Private skilte langs landevej
Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 21-11-05 09:41

Hej NG

I forbindelse med et lokalt julemarked på en skole kunne jeg godt tænke mig
at sætte et par små skilte op i vejgrøften langs de nærmeste landeveje - fx
med teksten "Julemarked på skolen. Søndag den x december kl. 10-17". Det
sker jævnligt her på egnen, at der står et skilt, som fx annoncerer med et
loppemarked el.lign.

Har politiet noget imod det? Skal jeg strengt taget søge om tilladelse? Hvis
jeg bare gør det, kan jeg så risikere andet, end at politiet eller
vejvæsenet fjerner skiltet?

Tak for din opmærksomhed!

Rasmus

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 21-11-05 10:17

"Rasmus Jakobsen" <e-dreng@samme-som-før-snabela.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Hvis
> jeg bare gør det, kan jeg så risikere andet, end at politiet eller

Først og fremmest skal du sikre dig at grundejeren giver tilladelse. Dernæst
har man i nogle amter regler for, hvordan at skiltet skal se ud. I
Storstrøms amt skal man købe et specieltdesignet skilt. Desuden er der
regler for, hvordan at det skal stå, så det ikke generer trafikken.

En løsning kunne være at finde en robåd og sætte den for anker med skiltet
ude på vandet, hvilket man i en årrække gjorde på Møn.

Carsten Overgaard

Fra : Søren G

Dato : 21-11-05 10:33

"Carsten Overgaard" <info@carstenovergaard.dk> wrote in message

> En løsning kunne være at finde en robåd og sætte den for anker med skiltet
> ude på vandet, hvilket man i en årrække gjorde på Møn.

En løsning som fungerer knap så godt på f.eks midtsjælland.

--
Søren

Fra : Anders Majland

Dato : 21-11-05 10:38

> En løsning som fungerer knap så godt på f.eks midtsjælland.

En lovligt parkeret trailer med skilt - er også set mange steder

Fra : Søren G

Dato : 21-11-05 11:27

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:43819590$0$47054
> En lovligt parkeret trailer med skilt - er også set mange steder

At skiltet er placeret på en trailer istedet for på en pæl i jorden ændrer
vel ikke på reglerne vedr. skiltning.

--
Søren

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-11-05 11:34

Søren G presented the following explanation :

> At skiltet er placeret på en trailer istedet for på en pæl i jorden ændrer
> vel ikke på reglerne vedr. skiltning.

Ork jo, en trailer - der tilfældigvis har en pressening med påtrykt
reklame - er ikke et skilt men en trailer. Er den parkeret lovligt er
der intet at komme efter.

McDonalds har i mange år benyttet den fremgangsmåde i Hillerød hvor de
havde en trailer med McDonalds pressening parkeret på en
parkeringsplads foran en butik.

Fra : Søren G

Dato : 21-11-05 11:55

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> wrote in message
> Ork jo, en trailer - der tilfældigvis har en pressening med påtrykt
> reklame - er ikke et skilt men en trailer. Er den parkeret lovligt er
> der intet at komme efter.

Hvis et skilt er placeret lovligt er der heller ikke noget at komme efter.
Jeg spurgte om det ændrede på reglerne for skiltning, hvilket jeg ikke mener
at det gør.

> McDonalds har i mange år benyttet den fremgangsmåde i Hillerød hvor de
> havde en trailer med McDonalds pressening parkeret på en
> parkeringsplads foran en butik.

Det kan så være fordi de ikke kunne opnå tilladelse fra ejeren til at
placerer et skilt på grunden. Men det har ikke noget at gøre med reglerne
for skiltning, men mere den private ejendomsret.

--
Søren

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 21-11-05 14:09

on 21-11-2005, Søren G supposed :

> Hvis et skilt er placeret lovligt er der heller ikke noget at komme efter.
> Jeg spurgte om det ændrede på reglerne for skiltning, hvilket jeg ikke mener
> at det gør.

Så er vi jo også enige :)
En trailer er ikke et skilt og derfor vil skiltereglerne ikke komme i
betragtning - det vil kun være parkeringsregler der vil have betydning.

> Det kan så være fordi de ikke kunne opnå tilladelse fra ejeren til at
> placerer et skilt på grunden. Men det har ikke noget at gøre med reglerne
> for skiltning, men mere den private ejendomsret.

Selvfølgelig har de fået lov - men det er en udbredt metode til at få
et skilt opstillet på steder hvor kommunen ikke vil give dem lov at
have et skilt stående.

Fra : Rasmus Jakobsen

Dato : 21-11-05 10:32

"Carsten Overgaard" skrev:
> En løsning kunne være at finde en robåd og sætte den for anker med skiltet
> ude på vandet, hvilket man i en årrække gjorde på Møn.
Tak for dit gode råd. Da der er 15 km. til vandet, og da vejrudsigten ikke
umiddelbart lover badevejr, er jeg bange for, at besværet med at etablere
den foreslåede konstruktion ikke vil stå mål med PR-værdien.

Mvh

Rasmus

Fra : PJ

Dato : 21-11-05 12:58

Tilladelsen får du hos Teknisk Forvaltning i din kommune - sikkert uden
problemer. Vi satte skilte a`la`dit eksempel op ved bygrænsen over
byskiltene - og de virkede fint. Teknisk Forvaltning sendte uden problemer
skriftlig tilladelse til vores forening. Held og lykke med Juleshowet.

PJ

PS. Det var i Storstrøms Amt (Holme Olstrup) og de krævede ikke specielle
skilte - vi brugte runde Big-baller med skilte på.