Rødvin på gulvtæppe
Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 15-11-05 19:06

Hej Allesammen

Jeg har været så uheldig at spile rødvin på min mors nye
gulvtæppe. UJeg gik ind i et bor så der væltede en flaske.

På tryg's hjemmeside står der:

Gæstebudsdækningen erstatter skader, der sker under privat samvær,
selvom skaden er sket med så lille en uforsigtighed, at der i henhold
til gældende retspraksis ikke er erstatningspligt. Der skal dog stadig
være tale om en uforsigtighed.

Vil det sige at de dækker denne her skade? Sker en skade ikke altid
under en uforsigtighed?

M.V.H
Jimmi

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-05 19:35

In article <1132077972.235617.35410@z14g2000cwz.googlegroups.com>, wolff13@gmail.com wrote:
> [...]
> være tale om en uforsigtighed.
>
> Vil det sige at de dækker denne her skade? Sker en skade ikke altid

Forsikringer dækker ikke hændeligt uheld. Eksempelvis en flaske vin
der eksplorer selvom den er behandler efter reglerne.

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-11-05 20:24

Povl H. Pedersen wrote:

> Forsikringer dækker ikke hændeligt uheld. Eksempelvis en flaske vin
> der eksplorer selvom den er behandler efter reglerne.

Sjovt nok dækkede en forsikring der dækker gæstebudsskader at en person
ved et uheld skubbede en andens mobiltelefon ned fra en vindueskarm, og
ned i den kande saftevand der stod på bordet derunder. (han var ved at
flytte noget der lå i vindueskarmen, og havde ikke lige set at
mobiltelefonen lå på et stykke papir så vidt jeg husker)

--
Mvh Anders Christensen

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-11-05 14:27

"Povl H. Pedersen" <povlhp@acomputer.home.terminal.dk> skrev:

> In article
> <1132081040.658575.299870@f14g2000cwb.googlegroups.com>,
>
> Den dækker når en person er skyldig i ulykken ved eksempelvis
> forsømmelse.

Nej. Gæstebudsdækningen handler om, at en indboforsikring som
udgangspunkt ikke dækker gæstebudsskader dvs. skader forvoldt af
personer du selv har inviteret. De fleste forsikringer har nu, efter
"pres" fra kunderne, indført en sådan dækning.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Peter

Dato : 17-11-05 14:37

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Nej. Gæstebudsdækningen handler om, at en indboforsikring som
> udgangspunkt ikke dækker gæstebudsskader dvs. skader forvoldt af
> personer du selv har inviteret.

Den juridiske vurdering som ligger bag er, at der ved gæstebudsskader IKKE
foreligger culpa (forsømmelse) og der derfor som udgangspunkt ikke er
forsikringsdækning. Derfor har man reglen om dækning for disse skader nævnt
særskilt. Culpabedømmelsen er ofte lempelig.

> De fleste forsikringer har nu, efter
> "pres" fra kunderne, indført en sådan dækning.

Og har haft det pænt længe.

/Peter

--
Ovenstående er alene udtryk for min personlige opfattelse og er ikke udtryk
for juridisk rådgivning. I sager af betydning må det tilrådes at søge reel

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 17-11-05 18:19

wolff13@gmail.com skrev:

> Og det vil sige hvad? Dækker min forsikring denne ulykke?

Formentligt ud fra Trygs beskrivelse - men lad din mor anmelde skaden
og se hvad forsikringsselskabet siger men du kan formentligt også rense
pletten rimeligt nemt op eksempelvis med Sapur eller lignende - hvis
der er en selvrisiko så kan det meget vel være billigere men lad nu
være med at rod ved pletten før I har snakket med Tryg.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 15-11-05 19:57

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 15-11-05 21:26

> [...]
> Som jeg forstår det er det netop den slags det dækker??

Den dækker når en person er skyldig i ulykken ved eksempelvis forsømmelse.
Hvis gæsten da han åbner vinduet kommer til at banke det så hårdt mod
vægen at det går i stykker er dækket.

Såfremt han åbner vinduet med almindelig forsigtighed, og et meget kraftig
vindstød tager vinduet fra ham og smækker det op i væggen så det går i stykker,
ja så er der tale om hændeligt uheld som ikke er dækket.

Forskellen er om man har opført sig fornuftigt eller dumt. Dummernakken
har dækning.

Fra : wolff13@gmail.com

Dato : 17-11-05 18:00

Og det vil sige hvad? Dækker min forsikring denne ulykke?