DIR Deko
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-11-05 12:54

Hej folkens,

Jeg tænkte at der nok var nogen der var interesseret i at vide hvordan
GUE mener man bør lave deko, det er meningen at have huskeregler for
hvordan man gør sådan at man kan ændre sin plan "on the fly".

Det kan findes her:
http://www.5thd-x.com/xducation/pdf.html

Hent dokumentet om Ratio deko.

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-11-05 14:06

Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:
<1132401233.915679.86380@g47g2000cwa.googlegroups.com>:

> Jeg tænkte at der nok var nogen der var interesseret i at vide hvordan
> GUE mener man bør lave deko, det er meningen at have huskeregler for
> hvordan man gør sådan at man kan ændre sin plan "on the fly".

Øøøh, Jonas - du er vist lidt for hurtigt/generelt ude.

Denne måde at lave deko på kan ikke anbefales som en generel regel, da
den kun gælder inden for et begrænset (typisk Tech1)-område. Dette er
verificeret af G4 og JJ.

Læg også mærke til der ikke står GUE på nogle af siderne. AG sidestiller
også VPN-B og RGBM, hvilket er forkert.

Dette er deko ifølge Andrew Geogitsis og ikke mådEN generelt at lave
deko på.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-11-05 15:28

Peter Fjelsten skrev:

> Denne måde at lave deko på kan ikke anbefales som en generel regel, da
> den kun gælder inden for et begrænset (typisk Tech1)-område. Dette er
> verificeret af G4 og JJ.

Tech 1 og Tech 2 og det er vist i sig selv meget generelt.

> Læg også mærke til der ikke står GUE på nogle af siderne. AG sidestiller
> også VPN-B og RGBM, hvilket er forkert.

Nej men jeg kan så fortælle dig at Ratio deko er hvad der bliver
undervist i på GUE kurserne og dette er ratio deko. Det er muligt der
er nogle faktuelle fejl, men det vil der jo altid være.

> Dette er deko ifølge Andrew Geogitsis og ikke mådEN generelt at lave
> deko på.

Det er samtidig deko ifølge GUE.

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 19-11-05 16:30

<1132410458.079090.158600@g49g2000cwa.googlegroups.com>:

> Nej men jeg kan så fortælle dig at Ratio deko er hvad der bliver
> undervist i på GUE kurserne og dette er ratio deko.

Jeg kunne godt forestille mig at det - hvis ikke det gør det nu, så i
alt fald senere - præsenteres med forbehold: altså at dette er en nem
metode i et begrænset område: ikke "Sådan er deko. Punktum".

Det var også det der var min pointe.

At sige "Ratio deko = DIR/GUE deko" er i mine øjne forkert.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-11-05 14:34

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> alt fald senere - præsenteres med forbehold: altså at dette er en nem
> metode i et begrænset område: ikke "Sådan er deko. Punktum".

Det er klart det er jo bare endnu en model, ikke noget endegyldigt svar på
deko. Vi blev opfordret til at få mere erfaring med det og så i det hele
taget lytte til vores krop og se på hvordan vi har det efter dyk og så tænke
det ind i vores deko.

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-11-05 22:39

Tom F. skrev i Message-ID:
<4381be8e$0$47016$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Kan man brug de huskeregler både på åbent og lukket system?

Det er ikke DIR at dykke med hellukket system, så det må man sige nej
til.

Fra : Nicholas

Dato : 22-11-05 09:01

> Tom F. skrev i Message-ID:

> Det er ikke DIR at dykke med hellukket system, så det må man sige nej
> [...]

Spørgsmålet var ikke om lukket system var DIR eller ej, - men om man kunne
bruge deko huske reglerne på lukket system

Nick, - som dykker samme med Tom, - på lukket system

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-11-05 22:06

"Nicholas" <nvrfjerndette@scttransport.dk> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet var ikke om lukket system var DIR eller ej, - men om man kunne
> bruge deko huske reglerne på lukket system

du kan ikke lære at dykke på internettet :)

mvh
Jónas

Fra : Nicholas

Dato : 23-11-05 07:38

> "Nicholas" <nvrfjerndette@scttransport.dk> skrev i en meddelelse
>
> du kan ikke lære at dykke på internettet :)
>
> mvh
> Jónas

Enig... - Og ? - forstår ikke helt hvor du vil hen ?

Dykker masser af deko dykning, - men det skader jo aldrig at udvide sin
horisont..., - kunne måske bruge denne teori til noget praktisk - DIR
eller ej

Nick

Fra : Tom F.

Dato : 23-11-05 08:09

Jeg har nu læst de først 4-5 sider af dokumentet og kan konstatere, at det
ikke kan bruge i forbindelse med dykning på lukket system, idet man skal
bruge forskellige standard blandinger man fordeler sine stop over, for at
kunne bruge huskereglerne.

Da vi ikke skifter gas når vi dykker lukket system, men lader enheden holde
et PPo2 på 1,3 hele vejen til overfladen, kan vi ikke bruge de huskeregler.

Men efter at have læst den første del af dokumentet forstår jeg noget bedre,
hvorfor at DIR drengene dykker med standardblandinger, det har jeg ikke
rigtigt fattet det smarte i før. (jeg syntes dog stadig ikke at det er
smart).

Tom F.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-11-05 19:56

"Tom F." <tofo@postpåengelsk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruge forskellige standard blandinger man fordeler sine stop over, for at

Ok, jeg _tror_ man kan bruge de samme regler på halcyons halvlukkede
rebreather, men jeg ved ikke så meget om det.

> Da vi ikke skifter gas når vi dykker lukket system, men lader enheden
holde
> et PPo2 på 1,3 hele vejen til overfladen, kan vi ikke bruge de
huskeregler.

Nej :)

> [...]
> hvorfor at DIR drengene dykker med standardblandinger, det har jeg ikke
> rigtigt fattet det smarte i før. (jeg syntes dog stadig ikke at det er

Der er flere fordele end bare at kunne lave deko planer, gasplaner, udregne
CNS og OTU i hovedet. Men det er helt klart en stor del af fordelene. Det
gør at man ikke behøver sidde og fedte med kæmpe runtime tabeller og have 5
backup planer i lommen hvis noget skulle gå skævt.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-11-05 09:16

"Nicholas" <nvrfjerndette@scttransport.dk> skrev i en meddelelse
> Enig... - Og ? - forstår ikke helt hvor du vil hen ?

Pointen er at du ikke skal gå ud og bruge det når du ikke har forstået den
kontekst det skal bruges i. Det er ment som inspiration til hvad man ellers
kan gøre.

Fra : anders

Dato : 22-11-05 11:17

Nicholas wrote:

> Spørgsmålet var ikke om lukket system var DIR eller ej, - men om man kunne
> bruge deko huske reglerne på lukket system

Du får nok ikke Peter til at teste det for dig, så det er nok op til
dig selv at finde ud af :)

mvh
anders

Fra : Nicholas

Dato : 22-11-05 13:26

"anders" <anbope@ruc.dk> skrev i en meddelelse

Nicholas wrote:

> [...]
> bruge deko huske reglerne på lukket system

Du får nok ikke Peter til at teste det for dig, så det er nok op til

Nej - det har du nok ret i

Nick

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-05 17:56

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message
> [...]
>GUE mener man bør lave deko, det er meningen at have huskeregler for
>hvordan man gør sådan at man kan ændre sin plan "on the fly".

Er der er en fejl i dokumentet eller har jeg misforstået det ?

78 / 2 = 42 ?!? Er det en speciel DIR regel eller ...

<Citat>
Example: Dive on 21/35 using nitrox 50 for deco and the dive profile
is 100'/30m for
5min then 150'/45m for 5 min then 160'/48m for 5 min then 140'/42m for
5min then
130'/39m for 5 min then 100'/30m for 5 min. Total 30 minutes you would
do this:
So deepest is 160'/48m + shallowest 100'/30m = total of 260'/78m
divide this by 2 to
equal 140'/42m.
</Citat>

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-11-05 22:06

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> 78 / 2 = 42 ?!? Er det en speciel DIR regel eller ...

Nej men du kan tilføje 3 meter for at være mere konservativ. Jeg ville bruge
den anden metode beskrevet.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 22-11-05 22:30

> Nej men du kan tilføje 3 meter for at være mere konservativ. Jeg
> ville bruge
> den anden metode beskrevet.

Så det er det han har gjort, men glemt at skrive det i eksemplet ?
Lægger man altid 3 meter til ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-11-05 23:13

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Så det er det han har gjort, men glemt at skrive det i eksemplet ?
> Lægger man altid 3 meter til ?

Nej jeg tror det er en fejl. Hvis du laver multilevel og vil indbygge
konservatisme så laver man gennemsnittet som om det var en reverse profil.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 27-11-05 10:08

> [...]
> indbygge
> konservatisme så laver man gennemsnittet som om det var en reverse

Jeg kan ikke lige se sammenhængen mellem gennemsnitsdybde
og reverse profile.

Kan du uddybe det, evt. med et eksempel ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 28-11-05 19:33

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Kan du uddybe det, evt. med et eksempel ?

Ja hvis du f.eks. har et multilevel dyk der hedder noget i retning af:

40m 5min
30m 5min
20m 5min
10m 5min

Gennemsnit ca. 18m

og du gerne vil lave gennemsnittet mere konservativt så vender du den om:

10m 5min
20m
30m
40m

Gns: ca. 32m

og laver gennemsnittet af det i stedet, kan du se at det er en "Reverse"
profil?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 28-11-05 20:32

> [...]
> 40m
>
> Gns: ca. 32m
>
> og laver gennemsnittet af det i stedet, kan du se at det er en

Jeg kan godt se hvad du mener. Takker

Søren Arnvig

Fra : anders

Dato : 23-11-05 10:38

Tom F. wrote:

> [...]
> hvorfor at DIR drengene dykker med standardblandinger, det har jeg ikke
> rigtigt fattet det smarte i før. (jeg syntes dog stadig ikke at det er

Der er altså også piger der dykker DIR! Måske fordi de generelt er
lidt kvikkere end mænd... ;)

mvh
Andersine

Fra : Tom F.

Dato : 23-11-05 13:07

Nu er kvik ikke lige det ord der først dukker op i mit hoved, når jeg tænker
på DIR.

Men du har da ret i at der også er DIR piger.

Tom

Fra : Henrik Manley

Dato : 23-11-05 20:23

>Der er altså også piger der dykker DIR! Måske fordi de generelt er
>lidt kvikkere end mænd... ;)

Nu skal man jo passe på med at generalisere men jeg tror du har udtrykt dig
forkert. Det skulle nok være at "piger generelt er lidt kvikkere end mænd
der dykker DIR"

--
Henrik Manley
http://bends.dk email: m@nley.dk

Fra : anders

Dato : 23-11-05 13:18

Tom F. wrote:
> Nu er kvik ikke lige det ord der først dukker op i mit hoved, når jeg tænker
> på DIR.

.... og sådan er vi så forskellige :)