knivaftrækker
Fra : jenny og søren

Dato : 20-11-05 20:34

Hej Ng

Er der nogen her inde der har erfaring med en knivaftrækker (strygestål) ???

er den nemmere at bruge end et rigtigt strygestål ??

er det noget der holder ??

se den evt. på www.hwl.dk

mvh

Søren brix

Fra : Max

Dato : 21-11-05 08:26

Hej Søren

> Er der nogen her inde der har erfaring med en knivaftrækker (strygestål)
???

De her lige været omtalt meget positivt i gruppen af
slagteriarbejdere bl.a.

Hvis du søger lidt tilbag på knive, så finder du det sikkert, det er
indenfor
den seneste måned.

Mvh Max

Fra : mcloud

Dato : 21-11-05 13:54

Hej Jenny og Søren

Her kan i købe det i søger

http://www.hwl.dk/Default.aspx?Path=%2fProdukter%2fKNIVE%2fSTRYGEST%u00c5L
-3.aspx&PageNum=2

mvh mcloud

Fra : Kent

Dato : 21-11-05 16:22

"jenny og søren" <jennyogsoren@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej Ng
>
> Er der nogen her inde der har erfaring med en knivaftrækker (strygestål)
???

Lidt måske. Har brugt én ca. hvert andet minut hver arbejdsdag 40 timer
om ugen de sidste 5 år .

> er den nemmere at bruge end et rigtigt strygestål ??

MEGET nemmere. Det tager lang, lang tid at lære at bruge
et almindeligt strygstål korrekt, og nogle lærer det aldrig. En
knivaftrækker kan du lære at bruge på 10 minutter, og den
er li'så effektiv som et almindeligt strygesstål

> er det noget der holder ??

Den holder rigtigt godt!

Jeg var en af de slagteriarbejder, der omtalte knivaftrækkeren
i en anden tråd, som en anden bemærkede.

Vh
Kent.

Fra : Emil

Dato : 21-11-05 20:16

Kent wrote:

> [...]
>knivaftrækker kan du lære at bruge på 10 minutter, og den
>er li'så effektiv som et almindeligt strygesstål

Jeg har set nogle reportager på TV, hvor brugen af
knivaftrækkeren synes legende let og effektiv.

Derfor undrer det mig, hvorfor den ikke findes i enhver
husholdning.

1. argument må være prisen. Kr. 600,- plus porto.
2. argument er prisen for holderne. Kr. 2-300,-.
3. argument må være den begrænsede distribution (forhandlere),
altså et reelt monopol.
4. argument kan være, at den kun bruges i industrien.
5. argument er udledt af det 4., manglende forbrugeroplysning.
6. argument, kan være patentrettigheder og lignende(som er afledt
af det 1. argument).

Det var så lige mine tanker, som udløser følgende spørgsmål:

ad 1: Er prisen rimelig?
Hvis buerne er belagt med små diamanter (som det kendes fra
borende og slibende værktøjer), kan det forklare prisen.

ad 3: Findes der udenlandske forhandlere? Hvad hedder
knivaftrækkeren på tysk?
Engelsk?

7: Knivaftrækkeren ser for mig ud som, at den aftrækker
symetrisk.
Er der forskel på buerne, så den kan vendes til h.h.v. højre- og
venstrehåndede?

Der er INGEN beskrivelse på hjemmesiden, så jeg (og måske andre)
vil gerne vide lidt mere.

m.v.h. Emil

Fra : Edmund

Dato : 22-11-05 09:16

Kent wrote:

> Lidt måske. Har brugt én ca. hvert andet minut hver arbejdsdag 40
> timer om ugen de sidste 5 år .

Hvad så med slibning af selve kniven
Er en båndpudser bedst?
F.eks den grønne øverst her på sinden
http://hwl.dk/Produkter/MASKINER/Slibemaskiner-3.aspx

På den måde bliver kniven vel hurtig slebet tyndt i bladet.

Jeg går ud fra at de røde slibemaskiner på websiden sliber ind mod
knivbladet og derved giver kniven en længere levetid.
Eller tager jeg fejl?
--
Mvh Edmund

Fra : Kent

Dato : 22-11-05 16:56

"Edmund" <nospam@surfpost.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med slibning af selve kniven
> Er en båndpudser bedst?

Med hensyn til selve slibningen af kniven, har jeg ingen
erfaring i forbindelse med mit arbejde. Vi har en mand på
slagteriet, der sliber vore knive. Han laver ikke andet.

Men men med lidt logisk tænkning kan jeg da regne ud,
at en båndpudser kan være god, hvis du har et "land" at
lægge kniven på, så du kan holde den rigtige vinkel. Ellers
skal du i hvertfald være ret dygtig, hvis du vil gøre det
uden "land".

> [...]
>
> Jeg går ud fra at de røde slibemaskiner på websiden sliber ind mod
> knivbladet og derved giver kniven en længere levetid.

Den røde slibemaskine på siden har to hjul, der kører mod
hinanden. På den måde er du helt sikker på at få den rigtige
vinkel - og vel-og-mærke også den rigtige vinkel langs HELE
skæret. Det er den type maskine, vores "slibe-mand" har på
slagteriet - og han har dem jo så også i forskelige finheder.
Og en speciel pudsemaskine bagefter m.m. En slagterikniv
skal jeg også være det skarbeste af det skarbeste - og DET
er de også . Du kan barbere dig med dem.

Du kunne vel ikke finde på at købe så dyr en maskine
til dine knive - hvis du har en alm. husholdning???? Kender du
ikke én, der arbejder på et slagteri? På "mit" slagteri kan vi
få slebet vore private knive hos slibe-manden for en øl . Og
nogle gange har jeg knive med fra familien også.

Men har du god kniv/nogle gode knive, og har du en alm.
husholdning, og har du et ordentligt strygestål eller knivaftrækker -
som du kan finde ud af at bruge, så bør det altså også være
ret sjældent, du behøver at få slebet dine knive. Én eller to
gange om året - eller mere sjældent - afhængigt af så meget.

Kent.

Fra : Edmund

Dato : 23-11-05 14:31

Kent wrote:

> Du kunne vel ikke finde på at købe så dyr en maskine
> til dine knive - hvis du har en alm. husholdning????

Nej, det er fordi vores "slibe-mand" på jobet bruger båndpudseren, uden
land.
Han sliber den mindst (vender den) 3 gange + polering
Vi bruger en nyslebet kniv i max 2 timer sammen med brug af
knivaftrækker.
Vi kan bedst lide at bruge de nye brede knive, men jeg synes ikke det
varer længe inden de er slebet tynde.
Jeg ville mene det kunne give en besparelse med en "rød" slibemaskine.
--
Mvh Edmund

Fra : Kent

Dato : 23-11-05 16:27

> [...]
> varer længe inden de er slebet tynde.
> Jeg ville mene det kunne give en besparelse med en "rød" slibemaskine.

Nå, ok - så forstår jeg .

Kent.

Fra : Thomas Hansen

Dato : 22-11-05 21:28

On Tue, 22 Nov 2005 09:16:11 +0100, Edmund <nospam@surfpost.dk> wrote:

> Hvad så med slibning af selve kniven
> Er en båndpudser bedst?
Efter min mening er en langsomtkørende vandkølet sandstenssliber bedst.
Jeg har selv en Tormek her hjemme
http://www.tormek.com/index_se.htm
Den er rigtig god. Men den kræver meget øvelse hvis man skal slibe i
frihånd. Helst ville jeg have en sandstenssliber hvor stenen ligger ned.
Men jeg har ikke set den tilsalg nogle steder. Det er en maskine lidt lige
som den her http://woodworker.com/cgi-bin/FULLPRES.exe?PARTNUM=958-371 den
er bare større og lavet af metal.

Problemet med de hurtigløbende båndslibere er at kniven meget let bliver
varm. Og at skæret ikke bliver lige så holdbart som på sandstenen.

> F.eks den grønne øverst her på sinden
> http://hwl.dk/Produkter/MASKINER/Slibemaskiner-3.aspx
Jeg har prøvet både den orange og den grønne. De virker fuldstændig ens,
eneste forskel er at den grønne ikke larmer så meget. Men de er svære at
bruge. Mine lærlinge har ødelagt adskillige knive på sådan en maskine. Når
først kniven er slebet blå er den lige til skraldespanden. Den kan ikke
holde skæret. Man kan også få en vandkølet båndsliber. Den er lidt lettere
at bruge, men jeg har ikke set den tilsalg nogle steder.

> På den måde bliver kniven vel hurtig slebet tyndt i bladet.
Hvis man holder samme vinkel hver gang slider det ikke så meget.

> Jeg går ud fra at de røde slibemaskiner på websiden sliber ind mod
> knivbladet og derved giver kniven en længere levetid.
> Eller tager jeg fejl?
Den er sikkert lettere at bruge end en frihånds maskine. Men den giver
sikkert det samme slid.

/Thomas
--
"jeg blev perfekt da jeg stoppede med at overdrive"

Fra : Padre

Dato : 22-11-05 10:15

http://hwl.dk/Kontakt/Salgsbetingelser-3.aspx

"Alle priser på hjemmesiden er eksklusiv moms."

Så prisen må vel være 750,-

Jeg har ikke selv prøvet sådan en, men det ser ud som om, at den vil
skærpe i en vinkel, som ikke nødvendigvis vil passe til alle knive.

--
padre