Pas til Island?
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 20-11-05 20:44

Hej,

Har nogen her i gruppen prøvet at flyve til Island uden pas? Principielt
skulle det kunne lade sig gøre takket være både Schengen aftale og den
nordiske pasunion.

hilsen
Uffe

Fra : Nicolai Lang

Dato : 20-11-05 21:04

On Sun, 20 Nov 2005 20:44:12 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Har nogen her i gruppen prøvet at flyve til Island uden pas? Principielt
>skulle det kunne lade sig gøre takket være både Schengen aftale og den
>nordiske pasunion.

Jeg vil ikke anbefale at prøve - de fleste luffartsselskaber kræver
pas som legitimation ved internationale flyvninger. Selvom de ikke
altid håndhæver det hver gang.

En af mine kolleger måtte punge ud til et midlertidigt (1 år) pas for
en uge siden da han skulle flyve til Berlin med Easyjet. Han har ofte
fløjet kun på kørekortet, men den gik altså ikke her. Det kostede ham
600 kr. for et pas som han kun skulle bruge den ene gang.

Jeg medbringer altid pas, for at have en sikker identifikation overfor
myndighederne, hvadenten det er "nødvendigt" eller ej.

Hvis det er fordi du ikke ejer et pas, så ring til flyselskabet du
skal flyve med, og spørg dem om det er nødvendigt, eller hvilke andre
ID papirer de accepterer.

/Nicolai
Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Holst

Dato : 20-11-05 21:41

Nicolai Lang wrote:

> [...]
> fløjet kun på kørekortet, men den gik altså ikke her. Det kostede ham
> 600 kr. for et pas som han kun skulle bruge den ene gang.

Så har han hidtil været heldig. Til Tyskland har man altid skullet have
pas, og man skal stadig have pas for at rejse dertil. Det er en
misforståelse, at Schengen-aftalen betyder, at man kan rejse til
Schengen-lande uden pas.

Man kan udelukkende rejse til et Schengen-land uden pas, såfremt landet
også er medlem af den nordiske pasunion.

> Jeg medbringer altid pas, for at have en sikker identifikation overfor
> myndighederne, hvadenten det er "nødvendigt" eller ej.

Et pas er altid et godt identifikationspapir at have med sig, når man er
udenlands, og det ligegyldigt om det er Norge, Island, Tyskland eller
Burkina Faso.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-11-05 20:48

On Sun, 20 Nov 2005 21:41:10 +0100, Holst <newsnov05@shelter.dk>
wrote:

> [...]
>pas, og man skal stadig have pas for at rejse dertil. Det er en
>misforståelse, at Schengen-aftalen betyder, at man kan rejse til

Could be. Jeg er fløjet hjem fra Glasgow på kørekort en gang (da vi
var i flyet fandt jeg ud af passet lå i den anden jakkelomme). De
blinkede ikke, men jeg anså mig selv for meget heldig.

>Et pas er altid et godt identifikationspapir at have med sig, når man er
>udenlands, og det ligegyldigt om det er Norge, Island, Tyskland eller
>Burkina Faso.

Netop hvad jeg altid siger.
Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 21-11-05 23:54

"Holst" <newsnov05@shelter.dk> wrote in message

> [...]
>
> Man kan udelukkende rejse til et Schengen-land uden pas, såfremt landet
> også er medlem af den nordiske pasunion.

Jeg vil lige tilføje, at man kan rejse rundt i Schengen-landene hvis man
medbringer pas eller anden gyldig rejsedokumentation. De danske myndigheder
udsteder pt ikke andre rejsedokumentationer end pas.

Jesper

Fra : Holst

Dato : 20-11-05 21:19

Uffe Kousgaard wrote:

> Har nogen her i gruppen prøvet at flyve til Island uden pas? Principielt
> skulle det kunne lade sig gøre takket være både Schengen aftale og den
> nordiske pasunion.

Schengen betyder ikke, at man ikke skal have et pas. Du skal stadig have
et pas med, når du rejser til Schengen-lande, f.eks. til Tyskland.

Undtagelserne er de nordiske lande, hvortil du kan rejse uden pas. Jeg
har selv tit fløjet til Norge uden pas. Jeg har dog aldrig prøvet
Island, så jeg skal ikke kunne sige, om det er en god idé at lade passet
blive hjemme. Men er Island med i den nordiske pasunion, så burde du
kunne rejse dertil uden pas. Men tal med dit luftfartsselskab.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 21-11-05 08:11

> Men er Island med i den nordiske pasunion, så burde du kunne rejse dertil
> uden pas. Men tal med dit luftfartsselskab.

Island er skam med i pasunionen. Jeg kender ikke luftfartsselskabet endnu,
men kunne forestille mig at lufthavnen også har en mening om dette? De står
jo for en del af sikkerheden.

Mit nuværende pas udløber mens jeg er på Island og det er efter alt at dømme
et par måneder før man kan få de nye pas i sensommeren 2006.

hilsen
Uffe

Fra : Holst

Dato : 21-11-05 09:51

Uffe Kousgaard wrote:

> Island er skam med i pasunionen. Jeg kender ikke luftfartsselskabet endnu,
> men kunne forestille mig at lufthavnen også har en mening om dette? De står
> jo for en del af sikkerheden.

Det skal du ikke være sikker på. Jeg er ikke det mest rejsende menneske,
men har i de senere år fløjet fra Tirstrup, Kastrup, Stavanger, Oslo,
Milano og Rom. Alle efter 11. september 2001.

Jeg har aldrig skulle legitimere mig for at komme ind i lufthavnen.
Sikkerhedskontrollen kigger kun på bordingpas og efter bomber. Viste dog
pas inden ombordstigning i Rom. Men Tirstrup, Kastrup, Oslo og Stavanger
har jeg aldrig legitimeret mig. Husker ikke Milano.

Men jeg synes da, at du skulle tage en snak med dit luftfartsselskab.

Fra : Nicolai Lang

Dato : 21-11-05 20:52

On Mon, 21 Nov 2005 08:11:11 +0100, "Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Mit nuværende pas udløber mens jeg er på Island og det er efter alt at dømme
>et par måneder før man kan få de nye pas i sensommeren 2006.

En mulighed er at få forlænget gyldigheden? Det fik min mand da vi var
på vej til Tyskland for en del år siden (før Schengen). Det kostede
dengang 0,-, tyskerne ville have haft 200 D-mark. Så de så lidt knotne
ud da vi efter en tur på den danske sides politikontor kørte igennem
igen ;)
Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 25-11-05 10:19

Jeg har nu fået bekræftet af Icelandair, at pas eller kørekort skal
medbringes.

hilsen
Uffe

Fra : Kristian

Dato : 25-11-05 10:57

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> wrote:

>Jeg har nu fået bekræftet af Icelandair, at pas eller kørekort skal
>medbringes.
>
>hilsen
>Uffe

Ja,se også "Husk ID når du rejser":