Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skal ligge godt i hånden
Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-05 22:27

er et populært udtryk når det drejer sig om valg af kamera.
Nogle har endda udtrykt at han/hun ikke kunne vænne sig til
Flipsi-flapsi xyz fordi det var for stort/småt til pågældendes
små/store hænder.
Og jeg har aldrig helt forstået det, idet jeg betragter hænder
som multifunktionsværktøjer, der holder (med lidt øvelse) lige så godt
på en blyant som på en flaske.
Gennem tiderne har jeg rutinemæssigt benyttet 7 forskellige analoge fra
pocket instamatic over gammelt to-øjet reflex med matskive til 6x9
field-kamera, samt 3 forskellige digitale (2 p&s og 1 dslr) og jeg har
aldrig oplevet problemer med at et kamera ikke skulle "passe til hånden"
idet hånden er yderst indstillelig.
De små afrundede p&s er måske lidt glatte at holde på, så de er forsynet
med en strop, så man ikke taber dem.
Og ja, man skal da lige vænne sig til det, og ja, nogle har ledproblemer
der vanskeliggør.......

men...øh...er det ellers et reelt problem?

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design 2005-11-17

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-11-05 22:35

Ole Larsen wrote:
> er et populært udtryk når det drejer sig om valg af kamera.
> Nogle har endda udtrykt at han/hun ikke kunne vænne sig til
> Flipsi-flapsi xyz fordi det var for stort/småt til pågældendes
> små/store hænder.

en parallel:
Spørg en cykelrytter om det overhodet har nogen betydning, at cyklen
passer i størrelse.

Hvorfor tror du at greb på f.x. værktøjsmaskiner er så vigtigt, at der
er ansat designere til at føre det perfekt?

Godt værktøj er tilpasset brugeren, ikke omvendt.

-og ja, jeg har haft et lille canon kamera i hånden, og det virkede
noget krampagtigt. Jeg har til gengæld ikke noget problem med et dobbelt
så tungt Nikon kamera.

Bo //

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-05 23:09

Bo Bjerre skrev:

> en parallel:
> Spørg en cykelrytter om det overhodet har nogen betydning, at cyklen
> passer i størrelse.

Nu kan man ikke justere krops- og benlængde som håndens greb

> Hvorfor tror du at greb på f.x. værktøjsmaskiner er så vigtigt, at der
> er ansat designere til at føre det perfekt?
>
> Godt værktøj er tilpasset brugeren, ikke omvendt.

Nu er en hånd multi-multi justerbar fordi evolutionen har favoriseret
det forhold, at den kan benyttes til mange ting af forskellig størrelser.

> -og ja, jeg har haft et lille canon kamera i hånden, og det virkede
> noget krampagtigt. Jeg har til gengæld ikke noget problem med et dobbelt
> så tungt Nikon kamera.

Det er så mere besværligt at slæbe på?
Var der ikke for nyligt en der solgte sin store dslr p gr a rygproblemer?

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-11-05 23:57

> [...]
>
> Det er så mere besværligt at slæbe på?
> Var der ikke for nyligt en der solgte sin store dslr p gr a rygproblemer?

Nu er alting relativt.
Du vil med en type billeder, du tager ikke have nogen vanskeligheder eller
nogen uhensigtsmæssigheder ved at vælge enten det ene eller det andet mærke.
Dine billeder rummer nemlig ikke nogen timingsmæssige udfordringer.

Derimod er en fotograf, der jagter billedet i form af det særlige øjeblik,
der af og til opstår, er det klart en fordel at have et kamera, der er
intuitivt og logisk at bruge, og endnu vigtigere ligger så godt i hånden, at
det er der, kameraet befinder sig og ikke i en sele om halsen.

Der er Nikon klart sin hovedkonkurent overlegen. En af årsagerne til at jeg
valgte D70 over 20D (Nåja det og så muligheden for at anskaffe sig en Sigma
EX 500/4,5 HSM til acceptable penge i samme hug)
Men D70'eren er klart mere logisk i sin opbygning og med en meget bedre
ergomi.

Jeg går typisk rundt med min D70 alene holdt i højre hånd enten med
18-70'eren eller med en 180/2,8 monteret. (500/4,5 magter jeg ikke helt at
holdt sådan Og sådan kan jeg gå længe rundt og spejde efter et spændende
billede.
D70 slår dog ikke tilnærmelsesvis min favorit i ergonomi: Et Fuji S2 Pro med
batterigreb.
Det ligger så perfekt i hånden, at jeg kan gå i timevis med kameraet i
hånden uden at blive træt i fingrene.
For mig er det vigtigt at være klar, når motivet viser sig og have let ved
at tilpasse kameraet den krævede exponering øjeblikkeligt.

Selvfølgelig kan man få gode billeder med Canons produkter. Det er vist
bevist mange gange nu, men husk, at det missede billede er der aldrig nogen,
der ser.

Det er rigtigt at en for nyeligt solgte sit DSLR udstyr med henvisning til
at de par zoomobjektiver, han rådede over, gav ham rygproblemer.
Vi gav ham endda flere løsninger på workarounds i form af bæreseler og
harnisk.
Men nu er han typen, der har brug for at genopfinde verden forfra hver
morgen, så han er uden for pædagogisk rækkevidde.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 08:05

Ole Larsen wrote:

> Nu kan man ikke justere krops- og benlængde som håndens greb
-du kan jo heller ikke tilpasse fingrenes længde, eller...

> Nu er en hånd multi-multi justerbar fordi evolutionen har favoriseret
> det forhold, at den kan benyttes til mange ting af forskellig størrelser.

Har du hørt om folk for vælger en computermus, der er udformet på en
måde, så den passer til hånden, der skal bruge den. Og har du hørt om
museskader.

> Det er så mere besværligt at slæbe på?

Hvordan definerer du "besværligt"?
-jeg slæber ikke mit kamera, jeg bærer det.

> Var der ikke for nyligt en der solgte sin store dslr p gr a rygproblemer?
-sandsynligvis ikke fordi huset vejede et par hundrede gram mere eller
mindre, men fordi vedkommende har forslæbt sig i tilbehør.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 08:28

In article <43802035$0$12109$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> Har du hørt om folk for vælger en computermus, der er udformet på en
> måde, så den passer til hånden, der skal bruge den. Og har du hørt om
> museskader.

Museskader er langt hen ad vejen en psykologisk fænomen. I australien
forsvandt hovedparten af dem da der kom en nyere og mere moderigtig
arbejdsskade man kunne få. Antallet faldt vis med 75% på et år.
Herhjemme er der stadig problemet, da vi ikke har en afløser.

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-05 23:41

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
meddelelse news:slrndo09bo.j6.povlhp@ip100.home.terminal.dk

> Herhjemme er der stadig problemet, da vi ikke har en afløser.

Whiplash? Fibromyalgi? Eller er de ikke hippe nok længere?

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Brizz

Dato : 21-11-05 00:17

Povl H. Pedersen skrev:
> [...]
> arbejdsskade man kunne få. Antallet faldt vis med 75% på et år.
> Herhjemme er der stadig problemet, da vi ikke har en afløser.

Lidt på linie med rygproblemer efter forkerte løft eller brækkede ben?

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Jens Bruun

Dato : 21-11-05 00:34

"Brizz" <news@[FJERN]gronaerten[DETTE].dk> skrev i en meddelelse

> Lidt på linie med rygproblemer efter forkerte løft eller brækkede ben?

Tal med lægerne, så skal du nok få forklaret lidt om de såkaldt "nye
sygdomme", men gør det helst i selskabeligt lag, da de sjældent taler over
sig på jobbet. De lever jo sådan set af at klistre diagnoser på os. Desto
flere diagnoser, desto flere penge i lommen.

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-11-05 09:11

Bo Bjerre skrev:

> Hvordan definerer du "besværligt"?
> -jeg slæber ikke mit kamera, jeg bærer det.

OK

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-05 23:12

Bo Bjerre skrev:

> en parallel:
> Spørg en cykelrytter om det overhodet har nogen betydning, at cyklen
> passer i størrelse.

Nu kan man ikke justere krops- og benlængde som håndens greb og foto er
ikke en sportsgren hvor det drejer sig om størst mulige fart i en given
periode

Fra : waal

Dato : 19-11-05 23:29

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> en parallel:
> Spørg en cykelrytter om det overhodet har nogen betydning, at cyklen
> passer i størrelse.

Spørg samme cykelrytter om det gør noget at alle (bogstaveligt talt)
cykelstyr har en diameter på Ø 23,5mm og om det gør noget at gear/bremsegreb
kun eksisterer i én størrelse fra hver af de 2 tilbageværende fabrikater.
Drikkeflaskerne er også standardiseret til én størrelse

> Hvorfor tror du at greb på f.x. værktøjsmaskiner er så vigtigt, at der er
> ansat designere til at føre det perfekt?

Og de fås stadig kun i den størrelse fabrikanten har valgt

> Godt værktøj er tilpasset brugeren, ikke omvendt.

Værktøj skræddersyet efter størrelse ? Hvor og hvem ?

> -og ja, jeg har haft et lille canon kamera i hånden, og det virkede noget
> krampagtigt. Jeg har til gengæld ikke noget problem med et dobbelt så
> tungt Nikon kamera.

Hvis du tænker på 350D er det ikke størrelsen der er problemet, det er
faconen, et problem det deler med samtlige nutidige kameraer af typen slr.
Om det er fordi de er skabt af asiatiske hænder størrelse fingre i halv
længde ved jeg ikke, men det minder om et par handsker med for korte fingre.
Et greb hvor man ikke kan få fat hele vejen rundt er blot en bule der sidder
i vejen

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-05 13:10

waal wrote:

> [...]
> i halv længde ved jeg ikke, men det minder om et par handsker med for
> korte fingre. Et greb hvor man ikke kan få fat hele vejen rundt er

Glimrende formuleret.

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-11-05 13:42

waal skrev:

> Et greb hvor man ikke kan få fat hele vejen rundt er blot en bule der sidder
> i vejen

Den bule på min D70 fungerer fint for mig - og det gør den langt mindre
på min A520 også.

I de senere år har der været megen omtale af en "følelsesmæssig
intelligens". Måske findes der også en "finmotorisk intelligens" ?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-05 14:02

Ole Larsen wrote:

> I de senere år har der været megen omtale af en "følelsesmæssig
> intelligens". Måske findes der også en "finmotorisk intelligens" ?

Mon ikke den indgår i Howard Gardners mange intelligenser under kategorien
'den kropslige/fysiske intelligens', så jo, det er der nogle, der vil mene.

mvh
jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 20-11-05 15:40

> Den bule på min D70 fungerer fint for mig - og det gør den langt mindre på
> min A520 også.

Er du gammel maskinsnedker ?

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 15:46

waal wrote:
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Er du gammel maskinsnedker ?

-nej, så havde han vel taget en høvl og fjernet den

Bo //

Fra : waal

Dato : 20-11-05 16:56

> -nej, så havde han vel taget en høvl og fjernet den

Milde Moses ! har du aldrig hilst på en gammel maskinsnedker ?

Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 17:10

waal wrote:

> Milde Moses ! har du aldrig hilst på en gammel maskinsnedker ?

Jeg kan se at du påkalder dig personer fra Biblen. Hvad specielt er der
ved en maskinsnedker ??

Bo //

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-05 19:30

Bo Bjerre wrote:

> Jeg kan se at du påkalder dig personer fra Biblen. Hvad specielt er
> der ved en maskinsnedker ??

Når de rækker alle fingre på en hånd op på et værtshus råber de: Lad os få
en håndfuld bajere - en til mig og makkeren!

BTW:
To århusianske snedkere arbejder på et stillads. Den ene slår et søm i,
smider det næste væk, slår et nyt søm i og smider det næste væk.
Den anden snedker spørger:
- Hvorfor smider du hvert andet søm væk?
Den første snedker svarer:
- Det er fordi, de har hovedet i den forkerte ende.
Den anden snedker:
- Har du da ikke fattet en brik? De skal jo bruges på den anden side af
huset!

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 20:49

Jan Bøgh wrote:

> Når de rækker alle fingre på en hånd op på et værtshus råber de: Lad os få
> en håndfuld bajere - en til mig og makkeren!

Kan godt se at deres hænder ikke er så adaptive, som Ole forventer.

Et Nikonkamera er så enkelt at det kan betjenes med to tommelfingre (på
hver hånd) mens det kræver flere... (undskyld)

> [...]
> Den anden snedker:
> - Har du da ikke fattet en brik? De skal jo bruges på den anden side af

Jamen jeg har da det samme forhold til batterier. Nogle er der 1.5V på,
andre er der -1.5V på. ca halvdelen lidet af denne fejl

Bo //

Fra : waal

Dato : 20-11-05 19:48

> Jeg kan se at du påkalder dig personer fra Biblen. Hvad specielt er der
> ved en maskinsnedker ??
>
> Bo //

Jeg kan se at J.B. er kommet mig i forkøbet

mvh
Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 20:50

waal wrote:

> Jeg kan se at J.B. er kommet mig i forkøbet

Den fes ganske langsomt ind...

Bo //

Fra : waal

Dato : 20-11-05 22:29

> Den fes ganske langsomt ind...

Et erhverv der medfører korte fingre, ikke nogen rar tanke

mvh
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 22:39

> [...]
> der vanskeliggør.......
>
> men...øh...er det ellers et reelt problem?

Jeg tror at hvis man kan lære at spise med en kniv og en gaffel, så kan man
også vænne sig til at holde på et kamera. Hvis man ser på størrelsen af
kameraer for nogle år siden, så var de en del mindre end i dag, og der
jagtede man de små kameraer, fordi de var lettere og mere handy. Men sådan
er der jo så meget

Mvh. Claus Petersen

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-05 23:13

Claus Petersen skrev:

> [...]
> kameraer for nogle år siden, så var de en del mindre end i dag, og der
> jagtede man de små kameraer, fordi de var lettere og mere handy. Men sådan

Netop

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 19-11-05 23:42

Claus Petersen wrote:

> Hvis man ser på størrelsen af
> kameraer for nogle år siden, så var de en del mindre end i dag, og der
> jagtede man de små kameraer, fordi de var lettere og mere handy. Men sådan
> er der jo så meget

Hmm... det har vist altid været sådan, at amatørfotograferne ikke kan få
kameraet og objektiverne store nok, og det er vist ingen hemmelighed, at
det handler om den prestige og signalværdi, der ligger i at komme med
sådan en stor Canon eller Nikon dims om halsen, og en kæmpe fototaske
over skulderen.

De proff. fotografer gider ikke alt det slæberi, hvis de ka' slippe for
det, og tilbage i den analoge tid, der var Leica's M serie og de små
Minox kameraer meget populære blandt fag-fotografer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ThomasM

Dato : 19-11-05 23:48

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message

> [...]
> det handler om den prestige og signalværdi, der ligger i at komme med
> sådan en stor Canon eller Nikon dims om halsen, og en kæmpe fototaske over

Det ses tydeligt ved f.eks. sportsarrangementer.

/ThomasM

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-05 09:24

ThomasM wrote:

> Det ses tydeligt ved f.eks. sportsarrangementer.

Det er jo netop en type fotoopgave, hvor der ikke er nogen vej udenom et
"maskingevær" med en større tele, og hvor mange amatørfotografer er det
lige, der specifikt dyrker sportsfotografi.

Det er faktisk temmelig få opgave-typer, hvor en stor tele er anvendlig,
men det er med usviglig sikkerhed noget af det første amatørfotograferne
køber, og da de ikke gider fotografere den lokale fodboldkamp, så løber
de ud og forsøger sig med noget fugle-knipseri.

Og amatørfotografernes talentløse fugle-snap-shots falder jo til jorden,
når man sammenligner dem med de billeder, som denne gruppes rigtig
dygtige fuglefotografer laver...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : ThomasM

Dato : 20-11-05 11:31

> [...]
> når man sammenligner dem med de billeder, som denne gruppes rigtig dygtige

Det du siger er, at gruppens dygtige fuglefotografer har været dygtige til
at fotografere fugle fra den første dag de fik et kamera i hånden, og derfor
er det ok at de bruger et fysisk stort objektiv? "Os andre" må tage til
takke med de billige zooms fordi vi ikke er kvalificerede til at bruge
andet.
Jeg har selv et Sigma 100-300 f4 EX, som er forholdsvist stort, og jeg ynder
at knipse fugle med det. I mange tilfælde er det blot knipserier, men når
der så er et godt imellem, vil jeg gerne have at det har en fornuftig
kvalitet. Det er så ikke i orden kan jeg forstå...

/Thomas

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-05 20:11

ThomasM hældte vand ud af ørene:

> [...]
> der så er et godt imellem, vil jeg gerne have at det har en fornuftig
> kvalitet. Det er så ikke i orden kan jeg forstå...

Ja-ja... alting skal læres, men hvor mange af de amatørfotografer som har
anskaffet sig en kraftig tele/zoom, er det lige der lærer det med
fuglefotografering.

Her i gruppen er det de samme 3-4 fuglefotografer, der i mange år har
leveret varen, alle de andre er bare knipsere, der tilsyneladne bliver
ved med at øve sig i en uendlighed...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-05 21:47

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Her i gruppen er det de samme 3-4 fuglefotografer, der i mange år har
> leveret varen, alle de andre er bare knipsere, der tilsyneladne bliver
> ved med at øve sig i en uendlighed...

Der er vel ingen grund til at underkende, at nogle kan have glæde at at
øve sig. Ikke alle prøver at tjene penge på deres hoby.

Jeg løber osse havle mahraton'er, uden at gøre mg håb om at blive
verdensmester. Jeg gør det for min egenfornøj'sel

Bo //

Fra : Bo Bjerre

Dato : 21-11-05 22:08

Bo Bjerre wrote:

> Jeg løber osse havle mahraton'er, uden at gøre mg håb om at blive
> verdensmester. Jeg gør det for min egenfornøj'sel

Ud over det, prøver jeg at blive bedre til at ramme de rigtige taster,
og i den rigtige rækkefølge.

Bo //

Fra : Jens Bruun

Dato : 22-11-05 10:34

> Jeg løber osse havle mahraton'er, uden at gøre mg håb om at blive
> verdensmester. Jeg gør det for min egenfornøj'sel

Sådan har jeg det også, selvom jeg midtvejs ude på Storebæltsbroen, i 35
graders varme og noget dehydreret, har svært ved at huske, at det skulle
være en fornøjelse, jeg endda har betalt for

Fra : Jakob

Dato : 20-11-05 01:05

In article <437FAA51.90804@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Hmm... det har vist altid været sådan, at amatørfotograferne ikke kan få
> kameraet og objektiverne store nok

Du taler som du har forstand til. Personligt vil jeg da meget hellere
have et kompakt dlsr, og hvis man kunne lave en kompakt 300 mm ville det
da også være fantastisk.

> De proff. fotografer gider ikke alt det slæberi

Igen nogen sludder. Jeg kender eks. proff fotografer der kæmper for at
beholde deres monstre af proff videokameraer fremfor mere kompakte dv
udgaver.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-05 09:38

Jakob wrote:

> Igen nogen sludder. Jeg kender eks. proff fotografer der kæmper for at
> beholde deres monstre af proff videokameraer fremfor mere kompakte dv
> udgaver.

Tja... det er vist bare nogle konservative nokkefår, der ikke overskuer
at lære ny teknik.

Jeg arbejder ind imellem for et videoproduktionsfirma, der løbende laver
udsendelser til både DR, TV2 m.f., og de bruger kun de nye digitale
videokameraer, de giver langt bedre billeder.

Det handler også om, at de nye små digitale videokameraer ikke vækker den
store opsigt, på on-location opgaver, kan man gå og optage uden af folk
stimler sammen for at se hvad der foregår...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jakob

Dato : 20-11-05 11:44

In article <438035FF.8020504@niels-ebbesen.net>, info@niels-ebbesen.net
says...

> Tja... det er vist bare nogle konservative nokkefår, der ikke overskuer
> at lære ny teknik.

Næ det handler også om at de store kameraer giver nogle fordele i form
af stabilitet eks.

> de nye digitale
> videokameraer, de giver langt bedre billeder.

Jamen det er jeg da ikke uenig i.

> store opsigt, på on-location opgaver, kan man gå og optage uden af folk
> stimler sammen for at se hvad der foregår...

Lydmanden alene skal nok sørge for at trække folk til.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-05 20:19

Jakob wrote:

> Næ det handler også om at de store kameraer giver nogle fordele i form
> af stabilitet eks.

Sludder... størrelse og vægt er ikke en entydig fordel, og slet ikke ved
håndholdte optagelser.

> Jamen det er jeg da ikke uenig i.

Det er jo herligt, at du er enig med mig, jeg kan iøvrigt tilføje, at
kvalitesforskellen er så stor, at den burde overbevise enhver.

> Lydmanden alene skal nok sørge for at trække folk til.

Nu om stunder er mest alm., at man udstyrer folk med en lille
knaphuls-mikrofon og trådløs sender til en digital optager, så lydmanden
er ikke særlig synlig...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin

Dato : 20-11-05 01:17

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote in message
Hmm... det har vist altid været sådan, at atørfotograferne ikke kan få
[...]

Hmm - er det ikke bare dig der skal sandsynliggøre at du er særlig proff
fordi du tager dine billeder med et lille lorte kamera?
Mvh Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-05 09:53

Martin wrote:

> Hmm - er det ikke bare dig der skal sandsynliggøre at du er særlig proff
> fordi du tager dine billeder med et lille lorte kamera?

Hmm... det kunne da være morsomt, hvis vi en dag kunne mødes og ta' på
fototur sammen, jeg kan låne dig mit Zenza Bronica ETRS kamera med
prismesøger, motor og et 500 mm Zenzanon objektiv, som du kan fotografere
med, og jeg kan fotografe med et lille digicam, der kun vejer nogle få
hundrede gram.

Og når er gået et par dage, og du har fået filmene fra fremkaldelse, så
kan vi jo sammenligne resultaterne, og se hvem der fået det mest optimale
udbytte af anstrengelserne...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 10:00

Niels Riis Ebbesen wrote:

> [...]
>
> Og når er gået et par dage, og du har fået filmene fra fremkaldelse, så
> kan vi jo sammenligne resultaterne, og se hvem der fået det mest

Så sørg for at der er nogle uafhængige, der bedømmer resultaterne. Osse
nogen, der er farvede i opfattelsen af HVEM, der er HVEM.

Bo //
-jeg melder mig frivilligt.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-05 13:14

Bo Bjerre wrote:

> Osse nogen, der er farvede i opfattelsen af HVEM, der er HVEM.

Øhhh?

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Martin

Dato : 22-11-05 00:00

> [...]
Og når er gået et par dage, og du har fået filmene fra fremkaldelse, så
kan vi jo sammenligne resultaterne, og se hvem der fået det mest optimale

Nu påstår jeg jo ikke at være en specielt fantastisk fotograf men når jeg
kigger på dit galleri så bliver jeg nu ikke særlig bange, hehe
Mvh Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-05 00:27

Martin wrote:

> Nu påstår jeg jo ikke at være en specielt fantastisk fotograf men når jeg
> kigger på dit galleri så bliver jeg nu ikke særlig bange, hehe

Tja... det ville vel egenlig kræve, at jeg har haft den hensigt, at gøre
dig bange...

Jeg vil faktisk gerne opleve, at du i praksis demonstrere din teori om,
at et stort kamera automatisk giver gode billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Martin

Dato : 22-11-05 00:38

Jeg vil faktisk gerne opleve, at du i praksis demonstrere din teori om, at
et stort kamera automatisk giver gode billeder...

Det er ikke en teori jeg har fremført...
Mvh Martin

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-11-05 12:41

Martin wrote:

> Det er ikke en teori jeg har fremført...

Hmm... substandsen af dit udsagn i Message-ID:
<news:437fc079$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk> er da, at proff.
fotografer bruger store kameraer, for de laver bedre billeder...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : aon

Dato : 20-11-05 02:30

> [...]
> det, og tilbage i den analoge tid, der var Leica's M serie og de små Minox
> kameraer meget populære blandt fag-fotografer...

Det vil jeg give dig ret i, kender en der købte det fineste fra Nikon og da
han kom hjem fra Vietnam stod der kun en ting på listen og det er et smalt
digicam til situationsfotos om aftenen istedet for at slæbe rundt på
spejlrefleks med super objektiver !
mvh
aon

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 20-11-05 09:11

aon wrote:

> [...]
> han kom hjem fra Vietnam stod der kun en ting på listen og det er et smalt
> digicam til situationsfotos om aftenen istedet for at slæbe rundt på

Man vækker også meget mindre opsigt med et lille digicam, og folk er ikke
nær så kamerasky overfor et lille kamera, der netop ikke signalerer
proff. fotograf...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Alex W

Dato : 20-11-05 11:32

> Man vækker også meget mindre opsigt med et lille digicam, og folk er ikke
> nær så kamerasky overfor et lille kamera, der netop ikke signalerer proff.
> fotograf...

Hej Niels ..

Prøv at stå foran en forsamling af menneskde der betaler dig for at
fotografere ... et lille Leica ... Rynken på næsen ... er ham der Pro ??? ..
Så henter man Nikonen ... (den store med motor), glade miner hele vejen ...
Jo han ER jo en pro ... Billederne kom fra Leica

Kender du en sådan situation ... ?
Historien er delvist opdigtet .. men ikke langt fra virkeligheden.

/Alex W

Fra : waal

Dato : 20-11-05 13:22

"Alex W" <alex@(fjern)skriverstuen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kender du en sådan situation ... ?
> Historien er delvist opdigtet .. men ikke langt fra virkeligheden.

Man møder dem tit om sommeren hvor de læner sig op af kameraet mens de
studerer bagsiden af samme kamera

mvh
Michael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 21-11-05 20:28

Alex W wrote:

> Kender du en sådan situation ... ?
> Historien er delvist opdigtet .. men ikke langt fra virkeligheden.

Tja... jeg kender godt den situation, når vi er ude på reklameotagelser,
så sætter vi ofte et par af de store gamle betacams op på stativer, sådan
for at det virker proff. men i virkelighedden laver vi alle billederne
med de små digitale videokameraer.

Det handler om folks præferencer, et stort kamera er = proff. kamera, og
de kan jo ikke vide, at det lille digitale videokamera har kostet 60.000
kroner, og at det er meget dyrere og bedre end det gamle betacam...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-05 13:18

aon wrote:

> [...]
> er et smalt digicam til situationsfotos om aftenen istedet for at
> slæbe rundt på spejlrefleks med super objektiver !

Det ville dog også være dybt åndssvagt at slæbe et SLR med store objektiver
med, hvis man vil tage situationsfotos i nattelivet.
Alle er jo ikke nødvendigvis lige dumme og kan godt vælge værktøj efter den
opgave, der skal løses.

vhy
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : waal

Dato : 20-11-05 16:14

> [...]
> objektiver med, hvis man vil tage situationsfotos i nattelivet.
> Alle er jo ikke nødvendigvis lige dumme og kan godt vælge værktøj efter

Her kunne en "digital Leica" med en stor støjfri sensor være særdeles
velegnet, gerne fra Cosina til en trediedel af prisen, de har jo opnået en
hvis øvelse ud i målsøgerkameraer de sidste 5-6 år.

mvh
Michael

Fra : ThomasM

Dato : 19-11-05 22:37

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message
> [...]

> der vanskeliggør.......
>
> men...øh...er det ellers et reelt problem?

Jeg ved ikke om det er et reelt problem, men for mange betyder det nok en
del, at deres værktøj "ligger godt i hånden". Jeg har aldrig brudt mig om
Canon G3's udformning og har ofte været irriteret over den måde man holder
på det. Det var en mærkbar forbedring at få et D30 i hånden. Især med
håndremmen er det meget komfortabelt. Nu har jeg så købt et 350D, og er lidt
tilbage til G3-problemet... Det er ikke noget der får verden til at gå
under, men...
Når det kommer til stykket er det i høj grad et spørgsmål om hvor meget du
selv ligger i god komfort.

/ThomasM

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-05 23:17

ThomasM skrev:

> [...]
> under, men...
> Når det kommer til stykket er det i høj grad et spørgsmål om hvor meget du

Jo da. Men resultater efter 5-10 min. pillen i en forretning kunne meget
vel være misvisende. Som hvis jeg evt. skulle vælge mellem en given Opel
og en given VW: Den ene var måske umiddelbart rarest, mens den anden
måske vandt på længere sigt - eller måske var de lige gode kompromiser

Fra : Brizz

Dato : 19-11-05 22:40

Ole Larsen skrev:
> men...øh...er det ellers et reelt problem?

Problem synes jeg ikke men en ting man skal tage højde for. Hvis det er
noget man går op i og regner med at bruge flere timer om dagen fx synes
jeg det er vigtigt at ens hånd føler det naturligt at holde på kameraet.
Det er rigtigt at man kan vænne sig til meget men bedst er det at det
falder naturligt for med det samme.
Det gjorde det i mit tilfælde med Canon 20D

--
Mvh Brian

Fra : [HCS] 4000

Dato : 19-11-05 23:03

Jeg kan godt følge dine tanker, og er sådan set enig med dig. Hvis ikke
kameraet er umuligt bygget kan alle vænne sig til det. For mit eget tilfælde
har jeg såkaldte 'kuskefingre', og der findes ikke noget kamera bygget til
mig. Jeg har ingen problemer med at holde om kameraet og betjene det. Jeg må
indrette mig, og finder ikke noget problem i det.
--
hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

* www.pbase.com/hcstune *

Fra : Ole Larsen

Dato : 19-11-05 23:28

[HCS] 4000 skrev:
> [...]
> mig. Jeg har ingen problemer med at holde om kameraet og betjene det. Jeg må
> indrette mig, og finder ikke noget problem i det.

Kom til at tænke på mine 2 cykler. Den ca. 18 år gamle, som jeg har
ofret en del på, fordi det er den bedste cykel jeg har haft. Og så købte
jeg for et par år siden en discountcykel som reserve og den har været en
pestilens at køre på med det større stel. Indtil jeg en dag satte saddel
og styr op (jo)....nu er det den bedste.

Fra : Esben

Dato : 19-11-05 23:44

> men...øh...er det ellers et reelt problem?

Om det er et reelt problem, afhænger vel af hvor højt man prioriterer de
ergonomiske aspekter ved et kamera. Hvorfor spørger du?

--
Esben

Fra : waal

Dato : 20-11-05 00:10

"Esben" <esben@gruf.LAND> skrev i en meddelelse
> "Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Om det er et reelt problem, afhænger vel af hvor højt man prioriterer de
> ergonomiske aspekter ved et kamera. Hvorfor spørger du?

Vel fordi det er et emne der optræder næsten dagligt her i gruppen og måske
fordi samtlige slr huse er skåret over samme læst "håndtag til højre og
slagside" Personligt er jeg voldsomt irriteret over begge dele

mvh
Michael

Fra : Jan Bøgh

Dato : 20-11-05 13:05

Ole Larsen wrote:

> Og jeg har aldrig helt forstået det, idet jeg betragter hænder
> som multifunktionsværktøjer, der holder (med lidt øvelse) lige så godt
> på en blyant som på en flaske.

Tjae - multifunktionsværktøjer eller ej, bruger min kone og jeg alligevel
forskellig størrelse havehandsker!
I min afsøgning, da jeg begyndte at interessere mig for dSLR, droppede jeg
et ellers meget populært kamera alene fordi det var ubehageligt at have i
hånden. Min pegefinger skulle bøjes helt krampagtigt for at få fingerspidsen
til at lande på udløseren, hvis ikke jeg da kunne vende mig til at trykke af
med fingerens andet led. Og kameraet var kantet på en måde, der gjorde at
jeg skulle tilpasse multifunktionsorganet ganske meget, hvorimod det, jeg
fik anskaffet føles naturligt og rart at have i hånden. Og især med et
halvtångt rør foran huset, sætter jeg umådelig pris på topic.

> [...]
> aldrig oplevet problemer med at et kamera ikke skulle "passe til
> hånden" idet hånden er yderst indstillelig.

Du bruger vel heller ikke disse kameraer på samme måde, som dSLR. Jeg kan
ikke forestille mig at man ville finde på at bruge et instimatic til andet
end knipseri. Jeg tror næppe du laver reportagefoto med dit gamle 6x9 - og
toøjede mellemformatkameraer er efter min oplevelse tæskerare at arbejde
med. Laaaangsom og eftertænksomt og så placeret dejligt lavt ifht. et
kamera, hvor søgeren skal hen foran øjet.

> De små afrundede p&s er måske lidt glatte at holde på, så de er
> forsynet med en strop, så man ikke taber dem.

Men vigtigste parameter er vel også at de er lette at have med, hvorfor
størrelse vægter meget mere end ergonomi. Og det at have det i lommen uden
at få trukket bukserne ned om hælene pga. af vægten, er vel også en slags
ergonomi.

> men...øh...er det ellers et reelt problem?

Ja.

Lidt nysgerrigt: Hvorfor rejser du spørgsmålet?

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-11-05 13:29

Jan Bøgh skrev:

> Tjae - multifunktionsværktøjer eller ej, bruger min kone og jeg alligevel
> forskellig størrelse havehandsker!

Men næppe hverken når i skriver, drikker af en flaske eller fotograferer?

> Lidt nysgerrigt: Hvorfor rejser du spørgsmålet?

Det kunne da være sjovt at vide hvorfor det ofte omtales som en vigtig
faktor - når jeg nu opfatter det anderledes.

Fra : Brizz

Dato : 20-11-05 16:40

Ole Larsen skrev:
> Det kunne da være sjovt at vide hvorfor det ofte omtales som en vigtig
> faktor - når jeg nu opfatter det anderledes.

Man må så sige at du har fået en bred vifte af hvad folk mener om det og
om det spiller en rolle eller ej.

--
Mvh Brian

Fra : Ole Larsen

Dato : 20-11-05 16:52

Brizz skrev:

> Man må så sige at du har fået en bred vifte af hvad folk mener om det og
> om det spiller en rolle eller ej.

Og det synes jeg er fint. Og aktuelt, idet der kører en tråd om
anskaffelse af dslr. Hvis man ikke er mærkeludder er det jo svært at
vælge den ene frem for den anden. Kvaliteten på de kendte mærker er
tilnærmelsesvis den samme, også hvad angår billedkvalitet. Så man kunne
evt. vælge det, man synes har den pæneste farve

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 17:09

Ole Larsen wrote:

> [...]
> tilnærmelsesvis den samme, også hvad angår billedkvalitet. Så man kunne
> evt. vælge det, man synes har den pæneste farve

Tjah... de fleste er sorte
og ikke ret mange får i blå eller rød

Bo //

Fra : Brizz

Dato : 20-11-05 17:28

Bo Bjerre skrev:
> Tjah... de fleste er sorte
> og ikke ret mange får i blå eller rød

Kunne ellers være kønt med et høj-rødt Canon med et hvidt L
objektiv...Dannebrog

--
Mvh Brian

Fra : waal

Dato : 20-11-05 19:56

> Kunne ellers være kønt med et høj-rødt Canon med et hvidt L
> objektiv...Dannebrog

Køb en dåse spraymaling og et par skruetrækkere i den rigtige størrelse. Du
ka' få Wiha's finmekanik skruetrækkere for ca. 30,- pr.stk. og en dåse i god
kvalitet kan fås for en lille hund.

En hyggelig week-end og du har jordklodens eneste klaphattespejlrefleks,
hvem ved om det en dag bliver penge værd, de gamle F1 modeller i grønt er
efterspurgt af samlere.

mvh
Michael

Fra : Brizz

Dato : 20-11-05 20:09

waal skrev:
> [...]
> hvem ved om det en dag bliver penge værd, de gamle F1 modeller i grønt er

Hmm og med alle de mørke timer jeg har frem for mig ligner det et vinter
projekt

--
Mvh Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 20:53

Brizz wrote:

> Kunne ellers være kønt med et høj-rødt Canon

Hva'fa'n' jeg har en Ferrari-rød PC.

Bo //

Fra : waal

Dato : 20-11-05 22:33

> Hva'fa'n' jeg har en Ferrari-rød PC.

Det må s'gu da være en Olivetti med stang- og remtræk

mvh
Michael

Fra : Jens Bruun

Dato : 20-11-05 23:39

> men...øh...er det ellers et reelt problem?

Næ, men det kan give gevaldigt rystede billeder - ikke?