Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
hvilket digital slr?
Fra : Rasmus Forman

Dato : 19-11-05 19:25

Jeg står foran og vil købe mit første digital spejlrefleks kamera
gennem lidt reseach på nettet m.m.
virker det til at det er mellem følgende kameraer jeg skal vælge

Canon EOS 350D
Canon EOS 20D
(evt
Nikon 70
eller Nikon 50)

det er svært at vælge
gode råd efterspørges?
- og er der andre kandidater jeg bør inddrage (Olympus?)

mange hilsner
Ras

Fra : Brizz

Dato : 19-11-05 19:37

Rasmus Forman skrev:
> [...]
>
> det er svært at vælge
> gode råd efterspørges?
> - og er der andre kandidater jeg bør inddrage (Olympus?)

Du skal da købe et 20D

Men for at vi skal kunne hjælpe dig lidt bedre vil det være en ide at du
fortæller hvad du skal bruge det til. dvs hvad regner du med at tage
billeder af? osv osv.

--
Mvh Brian
--

Venimus Conglaciati Vicimus

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 19-11-05 19:40

Rasmus Forman skrev følgende på usenet:
> det er svært at vælge
> gode råd efterspørges?
> - og er der andre kandidater jeg bør inddrage (Olympus?)

Det er nærmest et religions-spørgsmål, der kommer her gruppen MEGET tit - og
alle svar er stærkt farvet af, hvad, den der svarer, har i forvejen.

Alle de nævnte er rigtigt gode kameraer - og det er mest et spøgsmål om,
hvad DU har det bedst med at have i hånden.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Bo Bjerre

Dato : 19-11-05 19:42

Rasmus Forman wrote:
> [...]
> gennem lidt reseach på nettet m.m.
> virker det til at det er mellem følgende kameraer jeg skal vælge

Mit råd:
se dem ved siden af hinanden, og se, hvad der er lettest og mest logisk
at betjene. Prøv at have dem i hænderne. Nogen vil gerne have et lille
kamera, andre eet, der ligger godt i hånden. Det er det, der betyder det
store i hverdagen. Begge omtalte fabrikanter laver gode kameraer. Og køb
så et godt objektiv, så du ikke bliver skuffet over billedkvaliteten. Og
lær så at bruge dit nye grej.

Bo //

Fra : Ukendt

Dato : 19-11-05 20:15

"Rasmus Forman" <forman@erindring.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> det er svært at vælge
> gode råd efterspørges?
> - og er der andre kandidater jeg bør inddrage (Olympus?)

Jeg vil råde dig til at finde ud af, hvad du kommer til at bruge af
objektiver. Find ud af, hvad de koster, og derefter kan du finde det
kamerahus, der passer bedst til dit budget og din anatomi

Mvh. Claus Petersen

Fra : Brizz

Dato : 19-11-05 20:24

Claus Petersen skrev:
> Find ud af, hvad de koster, og derefter kan du finde det
> kamerahus, der passer bedst til dit budget og din anatomi

Anatomien er faktisk uhyggelig vigtig. Hvordan det ligger i hånden. Det
vil jeg næsten sige er mere vigtig om du synes menuerne er lette eller
ej. Det kan man lære men at det ligger dårligt i hånden ændrer sig ikke.

--
Mvh Brian

Fra : Brizz

Dato : 19-11-05 20:19

Rasmus Forman skrev:
> [...]
> gennem lidt reseach på nettet m.m.
> virker det til at det er mellem følgende kameraer jeg skal vælge

Du kan jo slå til her så er du godt fra start ihvertfald
Lige den eneste måde jeg kunne finde ud af at lave link på. Ellers er
den i foto markeds gruppen under titlen DSLR pakkeløsning.

--
Mvh Brian

Fra : Jacob

Dato : 19-11-05 21:03

> [...]
>
> det er svært at vælge
> gode råd efterspørges?
> - og er der andre kandidater jeg bør inddrage (Olympus?)

nikon er lige kommet med en konkurent til canon 20D. den hedder D200. Den må
være det ultimative man kan få for almindelige penge.
prøv kameraene inden du køber. Køb ikke en hus i en netbutik uden en rigtig
butik hvor du kan henvende dig ved problemer.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 05:40

In article <437f8511$0$22192$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Jacob wrote:

> [...]
> prøv kameraene inden du køber. Køb ikke en hus i en netbutik uden en rigtig
> butik hvor du kan henvende dig ved problemer.

Jeg forstår ikke hvorfor en konkurrent skal være 1.5x dyrere. D200 ligger i
små 2000 Euro. D200 er vel konkurrenten til Nikon D70/D70s

Fra : Jakob

Dato : 20-11-05 11:45

In article <slrndnvvgg.ie.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Jeg forstår ikke hvorfor en konkurrent skal være 1.5x dyrere. D200 ligger i
> små 2000 Euro. D200 er vel konkurrenten til Nikon D70/D70s

Er du klar over at D200 og D70 begge er fra Nikon ??

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 12:05

In article <MPG.1dea72165c6258a398a079@news.sunsite.dk>, Jakob wrote:
> In article <slrndnvvgg.ie.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
> povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Er du klar over at D200 og D70 begge er fra Nikon ??

Ja, men D200 er vel ikke meget bedre end 20D, og er nok mest
beregnet på folk der vil opgeadere fra D70 familien

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 12:14

Povl H. Pedersen wrote:

> Ja, men D200 er vel ikke meget bedre end 20D, og er nok mest
> beregnet på folk der vil opgeadere fra D70 familien

Hvis den ikke er bedre, hvorfor skulle Nikon så bruge tid og penge på at
udvikle og markedsføre den ??

Har du læst hvad den kan ?

Bo //

Fra : Jakob

Dato : 20-11-05 12:33

In article <slrndo0m39.kl.povlhp@ip100.home.terminal.dk>,
povlhp@acomputer.home.terminal.dk says...

> Ja, men D200 er vel ikke meget bedre end 20D

Næhh meget bedre er den måske ikke, men det har da en del fordele. Bedre
opløsning og så skulle det jo være vejrforseglet på samme måde som
topmodellerne.

Men som første DSLR virker det da godt nok som totalt overkill. Jeg
ville bruge pengene på et billigere hus og så et par gode brugte
objektiver så ville man alt i alt få langt mere ydelse.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 14:21

Jakob wrote:

> Men som første DSLR virker det da godt nok som totalt overkill. Jeg
> ville bruge pengene på et billigere hus og så et par gode brugte
> objektiver så ville man alt i alt få langt mere ydelse.

Helt sikkert.

Bo //

Fra : HKJ

Dato : 20-11-05 18:15

Povl H. Pedersen wrote:

> Ja, men D200 er vel ikke meget bedre end 20D, og er nok mest
> beregnet på folk der vil opgeadere fra D70 familien

Kun lidt bedre, men på en masse forskellige områder. Faktisk er det ret
sjovt at læse Canon newsgroups, en del folk snakker om at skifte fra 20D
til D200, andre håber på at Canon snart kommer med et 30D, der kan match
D200.

Jeg syntes også det bliver sjovt at se om Canon kan lave deres sædvanlig
med at release et kamera der lige har lidt bedre specifikationer end
Nikon, eller om Nikon for en gangs skyld har lavet et for godt kamera, i
forhold til hvad Canon havde forventet.

Fra : Jacob

Dato : 20-11-05 19:10

"HKJ" <xx.hkj.xx@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> med at release et kamera der lige har lidt bedre specifikationer end
> Nikon, eller om Nikon for en gangs skyld har lavet et for godt kamera, i

Man kan vel håbe på at canon forstår at de skal vejr forsejle deres
kameraer og lave en større raw buffer der rækker til 3 sekunder på frås,
desuden savner jeg spot måling på min 20D.

jacob

Fra : Jacob

Dato : 20-11-05 12:31

> Jeg forstår ikke hvorfor en konkurrent skal være 1.5x dyrere. D200 ligger
> små 2000 Euro. D200 er vel konkurrenten til Nikon D70/D70s
D100 bliver afløst af D200. D200 har dobbelt opløsning i forhold til D70. 5
skud sekundet og væsent ligt større raw buffer end canon 20D. der er en
masse forskelle. eneste lighed mellem D200 og D70 er vist navnet nikon og at
de begge er billed maskiner.

Jacob

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-11-05 13:22

In article <43805e8b$0$22196$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Jacob wrote:

> [...]
> masse forskelle. eneste lighed mellem D200 og D70 er vist navnet nikon og at

Men den ligger vel på flere måder tættere på Canon 5D end på 20D.

Og da den ikke bruger canon objektiver, så er den ikke helt en konkurrent
til 20D. Kun for nybegyndere der ikke har objektiver.

Fra : Jakob

Dato : 19-11-05 21:14

In article <437f6e02$0$38647$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
forman@erindring.dk says...

> det er svært at vælge

Det er da endnu sværere at hjælpe når du ingenting skriver om dine krav.

Hvis der ingen økonomiske grænser er så ville jeg da tage et 20D. Men
hvis du har tænkt dig at fotografere en masse med flash har nikon vist
dne mest avancerede teknologi her.

Hvis størrelsen er det væssentligste (hvis det skal være småt) så er det
D50 eller 350D osv. osv.

Alle kan tage rigtigt gode billeder og forskellene skulle være
marginale. Det vigtigste er hvilke linser du smækker foran dem så måske
du skulle have det med i dine overvejelser.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Morten Abrahamsen

Dato : 19-11-05 21:52

> [...]
> gennem lidt reseach på nettet m.m.
> virker det til at det er mellem følgende kameraer jeg skal vælge

Jeg har selv en EOS 350D, og synes det er et utrolig godt kamera ,men som
også andre siger, det er svært at vurdere, da jeg ikke ved, hvad du skal
bruge kameraet til. Jeg synes selv, at EOS 350 D er et godt all-round
kamera, men de andre er bestemt ikke dårlige.

Hvis min økonomi var til det, havde jeg en Canon 20 D / 5 D i stedet. Om man
vælger Canon eller Nikon er som sådan ligegyldigt, de er lige gode, det
afgørende er, hvilket der ligger bedst i din hånd, og om du har objektiver
til Canon/Nikon i forvejen. Tag ned hos en fotohandler og prøv de
forskellige mærker/modeller, og tag den, du bedst kan lide.

Morten A.

Fra : Ukendt

Dato : 20-11-05 00:18

>"Rasmus Forman" <forman@erindring.dk> skrev i en meddelelse

Jeg er selv i denne situation, at jeg ikke er sikker på hvad jeg skal
vælge. Vakler mellem Nikon D50 Og D70s, men så så jeg en test af
Minolta's Dynax7D, som får en rigtig god kritik bla på dpreview. Den
har den fordel at den har antishake bygget ind i selve kameraet, så
uanset hvilken linse du sætter foran så er der anitishake. Om den så
helt er på højde med Nikon i andre situationer, ja det er skisme
svært at vudere. Så det bliver også noget med hvilken der ligger bedst
i hånden jeg vil gå efter.

mvh Falcon

Fra : Martin Vollert

Dato : 20-11-05 04:36

Også skrev Vollert
> [...]
>
> det er svært at vælge
> gode råd efterspørges?
> - og er der andre kandidater jeg bør inddrage (Olympus?)

Minolta 5D og 7D må du ikke glemme.

--
Hilsen Martin.
http://home19.inet.tele.dk/vollert

Fra : Ras

Dato : 20-11-05 12:21

"Martin Vollert" <sæt martin foran @ @plakaten.dk> skrev i en meddelelse
> Også skrev Vollert

> Minolta 5D og 7D må du ikke glemme.
>

> --
> Hilsen Martin.
> http://home19.inet.tele.dk/vollert

Jeg har nu læst en del på Minolta
det lyder til at være en seriøs konkurrent til Canin og Nikon
er det rigtigt og har folk gode erfaringer med de kameraer?
de

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 12:31

Ras wrote:

> Jeg har nu læst en del på Minolta
> det lyder til at være en seriøs konkurrent til Canin og Nikon

Klapper mig lige på lårene af grin over din navngivning af Nikon's
konkurrent

Bo //

Fra : Ras

Dato : 20-11-05 12:42

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> Klapper mig lige på lårene af grin over din navngivning af Nikon's
> konkurrent
>
> Bo //

Ja jeg så den godt bagefter
ikke så heldigt
(alt efter hvad parti man er på
endnu har jeg jo ikke valgt side
og nu er Minolta også i spil...)

Fra : waal

Dato : 20-11-05 16:18

"Ras" <forman@erindring.dk> skrev i en meddelelse
> "Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

De nye modeller kommer da i kanintempo, jeg havde s'gu snuppet æren i
forbifarten
mvh
Michael

Fra : Hans Peter Larsson

Dato : 20-11-05 18:14

Hej!

On Sun, 20 Nov 2005 12:20:50 +0100, "Ras" <forman@erindring.dk> wrote:

>Jeg har nu læst en del på Minolta
>det lyder til at være en seriøs konkurrent til Canin og Nikon
>er det rigtigt og har folk gode erfaringer med de kameraer?
>de

Analog Minolta har jeg haft siden 1988 og väret meget tilfreds med
den. Digital Minolta (Z3) har jeg haft siden jul i fjord også der har
jeg väret meget tilfreds med den.

Så jeg syntes nok man kan sige at Minolta er en särdeles seriös
konkurrent til Nikon og Canon. Jeg har i hvertilfälde ingen planer på
at skifte märke.

mvh Hans Peter Larsson

Visby Sverige

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 19:30

Hans Peter Larsson wrote:
> [...]
>
> Så jeg syntes nok man kan sige at Minolta er en särdeles seriös
> konkurrent til Nikon og Canon. Jeg har i hvertilfälde ingen planer på

Det handler jo om at hver især er tilfreds med kameraet, og bruger det
til at tage billeder med. Når først billedet det gode billede er taget,
er der ingen, der spørger hvad man brugt til det.

Bo //

Fra : Brizz

Dato : 20-11-05 20:07

Bo Bjerre skrev:
> Når først billedet det gode billede er taget,
> er der ingen, der spørger hvad man brugt til det.

Se der tager du fejl. Ser tit forespørgsel på hvilket udstyr der er
brugt til hvilke billeder.

--
Mvh Brian

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 20:52

Brizz wrote:

> Se der tager du fejl. Ser tit forespørgsel på hvilket udstyr der er
> brugt til hvilke billeder.

Det er fordi mange tror det er udstyret skyld og ikke fo'grafens skyld,
hvis der skulle forekomme gode billeder. Det handler om at kende sit
grej, og kunne bruge det, uanset hvad der står på det.

Bo //

Fra : Morten Abrahamsen

Dato : 23-11-05 18:54

Og så laver Minolta nogle fantastiske kopimaskiner Det kan I sikkert
ikke bruge til noget som helst, men der hvor jeg vil hen, er at indmaden i
disse maskiner er helt i top, så mon ikke også det er det ved deres digitale
kameraer.

Morten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-11-05 19:19

Morten Abrahamsen wrote:
> [...]
> sikkert ikke bruge til noget som helst, men der hvor jeg vil hen, er
> at indmaden i disse maskiner er helt i top, så mon ikke også det er

Der er ikke ret mange komponenter der deles af kopimaskiner og digitale
kameraer. Så hvorfor skulle det hænge sammen? (ikke dermed sagt, at jeg har
noget mod Minoltas kameraer).

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Benny Mortensen

Dato : 24-11-05 07:33

> Der er ikke ret mange komponenter der deles af kopimaskiner og digitale
> kameraer. Så hvorfor skulle det hænge sammen? (ikke dermed sagt, at jeg
> [...]

Næ de har sikkert ikke meget tilfælles, men jeg indrømmer da gerne, at jeg
bruger flittigt samme sammenligning. Laver de en god driftsikker
kopimaskine, hvorfor skulle det andet så ikke være det.
Skulle uheldet være ude, og noget går i stykker, og det enten sendes ind,
eller, for mange kopimaskiners vedkommende, kommer reparatøren til den... Og
det bare virker, når det kommer tilbage, eller han kører.... Det giver gode
point i skuffen.

He, men den holder godt nok ikke altid, for i starten var HP's printere jo
fortrinlige, men deres digitale kameraer, noget af et flop... Så ingen
regler uden undtagelser

M.V.H.....Benny..

Fra : Rasmus Forman

Dato : 20-11-05 09:54

Selvfølgelig afhænger det af min brug/ behov
men de er faktisk ikke så definerede endnu
men jeg regner ikke med meget blitz
(og jeg har ingen objektiver i forvejen)

Jeg synes også at det er afgørende
hvorledes kameraet ligger i hånden
og der er jeg ikke så glad for 350
langt bedre med d20
endnu har jeg ikke prøvet Nikon
det vil jeg gøre

Tak for gode råd

Fra : Bo Bjerre

Dato : 20-11-05 10:02

Rasmus Forman wrote:
> [...]
> men de er faktisk ikke så definerede endnu
> men jeg regner ikke med meget blitz
> (og jeg har ingen objektiver i forvejen)

Overvej om vægten af kameraet er afgørende, eller ergonomien er vigtigere.

Bo //
-jeg har ikke noget mod et kamera, der vejer en anelse mere...

Fra : Jakob

Dato : 20-11-05 11:47

In article <438039cf$0$196$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
forman@erindring.dk says...

> endnu har jeg ikke prøvet Nikon
> det vil jeg gøre

Så er jeg helt sikker på at du vil blive begejstret for Nikon. Præcis
dette var årsagen til at jeg endte med et D50 fra Nikon. Det er bare
superfedt (for mig) at holde på.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ras

Dato : 20-11-05 12:40

Hvad med Canon EOS 10D er den stadig i spil/ værd at overveje
den ligger prismæssigt tæt på 350 D

Fra : Thomas Christensen

Dato : 20-11-05 21:34

Rasmus Forman wrote:
> [...]
>
> det er svært at vælge
> gode råd efterspørges?
> - og er der andre kandidater jeg bør inddrage (Olympus?)

Du bør absolut gøre dig selv den tjeneste at prøve en Minolta 5D eller 7D
Har selv 7D'eren som blev valgt blandt mange andre (bl.a. Canon 20D og
Nikon D 70 mm.).
Jeg synes selv Minoltaen har en langt bedre ergonomi og
betjeningsvenlighed en de øvrige jeg har prøvet.
Langt de fleste DSLR'er er rigtig gode hvad angår teknikken. Der er til
gengæld rimelig stor forskel på hvad man føler sig "hjemme med".

mvh Thomas Christensen

Fra : Ras

Dato : 20-11-05 21:44

"Thomas Christensen" <SLETDETHERtc@fm-info.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Langt de fleste DSLR'er er rigtig gode hvad angår teknikken. Der er til
> gengæld rimelig stor forskel på hvad man føler sig "hjemme med".

Hvor god er det standard objektiv der følger med minolta?
og hvilke objektiver er kameraet kompatibel med?

Fra : Thomas Christensen

Dato : 21-11-05 13:34

> Hvor god er det standard objektiv der følger med minolta?
> og hvilke objektiver er kameraet kompatibel med?

Jeg kender ikke til kvaliteten af det objektiv der følger med 5D'eren
som standard.
Jeg har købt et Minolta AF 2,8/ 28-75 (D). Det er et glimrende objektiv.
Farver, skarphed, vignettering, kromatisk aberation mv. er absolut ok -
specielt ved nedblænding på 1-2 trin.
Til prisen synes jeg det er ok.
Du kan bruge stort set alle optikker der kan anvendes på Minoltas
analoge spejlreflekskameraer (nyere udgaver, A-type bajonet fatning)

mvh Thomas Christensen

Fra : Ras

Dato : 21-11-05 19:36

> [...]
> Langt de fleste DSLR'er er rigtig gode hvad angår teknikken. Der er til
> gengæld rimelig stor forskel på hvad man føler sig "hjemme med".

Jeg må sige det var en god overraskelse at have en 7D i hånden
solid og med et analog touch jeg godt kan lide
spørgsmålet er om den billedmæssig kan følge med D20 (?)
og hvad angår opløsning er den jo lidt efter (mhp forstørrelser)
men det var en god oplevelse

Fra : Jakob

Dato : 21-11-05 23:00

In article <4382137c$0$38735$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
forman@erindring.dk says...

> Jeg må sige det var en god overraskelse at have en 7D i hånden
> solid og med et analog touch jeg godt kan lide

Har du prøvet D50 og D70. D50 er virkelig god synes jeg.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Åge

Dato : 21-11-05 23:40

"Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> In article <4382137c$0$38735$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>,
> forman@erindring.dk says...

> Har du prøvet D50 og D70. D50 er virkelig god synes jeg.

Hvad er et analog touch?

Fra : Jakob

Dato : 22-11-05 01:16

In article <43824cd7$0$8823$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
Klogesen@åge.dk says...

> Hvad er et analog touch?

Det var så ikke mit udsagn.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Ras

Dato : 22-11-05 09:04

"Åge" <Klogesen@åge.dk> skrev i en meddelelse

> "Jakob" <no@mail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad er et analog touch?

At det er bygget op med en del af indstillingerne
ude på kameraet som knapper etc
dvs ikke alting inde i digitale menuer
det giver lidt følelsen af de manuelle indstillinger
på en gammeldags spejlrefleks

læs evt mere http://www.digitalmagasinet.dk/show.asp?ID=368

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 21-11-05 12:16

"- og er der andre kandidater jeg bør inddrage (Olympus?)"

Når nu du skal ud at prøve hvordan de ligger i hånden, så prøv da også lige
en af Pentax *ist 'erne....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Flemming Reintoft

Dato : 22-11-05 16:28

Olympus E 500 er kommet i butikkerne. Ser godt ud, ligger godt i hånden,
mange funktioner, 2 linser - rimelig pris.

Highly Recommended

hos dpreview

Hilsen
Flemming