vederlagsfri bistand
Fra : rlauritsen

Dato : 15-11-05 12:07

Hej,

Jeg har skrevet til en advokat ang. gældssanering af studiegæld. De skriver
bare at de ikke yder vedlagersfri bistand. Hvem gør så ?

Hvad kan man gøre ?

På forhånd tak.

Fra : Steen Suder

Dato : 15-11-05 12:09

rlauritsen wrote:

> Hej,
>
> Jeg har skrevet til en advokat ang. gældssanering af studiegæld. De
> skriver bare at de ikke yder vedlagersfri bistand. Hvem gør så ?
>
> Hvad kan man gøre ?

Tage en uddannelse som jurist?

--
Steen Suder

Fra : rlauritsen

Dato : 15-11-05 12:19

> Tage en uddannelse som jurist?

Ja, skal bare lige vinde i lotto, så jeg har råd.

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 15-11-05 12:31

Hej!

Den offentlige retshjælp: http://www.domstol.dk/page9472.aspx

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Sven Nielsen

Dato : 15-11-05 12:44

In article <4379c6b0$0$2091$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, usenet2005
@papayaREMOVEconsulting.com says...

> Den offentlige retshjælp: http://www.domstol.dk/page9472.aspx

Og på den side står:

Retshjælp bliver ikke givet til
* sager om gældssanering

LOL.

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 15-11-05 13:01

Hej!

> Retshjælp bliver ikke givet til
> * sager om gældssanering
> LOL.

Ja, den havde jeg overset. Det beklager jeg.

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 15-11-05 13:05

Hej!

> Hvad kan man gøre ?

Beklager mit andet, forkerte svar.

Her kan du se mere om Gældssanering: http://www.domstol.dk/page10034.aspx

Vedr. din sat så kan du ikke søge for din studiegæld alene. Det er for
alt gæld man søger.

"Hvad omfatter gældssaneringen?
Gældssanering omfatter al gæld. Skifteretten kan dog bestemme, at
gældssaneringen kan omfatte gæld stiftet før en bestemt dato."

Desuden omkring din brug af en advokat står der:
"Hvis du under sagen får behov for egen advokat (ikke at forveksle med
medhjælper), skal du også selv betale for det. Skifteretten kan dog
beskikke en advokat, når visse økonomiske betingelser er opfyldt. Spørg
i skifteretten, om du har mulighed for at få beskikket advokat."

Så det er nok der du skal henvende dig for at høre om muligheden for en
gratis advokat.

Held og lykke med det.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-11-05 21:28

rlauritsen wrote:
> Hej,
>
> Jeg har skrevet til en advokat ang. gældssanering af studiegæld. De skriver
> bare at de ikke yder vedlagersfri bistand. Hvem gør så ?
>
> Hvad kan man gøre ?
-snip-

Jeg tror du skal droppe det. Dem jeg kender der har studiegæld har
optaget det fordi de har et for højt forbrug og det får du problemer med
at få gældssaneret. Det er noget andet, hvis du f.eks. er gået konkurs
med et I/S - så har du ikke stiftet gælden pga. et øget privatforbrug.

Hvilket beløb snakker vi om? Jeg tvivler på at du kommer videre. Det kan
vel heller ikke være over et par hundrede tusinde max og du er vel
stadigvæk ung?

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : rlauritsen

Dato : 16-11-05 12:23

> Hvilket beløb snakker vi om?

Ca. 170.000

Jeg tvivler på at du kommer videre. Det kan
> vel heller ikke være over et par hundrede tusinde max og du er vel
> stadigvæk ung?

Snart 32. Problemet er bare at jeg ikke må glippe en eneste betaling
fremover. Jeg har lige stoppet det i 2 mdr. for at have råd til julen i år.
Det kan jeg ikke gøre næste år. Det skal være betalt nov. 2013, så det er
1997 i mdr. resten af tiden. Jeg har ca. 2500 efter faste udgifter, men der
bliver så trukket mindst 1000 til mad, og så er der tog til familie,
briller, tandlæge, tøj osv.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 16-11-05 18:38

In article <437b16a7$0$1751$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, rlauritsen wrote:

> [...]
> 1997 i mdr. resten af tiden. Jeg har ca. 2500 efter faste udgifter, men der
> bliver så trukket mindst 1000 til mad, og så er der tog til familie,

Så har du valgt for dyrt et liv. Og hvis du misligeholder, ja så indgår
man bare en ny aftale. 2000 kr i måneden er ikke meget, og slet ikke nok
til gældssanering. Gælden skal være håbløs inden du når så langt, og den
må vist ikke være brugt på almindeligt forbrug. Min bror der skylder 1 mio,
heraf meget til de offentlige kan ikke få gældssanering.

Mange der køber hus skylder endnu mere.

Fra : rlauritsen

Dato : 16-11-05 20:05

> [...]
> mio,
> heraf meget til de offentlige kan ikke få gældssanering.

ok, men reglerne er jo lige lavet om her fra den 1. november, så man nu kan
få gældssanering på studielån før der er gået 12 år. Jeg har skrevet lidt
med nogle i folketinget. Jeg fik et svar fra Bertel Haarder, hvori han
skriver, at de ikke vil lade ledige slippe for at tilbagebetale studielån,
fordi det skal kunne betale sig at arbejde. Ja det er fint nok. Han skriver
også at loven om gældssanering på bl.a. su lån er lavet om, så man kan prøve
at få det gennemført gældssanering inden der er gået de 12 år ud af de 15
år, som det var før.