|
| Motorskift på 60min alene !! Fra : skod |
Dato : 15-11-05 17:41 |
|
Hurra for "nød lærer nøgen kvinde at spinde" eller sån noget..
Skulle skifte en 96kg tung motor, der skulle lirkes ud af et stel. Sidst
jeg prøvede det, tog det en weekend for to med hold i ryggen og alt muligt
Denne gang 60min, og uden overhovedet at løfte noget som helst!
Bagageremme med skralde til 20kr i H&N er svaret. to i loftet og på motor,
og så to bagfra for oven og for neden, samt en foran. Derudover to
donkrafte under for en slags "sikkerhedsskyld" hvis nu ikke remmene kunne
klare vægten. Men ingen problem. Lidt foran lidt bagved. Lidt frem og lidt
vinkel. Vupti.
Ingen ridser i stellet, ingen fastkilende (som ellers altid sker for mig),
og ingen ømme muskler og flade tæer
Nå, men blot for inspiration til vinterhyggen
| |
Thomas B. Andersen (15-11-2005)
| Kommentar Fra : Thomas B. Andersen |
Dato : 15-11-05 18:24 |
|
"skod" <skodskod@yahoo.com> skrev i en meddelelse
news:437a0fbd$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hurra for "nød lærer nøgen kvinde at spinde" eller sån noget..
>
> Skulle skifte en 96kg tung motor, der skulle lirkes ud af et stel. Sidst
> jeg prøvede det, tog det en weekend for to med hold i ryggen og alt muligt
>
> Denne gang 60min, og uden overhovedet at løfte noget som helst!
>
> Bagageremme med skralde til 20kr i H&N er svaret. to i loftet og på
> motor, og så to bagfra for oven og for neden, samt en foran. Derudover to
> donkrafte under for en slags "sikkerhedsskyld" hvis nu ikke remmene kunne
> klare vægten. Men ingen problem. Lidt foran lidt bagved. Lidt frem og
> lidt vinkel. Vupti.
>
> Ingen ridser i stellet, ingen fastkilende (som ellers altid sker for mig),
> og ingen ømme muskler og flade tæer
>
> Nå, men blot for inspiration til vinterhyggen
Hvilken cykel var det på, og hvorfor tager du din motor ud så tit?
Jeg har prøvet på en GPZ 500S, hvor motoren skal ud gennem siden af stellet-
det er ikke lige til.
På en GSXR 250 er det tilgengæld intet problem, og den vejer ikke mere end
man kan løfte den :)
Mvh THomas
>
| |
skod (15-11-2005)
| Kommentar Fra : skod |
Dato : 15-11-05 19:22 |
|
> Hvilken cykel var det på, og hvorfor tager du din motor ud så tit?
Så tit?? to gange på 5 år på to forskellige CBR1K'er
Jeg har den ude, fordi jeg har købt en billig motor, og jeg skal se om den
virker. Måske kunne jeg teste den ude, men der skal så meget "lort" til for
at starte den, at det nemmeste var blot at smide den i stellet
og ja : Hvis den ikke virker, så kommer der et motorskift til, men jeg har
jo også hele vinteren
> Jeg har prøvet på en GPZ 500S, hvor motoren skal ud gennem siden af
> stellet- det er ikke lige til.
Sådan var det også på den gamle XJ600. Jeg blev så sur på donermaskinen, at
jeg tog en vinkelsliber på stellet til sidst (rolig, den VAR totalskadet i
forvejen
> På en GSXR 250 er det tilgengæld intet problem, og den vejer ikke mere end
> man kan løfte den :)
Hø, ja det kunne jeg forestille mig
for ikke at tænke på en mz'er el.l ...
| |
Kenneth Østrup (15-11-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 15-11-05 20:44 |
|
skod wrote:
>>På en GSXR 250 er det tilgengæld intet problem, og den vejer ikke mere end
>>man kan løfte den :)
>
> Hø, ja det kunne jeg forestille mig
>
> for ikke at tænke på en mz'er el.l ...
>
Hæhæ, jeg har engang haft en RM250, sådan en motor kunne man løfte med
en hånd, hvis man lagde krafter i
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: < http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: < http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984
| |
skod (15-11-2005)
| Kommentar Fra : skod |
Dato : 15-11-05 21:07 |
|
>>>På en GSXR 250 er det tilgengæld intet problem, og den vejer ikke mere
>>>end
>>>man kan løfte den :)
>>
>> Hø, ja det kunne jeg forestille mig
>>
>> for ikke at tænke på en mz'er el.l ...
>>
>
> Hæhæ, jeg har engang haft en RM250, sådan en motor kunne man løfte med
> en hånd, hvis man lagde krafter i
ja, og det er så her problemet med CBR1K motoren er. Udover vægten, som jeg
godt KAN løfte, så er der det, at den er forbandet stor, og aldeles
uhåndterlig. Tror kun det er vores dobbelte futonmadras der er mere svær at
flytte, fordi man simpelthen ikke kan få fat
| |
Kenneth Østrup (15-11-2005)
| Kommentar Fra : Kenneth Østrup |
Dato : 15-11-05 21:22 |
|
skod wrote:
> ja, og det er så her problemet med CBR1K motoren er. Udover vægten, som jeg
> godt KAN løfte, så er der det, at den er forbandet stor, og aldeles
> uhåndterlig. Tror kun det er vores dobbelte futonmadras der er mere svær at
> flytte, fordi man simpelthen ikke kan få fat
>
>
Ja, det havde sgu nok ikke været et problem hvis den var i bro-sten
størrelse - Heldigvis er sådan en RM 250 2-takts motor ikke særlig stor.
Jeg har selv haft fornøjelsen af alene at sætte min CB400F motor over i
mit nylakerede stel. Heldigvis ingen ridser eller noget, men det er
noget rigtig juks når en stor klodset og tung, motor skal lirkes ind i
et stel som ikke kan åbnes.
Senere hen, har jeg så fundet ud af at det i de fleste tilfælde meget
bedre kan betale sig at gøre det lige omvendt, ved at ligge stellet over
motoren. Det skal så først rigtig praktiseres her til vinter når min
CB900F SC01 motor som jeg forhåbentligt snart får hjem fra tyskland,
skal have en ordentlig omgang.
--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup
Weblog: < http://blog.riskoger.net/>
Billedarkiv: < http://bronson.dk/>
Honda RC04/SC01/PC25 - 1984
| |
Hekto (15-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 15-11-05 22:19 |
|
> Bagageremme med skralde til 20kr i H&N er svaret. to i loftet og på
> motor, og så to bagfra for oven og for neden, samt en foran.
> Derudover to donkrafte under for en slags "sikkerhedsskyld" hvis nu
> ikke remmene kunne klare vægten. Men ingen problem. Lidt foran lidt
> bagved. Lidt frem og lidt vinkel. Vupti.
Ja, det er en fin idé!
- vi 'andre' plejer bare at løfte stellet af og på igen!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Mikkel Christensen (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 16-11-05 11:27 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> writes:
> - vi 'andre' plejer bare at løfte stellet af og på igen!
Nemli' ja. En god talje i loftet (og et solidt loft) er guld værd.
--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.
| |
Hekto (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-11-05 12:27 |
|
Mikkel Christensen formulated on onsdag :
> Nemli' ja. En god talje i loftet (og et solidt loft) er guld værd.
Ja, selvfølgelig, hvis man har BMW eller en 'pølsevogn'!
Ellers kan man bare få en til lige at hjælpe, med mindre man har et
motorstativ på hjul, så man lige løfter stellet og med en fod skubber
motoren ind under.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Mikkel Christensen (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 16-11-05 16:19 |
|
"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> writes:
> Mikkel Christensen formulated on onsdag :
> > Nemli' ja. En god talje i loftet (og et solidt loft) er guld værd.
>
> Ja, selvfølgelig, hvis man har BMW eller en 'pølsevogn'!
> Ellers kan man bare få en til lige at hjælpe, med mindre man har et
> motorstativ på hjul, så man lige løfter stellet og med en fod skubber
> motoren ind under.
Bah! Nu er det jo ikke alle stel der er lavet af limede sugerør :)
(og det er jo også spildt arbejde at pille hjul og alt det andet skrammel
af bare for at få motoren ud. Man skulle jo også nødigt anstrenge sig!)
--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.
| |
Hekto (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-11-05 16:36 |
|
on 16-11-2005, Mikkel Christensen supposed :
> Bah! Nu er det jo ikke alle stel der er lavet af limede sugerør :)
>
> (og det er jo også spildt arbejde at pille hjul og alt det andet skrammel
> af bare for at få motoren ud. Man skulle jo også nødigt anstrenge sig!)
Nej, fohjulrt bliver da siddende og bagsvingeren er jo monteret på
motorblokken!? ... ihvertfald på mine cykler!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
skod (16-11-2005)
| Kommentar Fra : skod |
Dato : 16-11-05 17:05 |
|
> Nej, fohjulrt bliver da siddende og bagsvingeren er jo monteret på
> motorblokken!? ... ihvertfald på mine cykler!
monteret på blokken`? Og det næste bliver vel at du har alu stel ikk,
blærerøv
| |
Hekto (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-11-05 19:31 |
|
> monteret på blokken`? Og det næste bliver vel at du har alu stel ikk,
> blærerøv
Nix! Sådan noget l... har jeg haf inden for dørene 3 gange! 1. sidste
og eneste! Gitter-rørramme!
Og på pøllefanten ... noget banedanmark kunne finde på at stjæle som
reservedele, så den klarer jeg nok ikke alene!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-11-05 18:55 |
|
Hekto wrote:
> on 16-11-2005, Mikkel Christensen supposed :
>
>> Bah! Nu er det jo ikke alle stel der er lavet af limede sugerør :)
>>
>> (og det er jo også spildt arbejde at pille hjul og alt det andet skrammel
>> af bare for at få motoren ud. Man skulle jo også nødigt anstrenge sig!)
>
>
> .....bagsvingeren er jo monteret på motorblokken!?
> ihvertfald på mine cykler!
Hæ!
Ad: Subj. så er det altså næsten som at arbejde med en scooter når det
kommer til motor- skift/demontage!
--
Armand.
| |
Hekto (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-11-05 19:35 |
|
> Hæ!
> Ad: Subj. så er det altså næsten som at arbejde med en scooter når
> det kommer til motor- skift/demontage!
Ja, de fordele har du jo ikke på din akvarieudstilling.
Paso-stellet er stortset det samme som på elefanten (og indiana'en)
Jeg ved ikke om svingeren er fastgjort i en alu-konsol der spændes på
motoren, ligesom den gør på pøllefanten.
Men det er en glimrende ting at have motorer stående med bagsvinger,
hjul og kæde m.m.!
På Pantah'en må man dog skære den nederste del af stellet hvis man vil
have det fulde udbytte; men de nyere modeller har motorn ophængt alene
i de øverste belag.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 16-11-05 19:53 |
|
Hekto wrote:
>> Hæ!
>> Ad: Subj. så er det altså næsten som at arbejde med en scooter når det
>> kommer til motor- skift/demontage!
>
>
> Ja, de fordele har du jo ikke på din akvarieudstilling.
> Paso-stellet er stortset det samme som på elefanten (og indiana'en)
Ikke ud fra dine tidligere erklæringer angående stelrørsmaterialet!
Paso-stellet er af kvadratiske alu-rør!
> Jeg ved ikke om svingeren er fastgjort i en alu-konsol der spændes på
> motoren, ligesom den gør på pøllefanten.
De' ve' sq heller ikk' jeg!
>
> Men det er en glimrende ting at have motorer stående med bagsvinger,
> hjul og kæde m.m.!
Jup!
ikke mindst ud fra subj!
| |
Hekto (16-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 16-11-05 20:56 |
|
> Ikke ud fra dine tidligere erklæringer angående stelrørsmaterialet!
> Paso-stellet er af kvadratiske alu-rør!
Nej, pøllefanten er en solid ting! Det øverste centralrør er lår-tykt!
Når jeg kommer igang skal jeg tage billeder med jævne mellemrum, så
Cagiva's lokomotivbyggeri bliver kendt i en bredere kreds!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Hekto (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-11-05 09:31 |
|
Armand expressed precisely :
> Ikke ud fra dine tidligere erklæringer angående stelrørsmaterialet!
> Paso-stellet er af kvadratiske alu-rør!
Er du sikker på at det er alu? Eller er kun dele af stellet alu?
Cagiva havde i sin tid et stort aluminiumsstøberi, og derfor indeholder
cyklerne fra den periode mange støbte aluminiumskonstruktioner - næsten
overvældende mange for pøllefantens vedkommende!
Derfor kan det godt tænkes at dele af Paso'en også er alu; men da talen
faldt på det igår, var de fleste overbevist om at det var stål?
(ingen ejede en Paso og Gruby var der ikke!)
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-11-05 23:26 |
|
Hekto wrote:
> Armand expressed precisely :
>
>> Ikke ud fra dine tidligere erklæringer angående stelrørsmaterialet!
>> Paso-stellet er af kvadratiske alu-rør!
>
>
> Er du sikker på at det er alu? Eller er kun dele af stellet alu?
>
> Cagiva havde i sin tid et stort aluminiumsstøberi.........
> Derfor kan det godt tænkes at dele af Paso'en også er alu; men da talen
> faldt på det igår, var de fleste overbevist om at det var stål?
> (ingen ejede en Paso og Gruby var der ikke!)
Jeg synes at erindre det beskrevet, netop fordi dét var et af de
sædvanebrud man havde gjort på Paso'en. Desværre står den placeret i
eksil i den anden ende af byen så jeg kan ikke lige fare i kælderen og
afgøre sagen
--
Armand.
| |
Steen Gruby (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 17-11-05 23:35 |
|
On Thu, 17 Nov 2005 23:25:41 +0100, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
Hej.
>>
>> Cagiva havde i sin tid et stort aluminiumsstøberi.........
>> Derfor kan det godt tænkes at dele af Paso'en også er alu; men da talen
>> faldt på det igår, var de fleste overbevist om at det var stål?
>> (ingen ejede en Paso og Gruby var der ikke!)
>
Han er da her
>Jeg synes at erindre det beskrevet, netop fordi dét var et af de
>sædvanebrud man havde gjort på Paso'en. Desværre står den placeret i
>eksil i den anden ende af byen så jeg kan ikke lige fare i kælderen og
>afgøre sagen
Paso'ens stel er stål.
Noget usædvanligt stift stads.
Jeg prøvede at rette et af rørene under sædet med hydraulik.
Det var ikke særligt medgørligt
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 17-11-05 23:43 |
|
> Jeg synes at erindre det beskrevet, netop fordi dét var et af de
> sædvanebrud man havde gjort på Paso'en. Desværre står den placeret i
> eksil i den anden ende af byen så jeg kan ikke lige fare i kælderen
> og afgøre sagen
- mon ikke gruby kommer på banen med en afklaring?
Fandt iøvrigt et billede af en afklædt pøllefant! Man kan ikke beskylde
den for ikke at have rygrad!
http://i1.ebayimg.com/04/i/05/52/b9/3a_1_b.JPG
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Anders Majland (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 17-11-05 11:07 |
|
> Ad: Subj. så er det altså næsten som at arbejde med en scooter når det
> kommer til motor- skift/demontage!
Afmontere køleslanger, luftfilter, el og gaskabel (og evt lidt kåbedele for
bedre at kunne komme til.) Så hives en bolt ud og motor med baghjul,
udstødning og karburator står tilbage når man løfter resten af og det er en
nem sag at løfte den op på arbejdsbordet.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=12761&m=full
Ikke sært at køreegenskaberne bliver "sjove" ved inspireret kørsel på små
veje med den uaffjedrede vægt på 1/3 af maskinens vægt....
| |
Mikael Jørgensen (17-11-2005)
| Kommentar Fra : Mikael Jørgensen |
Dato : 17-11-05 16:52 |
|
skod wrote:
> Hurra for "nød lærer nøgen kvinde at spinde" eller sån noget..
> Skulle skifte en 96kg tung motor, der skulle lirkes ud af et stel. Sidst
> jeg prøvede det, tog det en weekend for to med hold i ryggen og alt muligt
> Denne gang 60min, og uden overhovedet at løfte noget som helst!
> Bagageremme med skralde til 20kr i H&N er svaret. to i loftet og på motor,
> og så to bagfra for oven og for neden, samt en foran. Derudover to
> donkrafte under for en slags "sikkerhedsskyld" hvis nu ikke remmene kunne
> klare vægten. Men ingen problem. Lidt foran lidt bagved. Lidt frem og lidt
> vinkel. Vupti.
> Ingen ridser i stellet, ingen fastkilende (som ellers altid sker for mig),
> og ingen ømme muskler og flade tæer
Ja, de er gode! -Jeg har hunget min bike op i loftet med sådan nogle, dem
her godtnok lidt dyrer (40,-) og fra silvan... De har bare svært ved at
hejse specielt langt op :/
| |
|
|