Fald på afløb fra bruser ?
Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-05 14:34

Med et 50mm rør som afløb fra en bruser er 1% fald nok eller skal det være
2% ?

(Ja det er en VVS'er der skal lave det, men jeg ved at forsøge at få
højderne til at gå op og have forberedet underlag mm)

/A

Fra : mcloud

Dato : 16-11-05 14:38

Hej Anders
Da jeg var i lære for mange år siden sagde man 1 promille´s fald pr. meter.
Ved ikke om afløbsregulativet er lavet om siden ,men jeg har lavet mange
afløb med det fald.
mvh mcloud blikkenslager

Fra : Martin

Dato : 16-11-05 15:16

jeg tror det er 1½ % nu..... men lav det du synes,jeg lavede det selv på ca.
2 cm udover 70 cm's længde..... ja det er meget men intet problem (andet end
at vandet ryger for hurtigt i afløbet !??! hehe)

Martin

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-05 15:18

> Da jeg var i lære for mange år siden sagde man 1 promille´s fald pr.
> meter.
> Ved ikke om afløbsregulativet er lavet om siden ,men jeg har lavet mange
> afløb med det fald.

Det med procenter er nok noget jeg husker for gulves fald istedet

Der bliver ca 1,5 meter fra afløb til faldstammen så der skal jo så ikke så
meget til som jeg frygtede ...
Vil det øge kravet til fald at gå ned i 32mm rør ?

Det er renovering i et gammel hos hvor der skabes plads til installationen
ved at hæve gulvet, og der er ikke fior meget plads.

120mm fra gammelt gulv ved døren
90mm er så maks højde ved afløbet da det skal ligge 30mm under døren.
15mm fra nyt gulv til dør.

Der skæres minimalt i de gamle gulvbrædder ahs til styrken, men det ser ud
til at det ikke bliver nødvendigt at file i bjælkelaget ...

Bluchers miniafløb har en dybde på 85-95mm til bunden af udløbet. Jeg kan
ikke lige se hvad der bestemmet dybden (tykkelse af undergulvog vinyl måske)
Kan den monteres i 85 er der hele 5mm til fald og ujævnheder i det gamle
gulv inden jeg skal til at skære gulvbrædderne op... Og selv med 95mm kan
jeg nøjes med at fræse ned i dem....

Det ser ikke ud til at der er nogen grund til at skærre dem helt væk....

Fra : Anders Majland

Dato : 16-11-05 16:05

Jeg har søgt lidt videre:

Byggekram svarer på et spørgsmål om et 40mm rør at et 110mm rør skal lægges
med 11promille.

Boligtorvet mhs til afløb fra toilet: Iflg. afløbsnormen skal liggende dele
af faldrøret gives så stærkt fald som muligt og som regel ikke mindre end 50
o/oo. Hvor forholdene gør det ønskeligt, kan faldet gøres ringere - dog ikke
mindre end 20 o/oo.

Så mine 2% kan jo godt være husket fra noget om det

Og jeg skal vist have fat i "DS 432, Norm for afløbsinstallationer"

Fra : Finn Christiansen

Dato : 19-11-05 08:57

Jeg ved ikke om det er i en etageadskillese eller et gulv som er direkte på
jord .
det gør en stor forskel. Ds 432 anden udgave gælder kun kun for rør lagt i
jord.

Det skal forståes på den måde at den gælder til overkant gulv eller
indvendig kældersokkel.
Herefter er det vvs normer som gælder. Og de er betydeligt lempeligere hvad
angår fald.
Men dem kender jeg ikke.

mvh FC kloakmesteren
"Anders Majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> skrev i en
meddelelse news:437b4a89$0$8869$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Anders Majland

Dato : 19-11-05 09:35

> Det skal forståes på den måde at den gælder til overkant gulv eller
> indvendig kældersokkel.
> Herefter er det vvs normer som gælder. Og de er betydeligt lempeligere
> hvad angår fald.

Ok så er det dem jeg skal gå efter istedet - det er netop i en
etageadskillelse jeg roder med at få plads til rørene. Men nu er der gjort
plads til et 50mm med knapt 2% fald