|
| MC Scooter - hvilken Fra : Gaakeligak |
Dato : 19-11-05 11:21 |
|
Hej alle
Til foråret skal MC kortet i hus. Jeg er træt af at køre øv'ert (45'er).
Grundet økonomien + at den skal bruges året rundt, har jeg besluttet mig
for ikke at blive "rigtig" MC-ist, men at købe en MC Scooter ml. 100-250
ccm.
Men, hvad skal man købe? Inde på dba er der af og til nogen der sælger
en Piaggio Skipper 150 billigt - men jeg synes den er grim, så den
bliver
det ikke.
Den skal bruges til fortrinsvis bykørsel samt små landeveje (65-75 km/t
max). Jeg har ingen planer om at nærme mig en motorvej eller
motortrafikvej på den.
Jeg har forgæves forsøgt at finde en rød tråd i alle indlæg jeg har
kunnet snuse mig frem til, men uden held. Jeg vil dog helst have en 4-
takter.
Jeg har kig på følgende modeller:
4-takt
* Yamaha Cygnus 125 (brugt)
* PGO TRex 150 (brugt)
* Keeway ARN 125 (ny)
* Aprilia Leonardo 150 (brugt)
* Honda SCV10 Lead (ny/brugt)
2-takt
* Peugeot Elyseo 100 (brugt)
* PGO T-Rex 110 (ny/brugt)
* Adly Jet 100 (brugt)
Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så vil
jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
/Knud
| |
Matthias H Matthiess~ (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Matthias H Matthiess~ |
Dato : 19-11-05 11:34 |
|
"Gaakeligak" <gaake@li.gak> skrev i en meddelelse
news:Xns9713736DBF25EGaakeligakxxxxxxxxxx@194.255.237.193...
> Hej alle
>
> Til foråret skal MC kortet i hus. Jeg er træt af at køre øv'ert (45'er).
>
> Grundet økonomien + at den skal bruges året rundt, har jeg besluttet mig
> for ikke at blive "rigtig" MC-ist, men at købe en MC Scooter ml. 100-250
> ccm.
>
>
> Men, hvad skal man købe? Inde på dba er der af og til nogen der sælger
> en Piaggio Skipper 150 billigt - men jeg synes den er grim, så den
> bliver
> det ikke.
>
> Den skal bruges til fortrinsvis bykørsel samt små landeveje (65-75 km/t
> max). Jeg har ingen planer om at nærme mig en motorvej eller
> motortrafikvej på den.
>
> Jeg har forgæves forsøgt at finde en rød tråd i alle indlæg jeg har
> kunnet snuse mig frem til, men uden held. Jeg vil dog helst have en 4-
> takter.
>
> Jeg har kig på følgende modeller:
>
> 4-takt
> * Yamaha Cygnus 125 (brugt)
> * PGO TRex 150 (brugt)
> * Keeway ARN 125 (ny)
> * Aprilia Leonardo 150 (brugt)
> * Honda SCV10 Lead (ny/brugt)
>
> 2-takt
> * Peugeot Elyseo 100 (brugt)
> * PGO T-Rex 110 (ny/brugt)
> * Adly Jet 100 (brugt)
>
>
> Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så vil
> jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
>
> /Knud
Hvis jeg var dig, ville jeg hellere købe en lille mc. Den er efter min
mening mere sikker at køre på når det er glat og ligge sne (større hjul)
Jeg har gennem 11 år kørt både knallert 45 og mc. om vinteren. Foretrækker
helt klart mc.
Hilsen Matthias
| |
Gaakeligak (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Gaakeligak |
Dato : 19-11-05 12:04 |
|
"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in
news:437eff84$0$47045$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
> Hvis jeg var dig, ville jeg hellere købe en lille mc. Den er efter min
> mening mere sikker at køre på når det er glat og ligge sne (større
> hjul) Jeg har gennem 11 år kørt både knallert 45 og mc. om vinteren.
> Foretrækker helt klart mc.
> Hilsen Matthias
>
>
>
Jamen er der ikke mere vedligeholdelse ved en MC? Jeg mener så skal kæden
smøres og justeres, der skal vaskes, pudses og plejes - og der er mere
mekanisk vedligehold, ikke?
Jeg er ikke en ret stor mekaniker, kan skifte olie, pærer og rense
karburator, men det er vist også det.
Jeg mener, med en Scooter sidder man mere beskyttet mod vinden bag fronten,
transmissionen er lukket inde, og plastikken omkring maskinen beskytter mod
det værste snask.
Jeg har rustbeskyttet de synlige dele med sådan noget gams man køber på
spray på min nuværende øv'ert, og det fungerer fint.
Som "ung" kørte jeg på en gammel Suzuki Samurai (DM50) som jo med rette må
siges at "ligne" en MC ... den lå jeg sku ned med når det var glat. Det
har jeg endnu ikke prøvet på en sooter - og så var det pissekoldt (undskyld
mit sprog) om benene på Samuraien - på scooteren er det knap så slemt.
Ja for jer herinde spørger - og skriver jeg måske dumt, men jeg er uvidende
hvad angår MC, kun hvad jeg kan læse mig til, så jeg håber i vil bære over
med mig
/Knud
| |
Armand (20-11-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 20-11-05 13:49 |
|
Gaakeligak wrote:
>
> ..... og plastikken omkring maskinen beskytter mod det værste snask.
>
> Jeg har rustbeskyttet de synlige dele med sådan noget gams man køber på
> spray på min nuværende øv'ert, og det fungerer fint.
Man skal ikke lade sig forblænde af alt det ydre på en scooter:
Indenunder er der masser af krinkelkroge der på bedste (italienske?) vis
er nærmest skabt til alvorlige rustangreb
--
Armand.
| |
Torben Scheel (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 19-11-05 12:10 |
|
Matthias H Matthiessen wrote:
> "Gaakeligak" <gaake@li.gak> skrev i en meddelelse
> news:Xns9713736DBF25EGaakeligakxxxxxxxxxx@194.255.237.193...
>
>>Hej alle
>>
>>Til foråret skal MC kortet i hus. Jeg er træt af at køre øv'ert (45'er).
>>
>>Grundet økonomien + at den skal bruges året rundt, har jeg besluttet mig
>>for ikke at blive "rigtig" MC-ist, men at købe en MC Scooter ml. 100-250
>>ccm.
>>
>>
>>Men, hvad skal man købe? Inde på dba er der af og til nogen der sælger
>>en Piaggio Skipper 150 billigt - men jeg synes den er grim, så den
>>bliver
>>det ikke.
>>
>>Den skal bruges til fortrinsvis bykørsel samt små landeveje (65-75 km/t
>>max). Jeg har ingen planer om at nærme mig en motorvej eller
>>motortrafikvej på den.
>>
>>Jeg har forgæves forsøgt at finde en rød tråd i alle indlæg jeg har
>>kunnet snuse mig frem til, men uden held. Jeg vil dog helst have en 4-
>>takter.
>>
>>Jeg har kig på følgende modeller:
>>
>>4-takt
>>* Yamaha Cygnus 125 (brugt)
>>* PGO TRex 150 (brugt)
>>* Keeway ARN 125 (ny)
>>* Aprilia Leonardo 150 (brugt)
>>* Honda SCV10 Lead (ny/brugt)
>>
>>2-takt
>>* Peugeot Elyseo 100 (brugt)
>>* PGO T-Rex 110 (ny/brugt)
>>* Adly Jet 100 (brugt)
>>
>>
>>Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så vil
>>jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
>>
>>/Knud
>
>
> Hvis jeg var dig, ville jeg hellere købe en lille mc. Den er efter min
> mening mere sikker at køre på når det er glat og ligge sne (større hjul)
> Jeg har gennem 11 år kørt både knallert 45 og mc. om vinteren. Foretrækker
> helt klart mc.
> Hilsen Matthias
>
>
Enig her - til helårsbrug en MZ 250 eller som dyrere alternativ en
Suzuki GS450 eller Yamaha XS400. Den lille prisforskel åbner mulighed
for lang bredere anvendelse.
Jeg ville under alle omstændigheder holde mig fra Aprilia medmindre du
er klar til at købe reservedele over nettet og skrue selv når det bliver
nødvendigt. Ikke fordi de går i stykker meget (det ved jeg ikke noget
om), men fordi den danske importør har horrible priser, og for lille
volumen til at have selv normale stumper på lager. En leonardo fra
gruppen står stille (?) og venter på en bundpakning fordi den er i
restordre - IMHO noget der _skal_ være lagervare hos importøren i
modellens første 10-12 år som minimum.
--
vh
Torben
| |
Hekto (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-11-05 12:26 |
|
> Enig her - til helårsbrug en MZ 250 eller som dyrere alternativ en
> Suzuki GS450 eller Yamaha XS400. Den lille prisforskel åbner mulighed
> for lang bredere anvendelse.
>
> Jeg ville under alle omstændigheder holde mig fra Aprilia medmindre
> du er klar til at købe reservedele over nettet og skrue selv når det
> bliver nødvendigt. Ikke fordi de går i stykker meget (det ved jeg
> ikke noget om), men fordi den danske importør har horrible priser, og
> for lille volumen til at have selv normale stumper på lager. En
> leonardo fra gruppen står stille (?) og venter på en bundpakning
> fordi den er i restordre - IMHO noget der _skal_ være lagervare hos
> importøren i modellens første 10-12 år som minimum.
Til det kørselsmønster der er angivet, er der ikke meget der kan slå
elastikraceren!
En pøjgot kan vil fås til noget nær 10.000,- +/- nogle tusinde for km
og stand.
Det eneste der måske kommer op på samme by-anvendelighed er en let
'hoppeghøj' på 250-350cc; men de er oftest urealistisk dyre!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Gaakeligak (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Gaakeligak |
Dato : 19-11-05 12:29 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in news:mn.9aea7d5b0f8932eb.41941
@urxgb.qxROT13:
>
> Til det kørselsmønster der er angivet, er der ikke meget der kan slå
> elastikraceren!
>
> En pøjgot kan vil fås til noget nær 10.000,- +/- nogle tusinde for km
> og stand.
>
> Det eneste der måske kommer op på samme by-anvendelighed er en let
> 'hoppeghøj' på 250-350cc; men de er oftest urealistisk dyre!
>
Jeg har en hulens masse lyskryds og mega-køer her i byen (Aalborg) - visse
af jer kan sikkert nikke genkendende til myldrebæen klokken 8 og 16 i byen
- så jeg hælder også lidt til automatkobling og ditto-gear - ellers tror
jeg helt sikkert min stakkels venstrehånd får en færdselsskade før maskinen
gør
Hvordan er Elyseoens driftssikkerhed - eller speedfight'en? Nu er det jo
2-taktere - jeg har læst et sted de ikke holder ligeså godt som 4-taktere
(og er langt mere tørstige) ...
Og så lige - hvorfor kalder man en Pøsjo for en "elastikracer" - det er
bred ymer det dér ))
/Knud
| |
Hekto (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-11-05 12:51 |
|
> Hvordan er Elyseoens driftssikkerhed - eller speedfight'en? Nu er
> det jo
> 2-taktere - jeg har læst et sted de ikke holder ligeså godt som
> 4-taktere
> (og er langt mere tørstige) ...
>
> Og så lige - hvorfor kalder man en Pøsjo for en "elastikracer" - det
> er
> bred ymer det dér
Ååååhhh - den skal nok holde de første 50-100.000! Den snurer jo med
nærmest konstant omdrejningstal. Bare den får olie og ellers en ny
elastik (KILEREM !!!) og ruller med passende mellemrom, så skal den nok
køre hver dag.
På http://www.hekto.dk/speedfight/ er der mere. Der er ikke så stor
forskel på en 50cc og en 100cc.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Hekto (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-11-05 12:22 |
|
> Hej alle
>
> Til foråret skal MC kortet i hus. Jeg er træt af at køre øv'ert
> (45'er).
>
> Grundet økonomien + at den skal bruges året rundt, har jeg besluttet
> mig for ikke at blive "rigtig" MC-ist, men at købe en MC Scooter ml.
> 100-250 ccm.
>
>
> Men, hvad skal man købe? Inde på dba er der af og til nogen der
> sælger en Piaggio Skipper 150 billigt - men jeg synes den er grim, så
> den bliver
> det ikke.
>
> Den skal bruges til fortrinsvis bykørsel samt små landeveje (65-75
> km/t max). Jeg har ingen planer om at nærme mig en motorvej eller
> motortrafikvej på den.
>
> Jeg har forgæves forsøgt at finde en rød tråd i alle indlæg jeg har
> kunnet snuse mig frem til, men uden held. Jeg vil dog helst have en
> 4- takter.
>
> Jeg har kig på følgende modeller:
>
> 4-takt
> * Yamaha Cygnus 125 (brugt)
> * PGO TRex 150 (brugt)
> * Keeway ARN 125 (ny)
> * Aprilia Leonardo 150 (brugt)
> * Honda SCV10 Lead (ny/brugt)
>
> 2-takt
> * Peugeot Elyseo 100 (brugt)
> * PGO T-Rex 110 (ny/brugt)
> * Adly Jet 100 (brugt)
>
>
> Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så
> vil jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
>
> /Knud
Pøjgot'en fås som Elyséo (færgen) og Speedfight.
Jeg har haft en Speedfight 100cc, og den er ganske driftsikker og uden
problemer. Reservedelene er rimelige - ihverfald da man kunne få dem
via Peugeot.
Topfarten er i omegnen af 85 - og den bliver ikke højere, med mindre
man gør noget drastisk som at sætte 120cc på; men så ryger
påliderligheden!
Til gengæld sådan en elastikracer det hurtigste i byen! 20 min. fra
Ballerup til Fisketorvet - i myldretiden!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Thomas B. Andersen (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas B. Andersen |
Dato : 19-11-05 13:34 |
|
Hvad med en Yamaha Neos 100ccm?
Det er efter min mening en pæn scooter, og de holder ganske glimrende.
Jeg har selv en Skipper, og jeg forstår ikke helt din kritik. Den er da
piv-fræk :) Man skal bare lige hive bagagebæret af den. Og så er den på
150ccm, hvor mange andre kun er på 80,90 eller 100. Min egen er på 172, og
den flytter sig pænt med trafikken.
Efterhånden har den rundet 16.000km hvoraf de sidste 7000km er med tun fra
ende til anden. Reservedele er der nok af på ebay.de - dog til SKR 125.
Eneste forskel er cylindervolumen og en anden dyse i karburatoren.
Ellers er der også Gilera Runner 125?
Mvh Thomas
RF600
SKR 172
| |
Gaakeligak (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Gaakeligak |
Dato : 19-11-05 13:45 |
|
"Thomas B. Andersen" <t-buus@stofanet.dk> wrote in
news:437f1bb7$0$12399$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:
> Hvad med en Yamaha Neos 100ccm?
> Det er efter min mening en pæn scooter, og de holder ganske glimrende.
>
> Jeg har selv en Skipper, og jeg forstår ikke helt din kritik. Den er
> da piv-fræk :) Man skal bare lige hive bagagebæret af den. Og så er
> den på 150ccm, hvor mange andre kun er på 80,90 eller 100. Min egen er
> på 172, og den flytter sig pænt med trafikken.
>
> Efterhånden har den rundet 16.000km hvoraf de sidste 7000km er med tun
> fra ende til anden. Reservedele er der nok af på ebay.de - dog til SKR
> 125. Eneste forskel er cylindervolumen og en anden dyse i
> karburatoren.
>
> Ellers er der også Gilera Runner 125?
>
> Mvh Thomas
> RF600
> SKR 172
>
>
>
Yamaha NEO skal jeg vist også tage med i overvejelserne - jeg kan bare ikke
li udseendet af Skipperen - designet er absolut ikke mig. Jeg synes den ser
for "gammel" ud.
Sælges Yamaha NEO fra ny? - inde på yamahas side kan jeg kun se Cygnus'en.
Mvh
Knud
| |
Thomas B. Andersen (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas B. Andersen |
Dato : 19-11-05 14:26 |
|
"Gaakeligak" <gaake@li.gak> skrev i en meddelelse
news:Xns97138BE2EDD25Gaakeligakxxxxxxxxxx@194.255.237.193...
> Sælges Yamaha NEO fra ny? - inde på yamahas side kan jeg kun se Cygnus'en.
Det tør jeg ikke sige noget om.
En af mine kollegaer købte en for 1½-2 år siden.
>
> Mvh
> Knud
Thomas
| |
Jacob Larsen (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 19-11-05 17:41 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
news:mn.9ae57d5bce5de158.41941@urxgb.qxROT13
> Jeg har haft en Speedfight 100cc, og den er ganske
> driftsikker og uden problemer. Reservedelene er rimelige
> - ihverfald da man kunne få dem via Peugeot.
> Topfarten er i omegnen af 85 - og den bliver ikke højere,
> med mindre man gør noget drastisk som at sætte 120cc på;
> men så ryger påliderligheden!
> Til gengæld sådan en elastikracer det hurtigste i byen!
> 20 min. fra Ballerup til Fisketorvet - i myldretiden!
Hvorfor skulle sådan en være hurtigere end min CBR eller en hvilken som
helst anden større mc? Hvis man følger reglerne må det da blive det samme,
hvis der er nok myldretidstrafik til at tophastighed og acceleration ikke
betyder noget?
Hvis man til gengæld ikke følger reglerne må en motard da være noget af det
hurtigste. En scooter er altså ikke så god til at tage kantsten eller
trapper, hvis man føler for det.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Hekto (19-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-11-05 17:54 |
|
> Hvis man til gengæld ikke følger reglerne må en motard da være noget af det
> hurtigste. En scooter er altså ikke så god til at tage kantsten eller
> trapper, hvis man føler for det.
- det er jog også derfor jeg siger at det eneste alternativ er en
mindre off-roader!
Elastikraceren vejer jo ikke mere end en knallert, så man kan let sno
sig!
--
/Hekto
Ducati 600SL Pantah - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston japanese
semi-rockets ... no thanks!
| |
Jacob Larsen (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Jacob Larsen |
Dato : 21-11-05 11:14 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message
news:mn.9c327d5b2e1842e5.43015@urxgb.qxROT-13
> > Hvis man til gengæld ikke følger reglerne må en motard
> > da være noget af det hurtigste. En scooter er altså
> > ikke så god til at tage kantsten eller trapper, hvis
> > man føler for det.
>
> - det er jog også derfor jeg siger at det eneste
> alternativ er en mindre off-roader!
>
> Elastikraceren vejer jo ikke mere end en knallert, så man
> kan let sno sig!
Hmmm... Det lyder halvt på vej til at være ulovligt det der. Jeg tror stadig
ikke en scooter er spor hurtigere end en normal mc (altså ikke en
touring-maskine eller chopper). Jeg kører jo nok bare pænere end dig så.
> Ducati 600SL Pantah - Cagiva Elefant 650
> Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto www.hekto.dk
> Ordinary-tupperware-standard-deadlyboring-multi-piston
> japanese semi-rockets ... no thanks!
Tsk tsk...
Kedeligt gammeldags spaghetti-skrammel. Nej tak!
Superhurtige styrevillige sportsmaskiner. YES SIR!!!
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879
| |
Hekto (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-11-05 11:46 |
|
Jacob Larsen has brought this to us :
> Hmmm... Det lyder halvt på vej til at være ulovligt det der. Jeg tror stadig
> ikke en scooter er spor hurtigere end en normal mc (altså ikke en
> touring-maskine eller chopper). Jeg kører jo nok bare pænere end dig så.
Til mit eget forsvar skal jeg da nævne at scooteren vejer væsentligt
mindre, og derfor lettere bakses forbi biler der skal til højre eller
til venstre!
Pøllefanten kan man jo bare køre hen over bilerne!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Anders Majland (21-11-2005)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 21-11-05 15:00 |
|
>> Elastikraceren vejer jo ikke mere end en knallert, så man
>> kan let sno sig!
>
> Hmmm... Det lyder halvt på vej til at være ulovligt det der.
I tæt københavner trafik er det hurtigste lovlige køretøj en 30knallert
(eller en cykel hvis man har konditionen til det) Jeg har stadig tilgode at
finde det trafiklys hvor cyklister(og 30knallerter) ikke kommer med over
første gang det bliver grønt, mens man mange steder kommer til at holde
adskillige cyklusser på mc eller i bil.
Indtil for et par år siden kunne jeg stortset lovligt sno mig fra valby til
søborg gennem husum og mørkhøj. Vejen var bred nok til at være 4-sporet men
pga parkerede biler gled trafikken oftest kun i 2 spor (på nær krydsene hvor
alle spor var i brug. Men nu er strækningen stort set ødelagt da der er
lavet helleanlæg så trafikken er tvunget til de 2 spor og der ikke længere
er plads til at overhale en hel stribe biler mellem hvert kryds.
/A
| |
S.B. (19-11-2005)
| Kommentar Fra : S.B. |
Dato : 19-11-05 18:05 |
|
> Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så vil
> jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
>
> /Knud
Jeg har en Laverda 150 ccm topfart omkring de 110 - 120 og det kørsel jeg
brugte den til gik den 40 km om dagen på ca. 1,1 l. benzin
blandet by og landevej
det er en firetakter og jeg har ikke haft nogen problem med dyre
reservedele, nu har den også kun gået små 5000 km. så ret begrænset hvad jeg
har stoppet i den
ny prisen er godt 30K men skulle jeg sælge min ville det vel være til
omkring 20K så de kan da findes i det prisleje
/S
| |
Hans Aa Henriksen (20-11-2005)
| Kommentar Fra : Hans Aa Henriksen |
Dato : 20-11-05 09:11 |
|
"Gaakeligak" <gaake@li.gak> skrev i en meddelelse
news:Xns9713736DBF25EGaakeligakxxxxxxxxxx@194.255.237.193...
> Hej alle
>
> Til foråret skal MC kortet i hus. Jeg er træt af at køre øv'ert (45'er).
>
> Grundet økonomien + at den skal bruges året rundt, har jeg besluttet mig
> for ikke at blive "rigtig" MC-ist, men at købe en MC Scooter ml. 100-250
> ccm.
>
>
> Men, hvad skal man købe? Inde på dba er der af og til nogen der sælger
> en Piaggio Skipper 150 billigt - men jeg synes den er grim, så den
> bliver
> det ikke.
>
> Den skal bruges til fortrinsvis bykørsel samt små landeveje (65-75 km/t
> max). Jeg har ingen planer om at nærme mig en motorvej eller
> motortrafikvej på den.
>
> Jeg har forgæves forsøgt at finde en rød tråd i alle indlæg jeg har
> kunnet snuse mig frem til, men uden held. Jeg vil dog helst have en 4-
> takter.
>
> Jeg har kig på følgende modeller:
>
> 4-takt
> * Yamaha Cygnus 125 (brugt)
> * PGO TRex 150 (brugt)
> * Keeway ARN 125 (ny)
> * Aprilia Leonardo 150 (brugt)
> * Honda SCV10 Lead (ny/brugt)
>
> 2-takt
> * Peugeot Elyseo 100 (brugt)
> * PGO T-Rex 110 (ny/brugt)
> * Adly Jet 100 (brugt)
>
>
> Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så vil
> jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
>
> /Knud
efter mange år uten mc. startet jeg op med en honda mvx 250f den er "sjov "
at køre, ca samme pris som en knallert, brugt 13.500-
| |
Lyrik (20-11-2005)
| Kommentar Fra : Lyrik |
Dato : 20-11-05 13:21 |
|
"Gaakeligak" <gaake@li.gak> skrev i en meddelelse
news:Xns9713736DBF25EGaakeligakxxxxxxxxxx@194.255.237.193...
> Hej alle
>
> Til foråret skal MC kortet i hus. Jeg er træt af at køre øv'ert (45'er).
>
> Grundet økonomien + at den skal bruges året rundt, har jeg besluttet mig
> for ikke at blive "rigtig" MC-ist, men at købe en MC Scooter ml. 100-250
> ccm.
++++++++++++++++++++++
Jeg har 4 års helårserfaring med en 150 ccm Aprilia Leonardo scooter 4T.
Til vinterbrug står de små hjul rigtig dårligt. De monterede hjul var af
barrøvs-mønstertypen, således at den kørte lige sågodt sidelæns som ligeud.
Eventuelt skråt ud!
Et par allround mønstrede dæk kunne dog lige klare 1 mm sne.
Du skal tænke på at alle scootere skal serviceres hver 4000 kilometer. Det
giver temmelig høje driftsudgifter.
På den anden side er scooterskjoldet en god altvejrsbeskyttelse som man
bliver glad for.
Indkøbstransporteringen er i top.
Benzinøkonomien er forbavsende dårlig. Kun en mester kan komme op på 20
km/liter.
Skulle jeg købe noget tilsvarende med min nuværende erfaring, ville jeg nok
købe en Honda Anf 125 Innova. 19998,-kroner.
Grundene er at det er blandt andet er en Honda. At den har store hjul,
benskjold, centrifugalkobling, men også 4 gear betjent med foden. Touring
Nyt som ikke kører økonomisk , kørte i snit 40,5 kilometer på literen.
Opgivet til 69 km/liter.
At den kører så meget er flot og skyldes nok den rigtige gearkasse, modsat
variomatiksystemet der koster kilometerpenge.
Motoren må være helt i top når den med 9 heste kan spadsere 40,5
kilometer/l.
Overholder de strengeste udstødningsnormer ved frisklufttilførsel af
udstødningsgassen. 9 Heste 100 kilometer i timen. Høj brugtpris.
Jeg har mødt den på motorvejen, hvor den klarede det fint.
Store hjul står bedre i sne.
Hilsen
Jens
| |
Anders Majland (20-11-2005)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 20-11-05 17:39 |
|
> Til vinterbrug står de små hjul rigtig dårligt. De monterede hjul var af
> barrøvs-mønstertypen, således at den kørte lige sågodt sidelæns som
> ligeud. Eventuelt skråt ud!
> Et par allround mønstrede dæk kunne dog lige klare 1 mm sne.
Heidenau K58 er imho et ok dæk til danske forhold - det laves også som
"rigtigt" vinterdæk med en speciel gummiblanding men det har jeg ikke prøvet
at køre med.
> Du skal tænke på at alle scootere skal serviceres hver 4000 kilometer. Det
> giver temmelig høje driftsudgifter.
6000km for leonardoen og det er blandt de længste. Det laveste jeg har set
var en kineser hvor det hed hver 2000km
> Jeg har mødt den på motorvejen, hvor den klarede det fint.
> Store hjul står bedre i sne.
Det er ikke så meget hjulenes størrelse som det er dækket. Men en manuel
gearkasse er helt klart at foretrække når det er glat.
| |
Anders Majland (20-11-2005)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 20-11-05 17:11 |
|
> Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så vil
> jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
Jeg har fra 1998 til 2003 kørt knapt 64000km på en aprilia leonardo 150 -
inden den brød ned med en defekt i topstykket. Kan du finde en pæn brugt til
15-20kkr er du imho ligeså godt kørende som med en ny koreaner eller
kineser. Leonardoen var hundedyr i 1998 men der var ikke så stort et udvalg
dengang.. Et andet "tradionelt" bud er en vespa et4 -Den ser jo "rigtig" ud
og har også kilrems transmission. Skipperen er ellers et godt bud på simpel
og effektiv teknik - og den kan få flere kræfter end mange af de andre.
Medmindre du også synes at en suzuki an125 er tudegrim så afskriv heller
ikke den - da et tysk scooterblad havde en i deres testpartk var
overskriften efter de 25000km mister perfect eller sådan noget - det var
intet at komme efter.
| |
MortenP (20-11-2005)
| Kommentar Fra : MortenP |
Dato : 20-11-05 23:58 |
|
Anders Majland wrote:
>> Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så vil
>> jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
<<<Jeg har selv en PGO T-rex 110.. Det er godtnok en 2-takter, men den
kører nu glimrende.. Og er meget økonomisk oveni.. Jeg tror den ligger på
ca. 30 km/l i øjeblikket.
Den er rimelig kvik i optrækket, og på trods af at det er en 2-takter
siger den forbavsende lidt. de 11 heste er fine. .(men RIGTIG mc glæde
bliver det aldrig
MortenP
| |
Kenneth Skou (23-11-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Skou |
Dato : 23-11-05 00:17 |
|
Gaakeligak wrote:
> Hej alle
> Til foråret skal MC kortet i hus. Jeg er træt af at køre øv'ert (45'er).
> Grundet økonomien + at den skal bruges året rundt, har jeg besluttet mig
> for ikke at blive "rigtig" MC-ist, men at købe en MC Scooter ml. 100-250
> ccm.
> Men, hvad skal man købe? Inde på dba er der af og til nogen der sælger
> en Piaggio Skipper 150 billigt - men jeg synes den er grim, så den
> bliver
> det ikke.
> Den skal bruges til fortrinsvis bykørsel samt små landeveje (65-75 km/t
> max). Jeg har ingen planer om at nærme mig en motorvej eller
> motortrafikvej på den.
> Jeg har forgæves forsøgt at finde en rød tråd i alle indlæg jeg har
> kunnet snuse mig frem til, men uden held. Jeg vil dog helst have en 4-
> takter.
> Jeg har kig på følgende modeller:
> 4-takt
> * Yamaha Cygnus 125 (brugt)
> * PGO TRex 150 (brugt)
> * Keeway ARN 125 (ny)
> * Aprilia Leonardo 150 (brugt)
> * Honda SCV10 Lead (ny/brugt)
> 2-takt
> * Peugeot Elyseo 100 (brugt)
> * PGO T-Rex 110 (ny/brugt)
> * Adly Jet 100 (brugt)
> Er der nogen der har nogle erfaringer eller kan give nogle bud, så vil
> jeg være taknemmelig - pricerange max 20.000 kr.
> /Knud
Nu har der jo lige været en diskussion vedr. kinesiske maskiner OG jeg ved
godt jeg er forhandler og dermed måske inhabil i spørgsmålet.
Men du lyder som en oplagt kandidat til en af mine maskiner.
Jeg aner ikke om reklame er bandlyst herinde, men jeg tager sgu' chancen.
150 ccm, Vandkølet 4-takter, store 16" alufælge, skivebremser både for og
bag
top ca. 110 km/t rigtig godt optræk og en herlig lyd.
Og så er det en Scooter. Pris: 18.500 + lev
Sådan ser den ud:
http://www.parkhave.dk/default.aspx?nav=339&con=vare&id=684
| |
Anders Majland (23-11-2005)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 23-11-05 09:03 |
|
> Nu har der jo lige været en diskussion vedr. kinesiske maskiner OG jeg ved
> godt jeg er forhandler og dermed måske inhabil i spørgsmålet.
Det er vi vel næsten alle af en eller anden grund - mærkereligion, modstand
mod "det nye" osv
> Jeg aner ikke om reklame er bandlyst herinde, men jeg tager sgu' chancen.
Det er det - så lad det ikke blive en vane
Men dermed ikke sagt at du ikke må blande dig herinde - selvfølgelig må du
det og selvfølgelig også fortæller om egne produkter. De fleste herinde
accepterer reklame med måde. Åbenthus arr. nye maskiner på markedet osv har
jo de fleste interesse...
| |
Mikkel Christensen (23-11-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 23-11-05 09:32 |
|
skou@parkhave.dk (Kenneth Skou) writes:
> Jeg aner ikke om reklame er bandlyst herinde, men jeg tager sgu' chancen.
Fra http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.motorcykel
3.1 Ønskes ikke:
Køb og salg henvises til dk.marked.privat.motorcykel og
dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked.
Så ved du det.
--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.
| |
Gaakeligak (23-11-2005)
| Kommentar Fra : Gaakeligak |
Dato : 23-11-05 16:58 |
|
Mikkel Christensen <mikkel.christensen+news@gmail.com> wrote in
news:kkdfypnahoo.fsf@rrnord.dk:
> skou@parkhave.dk (Kenneth Skou) writes:
>
>> Jeg aner ikke om reklame er bandlyst herinde, men jeg tager sgu'
>> chancen.
>
> Fra http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.fritid.motorcykel
>
> 3.1 Ønskes ikke:
> Køb og salg henvises til dk.marked.privat.motorcykel og
> dk.marked.privat.motorcykel.stumpemarked.
>
> Så ved du det.
>
okok - jeg startede tråden, så nu håber jeg jeg kan stoppe den her.
Jeg har lært een vigtig lektie - og det er at MC = Religion.
Der er ligeså mange meninger og holdninger som der er modeller (ligesom
med blondiner - det er ikke alle der har lige god "ride-komfort" hehe).
Mht Kina kvaliteten, ja så kører jeg faktisk på en kineser øv'ert Listo
45 4-takter, og jeg er imponeret - den kører bedre end mange "kendte"
mærker - og reservedelene er sindssygt billige.
Mht valg af MC så havde jeg også kig på en YBR125 fra Yamaha (125cc mc)
til knap 20k, men det skal være en scooter af flere årsager:
1. ingen kobling
2. ingen manuelle gear
3. ingen kæde der skal smøres og justeres konstant.
PAVA findes på spraydåse - og så er det relativt nemt at rustbeskytte
den trods alt beskedne mængde udsat stål der er på 90 kilo scooter.
Jeg har besluttet mig for at ture rundt til diverse forhandlere i
foråret når pappet er i hus, og prøve forskellige modeller. I og med
det skal være et A til B transportmiddel og ikke mit kæreste eje, finder
jeg nok hvad jeg søger derigennem.
Men tak til alle der har lagt indlæg - og ikke mindst tak til Hekto for
hans hjemmeside - den har jeg nærlæst nøje.
/Knud
| |
|
|