Hjemmlavet cappucino?
Fra : Paminu

Dato : 18-11-05 13:57

Er det nogen som har nogle gode råd til hvordan man laver en rigtig
cappucino? Kræves en speciel kaffemaskine eller er det muligt at lave den
uden?

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 18-11-05 15:04

Paminu wrote:

> Er det nogen som har nogle gode råd til hvordan man laver en rigtig
> cappucino? Kræves en speciel kaffemaskine eller er det muligt at lave den
> uden?

Nej, det er ikke muligt. Men du kan lave en anstændig caffè latte med en
italiensk mokka-kande til kogeblusset og så en halv grydefuld pisket
sødmælk.

Nogle bruger kander med et filter i til at opskumme mælk, men jeg synes
ikke, der er noget ved det.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Paminu

Dato : 18-11-05 15:38

"Kevin Edelvang" <virker@ikke.invalid> skrev i en meddelelse

> Nej, det er ikke muligt. Men du kan lave en anstændig caffè latte med en
> italiensk mokka-kande til kogeblusset og så en halv grydefuld pisket
> sødmælk.

Hvad er forskellen på caffé latte og cappucino? Jeg troede det var nogle
specielle kaffebønner der blev brugt til cappucino?

Fra : Max

Dato : 18-11-05 22:39

Hej Paminu

> Hvad er forskellen på caffé latte og cappucino? Jeg troede det var nogle
> specielle kaffebønner der blev brugt til cappucino?

Begge dele er kaffe med mælk i en eller anden afart. Og man kan bruge
mange forskellige typer kaffe til det, jeg foretrækker en ren arabica fra
f.eks. Amokka eller på dåse Lavazza f.eks.

Jeg har en espresso kande fra OBH, den laver det der hedder 6 kopper,
det svare ca. til 0,3 l. Jeg fordeler det i to glas, jeg varmer også 0,3 l
sødmælk i mikroen, ca. i 2 minutter, det skal være lige over 60 grader
varm, det må ikke blive så varmt at det lugter af risengrød, den opvarmede
sødmælk piskes op til at fylde over det dobbelte med en lille batteri
dreven pisker (Kvickly sælger for tiden en Hugin til en tyver, det er en
af de allerbedste piskere på markedet). Den piskede mælk fordeles
oven i kaffen i de to glas, til sidst drysses med chokolade drys (ikke
cacao, men chokolade).

Jeg ved ikke hvad man skal kalde denne drik, men mine gæster føler
sig meget priviligeret når jeg gider lave det til dem.

Forøvrigt mener jeg at 9 ud af 10 kopper kaffe jeg får på cafeer er noget
besk udrikkeligt stads.

Mvh Max

Fra : Jette

Dato : 21-11-05 16:34

Jeg fór ned til Kvickly, men kunne kun finde en flot udgave til kr. 80,-.
Jeg spurgte en ekspedient, der sagde han aldrig havde haft en til en tyver.
Jeg beslutter alligevel at investere, men ved kassen slås den ind til kr.
20,-!!!! Kanon, hjem at prøve. Og mon ikke den kunne piske. Den må da også
være alletiders, når man skal piske smør ud i sovs. Nu mangler jeg bare en
ordentlig espresso-kaffe, for Merrild bliver altså bitter når den bliver
lavet til espresso. Hilsen Jette

Fra : Monty

Dato : 21-11-05 17:31

"Nu mangler jeg bare en
> ordentlig espresso-kaffe, for Merrild bliver altså bitter når den bliver
> lavet til espresso. Hilsen Jette

Estate Coffee har flere udgaver af espresso. 4 Estates kan sagtens måle
sig med de bedste espresso kaffer i verden.

"Jeg har en espresso kande fra OBH, den laver det der hedder 6 kopper,
det svare ca. til 0,3 l."

OBH kan sikkert lave mange ting men espresso kander/maskiner er ikke en
af dem. Jeg skal dog ikke anbefale dig noget andet siden du kan li'
resultatet.

Endelig skal det siges at kaffekvaliteten ikke er nær så vigtig når kaffen
skal
sjaskes til med mælk i alle mulige former.

Fra : Max

Dato : 21-11-05 18:19

Hej Monty

> Estate Coffee har flere udgaver af espresso. 4 Estates kan sagtens måle
> sig med de bedste espresso kaffer i verden.

Nu findes der jo ikke noget der hedder espresso kaffe, der findes tusinder
af varianter man kan vælge imellem, og en ganske almindelig 100 %
Arabica går man sjældent fejl af til formålet.

> OBH kan sikkert lave mange ting men espresso kander/maskiner er ikke en
> af dem. Jeg skal dog ikke anbefale dig noget andet siden du kan li'
> resultatet.

Det kunne da også bare ligne, jeg har flere kander og vælge imellem, også
gamle italienske modeller, og resultatet smager nu temlig ens uanset
hvilken kande jeg bruger.

> Endelig skal det siges at kaffekvaliteten ikke er nær så vigtig når kaffen
> skal sjaskes til med mælk i alle mulige former.

Nu udtaler du dig uden at ane noget som helst om tingene.

Mvh Max

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-11-05 18:39

Max wrote:

> Nu findes der jo ikke noget der hedder espresso kaffe, der findes tusinder
> af varianter man kan vælge imellem, og en ganske almindelig 100 %
> Arabica går man sjældent fejl af til formålet.

Joeh, man kan nu godt tale om espresso-kaffe, eftersom kaffen skal
ristes længere, hvis den skal bruges til espresso.

Mvh
Kevin Edelvang, som er robusta-fan (naturligvis ikke ren)

Fra : Max

Dato : 21-11-05 23:41

Hej Kevin

> Joeh, man kan nu godt tale om espresso-kaffe, eftersom kaffen skal
> ristes længere, hvis den skal bruges til espresso.

Hvis jeg nu rister den lys, så er det vel også OK.

Mvh Max
Der bekymre sig mere om smag end navne.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 21-11-05 23:45

Max wrote:

> Hej Kevin

Hej Max

> Hvis jeg nu rister den lys, så er det vel også OK.

Naturligvis. Jeg forsøgte blot at forsvare, at man godt kan tale om
"espresso-kaffe". Hvordan du foretrækker din kaffe, er naturligvis din
egen sag.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Monty

Dato : 24-11-05 12:49

> Nu findes der jo ikke noget der hedder espresso kaffe, der findes tusinder
> af varianter man kan vælge imellem, og en ganske almindelig 100 %
> Arabica går man sjældent fejl af til formålet.

Hvis ikke er bekendt med udtrykket espresso kaffe og ved at det henviser
til ristningsgraden hmmm nå ja, hvem sagde uvidende ?

> Nu udtaler du dig uden at ane noget som helst om tingene.

Jeg ved ikke hvad den sidste bemærkning dækker over, måske dit
mindreværdskompleks, men det må du snakke med din terapeut om.

mvh -. René

Fra : Max

Dato : 24-11-05 13:18

Hej rena

> Jeg ved ikke hvad den sidste bemærkning dækker over, måske dit
> mindreværdskompleks, men det må du snakke med din terapeut om.

Det er dejligt at du selv beviser at du ikke behøves at
blive taget alvorlig.

Mvh Max

Fra : Monty

Dato : 27-11-05 11:59

> Hej rena

tilføj dansk undervisning til terapeuten.

Fra : Max

Dato : 27-11-05 12:15

Hej Rene

> tilføj dansk undervisning til terapeuten.

Fut over i dk.kultur.sprog med det der.

Mvh Max

Fra : Sabina H.

Dato : 18-11-05 19:05

Kevin Edelvang wrote:

> [...]
> pisket sødmælk.
>
> Nogle bruger kander med et filter i til at opskumme mælk, men jeg

jeg laver mine lattes med min senseo og min microovn...
nu er vi ikke de store kaffedrikkere, men laver en udemærket latte på
følgende måde....

et halvt krus mælk smides i microen og nukes til kogepunktet, og piskes
herefter til let skum med sådan en lille batteripisker... heroveni laves en
kop senseo efter smag (vi plejer at bruge en pude til to kopper) og sødes
med enten kandissukker eller rørsukker....

hvis man er til den meget stærke latte skal man nok vælge den stærkeste
senseovariant, mens vi normalt bruger den milde...
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 18-11-05 16:40

"Paminu" <asdad@asd.com> wrote in message
> Er det nogen som har nogle gode råd til hvordan man laver en rigtig
> cappucino? Kræves en speciel kaffemaskine eller er det muligt at lave den
> uden?
Kig på denne NG med Google: emnet er diskuteret siden Internet er blevet
opfundet!
Ellers er det hurtige svar mere broget: du kan lave kaffe med caffettiera på
komfur og plaske den i en skål varm mælk, det er det som "vi italiener"
kalder for caffelatte når vi spiser morgenmad hjemme. Latte macchiato får
man i baren og er glasset fyldt med mælk med en espresso på toppen, og her
kaldes "latte" eller caffelatte (totalt forvirrende!)

Du kan købe dig en espresso maskine (se google igen) og lave herligheder
hjemme, som ALDRIG smager lige så godt som i baren!

Vel vidende at min hjemmelavet udgave er ALDRIG som - i baren og derfor er
det en glade at komme til Baresso eller The Laundromat (SUPER sted!) kan jeg
nøjes med en espresso lavet med Brikka på komfur, som jeg måske plasker i et
glas mælk varmet i mikroovnen.

Mælkeskum kan lave med en "cappuccino creamer" (Frabosk), findes hos
Supermarco, Magasin, og 100 andre steder. Det er ren surrogat af "mælkekrem"
som ikke er skum, men ok...

Nu er der en "ægte" cappuccino maskine some hedder Mukka Express (til komfur
eller en "el" - mobil - model).
Både Brikka og Mukka er til salg online til dobbelt pris end en butik i
Italien, men hvis det frister, se på:
http://bialettishop.com

Sandra

Fra : Christensen

Dato : 18-11-05 20:50

> Du kan købe dig en espresso maskine (se google igen) og lave herligheder
> hjemme, som ALDRIG smager lige så godt som i baren!

What?

Jeg har aldrig fået en café espresso der er så god som den jeg selv kan
lave - og jeg er ikke specielt god eller erfaren udi espressoens kunst. Der
er selvfølgelig ingen tvivl om at der findes didikerede kaffesteder som lave
en røvgod espresso (Europa f.eks.) men 95% af alt café-espresso er til at
hælde ud, IMO.

> Nu er der en "ægte" cappuccino maskine some hedder Mukka Express

En ægte hvad for én? En cappuccino maskine findes vist ikke. Det er espresso
med opskummet mælk i. En latte har meget mere mælk og næsten ingen skum.

/ fc

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 19-11-05 16:33

Christensen wrote:

> Der er selvfølgelig ingen tvivl om at der findes didikerede kaffesteder som lave
> en røvgod espresso (Europa f.eks.)

Uhm, intet som en god kop Illy (<-- ironi)

> men 95% af alt café-espresso er til at
> hælde ud, IMO.

Enig for Danmarks vedkommende. Og Europas kan du hælde med.

> En ægte hvad for én? En cappuccino maskine findes vist ikke.

Nej, det er korrekt. Mukkaen er dog Bialettis forsøg på at opfinde netop
sådan en.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : JHR

Dato : 20-11-05 13:44

> Uhm, intet som en god kop Illy (<-- ironi)

Men de laver nogle rigtig fede kopper...

Jeppe.

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 21-11-05 09:55

"Christensen" <ikke_nikke@nej.dk> wrote in message

> En ægte hvad for én? En cappuccino maskine findes vist ikke. Det er
> espresso med opskummet mælk i. En latte har meget mere mælk og næsten
> ingen skum.

Jeg krev "ægte" med """"" - hallo!!!

Sandra

Fra : S.A. Bob

Dato : 25-11-05 14:14

> [...]
> Der er selvfølgelig ingen tvivl om at der findes didikerede kaffesteder
> som lave en røvgod espresso (Europa f.eks.) men 95% af alt café-espresso

Jeg er helt enig. At brygge kaffe i almindelighed og espresso i særdeleshed
er en kunst der kræver øvelse, indsigt og kærlighed. Det mangler de fleste
caféer - Baresso inklusive.

Prøv www.risteriet.dk istedet. Og lær en masse af www.coffeegeek.com

Bob