Hæve dej natten over
Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-11-05 17:07

Hej,

Hvis nu man har en opskrift på fx. boller - er det nogen der har et
tip til hvordan man med held laver dejen om aftenen, sætter den til
hævning indtil næste morgen hvor man så former og bager bollerne =>
friskbagte boller til morgenmaden.

Kan man langtidshæve den i køleskabet eller noget i den stil?

** Lars

Fra : Aksel Petersen

Dato : 20-11-05 17:20

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>

> Kan man langtidshæve den i køleskabet eller noget i den stil?
>

> ** Lars

Ja, det kan man sagtens

Aksel

Fra : Aksel Petersen

Dato : 20-11-05 17:30

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, det kan man sagtens
>
> Aksel

Jeg glemte at skrive, at vores opskrift på morgenboller siger : Rør mel og
tørgær, salt sammen med isvand og stil det hele i køleskabet
til næste dag. Dog skal dejen efterhæve et stykke tid, så man skal tidligt
op.
Aksel

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 20-11-05 17:26

> [...]
> friskbagte boller til morgenmaden.
>
> Kan man langtidshæve den i køleskabet eller noget i den stil?

Hej Lars,

Jeps... Det kan du fint gøre.

Husk at bruge meget lidt gær og brug koldt vand til at røre gæren ud i i
stedet for varmt. (Det gælder naturligvis også, hvis opskriften er med mælk.

God fornøjelse...

--
Mvh. Renate
____________________________

Fra : Lars Knudsen

Dato : 20-11-05 18:19

Super - tak for svarene begge to.

Det vil jeg forsøge mig med - så bliver det spændende hvad
morgen-menu'en byder på

** Lars

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 21-11-05 15:41

Lars Knudsen wrote:

> [...]
> tip til hvordan man med held laver dejen om aftenen, sætter den til
> hævning indtil næste morgen hvor man så former og bager bollerne =>

Jeg har gode erfaringer med at lave dejen, lade den hævde første gang,
forme bollerne lige inden sengetid og så lade dem hæve på pladen i ovnen
natten over. Om morgenen behøver du så blot at tænde ovnen, gå i bad
(eller på anden måde vente 20-30 minutter) og så er der serveret...

Det er en fordel at vædsken til dejen ikke er alt for varm til start og
at dejen er relativt fugtig, så overfladen ikke tører ind.

Kim

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 26-11-05 12:00

> [...]
> tip til hvordan man med held laver dejen om aftenen, sætter den til
> hævning indtil næste morgen hvor man så former og bager bollerne =>

Brug din normale opskrift, men med kold væske og halv gærmængde. Lad den
første hævning foregå ved stuetemperatur 2-3 gange den "normale" tid, form
brød/boller, læg dem på en bageplade, dæk dem med et fugtigt klæde og lad
dem hæve i køleskabet natten over. Er de ikke _helt_ hævet nok om morgenen,
kan du fylde køkkenvasken med kogende vand og stille bagepladen hen over for
at efterhæve brødet tilstrækkeligt.

Rigtigt god fornøjelse

Mads