Ændring af tagkonstruktion
Fra : jones_net

Dato : 18-11-05 19:48

Hejsa

For fuld forståelse, må I hellere se billedet i dk.binaer under samme navn.

Jeg har haft en tømrer ude og kigge på min kommende overetage. Han mente at
vi sagtens kunne flytte de lodrette stolper (grøn), som holder vores tag,
hvis bare vi sætter nogle nye længere ude (blå).
Han sagde at det var det normale at gøre, men nu er jeg ikke tag-ingeniør,
så jeg vil lige høre jer, om nogen af jer ved, om det er normalt og om det
sansynligvis kan lade sig gøre?
På denne måde kan vi slippe for lodrette stolper inde i værelserne, og så
skjule dem ude i skunkene

Jeg ved godt at det perfekte er en større udregning af vores tag og vægten
osv., men inden dette skridt, vil jeg lige høre, om det er langt ude, eller
om det er en reel mulighed.

/J

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-11-05 22:18

jones_net wrote:

> [...]
> vægten osv., men inden dette skridt, vil jeg lige høre, om det er
> langt ude, eller om det er en reel mulighed.

Vi har spær som ser ud omtrent som du vil ombygge dine, men det afhænger
af dimensionerne og hvor tung tagdækningen er, om det lader sig gøre. Du
bør få lavet en statisk beregning.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-05 09:38

> Vi har spær som ser ud omtrent som du vil ombygge dine, men det afhænger
> af dimensionerne og hvor tung tagdækningen er, om det lader sig gøre. Du
> bør få lavet en statisk beregning.

Enig - men der et et lille TRÆ hæfte med standard dimensioner på spær ved
forskellige spændvidder - Hvis den ændrede konstruktion er kraftigere et af
eksemplerne er det sikkert "godt nok"

http://www.trae.dk/ Se i butikken efter dem om spær

Fra : jones_net

Dato : 19-11-05 13:54

"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:437ee465$0$47078$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> [...]
> forskellige spændvidder - Hvis den ændrede konstruktion er kraftigere et

Det må næsten være nogen, som tømren har... Men har nogen dem tilfældigvis
til at ligge, så de kan give et hint?
Tømmeret er fra 1910og diameteren er min. 15 cm.
Taget er bølgeeternit, og der har tidligere været beton på.
Alt er slvbærende - der er ingen skillevæge til at støtte. Jeg har godt nok
tænkt mig at sætte nogle gode stolper lodret inde i de skillevægge som jeg
laver, men de skal ikke indgå i den gældende konstruktion.

/J

Fra : Søren Bøgh Olsen

Dato : 20-11-05 08:53

Såvidt jeg kan forstå er det runde spær, så plejer der at være længere
imellem spærende.
Der er mange ting der er afgørende f.eks. ydervægge.
Det er ihvertfald ikke noget en eller anden fusker bør give sig i kast med.

--
Venlig hilsen
Søren Bøgh Olsen