SV650 kølervæske
Fra : Stefan Sommer

Dato : 16-11-05 17:26

Jeg har ikke kunnet aflæse kølervæskestanden på min SV'er, som jeg har
haft i ikke så lang tid. Dåsen med Full og Low mærkerne sidder inde
under tanken, men jeg har ikke kunne se væskestanden i den. Det er som
om dåsen er lidt sløret. Har lidt skudt det hen, men i dag skulle jeg
alligevel skifte olie og så ville jeg også få styr på den kølervæske.

Jeg startede med at vippe tanken op i håb om at jeg kunne få øjnene
tættere ind på dåsen. Det kunne jeg også, men væskestanden var stadig
ikke til at se. Prøvede at hive påfyldningshætten til kølervæske af og
kigge med med en lygte, men slangen er vinklet, så man kan ikke komme
til at se væsken. Så trillede jeg hen til en mekaniker for høre hans
mening og evt. købe noget kølervæske.

Mekanikeren mente godt han kunne se en svag skygge inde i dåsen, når vi
vippede cyklen. Det kunne jeg nu ikke, men valgte alligevel at tro på
manden. Han mente standen var lige omkring low, så jeg fik alligevel
noget kølervæske med hjem. Endvidere sagde han at jeg kunne prøve at
løfte tanken igen og lyse ned gennem påfyldningsstudsen og samtidig
kigge på dåsen. Pointen var at der så skulle komme lys i dåsen, så man
kunne se standen.

Hjemme igen skiftede jeg olie og løftede tanken for at prøve
lygtetricket. Det virker bare ikke, fordi påfyldningsstuds og slange er
alt for kringlede og lange til at der kommer bare en smule lys ned til
dåsen. Prøvede at kigge og kigge på dåsen for at se den væskestanden som
mekanikeren havde kunnet. Men ligegyldigt hvor meget jeg rev mine øjne
rundt og vippede cyklen fra side til side kunne jeg ikke se noget. Jeg
prøvede så at fylde lidt væske på i håb om at standen ville komme over
low og blive synlig. Det hjalp dog heller ikke og jeg turde ikke hælde
meget på fordi standen ikke må komme over full. Og jeg kan ikke afvise
at hele dåsen i forvejen er fuld og det er derfor man ikke kan se
væskestanden.

Jeg synes det er lidt irriterende at skulle sætte den ind til vinteren
uden at vide om kølesystemet virker ordentligt. Kender I et trick a' la
det med lygten, der virker? Eller et eller andet jeg kan gøre før jeg
triller den ind til et værksted?

mvh.
Stefan
SV650S

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 16-11-05 18:58

"Stefan Sommer" <stefan@nefan.dk> skrev i en meddelelse
---snip en masse sludder ---
> [...]
> uden at vide om kølesystemet virker ordentligt. Kender I et trick a' la
> det med lygten, der virker? Eller et eller andet jeg kan gøre før jeg

Hvad hvis du fik fat i en stump lysleder.
(evt et par stks fra de "sjove" lamper der skifter
farve i et bundt lysledere som hænger ned over lampen)
Så kan du jo få lirket dem derned i dåsen og så
lyse i den anden ende.
Eller hvis du har en diode og lodder et par lange ledninger
på og så forbinder med et batteri i den anden ende.

Håber det kunne give inspiration til projektet

Fra : Leonard

Dato : 16-11-05 19:32

Stefan Sommer <stefan@nefan.dk> wrote:

>Kender I et trick a' la
>det med lygten, der virker?

Hvad med en stump gennemsigtig slange, som du fører helt ned i bunden
af beholderen og derefter holder lukket i den ende der vender op. Så
vil der står væske i slangen når du trækker den op igen, og det må da
give en indikation af hvor højt det står.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/ :::

Fra : NielSV650

Dato : 16-11-05 20:01

"Stefan Sommer" <stefan@nefan.dk> wrote in message
> Jeg har ikke kunnet aflæse kølervæskestanden på min SV'er,
[SNIP]

Jeg går ud fra at det er en 99-02-model du har?
Du kan se væskestanden ind gennem stellet i højre side. Alle SV'ere jeg har
set har haft et "grumset" "vindue", så der er ikke noget videre unormalt ved
din.
Jeg synes også det er _mega_ irriterende at det er så svært at se, men når
man først har set væskelinien er det ikke til at tage fejl af.

Du kan prøve at tappe vand af beholderen vha overløbsslangen. Put det i en
ren beholder og hæld det på igen bagefter. Hold øje med væskelinien når du
tapper af for at se om den er over max.

Er du i tvivl, og er du bange for en frostskade i løbet af vinteren, kan du
jo altid skifte kølervæske - så ved du i hvert fald hvor langt ned den er
frostsikret.

Held og lykke med det!

Niels
S FAU himmelblau
http://dfmc.dk/158

Fra : Stefan Sommer

Dato : 17-11-05 10:30

On 2005-11-16, NielSV650 <s991793@Skrid.makkeR.student.dtu.dk> wrote:

> Du kan prøve at tappe vand af beholderen vha overløbsslangen. Put det i en
> ren beholder og hæld det på igen bagefter. Hold øje med væskelinien når du
> tapper af for at se om den er over max.

Tak for tippene! En slange bestående af to sammentapede sugerør dyppet
ned i beholderen afslørede at der i hvert fald ikke manglede væske.
Derefter tappede jeg 0.3 liter vha. overløbsslangen indtil væskestanden
var på full. Den forrige ejer har i hvert fald ikke sparet på
kølervæsken.

mvh.
Stefan
SV650S