Brugernavne på netværk (Excel/Outlook)
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 16-11-05 13:02

Office2003. Jeg arbejder i et firma, hvor de ansatte alle
registreres vha. initialer, typisk på 3 karakterer. Jeg har nu en
kolonne i Excel2003 med en masse af disse initialer, men jeg
kunne godt tænke mig at få vist deres fulde navne i kolonnen ved
siden af.

Kan den klares?

Hvis man i en ny mail i Outlook2003 i "til-feltet" skriver
initialerne , fx "LTN" (eller "=LTN") og herefter trykker på
knappen for kontroller navne, så vil initialerne blive "godkendt"
og lavet om til personens navn, her "Lars Thomsen Nielsen".

Kan man på en eller anden måde få overført denne funktion til
Excel eller har denne allerede muligheden indbygget?

Jeg har forsøgt mig med lidt med koden vist nedenfor, men kan kun
finde oplysninger om medarbejdernes initialer.

Declare Function GetUserName Lib "advapi32.dll" Alias
"GetUserNameA" _
(ByVal lpBuffer As String, nSize As Long) As Long

Sub ShowUserName()
UserName = String(255, 0)
GetUserName UserName, Len(UserName)
UserNameStor = Application.WorksheetFunction.Clean(UserName)
End Sub

mvh

Lars Thomsen Nielsen

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-11-05 17:05

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har forsøgt mig med lidt med koden vist nedenfor, men kan kun
> finde oplysninger om medarbejdernes initialer.

Måske kan du arbejder videre med denne kode:

Function HentOutlookNavn(ce)
Dim myOlApp As Outlook.Application
Dim myNamespace As Outlook.Namespace
Dim myContacts As Outlook.Items
Dim myItems As Outlook.Items
Dim myItem As Object
Set myOlApp = CreateObject("Outlook.Application")
Set myNamespace = myOlApp.GetNamespace("MAPI")
Set myContacts = myNamespace.GetDefaultFolder(olFolderContacts).Items
Set myItems = myContacts.Restrict("[LastModificationTime] >
'01/1/2003'")
For Each myItem In myItems
If (myItem.Class = olContact) Then
If UCase(Left(myItem.Email1Address, 3)) = UCase(ce) Then
HentOutlookNavn = myItem.FullName
End If
End If
Next
End Function

Den fourdsætter at initialerne altid er på tre tegn, og at de altid indgår
som de første tre bogstaver i e-mail adressen. Funktuionen leder i Contacts,
men du kan muligvis selv ændre den, så den leder i den globale adressebog i
Outlook. Findes der ingen person med de tre initialer, returnerer funktionen
0.

Jan

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 17-11-05 09:43

> [...]
leder i
> den globale adressebog i Outlook. Findes der ingen person med

Hej Jan,

Din kode kan jeg desværre ikke bruge idet den forudsætter at
emailadressen er af typen initialer@domæne.dk. Det er ikke
tilfældet hos os, idet vi bruger typen fuldenavn@domæne.dk, men
med "Alias" for initialerne.

Jeg er dog kommet videre i sagen og har faktisk løst mit problem.
Jeg benytter mig af noget CDO kode (Collaboration Data Objects)
fundet på http://www.cdolive.com/, som jeg har tilpasset, så det
passer til mit behov.

For at det skal virke er det vigtigt at man husker at sætte VBE
referencen: Microsoft CDO 1.21 Library. Iøvrigt skulle man også
huske VBE referencen: Microsoft Outlook 11.0 Object Library for
at få din kode til at virke.

I mit eksempel har jeg initialerne i området B1:B18. Jeg ønsker
herefter navnene i området C1:C18. Min kode er som følger, hvis
nogen skulle være interesseret.

Sub FindLangtNavnUdfraInitialer()
' code from http://www.cdolive.com
' Sæt VBE referencen: Microsoft CDO 1.21 Library

Dim NavnInitialer As String
Dim NavnPerson As String

Set objSession = New MAPI.Session
objSession.Logon "", "", False, False, 0
Set objNewMessage = objSession.Outbox.Messages.Add

For i = 1 To 18
NavnInitialer = Range("B" & i)
Set objRecipient = objNewMessage.Recipients.Add
objRecipient.Name = "=" & NavnInitialer
objRecipient.Resolve = True
NavnPerson = objRecipient.Name
Range("C" & i) = NavnPerson