Spaghetti carbonara opskrift
Fra : Janner

Dato : 16-11-05 11:13

Fra : mcloud

Dato : 16-11-05 13:33

Hej Janner
Dette er den ultimative Cabonara syntes jeg ,prøv den:

dette er til ca 3-4 personer

1 spsk olivenolie200 gr. bacontern
6 æggeblommer
1 dl piskefløde
150 gr frisk revet parmasan
salt og peber
ca 400 gr pasta
2spsk .frisk hakket persille
friskkværnet peber.

Spaghetti eller anden form for paste evt. penne

Varm olien op på en pande og steg baconternene sprøde.

Pisk æggeblommerne og piskefløde sammen og kom halvdelen af parmasanen i.
Krydr med salt og peber.

Kog pastaen og afdryp denne.Bland pasta og bacon i og kom flødeblandingen i
og bland det godt ,drys med resten af parmasanen og persille og friskkværnet
peber

HUSK et godt glas vin og evt lidt brød eller salat

mvh mcloud

Fra : Janner

Dato : 17-11-05 21:28

> [...]
> friskkværnet peber
>
> HUSK et godt glas vin og evt lidt brød eller salat

Vi tog denne opskrift og blev spist med velbehag ... gæsterne elskede den
*S* Takker

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 16-11-05 15:40

mcloud wrote:

> Dette er den ultimative Cabonara syntes jeg ,prøv den:

Mnjaeh, der skal altså ikke fløde i hvis den skal være original...

Jeg laver den således:

Pancetta, ca 50 g per person
Pecorino, ca 75 g per person
Æg, 1 per person
Pasta, mindst 100 g per person
Sort peber fra kværnen, bedst hvis det er kværnet på forhånd.

Pecorinoen rives med den fine side af rivejernet.
Æggene piskes.
Pancetta skæres i små tern og ristes i lidt olivenolie i en pande
med høje sider.
Pasta'en koges til den er næsten færdig ("al dente").
Pastaen drænes og hældes over i panden og blandes godt med
pancetta'en.
Tag panden af varmen og nu skal det gå hurtigt:
Først tilsættes pecorinoen, bland en smule, og hæld så de piskede
æg i. Bland hurtigt og fordel så på (helst forvarmede) tallerkener,
drys peber på og server.

Der er forskellig smag med hensyn til hvorledes æggene skal være i en
Carbonara og de er alle rigtige. Nogle vil gerne have æggene helt
koaguleret, selv foretrækker jeg at de stadig er lidt flydende.

Ebbe

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 16-11-05 16:02

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> wrote in message
>Mnjaeh, der skal altså ikke fløde i hvis den skal være original...

....heller ikke persille og andre ting end det du havde i listen - jeg
tilslutter mig 100% "din" opskrift + kremet konsistens af ægget )

Sandra

Fra : Ole Stigaard

Dato : 17-11-05 11:11

Wed, 16 Nov 2005 16:02:03 +0100, Mrs Krabappel <sandra@nospam.dk> skrev:

> [...]
>
> ...heller ikke persille og andre ting end det du havde i listen - jeg
> tilslutter mig 100% "din" opskrift + kremet konsistens af ægget )

Sandra, som jeg husker det, e rdin bror vegetar. Spiser han æg og
mælkeprodukter, og hvis han gør, har du et forslag til en 'carbonara' uden
pancettaen?
Jeg ved godt, det nærmer sig helligbrøde at lave erstatningsopskrifter,
men alligevel...

Ole

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 18-11-05 13:06

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> wrote in message
news.s0dqlckp73aafo@dpiii...
> Sandra, som jeg husker det, e rdin bror vegetar. Spiser han æg og
> mælkeprodukter, og hvis han gør, har du et forslag til en 'carbonara' uden
> pancettaen?

Nu er det længe siden, min bror er flyttet til Congo... og hvad gør han?
begynder at spise igen fisk, og så skinke, kød, ost osv.!!!
Men ja han var vegan (endnu "værre" end vegetar): ingen æg, mælk, smør,
honning.

Soya / bønner er den stor redning for en vegans ernæring og også med til at
gøre spisning sjovere. Der er soya "kød lookalike" og jeg ved ikke hvor de
købes i DK men jeg gætter at en god helstekost butik har dem: soya steaks,
"hakkekød", friskost (!!!)osv. (i Italien er der soya-alting, også
pancetta).
Men hvad med æggene? Jeg ville genskabe "sjap-sjap" med fx Oatly "fløde".
Bvadr!!! ved tanken af soya + oatly... men hvis man ikke kan tåle eller vil
spise andet, ok med mig.

> Jeg ved godt, det nærmer sig helligbrøde at lave erstatningsopskrifter,
> men alligevel...

Bare man er klar over hvad man gør... )

Sandra

Fra : Ole Stigaard

Dato : 18-11-05 13:35

Fri, 18 Nov 2005 13:05:39 +0100, Mrs Krabappel <sandra@nospam.dk> skrev:

> [...]
> Men hvad med æggene? Jeg ville genskabe "sjap-sjap" med fx Oatly "fløde".
> Bvadr!!! ved tanken af soya + oatly... men hvis man ikke kan tåle eller

Nu har du jo tidligere hidset dig lidt op over os danske "vegetarer" som
både spiser fisk, æg og mælkeprodukter , så jeg vil forstå dig sådan at
du ville bruge en røget Tofu istedet for pancetta? For alt det andet gode
vil jeg jo gerne bruge

Men du har jo ret: Det vil aldrig blive det samme uden det animalske
islæt. Men bare fordi det bliver noget andet, kan det jo sagtens blive
lækkert....

kh Ole

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 18-11-05 14:20

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> wrote in message
news.s0frw9xp73aafo@dpiii...
> [...]
> både spiser fisk, æg og mælkeprodukter , så jeg vil forstå dig sådan at
> du ville bruge en røget Tofu istedet for pancetta? For alt det andet gode

Hvem siger at jeg hidser mig! jeg har faktisk for LAVT bloddtryk!!! jeg er
bare en der blafrer med hænder mens taler.
Vegan er for mig en ekstremistisk vegetar; og en vegetar spiser normalt æg +
mælk.
Det er det med FISK jeg ikke fatter. Fisk (og skaldyr) er... DYR!
Røget Tofu, glimrende ide'! Jeg tænkte med "bvadr" på den soya-kød, måske
ristet i olie...

> Men du har jo ret: Det vil aldrig blive det samme uden det animalske
> islæt. Men bare fordi det bliver noget andet, kan det jo sagtens blive
> lækkert....

Ja der er lækre vegetar retter men "carbonara" virker meget ambitiøst!
Til sjap: faktisk er Oatly meget bedre (smag) end soya "fløde" / jævnet
soyamælk. Jeg er blevet lidt ekspert på området siden jeg har fundet ud -
bl.a. skavanker - at jeg har laktoseintolerance!!!
(MEN!!! nu har Arla laktosefri mælk, ah ah!!!!)

Sandra

Fra : Jørgen Hess

Dato : 19-11-05 10:25

"Mrs Krabappel" <sandra@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> + mælk.
> Det er det med FISK jeg ikke fatter. Fisk (og skaldyr) er... DYR!

Nej Nej Nej
Der er forskellige årsager til at være vegetar. Den vigtigste er religiøst
betinget i bl.a. Asien. Budhister må ikke spise kød fra højerestående dyr
der kan være reinkarnationen af et menneske. Det er altså kannibalisne i
budhistisk forstand at spise kød. Sjælen tager IKKE bolig i fisk, derfor er
det IKKE kannibalisme at spise fisk og derfor lovligt i religiøs forstand.
Al anden form for vegatarisme er hjemmelavet. At spise æg er et andet
spørgsmål om kannibalisme, hvornår tager sjælen bolig i en ny skabning: Ved
undfangelsen eller fødslen og er ægget overhovedet befrugtet?
mvh
Jørgen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-11-05 11:27

Mrs Krabappel wrote:
> Det er det med FISK jeg ikke fatter. Fisk (og skaldyr) er... DYR!

Nej nej, det er da planter.. det ved enhver

// Hans, vegetar der dog spiser æg, mælkeprodukter og FISK (til tider)
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 5000 indlæg.

Fra : Peter Westh

Dato : 19-11-05 17:24

"Ole Stigaard" <spam1@stigaard.net> skrev i en meddelelse
news.s0dqlckp73aafo@dpiii...
> [...]
> pancettaen?
> Jeg ved godt, det nærmer sig helligbrøde at lave erstatningsopskrifter,

Jeg har følgende fra en reklamepjece fra "Informationscenter for olivenolie"
sponsoreret af EU og med opskrifter af Helle Brønnum Carlsen. Den må være
fra midthalvfemserne. Det er ikke carbonara uden kød, men har alligevel
noget af det samme over sig i kraft af modspillet mellem tomaterne og ægget.
Det er vigtigt at bruge en tynd form for pasta, med mere kraftige typer
bliver det ikke nær så delikat.

Spaghettini med soltørrelde tomater og æg

3 porrer i tynde ringe
2 fed hvidløg, finthakkede
8-10 soltørrede tomater, skåret i strimler
3 spsk olivenolie
sort peber fra kværn
300 g spaghettini, chitarra eller vermicelli
3 æg, sammenpiskede
friskreven parmesan
evt persille til pynt

Kog pastaen al dente.

Steg imedens porrer, hvidløg og tomater i olien på middelvarme. Det skal
ikke tage farve. Kom peber og den afdryppede pasta ved og steg og vend et
halvt minut. Kom æggene ved og vend videre, til ægget stivner let omkring
pastaen. Server på et varmt fad med parmesan ad libitum.

Opskriften siger at der er mad nok til fire, men jeg ville sige to, højest
tre.

/P

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-11-05 21:41

Mrs Krabappel wrote:

> ...heller ikke persille og andre ting end det du havde i listen - jeg
> tilslutter mig 100% "din" opskrift + kremet konsistens af ægget )

Jeg er også enig, persille og fløde er totalt yt.

Jeg er en smule mere rundhåndet med pecorinoen. Jeg kan også finde på at
synde, og blande en smule parmiggiano i også.
Uha, og nu vi taler om at synde, så kan en ektra æggeblomme pr. snude
også komme på tale - hvis man altså har noget at bruge hviden til. En
sand romer smider ikke mad ud... Og med al den mad, de laver, kan det
somme tider godt blive noget af en udfordring.

Fordrageligst,
Kevin Edelvang

Fra : Peter Westh

Dato : 17-11-05 11:47

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg laver den således:

>Pancetta, ca 50 g per person
>Pecorino, ca 75 g per person
>Æg, 1 per person
>Pasta, mindst 100 g per person
>Sort peber fra kværnen, bedst hvis det er kværnet på forhånd.

Det ligner også min måde at gøre det på. Jeg vil dog sige, at frisk parmesan
godt kan gå i en snæver vending i stedet for pecorino, og at det også smager
helt ok med god røget bacon, selvom det ikke er originalt. Dermed mener jeg
selvsagt ikke skiveskåret bacon fra plastikpakke, men et helt, upumpet
stykke købt hos en ordentlig slagter.

/P

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-11-05 17:26

"Janner" <noway@jose.cum ask me for it> skrev i en meddelelse

> Nogen der har en god en ??

Kevin Edelvang - med garanti.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/06/05)

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 17-11-05 21:42

Jens Bruun wrote:

> Kevin Edelvang - med garanti.

Jeg takker for æren

Nu viste det sig, at der også var andre "hellige" i gruppen i dag.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Bolette Nielsen

Dato : 16-11-05 22:49

"Janner" <noway@jose.cum ... ask me for it> skrev i en meddelelse
> Nogen der har en god en ??

Jeg laver det på denne måde, og det er en rimelig fedt fattig opskrift.

200 g kalkun bacon
2½ dl. letmælk
1 æggeblomme
mel ( til jævning )
salt
peber
meget lift flydende margarine

300-350 g pasta

- smelt margarinen på en pande
- steg baconen sprødt
- tilsæt mælken og æggeblomme, og varm op
- jævn sovsen med en meljævning så den bliver cremet
- smag ti med salt og peber
- hæld sovsen over den kogte pasta

Server med flüte til

Velbekomme

Knus Bolette

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 19-11-05 22:49

Klip
> Jeg laver det på denne måde, og det er en rimelig fedt fattig opskrift.
>
> 200 g kalkun bacon
> 2½ dl. letmælk

Kalkunbacon ? Helligbrøde - det kan ikke lade sig gøre. Check lige anatomien
på en kalkun og en gris. Letmælk i carbonara - ajajajaj det går helt galt

lidt mere klip

> mel ( til jævning )

Jævning ? det ska sq blive tykt af smeltende parmasan

Mere klip

> meget lift flydende margarine

NEJ-NEJ en anne larsen-klon. Det her er ikke noget i nærheden af carbonara -
det er karolines køkken vandaliserer Italien.

/tue (med fråde om munden og damp ud af ørene)

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-11-05 11:02

Mrs Krabappel wrote:

> ...heller ikke persille og andre ting end det du havde i listen - jeg
> tilslutter mig 100% "din" opskrift + kremet konsistens af ægget )

Gisp! Den blev godkendt af højeste myndighed udi det italienske

Jeg takker og bukker - og glæder mig over at du ikke helt har skippet
gruppen.

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-11-05 13:37

Peter Westh wrote:

> Det ligner også min måde at gøre det på. Jeg vil dog sige, at frisk parmesan
> godt kan gå i en snæver vending i stedet for pecorino, og at det også smager
> helt ok med god røget bacon, selvom det ikke er originalt.

Jeg vil bryde sammen og tilstå at netop disse ændringer også er sket
i mit køkken af og til - specielt når der er tale om
"hvad-har-vi-i-køleskabet-mad"

> Dermed mener jeg
> selvsagt ikke skiveskåret bacon fra plastikpakke, men et helt, upumpet
> stykke...

....røget i røgeovn og...

> ...købt hos en ordentlig slagter.

Vi køber vores hos <http://www.det-lille-rogeri.dk/>. Det er guf.

Ebbe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-11-05 14:32

Ebbe Kristensen skrev:

> Vi køber vores hos <http://www.det-lille-rogeri.dk/>. Det er guf.

Det lyder lækkert, men jeg kunne godt tænke mig en god bacon der ikke
er tilsat nitrit - og den må ikke være fra Hanegal. Nogen forslag?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Magnetic Ink, Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 17-11-05 22:23

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse
> Det lyder lækkert, men jeg kunne godt tænke mig en god bacon der ikke
> er tilsat nitrit - og den må ikke være fra Hanegal. Nogen forslag?

Hvad er der galt med Hanegal? (og hvad er der galt med nitrit?)

Den eneste anden mulighed jeg kan tænke på er at få en slagter til at salte
og ryge et stykke flæsk specifikt til dig. Det kræver nok bare at du køber
en vis mængde.

/P

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-11-05 00:29

Peter Westh skrev:

> Hvad er der galt med Hanegal?

For det første bryder jeg mig ikke om deres produkter (jeg synes at
deres pølser er dårlige og deres bacon er smagsløst og skårte for
tyndt), for det andet ønsker jeg ikke at støtte et firma der laver
et stunt som Hanegal gjorde det for nogle år siden (ta' evt. et kig
på <http://xrl.us/hanegal> (kort link til landkøb.dk)).

> (og hvad er der galt med nitrit?)

Nitrit var engang nødvendigt for konserveringen. Nu om dage bruges
det fortrinsvis til at give kød en rødlig farve. Når jeg ikke ønsker
at spise kød der er "konserveret" med nitrit, skyldes det at nitrit
kan danne kræftfremkaldende nitrosaminer i kødet (dette skal natur-
ligvis sammenholdes med risikoen for toksinproduktion fra Cl. botu-
linum).

> Den eneste anden mulighed jeg kan tænke på er at få en slagter
> til at salte og ryge et stykke flæsk specifikt til dig. Det
> kræver nok bare at du køber en vis mængde.

Glimrende idé hvis jeg kunne aftage større mængder bacon, men der er
kun mig selv i husholdningen, så det er begrænset hvor meget bacon
jeg forbruger.

Jeg mener at Grambogaards bacon er nitritfri, men jeg husker osse
den bacon som meget, meget fed (omend velsmagende), og jeg vil gerne
have en bacon med større kød:fedt-forhold.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
PNX · http://pnx.dk/

Fra : Peter Westh

Dato : 18-11-05 08:55

> For det første bryder jeg mig ikke om deres produkter (jeg synes at
> deres pølser er dårlige og deres bacon er smagsløst og skårte for
> tyndt),

Det er jeg enig i.

> Glimrende idé hvis jeg kunne aftage større mængder bacon, men der er
> kun mig selv i husholdningen, så det er begrænset hvor meget bacon
> jeg forbruger.

Måske ville det ikke kræve at du købte mere end et kilo eller to - og så
kunne du jo tage dybfryseren til hjælp.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-11-05 09:33

Peter Westh skrev:

> Måske ville det ikke kræve at du købte mere end et kilo eller to
> - og så kunne du jo tage dybfryseren til hjælp.

Det ku' jeg jo prøve.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 24-11-05 09:13

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> Det lyder lækkert, men jeg kunne godt tænke mig en god bacon der ikke
> er tilsat nitrit - og den må ikke være fra Hanegal. Nogen forslag?

Jeg har lige været i SuperBrugsen hvor jeg faldt over et stykke bacon af
mærket "Den Økologiske Slagter", der produceres af Aalbæk.

http://www.aalbaekspecialiteter.dk/Forside/Vores_produkter/Den_%C3%98kologiske_Slagter.aspx

Den er uden nitrit. Jeg har ikke smagt endnu, men den dufter helt rigtigt,
røget og friskt, hvilket man ikke altid kan sige om Hanegal. Og Aalbæks
produkter plejer at være gode.

Prisen er okay, 109,90 pr. kilo.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-11-05 10:33

Peter Westh skrev:

> Jeg har lige været i SuperBrugsen hvor jeg faldt over et stykke
> bacon af mærket "Den Økologiske Slagter", der produceres af Aalbæk.

Ah, ja, det havde jeg helt glemt!

> Den er uden nitrit. Jeg har ikke smagt endnu, men den dufter helt
> rigtigt, røget og friskt,

Det er et par år siden jeg smagte den, men jeg husker smagen som rigtig
god.

Tak for påmindelsen!

> hvilket man ikke altid kan sige om Hanegal.

Enig!

> Og Aalbæks produkter plejer at være gode.

Enig igen. Jeg er især glad for Aalbæks fennikelsalami. Uhm...!

Mvh,

Fra : Peter Westh

Dato : 17-11-05 22:19

Vi køber vores hos <http://www.det-lille-rogeri.dk/>. Det er guf.

Det ser dæleme godt ud, og det er jo ikke en gang dyrt. Det må jeg prøve.

/P

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 17-11-05 14:44

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Det lyder lækkert, men jeg kunne godt tænke mig en god bacon der ikke
> er tilsat nitrit - og den må ikke være fra Hanegal. Nogen forslag?

Desværre ikke eftersom vi jo er rigtig godt tilfredse med den vi
køber, osse selvom der er nitrit i den.

Iøvrigt, hvorfor må den ikke være fra Hanegal?

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 21-11-05 14:30

Kevin Edelvang wrote:

> Jeg er en smule mere rundhåndet med pecorinoen. Jeg kan også finde på at
> synde, og blande en smule parmiggiano i også.

Når sandt skal siges var de angivne mål et sjus. En pasta carbonara
er en af de retter jeg bare laver uden at skele til mål og vægt. Og
ja, jeg varierer osse lidt på opskriften ind i mellem

Ebbe

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 24-11-05 13:34

Peter Westh wrote:

> Jeg har lige været i SuperBrugsen hvor jeg faldt over et stykke bacon af
> mærket "Den Økologiske Slagter", der produceres af Aalbæk.

> [...]

Der slog du mig på målstregen

Min kone kom hjem med noget lufttørret skinke fra Ålbæk. Den smager
rigtig godt så jeg havde også planer om at bringe dem på bane.

Nå, men forhåbentlig er Klaus' problem nærmere en løsning nu

Ebbe

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-11-05 13:47

Ebbe Kristensen skrev:

> Nå, men forhåbentlig er Klaus' problem nærmere en løsning nu

Det er den helt sikkert - nu skal jeg bare ha' lobbyet den lokale Irma,
som i forvejen fører Ålbæks produkter, om at skippe Hanegal og tage den
gode bacon hjem. :)

Mvh,