mugproblemer
Fra : Martin

Dato : 18-11-05 13:56

vi har fundet noget mug på ydervæggen,der har stået noget tæt på og det har
så forhindret det i at komme væk,skal vi bare fjerne det der står i
vejen,fjerne muggen og så lade det være ?

eller skal vi fjerne det permanent ?

problemet er at det ene sted er det tæt på en dør,dvs. der er ikke plads til
isolering/beklædning udenpå,det er gasbeton eller pudsede vægge,ved ikke
lige hvad det er der er glasvæv på udenpå,huset er fra 1900,ved ikke om der
blev brugt gasbeton der eller det bare blev pudset op....
hvad kan man gøre i dette tilfælde ?? fugtspærre af en eller anden art og
så glasvæv udenpå eller ?

men skal vi fjerne det og hvordan,eller lade det være og give det rigelig
med luft ?

Martin

Fra : Anette

Dato : 19-11-05 00:52

Martin wrote:
> vi har fundet noget mug på ydervæggen,der har stået noget tæt på og
> det har så forhindret det i at komme væk,skal vi bare fjerne det der
> står i vejen,fjerne muggen og så lade det være ?

Vi bor i et hus af samme årgang.
Vi ville nok rense det svamp af med en gang Klorin eller Rodalon og så
ellers bare sørge for at det får rigeligt med frisk luft. Kommer det så
igen - må der sættes hårdere ind.
Man kan købe noget svampedræbende, man maler på - kan ikke huske hvad det
hedder.

> [...]
> vægge,ved ikke lige hvad det er der er glasvæv på udenpå,huset er fra
> 1900,ved ikke om der blev brugt gasbeton der eller det bare blev

Det er formenlig pudset op. Medmindre det er udbygning/reperation der er
fortaget engang i 60erne, hvor brugen af gasbeton blev almindelig.

> hvad kan man gøre i dette tilfælde ?? fugtspærre af en eller anden
> art og så glasvæv udenpå eller ?

Find ud af hvor fugten kommer fra og stoppe det der.
Fjerne det der stå op ad væggen og lad væggen få luft. Evt varme på mens det
tørrer op.
Kommer det igen, så snak med en farvehandler om en flydende fugtspærre med
indbygget svampedræber.

/ Anette

Fra : Martin

Dato : 19-11-05 08:11

> [...]
> det tørrer op.
> Kommer det igen, så snak med en farvehandler om en flydende fugtspærre med

jeg har fundet kilden,det er pga vi har kampsten sokkel,og denne er åbenbart
god til at "ikke" at holde fugten nede med suge det op i murværket :( så
der skal nok drænes.... eller ??

nogle andre råd/ideer ?

Martin

Fra : Anette

Dato : 19-11-05 14:05

Martin wrote:
> jeg har fundet kilden,det er pga vi har kampsten sokkel,og denne er
> åbenbart god til at "ikke" at holde fugten nede med suge det op i
> murværket :( så der skal nok drænes.... eller ??

Hvad er der foran soklen? Altså ud på jorden og ned.
Her er der store natursten lagt i grus, ca 60 cm ud fra huset.
Hvor dybt de sten ligger ved jeg ikke, men de her gamle huse er jo som regel
ikke dybt piloteret næsten uanset hvad de der bygget på, så mon ikke det er
omkring en meters penge ned?
Den ene gang vi har haft gravet ned til et kloakrør var der to lag natursten
og derunder ca ½ meter grus. Vi har også stensokkel og ingen fugtproblemer,
så den måde at dræne på virker her.

Hvor kommer vandet fra? jorden eller dryp fra taget?

/ Anette

Fra : Martin

Dato : 19-11-05 18:04

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> fugtproblemer, så den måde at dræne på virker her.
>
> Hvor kommer vandet fra? jorden eller dryp fra taget?

vandet kommer fra jorden...

Martin