Færdselsloven par. 15 stk. 3
Fra : Snuden

Dato : 20-11-05 00:34

Hej gruppe

Subj. foreskriver, at "afstanden til foran kørende skal afpasses på en
sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran
standser, eller dets hastighed nedsættes."

Det giver et klip ikke at overholde dette. Fint nok. Men hvad med de
bilister, der trækker ind få meter efter at have foretaget en
overhaling. De lægger sig jo *bevidst* for tæt på den bagvedkørende.

Hvem vil mest sandsynligt få bøden og klippet? Ham der overhalede og
trak ind for tidligt, eller ham der blev overhalet, og nu (uforskyldt)
ligger for tæt på som resultat af manøvren fra den foranliggende?
--
Snuden

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 20-11-05 09:15

> Subj. foreskriver, at "afstanden til foran kørende skal afpasses på en
> sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran
> standser, eller dets hastighed nedsættes."

Rigtigt.

> Det giver et klip ikke at overholde dette. Fint nok. Men hvad med de
> bilister, der trækker ind få meter efter at have foretaget en
> overhaling. De lægger sig jo *bevidst* for tæt på den bagvedkørende.

Men der findes også et afsnit, omhandlende overhaling alene.
Her i står:

"§21 stk. 2 - 4) at det, bortset fra tilfælde, hvor overhaling sker i en
vognbane, hvor modkørende færdsel ikke må forekomme, efter overhalingen
utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at
være til ulempe for denne."

> Hvem vil mest sandsynligt få bøden og klippet? Ham der oerhalede og
> trak ind for tidligt, eller ham der blev overhalet, og nu (uforskyldt)
> ligger for tæt på som resultat af manøvren fra den foranliggende?

Selvfølgelig kan ham som trak ind for tidligt få en bøde (+ klip?). Men den
som er blevet overhalet, skal selvfølgelig også tilpasse afstanden selvom
det ikke er hans skyld at den pludselig blev for kort. Jeg vil gå ud fra, at
politiet giver den som er blevet overhalet lidt tid til at få tilpasset
afstanden, inden der evt. gives bøde for ikke at holde en sikker afstand.

Mvh

Emil

Fra : Holst

Dato : 20-11-05 09:32

Snuden wrote:

> Hvem vil mest sandsynligt få bøden og klippet? Ham der overhalede og
> trak ind for tidligt, eller ham der blev overhalet, og nu (uforskyldt)
> ligger for tæt på som resultat af manøvren fra den foranliggende?

Jeg skal ikke afvise, at ham, der overhaler, kan få både bøde og klip
for det.

Men for nu at snakke om den anden. Han vil jo meget hurtigt kunne
konstatere, at der ligger i bil lige foran kofangeren på ham, og derfor
vil han jo øjeblikkelig sørge for at afpasse hastigheden (enten lige
løfte speederen eller trykke lidt på bremsen). I et sådant tilfælde vil
politiet naturligvis ikke give ham en bøde/klip øjeblikkeligt, men give
ham tid til at afpasse sin hastighed. Men slækker han ikke på farter og
vedbliver med at ligge i kofangeren af den forankørende bil, så kan han
givetvis også få bøde/klip.

Fra : Jante

Dato : 20-11-05 10:00

"Snuden" skrev:

> [...]
> trak ind for tidligt, eller ham der blev overhalet, og nu (uforskyldt)
> ligger for tæt på som resultat af manøvren fra den foranliggende?

Man kan foretage en uforsvarlig overhaling. Og man kan
undlade at udvise fornødent hensyn, når man bliver overhalet.
Begge dele kan man blive straffet for.

FÆL, § 22 Stk. 2 siger:
"Hvis et køretøj føres med lav hastighed
eller optager megen plads, og kørebanen er smal eller bugtet,
eller der er modkørende færdsel,
skal føreren være særlig opmærksom på bagfra kommende færdsel.
Såfremt det kan gøre overhalingen lettere, skal føreren nedsætte
hastigheden og om nødvendigt føre køretøjet ud til siden, så snart
dette er muligt, og eventuelt helt standse."

Den, der bliver overhalet skal altså *udelukkende* vurdere, om det er
nødvendigt at sænke sin egen hastighed. Selv man muligvis kan mene,
at en overhaling er ulovlig, skal man stadig udvise det fornødne hensyn.

Min (helt u-juridiske) erfaring er, at det ofte er det den, der bliver
overhalet som ikke opfylder sin forpligtelse til at lette overhalingen.

/J

Fra : Snuden

Dato : 20-11-05 15:21

Jeg takker for svarene - de var som forventet.
--
Snuden