Reglement og bekendtgørelse
Fra : Cubus

Dato : 20-11-05 20:03

Er der nogle underliggende juridiske eller sproglige finesser
mht om noget betegnes som et reglement eller en bekendtgørelse.
Konkret tænker jeg på, at Stærkstrømsreglementet vist omkring
1993 blev omdøbt til Stærkstrømbekendtgørelsen. I samme
boldgade findes i øvrigt også regulativer, fx Fællesregulativet.

Der er også noget der hedder et bygningsreglement (kunne
det lige så godt hedde en bygningsbekendtgørelse?)

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/

Fra : Poul B

Dato : 20-11-05 23:37

Cubus <cubus@sol.dk> skrev:

> [...]
> 1993 blev omdøbt til Stærkstrømbekendtgørelsen. I samme
> boldgade findes i øvrigt også regulativer, fx Fællesregulativet.

Jeg er ikke jurist, så jeg kan kun henvise til, hvad NDO99 siger om de to
ord:

reglement: "sæt af regler som en afgrænset gruppe mennesker skal følge =
REGULATIV"

bekendtgørelse: "en retsbestemmelse som giver den mere detaljerede
udformning af en lov, og som har samme gyldighed som loven"

--
Poul

Fra : Jesper Brock

Dato : 23-11-05 15:55

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1993 blev omdøbt til Stærkstrømbekendtgørelsen. I samme
> boldgade findes i øvrigt også regulativer, fx Fællesregulativet.

Rent juridisk skelner man mellem to forskellige typer administrative
forskrifter - dem, der er bindende for borgeren og dem, der"kun" er
bindende
for myndighederne.

De eneste administrative regelsæt, der er direkte bindende for borgeren,
er
*bekendtgørelser*.
En bekendtgørelse udstedes oftest med hjemmel i en såkaldt rammelov - dvs.
en lov som kun "ridser de store linier op", men ikke tager stilling til
detailspørgsmål. Af denne lov vil det så fremgå, hvem der har ret til at
lave de mere detaljerede regler (typisk vil det være den ansvarlige
fagminister). Disse regler bekendtgøres så i en *bekendtgørelse*, som er
direkte bindende for borgeren.

Tidligere tog man det ikke så højtidligt, hvad man nu lige fik kaldt den
enkelte betegnelse, men i de seneste år er der kommet mere fokus på den
side
af sagen (jf. Peter Blume "Juridisk Metodelære", s. 113ff), og i dag
anvendes stort set udelukkende betegnelsen Bekendtgørelse. I modsætning
til
bekendtgørelser står *cirkulærer* (også tit kaldet vejledninger), hvis
indhold kun er bindende for den myndighed, som de retter sig imod.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : O-V R:nen

Dato : 23-11-05 21:03

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> writes:
> "Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

Var begge udstedt af den samme myndighed? (Det kunne ellers
være forklaringen: bekendtgørelser der hedder bekendtgørelse
udstedes først og fremmest af ministerier, andre myndigheders
bekendtgørelser hedder ofte noget andet.)

> I modsætning til
> bekendtgørelser står *cirkulærer* (også tit kaldet vejledninger),

Nej, vejledninger er netop *vejledende*, cirkulærer derimod bindende
inden for den pågældende myndighed.

Fra : Jesper Brock

Dato : 24-11-05 14:12

"O-V R:nen" <Otto-Ville.Ronkainen@ling.helsinki.fi> skrev i en meddelelse
> Nej, vejledninger er netop *vejledende*, cirkulærer derimod bindende
> inden for den pågældende myndighed.

Hups... det har du selvfølgelig ret i.

Hastværk er lastværk - også når man skriver indlæg på usenet. I stand
corrected

Fra : Cubus

Dato : 24-11-05 22:35

> [...]

> udstedes først og fremmest af ministerier, andre myndigheders
> bekendtgørelser hedder ofte noget andet.)

Ja, Elektricitetsrådet (nu Sikkerhedsstyrelsen).

Her lidt tekst fra en bog om elektroteknik fra 1972:

"Rent praktisk foregår statens indseende med forholdene på det
stærkstrømstekniske område gennem det statslige organ
Elektricitetsrådet, der er nedsat af ministeren for offentlige arbejder
i henhold til stærkstrømsloven, og som bl.a. har til opgave at
udforme Stærkstrømsreglementet, der fastlægger regler for
anlæggenes udførelse og drift."

--
Cubus
http://cubus-adsl.dk/