/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dæktryk?
Fra : Matthias H Matthiess~


Dato : 19-11-05 09:44

Jeg skal lige have kontrolleret dæktrykket på min mc. Der står i
instruktionsbogen, at der på forhjulet skal være et tryk på 175 kpa ( 1.75
kg/cm2) Er der en der kan fortælle hvad det svarer til i bar eller lps?
Baghjulet skal have 200 kpa.
Hilsen Matthias



 
 
Ulvir (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Ulvir


Dato : 19-11-05 09:58

Matthias H Matthiessen wrote:
> Jeg skal lige have kontrolleret dæktrykket på min mc. Der står i
> instruktionsbogen, at der på forhjulet skal være et tryk på 175 kpa (
> 1.75 kg/cm2) Er der en der kan fortælle hvad det svarer til i bar
> eller lps? Baghjulet skal have 200 kpa.
> Hilsen Matthias

Jeg mener såmænd at det svarer til 1.75 bar på forhjulet, og 2 bar på
baghjulet.



Torben Scheel (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-11-05 12:02

Ulvir wrote:
> Matthias H Matthiessen wrote:
>
>>Jeg skal lige have kontrolleret dæktrykket på min mc. Der står i
>>instruktionsbogen, at der på forhjulet skal være et tryk på 175 kpa (
>>1.75 kg/cm2) Er der en der kan fortælle hvad det svarer til i bar
>>eller lps? Baghjulet skal have 200 kpa.
>>Hilsen Matthias
>
>
> Jeg mener såmænd at det svarer til 1.75 bar på forhjulet, og 2 bar på
> baghjulet.
>
>
Jeps : "Kilopascal (kPa) : The prefix "kilo" means "1,000", so one
kilopascal = 1,000 Pa. Therefore, 101.325 kPa = 1 atm = 760 torr and 100
kPa = 1 bar = 750 torr."

Hvorfor bar ikke er lig atm har jeg ikke gravet i.

Kilde : http://www.ilpi.com/msds/ref/pressureunits.html - en anden
mulighed er www.onlineconversion.com, men det halter tit med at angive
forkortelser, så hvis man ikke ved at kpa er kilopascal er man på den.

--
vh
Torben

Henning (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 19-11-05 13:44

Jeg mener grunden til at bar ikke er = med atm, er fordi vi ved
jordoverfladen har ca. 1 atm tryk, så f.eks 2 bar i dækket er vel 2 atm.
trykforskel.
Henning

"Torben Scheel" <torben_scheel@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:437f06ba$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Ulvir wrote:
>> Matthias H Matthiessen wrote:
>>
>>>Jeg skal lige have kontrolleret dæktrykket på min mc. Der står i
>>>instruktionsbogen, at der på forhjulet skal være et tryk på 175 kpa (
>>>1.75 kg/cm2) Er der en der kan fortælle hvad det svarer til i bar
>>>eller lps? Baghjulet skal have 200 kpa.
>>>Hilsen Matthias
>>
>>
>> Jeg mener såmænd at det svarer til 1.75 bar på forhjulet, og 2 bar på
>> baghjulet.
>>
>>
> Jeps : "Kilopascal (kPa) : The prefix "kilo" means "1,000", so one
> kilopascal = 1,000 Pa. Therefore, 101.325 kPa = 1 atm = 760 torr and 100
> kPa = 1 bar = 750 torr."
>
> Hvorfor bar ikke er lig atm har jeg ikke gravet i.
>
> Kilde : http://www.ilpi.com/msds/ref/pressureunits.html - en anden
> mulighed er www.onlineconversion.com, men det halter tit med at angive
> forkortelser, så hvis man ikke ved at kpa er kilopascal er man på den.
>
> --
> vh
> Torben



Torben Scheel (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 19-11-05 15:57

Henning wrote:
> Jeg mener grunden til at bar ikke er = med atm, er fordi vi ved
> jordoverfladen har ca. 1 atm tryk, så f.eks 2 bar i dækket er vel 2 atm.
> trykforskel.

Du har som sådan ret - i tidernes morgen regnede vi med ata og ato i
dykkerundervisningen (atmosfæres absolut tryk og atmosfæres overtryk).
På 10meter vand er der f.eks. 1 ato og 2 ata. Men det jeg undrer mig
over i denne sammenhæng er citatet : "Therefore, 101.325 kPa = 1 atm..
and 100 kPa = 1 bar..".

Dæktryk er altid angivet som overtryk i forhold til omgivelserne -
derfor starter måleren på 0 bar. Kørte man ind på en tankstation på
månen og justerede dæktrykket ville dækket ikke kunne bære noget ved
hjemkomsten.

--
vh
Torben

Jesper Hillerup (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Jesper Hillerup


Dato : 24-11-05 00:04

Torben Scheel wrote:
> Dæktryk er altid angivet som overtryk i forhold til omgivelserne -
> derfor starter måleren på 0 bar. Kørte man ind på en tankstation på
> månen og justerede dæktrykket ville dækket ikke kunne bære noget ved
> hjemkomsten.

og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er kørt forkert, selv i
denne ng
mvh jesper
hawk`s


----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 18 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Torben Scheel (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 24-11-05 16:43

Jesper Hillerup wrote:
>
> og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er kørt forkert, selv i
> denne ng

Når MC-rejser arrangerer en "'round the Moon" tur til 25.000,- er jeg
den første der reserverer plads. Very OnTopic indeed (brug nu din
fantasi - ellers ruster den)

--
vh
Torben

Armand (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-11-05 17:29

Jesper Hillerup wrote:
> Torben Scheel wrote:
>
>>Dæktryk er altid angivet som overtryk i forhold til omgivelserne -
>>derfor starter måleren på 0 bar. Kørte man ind på en tankstation på
>>månen og justerede dæktrykket ville dækket ikke kunne bære noget ved
>>hjemkomsten.
>
>
> og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er kørt forkert, selv i
> denne ng

På motorcykel kan man principielt ikke fare vild; men højest komme til
at køre en længere tur!

--
Armand

Jacob Larsen (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 24-11-05 18:52

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:lSlhf.1037$Cl2.18427@news000.worldonline.dk
> Jesper Hillerup wrote:
> > Torben Scheel wrote:
> >
> > > Dæktryk er altid angivet som overtryk i forhold til
> > > omgivelserne - derfor starter måleren på 0 bar. Kørte
> > > man ind på en tankstation på månen og justerede
> > > dæktrykket ville dækket ikke kunne bære noget ved
> > > hjemkomsten.
> >
> >
> > og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er kørt
> > forkert, selv i denne ng
>
> På motorcykel kan man principielt ikke fare vild; men
> højest komme til at køre en længere tur!

Hvis det regner eller er koldt kan man godt!
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Armand (24-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-11-05 21:48

Jacob Larsen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:lSlhf.1037$Cl2.18427@news000.worldonline.dk
>
>>Jesper Hillerup wrote:
>>
>>>Torben Scheel wrote:
>>>
>>>og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er kørt
>>>forkert, selv i denne ng
>>
>>På motorcykel kan man principielt ikke fare vild; men
>>højest komme til at køre en længere tur!
>
>
> Hvis det regner eller er koldt kan man godt!

Regner på månen???
Aldrig har jeg hørt SÅ dårlig en undskyldning for ikke at ville køre en
tur!

--
Armand.

Torben Scheel (25-11-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 25-11-05 07:51

Armand wrote:

>
> Regner på månen???
> Aldrig har jeg hørt SÅ dårlig en undskyldning for ikke at ville køre en
> tur!
>
*LOL*

--
vh
Torben

Jacob Larsen (25-11-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Larsen


Dato : 25-11-05 15:27

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:qFphf.1047$Cl2.18928@news000.worldonline.dk
> Jacob Larsen wrote:
> > "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> > news:lSlhf.1037$Cl2.18427@news000.worldonline.dk
> >
> > > Jesper Hillerup wrote:
> > >
> > > > Torben Scheel wrote:
> > > >
> > > > og skal man tanke på månen vil jeg påstå at man er
> > > > kørt forkert, selv i denne ng
> > >
> > > På motorcykel kan man principielt ikke fare vild; men
> > > højest komme til at køre en længere tur!
> >
> >
> > Hvis det regner eller er koldt kan man godt!
>
> Regner på månen???
> Aldrig har jeg hørt SÅ dårlig en undskyldning for ikke at
> ville køre en tur!

*GRILL*
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879



Paw Thomas Hildebran~ (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Paw Thomas Hildebran~


Dato : 19-11-05 17:05

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> skrev:
>Ulvir wrote:
>Hvorfor bar ikke er lig atm har jeg
>ikke gravet i.
>
>Kilde :
>http://www.ilpi.com/msds/ref/pressur
>eunits.html - en anden
>mulighed er
>www.onlineconversion.com, men det
>halter tit med at angive
>forkortelser, så hvis man ikke ved
>at kpa er kilopascal er man på den.
>
>--
>vh
>Torben

Tryk angivet i Pascal er en SI enhed (standard international)
Ved SI enheder er der en direkte forbindelse mellem fysiske
enheder uden at der skal ganges konstanter på.

1Pa = 1 kg/(m*s^2)

1 atm tryk er en gammel enhed, hvor der skal fortages en
omregning hvis den skal bruges i andre fysiske decipliner

Paw Christensen
BMW R80/7


Armand (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-11-05 13:01

Torben Scheel wrote:
>
> Hvorfor bar ikke er lig atm har jeg ikke gravet i.
>

En lille nisse sidder i mit baghovede og hvisker mig noget omkring at
"Atmosfæres tryk" er en variabel - Kig bare på barometeret!

--
Armand.

Skovsen (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Skovsen


Dato : 20-11-05 14:06

>> Hvorfor bar ikke er lig atm har jeg ikke gravet i.
>>
>
> En lille nisse sidder i mit baghovede og hvisker mig noget omkring at
> "Atmosfæres tryk" er en variabel - Kig bare på barometeret!
>

1 atm er en konstant, men det atmosfæriske tryk varierer, som du siger
(højtryk og lavtryk).
http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_%28unit%29

/Skovsen
GSX600F 1998



Armand (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-11-05 14:12

Skovsen wrote:
>>>Hvorfor bar ikke er lig atm har jeg ikke gravet i.
>>>
>>
>>En lille nisse sidder i mit baghovede og hvisker mig noget omkring at
>>"Atmosfæres tryk" er en variabel - Kig bare på barometeret!
>>
>
>
> 1 atm er en konstant, men det atmosfæriske tryk varierer, som du siger
> (højtryk og lavtryk).

Nå ja, det må have været en drillenisse

--
Armand.

Carl (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Carl


Dato : 19-11-05 12:00

"Matthias H Matthiessen" <matthiessenSLET@dioder.dk> wrote in message
news:437ee5da$0$47038$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg skal lige have kontrolleret dæktrykket på min mc.

Nu tråden er her -
Hvor stor forskel er der i dæktrykket fra sommer +25 grader til nu vinter -3
grader?
Og hvor stor indflydelse har en manglende regulering på sikkerheden?
Kom med beregningerne, dem holder jeg meget af
hilsen Carl Dragert



Carl (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Carl


Dato : 19-11-05 16:08


"Carl" <carl@nomail.denmark> wrote in message
news:437f059d$0$128$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hvor stor forskel er der i dæktrykket fra sommer +25 grader til nu
> vinter -3 grader?
> Og hvor stor indflydelse har en manglende regulering på sikkerheden?

Selvfølgelig set i forhold til den lavere dæktemperatur om vinteren.



Paw Thomas Hildebran~ (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Paw Thomas Hildebran~


Dato : 19-11-05 16:53

Carl <carl@nomail.denmark> skrev:
>Hvor stor forskel er der i dæktrykket
>fra sommer +25 grader til nu vinter -3
>grader?
>Og hvor stor indflydelse har en
>manglende regulering på sikkerheden?

Umiddelbart vil jeg bruge bruge tilstandsligningen for idealgas,
selv om luft ikke er en idealgas.
Den sige:

p*V = n*r*T

p = tryk
V = volumen
n = mængde at gasmolekyler
R = gaskonstant
T = temperatur i kelvin

Ved isolering af T og n,R, V holdes konstant fås at

trykket falder fra 1 til 270/301. = ca 10%

Paw Christensen
BMW R 80/7



Steen Gruby (19-11-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 19-11-05 19:50

On 19 Nov 2005 15:53:17 GMT, Paw Thomas Hildebrandt Christensen
<pthc@W1995mail.dk> (slet W1995) wrote:

Hej.
>
>trykket falder fra 1 til 270/301. = ca 10%
>
Med fare for at få matematikken på halsen vil jeg formode at de 10%
mindre tryk om vinteren er til den gode side.
Dækkene bliver mindre opspændte og må derfor arbejde mere hvilket vl
få temperaturen til at stige.
Pga. det lavere tryk vil dækket blive trykket mere sammen - mod
fælgen.
Større sammenpresning af dækket vil give en større trædeflade.
Så set fra min stol vil et lavere tryk være en fordel om vinteren.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Paw Thomas Hildebran~ (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Paw Thomas Hildebran~


Dato : 20-11-05 21:45

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> skrev:
>Med fare for at få matematikken på halsen vil jeg formode at de
10%
>mindre tryk om vinteren er til den gode side.
>Dækkene bliver mindre opspændte og må derfor arbejde mere
hvilket vl
>få temperaturen til at stige.
>Pga. det lavere tryk vil dækket blive trykket mere sammen - mod
>fælgen.
>Større sammenpresning af dækket vil give en større trædeflade.
>Så set fra min stol vil et lavere tryk være en fordel om
vinteren.

Din betragtning er rigtig nok, og man bruger vist nok også det
med laver tryk i dækkene på 4 hjulstrækkerne når de skal ud og
have det sjovt. men du glemmer en ting ved motorcykler.

Ud over at lufttrykket bruges som en fjeder mellem cykel og
vejbane så det opnåes en god kontaktflade, så bruges det også
til at holde dækkets form (sideafstivning)

når man køre lige ud bliver friktionen større ved laver dæktryk
-> bedre accelrationsevne (uden hjulspin) og bedre bremseevne.

men når friktionen er vinkelret på fælgen ( ved sving) kan man
risikere at dækket flåes af fælgen hvis kantafstivningen ikke er
stærk nok til at modvirke den vinkelrette kraft.

Det er lidt som at køre med meget slør i forgaffel og
baghjulsophæng, man ved ikke rigtig hvor motercyklen køre hen...
og det er ikke særlig smart sikkerhedsmæssigt.

Paw Christensen
BMW R80/7


Steen Gruby (20-11-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 20-11-05 21:57

On 20 Nov 2005 20:44:46 GMT, Paw Thomas Hildebrandt Christensen
<pthc@40CIYmail.dk> (slet 40CIY) wrote:

Hej Paw.
>
>Din betragtning er rigtig nok, og man bruger vist nok også det
>med laver tryk i dækkene på 4 hjulstrækkerne når de skal ud og
>have det sjovt. men du glemmer en ting ved motorcykler.
>
Jeg har ikke glemt det du nedenfor påpeger.
Jeg tror dog ikke at sidebelastningen om vinteren vil komme op på
kritiske værdier med mindre man absolut vil udfordre skæbnen
Jeg tror jeg vil foretrække lidt mere ustabilitet end at hjulene
forsvinder under mig.
Jeg skal dog pointere at jeg kun har kørt ganske lidt om vinteren så
mit erfaringsgrundlag kan ligge på et meget lille sted.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Armand (21-11-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 21-11-05 00:27

Steen Gruby wrote:
> On 20 Nov 2005 20:44:46 GMT, Paw Thomas Hildebrandt Christensen
> <pthc@40CIYmail.dk> (slet 40CIY) wrote:
>
> Hej Paw.
>
>>Din betragtning er rigtig nok, og man bruger vist nok også det
>>med laver tryk i dækkene på 4 hjulstrækkerne når de skal ud og
>>have det sjovt. men du glemmer en ting ved motorcykler.
>>
>
> Jeg har ikke glemt det du nedenfor påpeger.
> Jeg tror dog ikke at sidebelastningen om vinteren vil komme op på
> kritiske værdier med mindre man absolut vil udfordre skæbnen
> Jeg tror jeg vil foretrække lidt mere ustabilitet end at hjulene
> forsvinder under mig.
> Jeg skal dog pointere at jeg kun har kørt ganske lidt om vinteren så
> mit erfaringsgrundlag kan ligge på et meget lille sted.
>

Dæktryk bør under ingen omstændigheder sænkes under det opgivne mindstetryk!
Forkert slidmønster, der gør dækket ubrugelig "spidst" er en hurtigt
opstået følge af for lavt dæktryk, hvorefter at det er lige til
skraldespanden

--
Armand.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste