bank-mule, som jeg bruger
til at sætte næsten alt salgbart jeg finder til.

>[1] Alliance/Horde, god/ond, hvid/sort

Hvad er det dog for en tåbelig sammenligning, hverken Horde eller
Alliance er at betragte som gode eller onde. Det onde er The Scourge og
ikke en af de to faktioner vi kan spille. Faktisk vil jeg vurdere
Alliance til at være mere onde end Horde, alene fordi de ikke kan forstå
at Horde-orkerne har frigjort sig fra The Scourge og derfor ikke længere
er en fjende. Ligeledes vil de heller ikke acceptere de frigjorte
Undeads, selvom de ved de ikke længere kæmper for The Scourge.

The Horde er en sammenslutning af grupper som Alliance vil udrydde, og
som også ønsker at bekæmpe The Scourge.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus