Øl essens?
Fra : Jette Nielsen

Dato : 19-11-05 23:08

Man kan få mange typer essens... mandel, whiskey, fløde, chokolade osv.. Men
hvad med øl essens? Jeg fik denne tanke fordi jeg en dag ville lave
øllebrød, men alt det øl er ikke godt for en slankekur. Derfor overvejede
jeg om der mon findes andre metoder til at få ølsmagen, som f.eks. vha
essens?

Ved godt at nogen laver øllebrød uden øl.... men det smager altså ikke
rigtigt, synes jeg

/Jette

Fra : Kent

Dato : 19-11-05 23:30

"Jette Nielsen" <jniREKLAME@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> essens?
>
> Ved godt at nogen laver øllebrød uden øl.... men det smager altså ikke

Hold da op

Den halve eller hele øl, der skal i din øllebrød, er da ikke værd at
tænke på. Det er livet for kort til .

Kom du din øl i, nyd den gode smag og smil til den herlige fyr, der
sidder overfor dig .

Kent.

Fra : Max

Dato : 20-11-05 00:24

Hej Jette

> Ved godt at nogen laver øllebrød uden øl.... men det smager altså ikke
> rigtigt, synes jeg

Findes der ikke kalorielette (mit tastatur skal tvinges til
at skrive det ord) øl ?

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 20-11-05 11:36

> hvad med øl essens? Jeg fik denne tanke fordi jeg en dag ville lave
> øllebrød, men alt det øl er ikke godt for en slankekur. Derfor overvejede

Nu interesserer jeg mig ikke for kalorieindholdet i min mad, og af den årsag
ved jeg heller ikke noget om emnet, så jeg spørger lige: kommer kalorierne i
øl ikke mest fra alkoholen ? Hvis det er tilfældet, er problemet vel ikke så
stort, eftersom alkoholen fordamper under tilberedningen.

--
padre

Fra : jce

Dato : 20-11-05 17:36

"Padre" <spirito_santo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> så
> stort, eftersom alkoholen fordamper under tilberedningen.

Hvis det kom derfra ville man da blive godt fed af Vodka... ?? Siger ikke at
du tager fejl, men tvivler omvendt på du har ret, men det er der vel nogle
der kan svare på....?

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-11-05 21:57

"jce" <dsl202901@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvis det kom derfra ville man da blive godt fed af Vodka... ?? Siger ikke at
>du tager fejl, men tvivler omvendt på du har ret, men det er der vel nogle
>der kan svare på....?

Ifølge http://www.vom.dk/vismaditem.asp?madid=247 er der 3,7g alkohol
i en almindelig pilsner, og 2,7g kulhydrat. Det vil altså sige, at 69%
af energien kommer fra alkohol.

Alkohol har et energiindhold på 29KJ/g, så en flaske vodka indeholder
vel rundt regnet 6000KJ. Samme energi findes i 150 gram fedt.

--
mvh Kåre

Fra : Padre

Dato : 20-11-05 23:19

> [...]
>
> Alkohol har et energiindhold på 29KJ/g, så en flaske vodka indeholder
> vel rundt regnet 6000KJ. Samme energi findes i 150 gram fedt.

Det lyder for mig som om, at man roligt kan hælde en alm. øl i sin øllebrød,
når man er på slankeur, man skal bare spise ca. 3 skefulde mindre, da
omtrent 69% af kalorierne øllen må forventes at fordampe.

--
padre

Fra : Anette

Dato : 21-11-05 00:46

"Kåre Nejmann" <nospam@kan.dk>>
> Ifølge http://www.vom.dk/vismaditem.asp?madid=247 er der 3,7g alkohol
> i en almindelig pilsner, og 2,7g kulhydrat. Det vil altså sige, at 69%
> af energien kommer fra alkohol.

Per 100 gram er vist ikke helt uvæsenligt at bemærke... ikke per øl....

Anette

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 21-11-05 21:02

"Anette" <as@noway.not> wrote:

>Per 100 gram er vist ikke helt uvæsenligt at bemærke... ikke per øl....

Det har du selvfølgelig ret i. Så der er godt 12g alkohol i en
'normal' pilsner - og cirka 9 gram kulhydrat.

--
mvh Kåre

Fra : Emil

Dato : 20-11-05 22:50

Jette Nielsen wrote:

>Derfor overvejede
>jeg om der mon findes andre metoder til at få ølsmagen, som f.eks. vha
>essens?

Ølsmagen fremkommer dels fra malt (fyldig sød smag), dels fra
humle (bitterheden).

Ved ølfremstillingen forgæres malten; men den efterlader mange
smagsstoffer, som kun vanskeligt kan fremstilles på andre måder.
Tænkte lige på lidt maltøl eller nisseøl; men de er frygteligt
søde.

Humlens bitterhed kan koges ud af humleknopper (kan måske købes i
Matas).
Hmmm. det kan måske være et godt krydderi i den øvrige
madlavning? En kontrast til salt?

>Ved godt at nogen laver øllebrød uden øl.... men det smager altså ikke
>rigtigt, synes jeg

Så kom en sjat øl i, og nyd livet mens du har det.
Kendere kan vejlede til en bitter øl, som ikke er så bitter som
en grapefrugt. Så kan du bruge mindre øl, og få den rigtige smag.

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 21-11-05 08:08

> [...]
> essens?
>
> Ved godt at nogen laver øllebrød uden øl.... men det smager altså ikke

Som andre har været inde på, så fordamper al alkoholen når du koger øllet.
Alkoholen udgør langt størstedelen af kalorierne i øllen. Resten er
kulhydrater, og mængden afhænger selvfølgelig af, hvor sød øllen er.

Men i de mængder, der indgår i øllebrød, har det dog ikke den store
betydning, medmindre du er på en eller anden meget strikt kur, hvor visse
fødevarer er totalt forbudte.

Har aldrig hør om ølessens. Du kan få cirka samme smag som øl ved at
tilsætte lidt bygmaltsirup, men det sparere du ikke nogen kalorier ved.

MVH

Peter