Bedste investering af 10.000,-
Fra : Kim Christensen

Dato : 18-11-05 18:10

Hvordan investerer jeg bedst 10.000,- nu og efter følgende 5 - 10.000,- om
måneden...

Vil det bedst være at investere dem i nogle investeringspuljer hvis jeg går
efter noget med moderat risiko. Og ikke har så meget kendskab til aktier....

Eller er der andet jeg skal overveje?

Fra : Leonard

Dato : 18-11-05 18:44

"Kim Christensen" <mesleepy@newmail.dk> wrote:

>Eller er der andet jeg skal overveje?

Du skal bestemme dig for flere ting først:
Hvornår skal du bruge pengene?
Hvad vil du risikere?
Hvormeget vil du selv overvåge og handle undervejs?

Jo længere tidshorisont du har, jo mindre afhængig er du af korte
udsving og kan dermed vælge noget der svinger mere, da du så kan vente
med at sælge til kursen er oppe på en top.
Og jo længere tid du har, jo større risiko kan du sikkert også tåle,
og dermed også chance for større gevinst.

Og så ville jeg spare lidt op, så der er mere end 25.000 kr at købe
for hver gang, mindre bliver noget småtteri, der ædes op i
omkostninger.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Er du skiftet til Firefox? www.mozilla.org

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-11-05 19:27

"Leonard" <usenet@leonard.dk> skrev i en meddelelse

> Du skal bestemme dig for flere ting først:
> Hvornår skal du bruge pengene?

Ikke før tidligst om et år

> Hvad vil du risikere?

Er moderat risiko villig.

> Hvormeget vil du selv overvåge og handle undervejs?

Vil gerne overvåge, men helst ikke handle for meget.

> Og så ville jeg spare lidt op, så der er mere end 25.000 kr at købe
> for hver gang, mindre bliver noget småtteri, der ædes op i
> omkostninger.

Det kan der være noget om...så vil da overveje at udskyde det en måneds tid
inden jeg begynder :)

Fra : Leonard

Dato : 18-11-05 19:52

>Ikke før tidligst om et år

Det er ikke lang tid.

>Er moderat risiko villig.

Et underligt begreb, som ikke siger mig så meget, da jeg tror det er
relativt fra person til person.

>Det kan der være noget om...så vil da overveje at udskyde det en måneds tid
>inden jeg begynder :)

Med den korte tidshorisont ville jeg kigge efter en højrentekonto i en
bank eller kigge på obligationer, helst nogen der udløber på det
tidspunkt hvor du skal bruge pengene.
Der er en, der altid nævner Salling Sparekasse, som skulle have en
indlånskonto med 2,5% i rente og det er faktisk meget godt over kort
tid.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-11-05 20:10

Den 18-11-05 19.52 skrev Leonard følgende:

> Der er en, der altid nævner Salling Sparekasse, som skulle have en
> indlånskonto med 2,5% i rente og det er faktisk meget godt over kort
> tid.

Det er nok mig, du tænker på. Banken hedder Sparekassen Vestsalling
(http://www.spks-vestsalling.dk), og den har i lang tid været placeret
øverst på Mybankers hitliste over gode indlånsrenter (på almindelige
vilkår uden binding):
http://mybanker.dk/top10indlaan.html

I øjeblikket har Forstædernes bank et bedre tilbud på studievilkår.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Instant Converter lader dig omregne forskellige måleenheder, for

Fra : Kim Christensen

Dato : 18-11-05 20:29

> Det er ikke lang tid.

Nu er det jo et tidligst og sandsynligheden for det sker er meget lille.
Højest sandsynligt vil jeg først få brug for pengene om 10 til 15 år, men
der er en minimal risiko for at det bliver tidligere...

> [...]
> Der er en, der altid nævner Salling Sparekasse, som skulle have en
> indlånskonto med 2,5% i rente og det er faktisk meget godt over kort

Har i forvejen en konto hos Nykredit hvor jeg får 2% i rente...men det må da
kunne gøres bedre....

Fra : Peter H

Dato : 21-11-05 10:31

> Nu er det jo et tidligst og sandsynligheden for det sker er meget lille.
> Højest sandsynligt vil jeg først få brug for pengene om 10 til 15 år, men
> der er en minimal risiko for at det bliver tidligere...

Hvis det er det langsigtede du sigter efter vil jeg gå efter de sædvanlige
investeringsforeniger vi plejer at opremse her i forummet. De står op til
mange gange nedenunder under forskellige overskrifter, der angiver hvordan
du får 10-20% pa især når det er langsigtet. Det er baseret på alm statistik
og du vil møde ganske meget modstand hvis du tager det alvorligt, da
flertallet her i landet ikke tror man kan slå banchmarks relativt let, men
det kan man.

Peter H

Fra : Kim Christensen

Dato : 21-11-05 22:26

"Peter H" <dsl171956@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> statistik og du vil møde ganske meget modstand hvis du tager det
> alvorligt, da flertallet her i landet ikke tror man kan slå banchmarks

Og hvilke investeringsforeninger er det så?? Jeg syntes ikke jeg kan finde
nogle indlæg med nogle :-/

Fra : Peter H

Dato : 22-11-05 08:51

> Og hvilke investeringsforeninger er det så?? Jeg syntes ikke jeg kan finde
> nogle indlæg med nogle :-/
Jeg plejer at foreslå en fordeling af

SKAGEN KON TIKI
SPARINVEST Value aktier
NIELSEN Globale value
SEBinvest Danmark
Sydinvest højrentelande

SKAGEN Kontiki er de 8 år den har eksisteret steget med 22% pa i snit,
Sparinvest 11-12 % pa (også under nedturene i 2000-2003), NIELSEN 90% i de 3
år den har været noteret, SEBinvest Danmark er steget fra kurs 102 til 220
på de 5 år den har levet, dvs MARKANT bedre end KFX osv, Sydinvest
højrentelande kan jeg ikke udenad men ligger vist til 15-20% pa.

Og det er vel at mærke investeringsforeninger i den lave ande ar
risikoskalaen, da der ikke er branche og lande specifikke ting undtagen
SEBinvest danmark, men skyldes den ekstrem dygtige Peter Bundgaard i SEB.

Men det er vigtigt at du ikke tror på mine ord og ikke tillægger mig
autoritet, bedrevidende osv, men selv undersøger om ovenstående påstande er
rigtige samt at læse andres modspil, derfor tror jeg det vil være sundt at
finde de utallige indlæg om mere eller mindre samme emne du har angivet.

Peter H

Fra : Peter H

Dato : 22-11-05 08:56

> Og hvilke investeringsforeninger er det så?? Jeg syntes ikke jeg kan finde
> nogle indlæg med nogle :-/
Så prøv tråden EN GOD INVESTERINGSFORENING, hvor der også er links.

Der er også fremhævet Carnegie www Global, der er blandt de beste
investeringsforeninger gennem mange mange år.

Fra : Peter H

Dato : 22-11-05 16:44

> [...]
> Der er en, der altid nævner Salling Sparekasse, som skulle have en
> indlånskonto med 2,5% i rente og det er faktisk meget godt over kort

Man kan også få meget mere,
9-10% på en islandsk konto,
6-7% på en NewZealand konto
4-5% på end BritiskPund konto
3-4% i dollars

osv

Hvis man indsætter minimum 12K på en konto i SAXObank kan du risikofordele
indkuddet i disse 4 valutaer eller lign.
Nogen vil indvende at man tager en valutarisiko, og det gør man også, men
det skulle være mærkeligt at man efter eet år kommer ud med tab, altså at 3
af de 4 valutaer har mindre værdi end idag. For køber du islandske kroner må
kronen ikke falde mere end 9% på et år før du får et tab af det og det samme
med de andre.

Peter H

Fra : Peter H

Dato : 20-11-05 23:48

> Det kan der være noget om...så vil da overveje at udskyde det en måneds
> tid inden jeg begynder :)

Nej det er ikke korrekt, eller snarere man kan fravælge det korrekte.
NORDNET gebyrer er 20 kr for de første 3 eller 6 måneder uanset om du
handlet for 10K eller 100K. Så et mindre beløb ædes ikke op af gebyrer -
men mindre man handler alt for mange gange. Men anvendes en traditionel
bank, DB, Nordea, Sydbank, osv
mener jeg man skal give andre gebyrer øget opmærksomhed, VPgebyrer og
depotgebyrer, der ikke findes i mange netbanker.

Men ellers, skal pengene bruges om et års tid eller lidt mere vil jeg
bifalde nævnte forslag med højrentekonti og højrenteobligationer via
investeringsforeninger.
Måske suppleret med MIXobligationsforeninger. Og det behøver forresten ikke
at koste noget, der er mange banker (eller var, der er sikkert nogle
tilbage) der tilbyder gratis depot og handel med deres egne
investeringsforeninger. Måske er det gratis hos Carnegie, dvs Carnegie
Obligationer, men så er der måske VPgebyrer osv. Carnegie Obligationer
stiger med måske 7% pa, så sandsynligheden for at du får 7% det følgende år
er ret stor, især når du er inde på en moderat risiko, for i værste tilfælde
kommer du ud med tab, men du kan også tjene 7%.

Peter H

Fra : jr

Dato : 22-11-05 23:07

Køb Google aktier