Inventarer i ny andelsbolig
Fra : Svensson

Dato : 20-11-05 19:55

Jeg har netop købt en ny andelsbolig. Boligen er endnu ikke helt
færdigbygget, og bygherren tilbød mig derfor,(inden jeg satte min
underskrift på købet) at jeg selv kunne bestemme, hvor jeg købte det nye
køkken, toilet, gulv mm. Jeg skulle bare købe de forskellige materialer,
komme med regningerne, og så ville han modregne de beløb der allerede var
afsat til disse ting, og derefter ville jeg så skulle betale merprisen.
Rimelig og logisk!
Men nu fortæller han pludselig, at jeg kun må købe køkken, gulv og hårde
hvidevarer hos 3 bestemte forretninger, og hvis jeg køber andre steder, så
skal jeg selv betale for alt arbejde i forbindelse med installationen, og
garantien er mit eget problem.
Bygherren lægger da heller ikke skjul på, at han hos disse 3 firmaer får en
del af disse firmaers avance. Ligeledes oplyser bygherren, at denne avance
er en del af arbejdslønnen, når det skal installeres i huset. Altså er jeg
bundet til at handle hos disse firmaer, selvom jeg kan købe den samme vare
til den halve pris hos andre forhandlere.
Jeg har allerede haft kontakt til disse 3 forretninger, og det første de
alle spørger om, er hvor boligen ligger placeret. Når jeg så fortæller hele
sandheden mht. placering og navnet på bygherren, så er det som om alting
allerede er forudbestemt mht. prisen. Rabat er totalt udelukket og priserne
er helt i top.
En af hovedårsagerne til at jeg købte denne bolig var netop denne frie
køberet, som bygherren lovede mig helt i starten. Men nu bliver det ca.
100.000 kr. dyrere pga. disse skjulte aftaler, som han ikke oplyste mig i
før nu. Er dette overhovedet lovligt, og hvad ville du gøre i mit sted?

Fra : per christoffersen

Dato : 21-11-05 16:36

"Svensson" <boligret@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 100.000 kr. dyrere pga. disse skjulte aftaler, som han ikke oplyste mig i
> før nu. Er dette overhovedet lovligt, og hvad ville du gøre i mit sted?

En aftale er en aftale, og den skal holdes.
Men spørgsmålet er, om der kan opnås enighed om hvad aftalen er, og hvad den
har været.
Men du må jo have den oprindelige aftale på skrift, - hvad står der præcist
i den?

/Per