Har kvinden rettigeheder efter 34 år uden ~
Fra : Nielsen

Dato : 15-11-05 20:59

Hej Forum

Jeg leder efter et juridisk svar på dette spm.:

En kvinde bor på 34'ende år sammen med sin kæreste på en landejendom med
tilhørende jord, dvs. at de aldrig er blevet gift.
Begge har arbejdet igen hele livet igennem.

Nu kommer det svære - hendes løn er gået til dagligdagens forbrug og hans er
gået til huset og bil.

Hvad sker der hvis han smider hende ud?
Har hun nogle rettigheder overhoved?
Har hun krav på noget i huset? På jorden? På halvdelen?
Beviser er der igen af - bortset fra en 10 år gl. bon på en sofa måske.

Hvordan skal hun gøre for ikke at miste det hele efter 34 år?

Sagen er nemlig at han er på vej til at smide hende på gaden og han har 3
børn fra tidligere ægteskab.

Det er ud fra min opfattelse (jeg er ikke advokat) at hans børn arver det
hele og hun for intet.

Men hvad vil i råde hende til at gøre?
Hvad skal hun gøre og sige overfor kommunen?

På forhånd tak for alle svar.
Mvh
Nielsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-05 21:19

In article <395a8$437a408b$3e3d903a$5167@news.arrownet.dk>, Nielsen wrote:
> [...]
> Begge har arbejdet igen hele livet igennem.
>
> Nu kommer det svære - hendes løn er gået til dagligdagens forbrug og hans er

Er de blevet sambeskattet ?

> [...]
> hele og hun for intet.
>
> Men hvad vil i råde hende til at gøre?
> Hvad skal hun gøre og sige overfor kommunen?

Hvad har kommunen at gøre med dette ? Hvis hun mener at have et krav mod
manden, så er det en privat retsag der skal til.

Som udgangspunkt har man i et papirløst forhold ingen krav overfor
hinanden. Det bedste man kan gøre er vel at hævde, at begge har bidraget
det samme til den daglige husholdningen, og da mandens restbeløb er gået
til hus og bil, så er kvindens rest gået til alt løsøret i hjemmet. Så
det er hvad hun max kan gøre krav på.

Her kan du finde ret og råds spørgsmål om papirløses forhold.
http://www.ret-raad.dk/allespmsvar&spec=130c0a4c0fe2fa2c51faa21e6dddc4f8&themeid=200107312226_9329_3b67147289f3c

Som udgangspunkt straffes kvinden for sin dumhed. Men man kan muligvis få
penge for at have været med til at skabe mandens formue, udfra konkret
vurdering. Kræver en retsag.

Så der er ikke andet at gøre end at finde en god advokat.

Fra : Nielsen

Dato : 15-11-05 23:22

> Hvad har kommunen at gøre med dette ?

Jo, hvis hun pludselig står på vejen, hvor skal hun så bo?
Hendes løn er ikke særlig stor.
Vh Nielsen

Fra : Allan Riise

Dato : 15-11-05 23:36

Nielsen wrote:
> "Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev i en
> meddelelse news:<slrndnkgl0.4d1.povlhp@ip100.home.terminal.dk>...

> Jo, hvis hun pludselig står på vejen, hvor skal hun så bo?
> Hendes løn er ikke særlig stor.
> Vh Nielsen

Det er *ikke* kommunens ansvar og problem.

--
Allan Riise
Life is like a box of Chocolates

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-11-05 07:00

In article <437a6302$0$2100$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Allan Riise wrote:

> Det er *ikke* kommunens ansvar og problem.
Jo, kommunen har pligt til at skaffe hende en bolig hvis hun ikke
selv kan finde en. Afængig af kommunen kan det være alt fra en
campingvogn til ...

Fra : Mette

Dato : 15-11-05 23:40

"Nielsen" <thefuturefreak@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Begge har arbejdet igen hele livet igennem.
>
> Nu kommer det svære - hendes løn er gået til dagligdagens forbrug og hans

Jeg har lige været på et minikursus i privat-forhold som disse, hvor netop
dette problem blev taget op. Uden ægteskab - ingen rettigheder.
Hvis han ejer hus og bil og hun kun ejer den mad de begge har fortæret
gennem 34 år, så har hun et alvorligt problem.
I princippet kan han kyle hende ud af huset, uden at hun kan stille noget
op.
Juridisk har hun ingen krav på hverken halvdelen eller nogen del
overhovedet.
Heller ikke, hvis han går hen og dør, mens de er samlevende, arver hun ham.

Surt for hende.