Afgift
Fra : boots

Dato : 20-11-05 19:58

Det her spørgsmål har sikkert været stillet et hav af gange, men nu
kommer det igen.
Jeg har købt en tysk indregistreret MC, som jeg skal have købt fri. Det
er vel bedst at vente til efter årsskiftet, eller er det lige meget??
Betyder km tallet noget for afgiften?? Kan det betale sig at få told &
skat til at "syne" den, i håbet om at slippe lidt billigere??Det vil jo
betyde, at jeg ikke kan begynde male og polere cyklen, der hvor det er
tiltrængt, eller er det lige meget. Cyklen er rimelig pæn, med der skal
en del knofedt og en smule lak til før den er perfekt.
Hvordan gør jeg. Hvad er "klogest"??

http://www.kandu.dk/

Fra : Hekto

Dato : 20-11-05 21:16

> [...]
> skal
> en del knofedt og en smule lak til før den er perfekt.

Få den til toldsyn og forlang et 'B-nummer' hos skattebassen.
De skal så behandle vurderingen endeligt inden for 1 måned.
Regn ikke med at fremstilling til vurdering gør den billigere, med
mindre den ligner et vrag - og lidt til!

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : skod

Dato : 20-11-05 21:21

> [...]
> De skal så behandle vurderingen endeligt inden for 1 måned.
> Regn ikke med at fremstilling til vurdering gør den billigere, med mindre

Øh nå. Af alle de maskiner jeg har haft fremstillet har jeg endnu ikke
oplevet IKKE at få penge tilbage. En af dem havde som eneste mangel at den
var droslet til 98kh. Og det fede er at der er svar inden for 2 uger med
afgift

Fra : Hekto

Dato : 20-11-05 21:39

> [...]
> ikke oplevet IKKE at få penge tilbage. En af dem havde som eneste
> mangel at den var droslet til 98kh. Og det fede er at der er svar

Øh, Ja ... og nogen af os har den modsatte oplevelse!
Der skal ligge svar inden for en måned efter fremstilling.

Det smarte ved B-nummeret er at man ikke skal have en krone op af
lommen før vurderingen foreligger, og så kan man jo sige som
Tordenskjold ... denne gang ej ... vi prøver igen!
De vil skrige, græde og protestere; men B-nummeret gælder for alle
borgere i DK.

Fra : MKS - 74

Dato : 20-11-05 23:41

On Sun, 20 Nov 2005 18:58:22 GMT, "boots" <boots.news@kandu.dk> wrote:

>Det her spørgsmål har sikkert været stillet et hav af gange, men nu
>kommer det igen.

Det er meget få spørgsmål der ikke er stillet masser af gange, så
altid godt at google lidt.

>Jeg har købt en tysk indregistreret MC, som jeg skal have købt fri.

Købt fri, det lyder næsten som noget med en løsesum .

>Det er vel bedst at vente til efter årsskiftet, eller er det lige meget??

Det kan man ikke svare entydigt på, det kan både være en fordel, lige
meget eller yderst sjældent en ulempe...normalt set et sted mellem
lige meget eller evt. en lille fordel, noget større er det ikke.

>Betyder km tallet noget for afgiften??

Kan det gøre, men det afhænger af flere ting, dels cyklen alder (over
10 år gammel, indgår det normalt ikke i vurderingen) og skal det
derudover indgå meget nogen vægt skal km-tallet kunne dokumenteres
ellers regnes med std. km-tal for årgangen

> Kan det betale sig at få told &
>skat til at "syne" den, i håbet om at slippe lidt billigere??

Det kan det ret tit ja, er cyklen under std. stand så skal man "altid"
gøre det og selv hvis den er i god stand kan det give lidt hvis man
har argumenterne klar, man risikerer en sjælden gang at det vil være
en ulempe med en cykel i superstand i forhold til at gennemføre en
skrivebordsvurdering (så regnes der med en std. stand for årgangen)

>Det vil jo betyde, at jeg ikke kan begynde male og polere cyklen, der hvor det er
>tiltrængt, eller er det lige meget.

Nej, man begynder naturligvis ikke forbedringen før vurderingen er
gennemført, det ville da være uhensigtsmæssigt.

>Cyklen er rimelig pæn, med der skal
>en del knofedt og en smule lak til før den er perfekt.
>Hvordan gør jeg. Hvad er "klogest"??

Gennemfør vurdering (ASAP hvis du vil bruge vinteren på at reppe) ved
fremstilling for vurderingsnævnet og lav den derefter i perfekt stand.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : boots

Dato : 21-11-05 19:43

Gennemfør vurdering (ASAP hvis du vil bruge vinteren på at reppe) ved
fremstilling for vurderingsnævnet og lav den derefter i perfekt stand.

-- Hvad mener du med det (ASAP)???

Cyklen er fra 1995, så hvis jeg forstår det rigtigt vil km standen ikke
få indflydelse på afgiften efter årsskiftet. Hvor kan man fremvise
cyklen?? Kommer told og skat ud til folk for at vudere cyklen?? Eller
skal man læsse den på en trailer og køre den et eller andet sted hen??
Det er lidt træls, hvis den skal stå hele vinteren, uden jeg kan gå
igang med den. Det klør i fingrene, så hvis jeg i januar kunne få den
fremvist et eller andet sted, ville det være herligt. Den trænger til en
del opmærksomhed og knofedt, uden at det er vildt meget, men i perfekt
stand er den ikke, så måske jeg kan hente nogle gysser til renoveringen
ved at fremvise den. Det skal forsøges. Den har gået 30.000km, og har
formodenligt stået på gaden nogle år i sit tidligere liv.

http://www.kandu.dk/

Fra : MKS - 74

Dato : 21-11-05 20:12

On Mon, 21 Nov 2005 18:43:08 GMT, "boots" <boots.news@kandu.dk> wrote:

>-- Hvad mener du med det (ASAP)???

Sorry ASAP = As Soon As Possible = påbegynd sagen med det samme.

>Cyklen er fra 1995, så hvis jeg forstår det rigtigt vil km standen ikke
>få indflydelse på afgiften efter årsskiftet.

Det har under alle omstændigheder ikke den store betydning og som sagt
hvis det skal indregnes ved vurderingen skal det kunne dokumenteres i
form af servicebog eller andet, en km-tæller er ikke nok, alt for nemt
at svindle med den.

> Hvor kan man fremvise
>cyklen?? Kommer told og skat ud til folk for at vudere cyklen?? Eller
>skal man læsse den på en trailer og køre den et eller andet sted hen??

Nej T&S kommer ikke ud til folk og det er iøvrigt heller ikke dem der
foretager vurderingen (den endelige), men et af T&S uafhængigt
vurderingsnævn. T&S foretager den indledende foreløbige
afgiftsfastsættelse der typisk fungerer som grundlag for beregning af
et depositum (når man har betalt det kan man få en plade til cyklen,
til gengæld fanger bordet når først man har hentet pladen, forhør dig
evt. om mulighederne for B-nummer) og overgiver derefter sagen til
vurderingsnævnet til endelig afgiftsfastsættelse. På dit lokale
T&S-regionskontor får du de nødvendige blanketter og information om
hvornår og hvor der lokalt afholdes vurdering ved fremvisning. Der er
vist et par hold der kører rundt omkring i landet.

>Det er lidt træls, hvis den skal stå hele vinteren, uden jeg kan gå
>igang med den. Det klør i fingrene, så hvis jeg i januar kunne få den
>fremvist et eller andet sted, ville det være herligt.

Jo før du går igang jo før bliver du færdig med vurderingssagen, når
cyklen har været fremvist kan du (forholdsvis roligt) gå igang med
renoveringen.

> Den trænger til en
>del opmærksomhed og knofedt, uden at det er vildt meget, men i perfekt
>stand er den ikke, så måske jeg kan hente nogle gysser til renoveringen
>ved at fremvise den.

Det bør du helt klart kunne, en god ting er at være forberedt og
fremlægge estimater på hvor meget der skal laves og typiske
forhandlerpriser på arbejdet, husk blot at cyklen skal være i synsklar
stand ved fremvisningen

Fra : boots

Dato : 21-11-05 20:26

http://www.kandu.dk/

Fra : MKS - 74

Dato : 20-11-05 23:43

> [...]

Kan det gøre, men det afhænger af flere ting, dels cyklen alder (over
10 år gammel, indgår det normalt ikke i vurderingen) og skal det
derudover indgå med nogen vægt skal km-tallet kunne dokumenteres

Fra : Emil

Dato : 21-11-05 14:32

MKS - 74 wrote:
> Det er meget få spørgsmål der ikke er stillet masser af gange, så
> altid godt at google lidt.

Og det er meget få af dine indlæg der ikke er postet mere end en gang
(Læs: Dine indlæg kommer tit 2-3 gange). Og ikke nok med det, så har
alle dine indlæg sat "X-No-Archive: yes" i headeren så de ikke bliver
gemt mere end 7 dage af google, ikke så fikst når du nu henviser til
google!

Mvh.

Emil S.

Fra : MKS - 74

Dato : 21-11-05 15:23

On 21 Nov 2005 05:31:40 -0800, "Emil" <sofushansen@gmail.com> wrote:

>Og det er meget få af dine indlæg der ikke er postet mere end en gang
>(Læs: Dine indlæg kommer tit 2-3 gange).

Ikke korrekt, jeg laver altid en cancel først når/hvis jeg retter, at
du så måske får alle må du så evt tage op med din udbyder . At det
er meget få der ikke er postet mere end en gang er simpelthen
sludder...nok mere omvendt.

>Og ikke nok med det, så har
>alle dine indlæg sat "X-No-Archive: yes" i headeren så de ikke bliver
>gemt mere end 7 dage af google, ikke så fikst når du nu henviser til
>google!

Det kan du mene, men det er _helt_ bevidst at jeg ikke ønsker dem
arkiveret på Google, at jeg henviser til Google når mine egne indlæg
ikke ligger der, er der såmænd ikke noget specielt underligt i, da de
jo kun udgør en forsvindende lille del af den samlede mængde og stort
set alle andre indlæg kan findes der, så en god chance for at finde
svaret på det spørgsmål der måtte trænge sig på der.