Hvordan laves en include-menu?
Fra : Jakob Munck

Dato : 15-11-05 08:52

Jeg har en site med mange forskellige filer (funktioner), som ligger i
forskellige mapper. De skal alle vise den samme menu, som jeg derfor gerne
vil lave som en include-menu. Men det giver problemer, for linkene i menuen
er nødt til at være forskellige alt afhængig af hvilken i hvilken mappe den
fil ligger, som menuen inkluderes fra. Jeg er altså nødt til at have flere
forkellige udgaver af menuen, og det er besværligt.

Her er linkene i min include-menuen i én udgave:

--------------
target="_self">Hovedmenu</a>
------------------------

Men når den anvendes fra filer i andre mapper, skal linkene se anderledes
ud.

Hvordan løses dette problem, så jeg kan nøjes med at have én menu, som
virker uanset hvilken mappe den fil, som den inkluderes fra, ligger?

v.h.
Jakob

Fra : David Trasbo

Dato : 15-11-05 09:47

Hvis din hjemmeside ligger på en server, skriver du f.eks.:

"/" forrest henviser til sitets rod. Så virker det uanset mappe.

--
David Trasbo.
Vær en god Usenet-bruger. Læs http://usenet.dk/netikette.

Fra : Jakob Munck

Dato : 15-11-05 13:35

"/" forrest henviser til sitets rod. Så virker det uanset mappe.

Det var lige det jeg havde brug for. Mange tak!

v.h.
Jakob

Fra : MooreHojer

Dato : 15-11-05 09:47

> [...]
>
> Hvordan løses dette problem, så jeg kan nøjes med at have én menu, som
> virker uanset hvilken mappe den fil, som den inkluderes fra, ligger?

Du kan lade alle dine links have udgangspunkt i rodmappen. Det gøres ved
at sætte et '/' ind forrest i stien. Når du sætter den ind vil browseren
gå tilbage til roden af dit webhotel og arbejde sig frem derfra, og
dermed vil der ikke være forskel på hvilke mapper dine file ligger i.

EKS:

Dette link vil altid uanset dets placering i forskellig undermapper være
et link til filen 'index.html' i roden af dit webhotel.

--
MooreHojer

Fra : jumbo

Dato : 15-11-05 20:08

MooreHojer wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Dette link vil altid uanset dets placering i forskellig undermapper være
> et link til filen 'index.html' i roden af dit webhotel.
>
> --
> MooreHojer

Hvad så hvis man arbejder på sin pc?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-11-05 20:34

jumbo skrev:

>Hvad så hvis man arbejder på sin pc?

Placer alle filerne i en mappe, der ligger i roden på en partion.

F.eks. i
C:\min_hjemmeside
så ryger du på min ignoreringsliste.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 15-11-05 23:02

MooreHojer wrote:

> Dette link vil altid uanset dets placering i forskellig undermapper være
> et link til filen 'index.html' i roden af dit webhotel.

Forudsætter det ikke at filen indlæses fra en lokal webserver?

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-11-05 23:05

Jørgen Farum Jensen wrote:

> Forudsætter det ikke at filen indlæses fra en lokal webserver?

Det virker lige så godt på nettet. Eller var det ikke det, du mente?

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-11-05 12:08

Erik Ginnerskov wrote:

> Det virker lige så godt på nettet. Eller var det ikke det, du mente?

Nej, jeg mener at jeg lokalt altid indlæser mine websider via http-prokollen fra
min lokale IIS-server, når jeg sidder og nusser med dem inden upload.

I modsætning hertil har jeg en fornemmelse af, at mange (begyndere?) lokalt via
filsystemet. Forskellen kan jo tydeligst ses i browserens adresselinie:

1) http://localhost/mitsite/index.html
versus
2) C:\mitsite\index.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-11-05 00:54

Jørgen Farum Jensen wrote:

> I modsætning hertil har jeg en fornemmelse af, at mange (begyndere?)
> lokalt via filsystemet. Forskellen kan jo tydeligst ses i browserens
> [...]

I så fald har jeg nok misforstået dig. Jeg burger også selv
http-protokollen, når jeg ser mine sider lokalt (det er jeg ganske enkelt
nødt til, da det inkluderer serverside-scripts) og et absolut link er derfor
altid i forhold til serverroden på min IIS.

Efterfølgende kan filer med denne sti-definition uden videre overføres til
nettet og fungere lige så problemløst der uden at jeg behøver redigere
noget.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/