Julemiddag
Fra : Aksel Petersen

Dato : 20-11-05 13:21

Flertallet synes nok, at det er lidt for tidligt med at spekulere på
julemiddagen. Men alligevel, juletilbuddene strømmer
jo ind gennem brevsprækken, og butikkerne er i fuld gang med
juleudsmykningen.
Den traditionelle julemiddag er nok nutildags stegt and og risallamande. I
min barndom fik vi flæskesteg i stedet for and.
I min fars hjem fik de kogt torsk juleaften.
Vores søn er gift med en mexicanerinde fra Vera Cruz- området. Deres
basismåltid er bacalau (klipfisk) ikke just vores
søns livret. De har slægtninge i Dallas, som til jul får kalkun og fruit
jelly! Fruit jelly hader han endnu mere. For et par år siden
da de til jul var i Dallas, havde han så lovet at tilberede andesteg. Vi
fik
pludselig en opringning derovrefra : "Mor, hvordan
laver man agurkesalat?".
Til jul får vi besøg af dem, og så skal der serveres andesteg, risalamande
og dertil god røvin og en gammel vellagret port.
Er der nogen, der har en bedre idé ?
Venligst
Aksel

Fra : mcloud

Dato : 20-11-05 13:36

Hej Aksel
Jeg syntes det lyder hamrende godt ,sådan er vores jul også

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Padmé Amidala

Dato : 20-11-05 13:43

Det lyder rigtig lækkert, men min juleaften ville ikke være rigtig hvis der
ikke også blev serveret flæskesteg med waldorfsalat til også. Altså både
and og flæskesteg.. :)

MVH
Padmé

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 20-11-05 13:56

Padmé Amidala wrote:
> [...]
> ikke også blev serveret flæskesteg med waldorfsalat til også. Altså både

Jep der skal både være and og flæskesteg, waldorfsalaten må du godt
beholde, vi skal have halve æbler med ribsgele til. udover self. hvide
og brune kartofler.

MVH
Kasper

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-11-05 14:23

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> on søndag 20. november 2005 at 13:21
+0100 wrote:
>Er der nogen, der har en bedre idé ?
Det er jo svært at pege på andet end en god stegt gås. En alt for overset
spoise efter min men ing (nu ikke fordi der er noget i vejen med and)
Her i huset er det helt uden for diskussion at der skal servers gås,
farseret med hakket kalvekød, der er rørt op med svedsker og æblestykker.
Dertil naturligvis både kogte kartofler, brunede kartofler og hjemmelavet
rødkål samt en sødlig agurkerelish.
Ris á la mande er naturligvis den eneste rigtige dessert

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Aksel Petersen

Dato : 20-11-05 17:18

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
hjemmelavet
> rødkål samt en sødlig agurkerelish.
> Ris á la mande er naturligvis den eneste rigtige dessert

OK, det kan sikkert også være godt med gås, men jeg tror bare, at man skal
være en bedre kok for at kunne
præstere en veltillavet gås. De gange jeg har fået gås, har den været ret
tør. And er ligesom lettere at stege med
langtidsstegning. Og så er en gås temmelig dyr - for dyr til at
eksperimentere med, synes jeg. Så er det bedre og
sikrere at købe to pæne ænder, så kan alle få del i de gode stykker.
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 21-11-05 12:45

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> præstere en veltillavet gås. De gange jeg har fået gås, har den været ret
> tør. And er ligesom lettere at stege med

Gås er præcis lige så let at langtidsstege som and - vi stegte en gås på ca.
5 kg sidste år: 12 timer ved 100 grader. Og den var i hvert fald ikke tør,
men meget lækker.

>Og så er en gås temmelig dyr - for dyr til at
> eksperimentere med, synes jeg.

De senere år er gås også blevet helt almindelig i supermarkedernes
frostbokse her op til jul. Holder man lidt øje med, hvornår de er på tilbud,
kan man få en til typisk 199,-

MVH Mette

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 20-11-05 15:36

> Er der nogen, der har en bedre idé ?

det bedste julemad er naturligvis rensdyr - ikke helt billigt, men
tilgengæld bedre end alt andet. Har en opskrift på en
rødvins/kærnemælk/fløde sovs til den, og så hvide og brune kartofler. Og
rødvin som drikkelse er naturligvis bandlyst til ordentlig mad - god øl er
det der skal til.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 21-11-05 12:50

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Og
> rødvin som drikkelse er naturligvis bandlyst til ordentlig mad - god øl er
> det der skal til.

Som inkarnerede rødvindsrikkere har vi i årevis drukket vin til
julemiddagen. Men sidste år besluttede vi alligevel at høre efter alle de
tv-kokke oa. der igen og igen sagde, at vin egentlig var et dårligt valg til
traditionel dansk julemad - så vi besluttede at prøve med en juleale
istedet. Det var et godt valg!

I år har vi besluttet, at december bl.a. skal bruges til at smage os igennem
de stadig flere af slagsen, så vi kan vælge den helt rigtige til d. 24.

MVH Mette

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-11-05 15:49

Det spiser vi også juleaften (og en masse andre aftener i løbet af
vinteren).

And, med æbler og svedsker, med brunede kartofler, brun sauce, rødkål og
ribsgelé lyder godt - men vil da lige tilføje at det selvfølgelig skal være
hjemmelavet rødkål, sauce lavet på en god hjemmelavet fond (glem alt om
Oscars boullion) og at de fleste synes at det er lækkert at suplere med en
rødkålssalat på snittet rå rødkål med valnødder og skiveskårne appelsiner.
Alternativt kan man også stege en gåd hvis man er mange - det smager også
skønt. Eller lave både and og flæskesteg...

Desserten skal selvfølgelig være ris a la mande med kirsebær sauce og
portvin

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 20-11-05 18:15

"Aksel Petersen" <akselp@hotmail.com> on søndag 20. november 2005 at 17:17
+0100 wrote:
> [...]
>være en bedre kok for at kunne
>præstere en veltillavet gås. De gange jeg har fået gås, har den været ret

Deter da ærgherligt at høre - jeg plejer ikke at have problemer med gåsen
- og den bliver langtidsstegt: 6-7 timer ved ca. 140 gr.

>And er ligesom lettere at stege med
>langtidsstegning. Og så er en gås temmelig dyr - for dyr til at
>eksperimentere med, synes jeg. Så er det bedre og
>sikrere at købe to pæne ænder, så kan alle få del i de gode stykker.

Jeg køber min gås direkte ved avleren - giver typisk et par hundrede for
en gås på 5 kg. Det er da ikke så galt
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 20-11-05 20:00

> Jeg køber min gås direkte ved avleren - giver typisk et par hundrede for
> en gås på 5 kg. Det er da ikke så galt

Yep - jeg smutter lige ud til en af de mange Valbyske gåseavlere og lægger
billet ind på sådan et kræ

Selv er jeg til flæskesteg med de to slags kartofler, rødkål, øl og snaps
efterfulgt af riz á l'amande med portvin til.

Men jeg har selvfølgelig et problem - de fleste flæskestege, mean finder i
forretningerne i Valby og omegn i vore dage, er så magre, at kødet *kan* gå
hen og blive en ill smule tørt. Er der nogen, som kan anbefale et
slagterinavn, eller en slagter, som har nogle lidt mere fedmarmorerede
nakkekamme ?

Bemærk - "lidt mere", ikke "90% fedt"

--
padre

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 20-11-05 22:41

Padre wrote:

> [...]
> hen og blive en ill smule tørt. Er der nogen, som kan anbefale et
> slagterinavn, eller en slagter, som har nogle lidt mere fedmarmorerede

Det handler om, hvor langt oppe mod hovedet, stegen sidder. Jo længere
mod hovedet, jo mere fedtmarmorering. Enhver anstændig slagter vil have
hele kamme og kunne skære det stykke, du foretrækker. Jeg beder altid
slagter Larsen på Amagerbrogade på Amager om at skære et stort stykke
ud, der starter 15-20 cm fra hovedet, da jeg bedst kan lide netop dét
stykke. Sidder stykket længere nede, bliver det helt hvidt og "tørt".
Sidder det længere oppe, bliver det meget fedt og "sjasket".

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Q

Dato : 20-11-05 23:26

> [...]

> Til jul får vi besøg af dem, og så skal der serveres andesteg, risalamande
> og dertil god røvin og en gammel vellagret port.

Hjemme hos mine forældre er der ofte lamme- eller dyreryg på menuen
juleaften.. And har jeg heller ikke noget imod, men jeg vil sku hellere
have en flæskesteg med "det hele" hvis det ikke skal være lam eller
dyreryg..

Jeg mindes eet år hvor forældrene fandt på at der skulle serveres fisk
juleaften... Det var ikke nogen succes

/peter

Fra : anders

Dato : 20-11-05 23:45

Jeg syntes også det er godt med et stykke god medister. evt i stedet for
flæskestegen, men and skal man ha.

mvh anders

Fra : Aksel Petersen

Dato : 21-11-05 23:10

"Q" <Q@Q.Q> skrev i en meddelelse

> [...]
> dyreryg..
>
> Jeg mindes eet år hvor forældrene fandt på at der skulle serveres fisk

Jeg mener at kunne konstatere, at svømmefuglene er oftest nævnt i min lile
quiz.
Der har tillige været nævnt flæskesteg, rensdyr, dyreryg m. fl.
Svømmefuglene - og flæskestegen - har efter min mening den fordel, at
opdrættet er programmeret,
så slagtekvaliteten er ensartet og optimal på det forventede
konsumeringstidspunkt.
Vi spiser en del lammekød - nok mest fra N.Z. - og kommer undertiden ud
for,
at kødet kan være
lidt hårdt/sejt. Jeg kan også forestille mig, at kød fra et gammelt
rensdyr
kan være både tørt og sejt. Noget lignende
kan vel gælde dyreryg og andet vildt af usikker alder. Vores sidste hare
var
en stor og tør gammel fyr.

Jeg tror, at vi - for ikke at risikere at påvirke julestemningen - holder
os til det sikre: anden (eller måske gås)!
Venlig hilsen
Aksel

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 22-11-05 07:46

Jeg kan også forestille mig, at kød fra et gammelt
> rensdyr
> kan være både tørt og sejt.

nu er det som oftest rensdyrkalve man finder, og dermed kommer også en
naturlig begrænsning i dyrets alder. Og sejt er det på ingen måder. Hvis man
ikke har spist rensdyr endnu, har man virkelig noget til gode.

Fra : Padre

Dato : 21-11-05 13:19

>Det handler om, hvor langt oppe mod hovedet, stegen sidder. Jo længere
>mod hovedet, jo mere fedtmarmorering.

Aha - det lyder som en god ting at vide. Jeg tror, jeg vil se, om jeg
kan få en snak med en slagter. Og så kan det i øvrigt ikke afvises,
at den elendige ovn, jeg havde før i tiden, havde en del af ansvaret.

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-11-05 13:04

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> on søndag 20. november 2005 at 20:00
+0100 wrote:
>Yep - jeg smutter lige ud til en af de mange Valbyske gåseavlere og lægger
>billet ind på sådan et kræ

Ork ja, hvor svært kan det være )))

Jeg ved godt at det ikke er en mulighed som alle har, men derfor kan den
jo være relevant alligevel. Man kunne jo overveje at starte bilen(hvis
altså man har en) og lave en udflugt ud af det.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 21-11-05 19:37

> Ork ja, hvor svært kan det være )))

ROFLMAO

En typisk samtale på Istedgade:
"Arh du dér mand ta lige og stik mig en gås.
Hva er du fucing skudt i kraniet din spade ? En fucking gås ? Og hvor skulle
den lige komme fra ?
Arh hvad ? Har du ingen gæs ?
Nej jeg har ingen fucking gæs. Du kan få en noget fucking coke og luk så
røven."

> Jeg ved godt at det ikke er en mulighed som alle har, men derfor kan den
> jo være relevant alligevel. Man kunne jo overveje at starte bilen(hvis
> altså man har en) og lave en udflugt ud af det.

Det er fuldstændig rigtigt. For mit eget vedkommende har jeg ikke sådan én

--
padre

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-11-05 20:03

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> on mandag 21. november 2005 at 19:37
+0100 wrote:
> [...]
>den lige komme fra ?
>Arh hvad ? Har du ingen gæs ?
>Nej jeg har ingen fucking gæs. Du kan få en noget fucking coke og luk så

Det dér er fandme socialrealisme, der vil frem i verden!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311