Dæktryk?
Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 19-11-05 09:44

Jeg skal lige have kontrolleret dæktrykket på min mc. Der står i
instruktionsbogen, at der på forhjulet skal være et tryk på 175 kpa ( 1.75
kg/cm2) Er der en der kan fortælle hvad det svarer til i bar eller lps?
Baghjulet skal have 200 kpa.
Hilsen Matthias

Fra : Ulvir

Dato : 19-11-05 09:58

Matthias H Matthiessen wrote:
> [...]
> instruktionsbogen, at der på forhjulet skal være et tryk på 175 kpa (
> 1.75 kg/cm2) Er der en der kan fortælle hvad det svarer til i bar

Jeg mener såmænd at det svarer til 1.75 bar på forhjulet, og 2 bar på
baghjulet.

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-11-05 12:02

Ulvir wrote:

> Jeg mener såmænd at det svarer til 1.75 bar på forhjulet, og 2 bar på
> baghjulet.

Jeps : "Kilopascal (kPa) : The prefix "kilo" means "1,000", so one
kilopascal = 1,000 Pa. Therefore, 101.325 kPa = 1 atm = 760 torr and 100
kPa = 1 bar = 750 torr."

Hvorfor bar ikke er lig atm har jeg ikke gravet i.

Kilde : http://www.ilpi.com/msds/ref/pressureunits.html - en anden
mulighed er www.onlineconversion.com, men det halter tit med at angive
forkortelser, så hvis man ikke ved at kpa er kilopascal er man på den.

--
vh
Torben

Fra : Henning

Dato : 19-11-05 13:44

Jeg mener grunden til at bar ikke er = med atm, er fordi vi ved
jordoverfladen har ca. 1 atm tryk, så f.eks 2 bar i dækket er vel 2 atm.
trykforskel.
Henning

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-11-05 15:57

Henning wrote:
> Jeg mener grunden til at bar ikke er = med atm, er fordi vi ved
> jordoverfladen har ca. 1 atm tryk, så f.eks 2 bar i dækket er vel 2 atm.
> trykforskel.

Du har som sådan ret - i tidernes morgen regnede vi med ata og ato i
dykkerundervisningen (atmosfæres absolut tryk og atmosfæres overtryk).
På 10meter vand er der f.eks. 1 ato og 2 ata. Men det jeg undrer mig
over i denne sammenhæng er citatet : "Therefore, 101.325 kPa = 1 atm..
and 100 kPa = 1 bar..".

Dæktryk er altid angivet som overtryk i forhold til omgivelserne -
derfor starter måleren på 0 bar. Kørte man ind på en tankstation på
månen og justerede dæktrykket ville dækket ikke kunne bære noget ved
hjemkomsten.

--
vh
Torben

Fra : Jesper Hillerup

Dato : 24-11-05 00:04

Torben Scheel wrote:
> [...]
> derfor starter måleren på 0 bar. Kørte man ind på en tankstation på
> månen og justerede dæktrykket ville dækket ikke kunne bære noget ved

og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er kørt forkert, selv i
denne ng
mvh jesper
hawk`s

Fra : Torben Scheel

Dato : 24-11-05 16:43

Jesper Hillerup wrote:

> og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er kørt forkert, selv i
> denne ng

Når MC-rejser arrangerer en "'round the Moon" tur til 25.000,- er jeg
den første der reserverer plads. Very OnTopic indeed (brug nu din
fantasi - ellers ruster den)

--
vh
Torben

Fra : Armand

Dato : 24-11-05 17:29

Jesper Hillerup wrote:

> og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er kørt forkert, selv i
> denne ng

På motorcykel kan man principielt ikke fare vild; men højest komme til
at køre en længere tur!

--
Armand

Fra : Jacob Larsen

Dato : 24-11-05 18:52

> På motorcykel kan man principielt ikke fare vild; men
> højest komme til at køre en længere tur!

Hvis det regner eller er koldt kan man godt!
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Armand

Dato : 24-11-05 21:48

Jacob Larsen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Hvis det regner eller er koldt kan man godt!

Regner på månen???
Aldrig har jeg hørt SÅ dårlig en undskyldning for ikke at ville køre en
tur!

--
Armand.

Fra : Torben Scheel

Dato : 25-11-05 07:51

Armand wrote:

> Regner på månen???
> Aldrig har jeg hørt SÅ dårlig en undskyldning for ikke at ville køre en
> tur!

*LOL*

--
vh
Torben

Fra : Jacob Larsen

Dato : 25-11-05 15:27

> Regner på månen???
> Aldrig har jeg hørt SÅ dårlig en undskyldning for ikke at
> ville køre en tur!

*GRILL*

Fra : Paw Thomas Hildebran~

Dato : 19-11-05 17:05

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev:
>Ulvir wrote:
> [...]

Tryk angivet i Pascal er en SI enhed (standard international)
Ved SI enheder er der en direkte forbindelse mellem fysiske
enheder uden at der skal ganges konstanter på.

1Pa = 1 kg/(m*s^2)

1 atm tryk er en gammel enhed, hvor der skal fortages en
omregning hvis den skal bruges i andre fysiske decipliner

Paw Christensen
BMW R80/7

Fra : Armand

Dato : 20-11-05 13:01

Torben Scheel wrote:

> Hvorfor bar ikke er lig atm har jeg ikke gravet i.

En lille nisse sidder i mit baghovede og hvisker mig noget omkring at
"Atmosfæres tryk" er en variabel - Kig bare på barometeret!

--
Armand.

Fra : Skovsen

Dato : 20-11-05 14:06

> En lille nisse sidder i mit baghovede og hvisker mig noget omkring at
> "Atmosfæres tryk" er en variabel - Kig bare på barometeret!

1 atm er en konstant, men det atmosfæriske tryk varierer, som du siger
(højtryk og lavtryk).
http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_%28unit%29

/Skovsen
GSX600F 1998

Fra : Armand

Dato : 20-11-05 14:12

Skovsen wrote:

> 1 atm er en konstant, men det atmosfæriske tryk varierer, som du siger
> (højtryk og lavtryk).

Nå ja, det må have været en drillenisse

--
Armand.

Fra : Carl

Dato : 19-11-05 12:00

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in message
> Jeg skal lige have kontrolleret dæktrykket på min mc.

Nu tråden er her -
Hvor stor forskel er der i dæktrykket fra sommer +25 grader til nu vinter -3
grader?
Og hvor stor indflydelse har en manglende regulering på sikkerheden?
Kom med beregningerne, dem holder jeg meget af
hilsen Carl Dragert

Fra : Carl

Dato : 19-11-05 16:08

"Carl" <carl@nomail.denmark> wrote in message
> Hvor stor forskel er der i dæktrykket fra sommer +25 grader til nu
> vinter -3 grader?
> Og hvor stor indflydelse har en manglende regulering på sikkerheden?

Selvfølgelig set i forhold til den lavere dæktemperatur om vinteren.

Fra : Paw Thomas Hildebran~

Dato : 19-11-05 16:53

Carl <carl@nomail.denmark> skrev:
>Hvor stor forskel er der i dæktrykket
>fra sommer +25 grader til nu vinter -3
>grader?
>Og hvor stor indflydelse har en
>manglende regulering på sikkerheden?

Umiddelbart vil jeg bruge bruge tilstandsligningen for idealgas,
selv om luft ikke er en idealgas.
Den sige:

p*V = n*r*T

p = tryk
V = volumen
n = mængde at gasmolekyler
R = gaskonstant
T = temperatur i kelvin

Ved isolering af T og n,R, V holdes konstant fås at

trykket falder fra 1 til 270/301. = ca 10%

Paw Christensen
BMW R 80/7

Fra : Steen Gruby

Dato : 19-11-05 19:50

On 19 Nov 2005 15:53:17 GMT, Paw Thomas Hildebrandt Christensen
<pthc@W1995mail.dk> (slet W1995) wrote:

Hej.

>trykket falder fra 1 til 270/301. = ca 10%

Med fare for at få matematikken på halsen vil jeg formode at de 10%
mindre tryk om vinteren er til den gode side.
Dækkene bliver mindre opspændte og må derfor arbejde mere hvilket vl
få temperaturen til at stige.
Pga. det lavere tryk vil dækket blive trykket mere sammen - mod
fælgen.
Større sammenpresning af dækket vil give en større trædeflade.
Så set fra min stol vil et lavere tryk være en fordel om vinteren.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Paw Thomas Hildebran~

Dato : 20-11-05 21:45

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> skrev:
> [...]
>Større sammenpresning af dækket vil give en større trædeflade.
>Så set fra min stol vil et lavere tryk være en fordel om

Din betragtning er rigtig nok, og man bruger vist nok også det
med laver tryk i dækkene på 4 hjulstrækkerne når de skal ud og
have det sjovt. men du glemmer en ting ved motorcykler.

Ud over at lufttrykket bruges som en fjeder mellem cykel og
vejbane så det opnåes en god kontaktflade, så bruges det også
til at holde dækkets form (sideafstivning)

når man køre lige ud bliver friktionen større ved laver dæktryk
-> bedre accelrationsevne (uden hjulspin) og bedre bremseevne.

men når friktionen er vinkelret på fælgen ( ved sving) kan man
risikere at dækket flåes af fælgen hvis kantafstivningen ikke er
stærk nok til at modvirke den vinkelrette kraft.

Det er lidt som at køre med meget slør i forgaffel og
baghjulsophæng, man ved ikke rigtig hvor motercyklen køre hen...
og det er ikke særlig smart sikkerhedsmæssigt.

Paw Christensen
BMW R80/7

Fra : Steen Gruby

Dato : 20-11-05 21:57

On 20 Nov 2005 20:44:46 GMT, Paw Thomas Hildebrandt Christensen
<pthc@40CIYmail.dk> (slet 40CIY) wrote:

Hej Paw.

>Din betragtning er rigtig nok, og man bruger vist nok også det
>med laver tryk i dækkene på 4 hjulstrækkerne når de skal ud og
>have det sjovt. men du glemmer en ting ved motorcykler.

Jeg har ikke glemt det du nedenfor påpeger.
Jeg tror dog ikke at sidebelastningen om vinteren vil komme op på
kritiske værdier med mindre man absolut vil udfordre skæbnen
Jeg tror jeg vil foretrække lidt mere ustabilitet end at hjulene
forsvinder under mig.
Jeg skal dog pointere at jeg kun har kørt ganske lidt om vinteren så
mit erfaringsgrundlag kan ligge på et meget lille sted.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 21-11-05 00:27

Steen Gruby wrote:
> [...]
> Jeg skal dog pointere at jeg kun har kørt ganske lidt om vinteren så
> mit erfaringsgrundlag kan ligge på et meget lille sted.

Dæktryk bør under ingen omstændigheder sænkes under det opgivne mindstetryk!
Forkert slidmønster, der gør dækket ubrugelig "spidst" er en hurtigt
opstået følge af for lavt dæktryk, hvorefter at det er lige til
skraldespanden

--
Armand.