USA-forslag
Fra : Riverwind

Dato : 15-11-05 23:45

Hejsa

Vi er 3 gutter, der er ved at planlægge en tur til USA engang til maj næste
år. Vi har spekuleret på at leje en bil og, med udgangspunkt i Las Vegas,
køre rundt i området. Vi var afsted i år og kørte 5000 km på 16 dage i CA,
NV og AZ, og det syntes vi var lige i overkanten.
Men, har I nogle forslag til, hvad vi skal se i området?
Indtil videre har vi følgende forslag på bordet:
Grand Canyon (der var vi i år, og endnu et besøg er et must)
Arches
Yellowstone (for langt?)
Monument Valley
Bryce Canyon

Death Valley, Yosemite og Kings Canyon/Sequoia regner vi ikke med at besøge
igen, men derimod er vi lidt på udkig efter noget andet end bare
nationalparker, der kunne være interessant at besøge.

Skyd med alle jeres forslag!

/Riverwind

Fra : Jens B

Dato : 16-11-05 11:13

"Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse
> [...]
> Indtil videre har vi følgende forslag på bordet:
> Grand Canyon (der var vi i år, og endnu et besøg er et must)

Hvor lang tid har i denne gang?

Yellowstone er en rigtig spændende park. Der er godt nok langt der op, men
måske i kunne få en flybillet, hvor i lander lidt tættere på Yellowstone
(f.eks. Salt Lake City) og så flyver hjem fra Las Vegas. Så vidt jeg husker
har de fleste biludlejningsselskaber gratis en-vejs leje mellem Salt Lake
City og Las Vegas.

Men de andre ting i har skrevet på, er ihvertfald også rigtig gode. Og når i
er i området kunne i også overveje Zion og Capitol Reef. Og måske en tur
forbi Mesa Verde.

Så kan man selvfølgelig også køre et stykke af Route 66, og en tur forbi
Hooverdamm, hvis der skal være andet end kun nationalparker.

Men hvor lang tid regner i med at have? Og hvor mange km mener i vil være
passende at køre?

Jens

www.bjargum.dk - feriebilleder fra USA

Fra : Riverwind

Dato : 16-11-05 22:13

"Jens B" <ingen.spam@til.mig> skrev i en meddelelse
[...]
> Hvor lang tid har i denne gang?
[...]

Flot, det glemte jeg at skrive. Vi har 3 uger denne gang, og 4-5000 km må
være max.

[...]
> [...]
> (f.eks. Salt Lake City) og så flyver hjem fra Las Vegas. Så vidt jeg
> husker har de fleste biludlejningsselskaber gratis en-vejs leje mellem
[...]

Ok, det lyder faktisk som en god idé, som vi lige vil prøve at undersøge.

[...]
> Så kan man selvfølgelig også køre et stykke af Route 66, og en tur forbi
> Hooverdamm, hvis der skal være andet end kun nationalparker.
[...]

Hoover Dam var vi forbi i år, og Route 66 var vi lige forbi i Wiiliams, AZ,
men det kunne faktisk være sjovt at følge ruten et længere stykke, så det
vil vi overveje.

Tak for inputtet.

/Riverwind

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-11-05 19:48

Riverwind wrote:

> [...]
>
> Hoover Dam var vi forbi i år, og Route 66 var vi lige forbi i
> Wiiliams, AZ, men det kunne faktisk være sjovt at følge ruten et
> længere stykke, så det vil vi overveje.

Et par billeder fra Route 66 (strækningen fra Needles til Barstow).

vh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Riverwind

Dato : 17-11-05 20:37

> Et par billeder fra Route 66 (strækningen fra Needles til Barstow).
>
> vh
> Jan
[...]

Ja, den rute tog vi ad I-40, og det eneste jeg husker var at det var
stinkende varmt i Needles :)
Men jeg kan godt se, der er en del mere miljø at opleve på Route 66. Det vil
vi overveje.

/Riverwind

Fra : Jens B

Dato : 17-11-05 21:45

> Ja, den rute tog vi ad I-40, og det eneste jeg husker var at det var
> stinkende varmt i Needles :)
> Men jeg kan godt se, der er en del mere miljø at opleve på Route 66. Det
> vil vi overveje.

Jep, man kan lige så godt køre af Route 66 når man er i området.

Her er lidt billeder fra stykket fra Kingman til Seligman
http://www.bjargum.dk?side=39

Jens

Fra : Jakob Pelch

Dato : 17-11-05 12:55

Har lige for en måned siden været med min søn (19 år) på en uges rundtur fra
las Vegas: Grand canyon, Monument valley, National Bridges, Capitol Reef,
Bryce canyon og Zions valley - i alt ca 2.500 km som man godt kan bruge lidt
længere tid på. En fantastisk tur gennem utrolig flotte områder - ørken og
bjerge og totalt øde. Særlig vil jeg fremhæve G.C. og Bryce.

Hvis I er interesseret kan jeg maile jer min "dagbog" - ca 6 a-4 sider.

jakob

Fra : Riverwind

Dato : 25-11-05 22:25

"Jakob Pelch" <sds@scenograf.dk> skrev i en meddelelse
[...]
> Hvis I er interesseret kan jeg maile jer min "dagbog" - ca 6 a-4 sider.
[...]

Jo tak - bare kom med den. Erstat bindestregen før dk med et punktum, og
fjern NEJ_TIL_SPAM i min mail-adresse.

/Riverwind

Fra : Niels Hejnfelt

Dato : 18-11-05 21:51

> [...]
> besøge igen, men derimod er vi lidt på udkig efter noget andet end bare
> nationalparker, der kunne være interessant at besøge.

Jeg forstår godt, at I vil tilbage. Jeg skal selv tilbage til området for 4.
gang til marts, og jeg glæder mig helt vildt.
Noget af det de fleste overser, hvilket jeg også selv har gjort, er Antelope
Canyon lige uden for Page, øst for Grand Canyon.
Tjek lige denne side, og planlæg så en tur dertil med kamera
http://www.antelopecanyon.com/photos.html
Monument valley er ikke langt derfra, og skuffer heller ikke.I nærheden
ligger desuden 4 corners, hvor man kan stå på alle 4, i 4 forskellige stater
samtidig.
På vej videre nordpå kommer I nærmest gennem "Natural Bridges Natural Park",
hvilket også giver store naturscenerier, inden I kommer til Moab, hvorfra
alle ture til Arches udgår, og når I kommer til det, så SKAL I gå hele vejen
op til "Delicate Arch" ! I SKAL! Det er en hård tur. ca. 3-4 km opad og i 45
graders varme (i juli hvor jeg gik turen), men det er det hele værd, og husk
at medbringe vand !
Fra Moab kørte jeg desuden en uforglemmelig køretur langs Coloradofloden op
i bjergene i Canyonlands.Det var en "4WD" rute der normalt kun anvendtes af
tur-guider, og vi endte netop ude i Canyonlands.WOW.Vi kørte på en
klippe-kant-"vej" (ligesom på film) med floden et par hundrede meter lige
ned til venstre og bjergvæg lige opad til den anden side, og klippestien var
kun lige akkurat bred nok til en Ford Expedition.Teenage-drengene frydede
sig og konen var stiv som en pind, til vi var i sikkerhed. Dét glemmer vi
aldrig!
Så er det at jeg siger : Glem Yellowstone! I har simpelthen ikke tid nok.
Først tager det et par dage at køre derop, men da jeg var der havde jeg 4
dage, og det var lige nok til at komme rundt både i the southern og the
northern loop, og se de mest kendte ting, men slet ikke nok til at lægge et
par vandreture m.v. ind i skemaet. Så jeg råder Jer til at gemme Yellowstone
til en gang hvor I har tid nok.Desuden er der så meget andet i det område,
at det sagtens kan bære en hel ferie for sig selv.
Fra Moab foreslår jeg, at I kører mod Bryce, som jeg selv skal besøge for 1
gang, så dér får I ingen gode råd endnu.

God tur, og spørg hvis I vil vide mere.
Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 20-11-05 17:00

I kan også prøve "Lassen Park", jeg ved ikke om det er for lant væk, men man
kan lave nogle fantastiske hikes. Det bedste vi har set i USA ( har været
der en del gange). Lad jer ikke skræmme af det åndsvage billede af nogle
indianere på hjemmesiden: http://www.lassen.volcanic.national-park.com/

VH Birgitte

Fra : Riverwind

Dato : 25-11-05 22:19

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man kan lave nogle fantastiske hikes. Det bedste vi har set i USA ( har
> været der en del gange). Lad jer ikke skræmme af det åndsvage billede af

Njah, Lassen er nok lige langt nok væk, så det kommer til at vente sammen
med Yellowstone til en anden gang. Men tak for tippet.

/Riverwind

Fra : Riverwind

Dato : 25-11-05 22:22

"Niels Hejnfelt" <niels@VIPhejnfelt.dk> skrev i en meddelelse
[...]
> [...]
> På vej videre nordpå kommer I nærmest gennem "Natural Bridges Natural
> Park", hvilket også giver store naturscenerier, inden I kommer til Moab,
[...]
> [...]
> Fra Moab foreslår jeg, at I kører mod Bryce, som jeg selv skal besøge for
> 1 gang, så dér får I ingen gode råd endnu.

Antelope, Arches, Bryce er kommet på listen. Yellowstone er droppet i denne
omgang. Tak for de gode tips.

/Riverwind

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-11-05 11:14

Riverwind wrote:

> Antelope, Arches, Bryce er kommet på listen. Yellowstone er droppet i
> denne omgang. Tak for de gode tips.

I Bryce skal i gøre jer selv den tjeneste at hike ned i dalen.
F.eks. er http://www.nps.gov/brca/mod2miles.html#queenNavajo overordentlig
overkommelig og byder på nogle fantastiske scenerier.

mvh
Jan

--
Fotoamatør af Guds (u)nåde.
http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Riverwind

Dato : 25-11-05 22:35

"Riverwind" <riverwind@heaven-dk.NEJ_TIL_SPAM> skrev i en meddelelse
[...planer...]

Well, vi har planlagt lidt mere, og er blevet enige om at starte i Dallas,
Houston eller Oklahoma (afhængig af flymulighederne), og køre over Rocky
Moutains, evt. forbi Denver, sådan at vi ender på den nordlige del af
Colorado Plateauet, og så vil vi tage nationsparkerne derfra, afsluttende
med Grand Canyon via South Rim, hvortil vi håber at kunne skaffe et
backcountry permit, så vi kan overnatte i bunden. Efter Grand Canyon er det
Vegas i nogle dage, hvorfra vi også gerne skulle flyve hjem fra.

/Riverwind

Fra : Jens B

Dato : 26-11-05 00:21

> [...]
> backcountry permit, så vi kan overnatte i bunden. Efter Grand Canyon er
> det Vegas i nogle dage, hvorfra vi også gerne skulle flyve hjem fra.

Så overvej at lægge ruten forbi Carlsbad Caverns i New Mexico. Det er kun
300 km længere end den korteste rute mellem Dallas og Denver, så det synes
jeg klart at i bør overveje.

Jens