Tro- og love erklæring vs kontrolafgift
Fra : sunebeck@gmail.com

Dato : 15-11-05 03:59

Hej

Jeg har fået et brev fra Metro Kundeservice hvor de rykker mig for et
beløb på kr. 500 (+ 50 i gebyr) for en rejse uden gyldig kort eller
billet. Jeg har imidlertid aldrig rejst uden kort eller billet; jeg har
slet ikke benyttet metroen i meget lang tid. Hvorfra de har mit navn og
adresse ved jeg ikke.

Da jeg spurgte Metro service om hvad det gik ud på, fik jeg blot at
vide, at hvis jeg ikke havde været i Metroen, ville de meget gerne
fremsende mig en tro- og loveerklæring og en kuvert til at returnere
den i.

Hvad er en tro- og loveerklæring? Hvilke konsekvenser har det at sende
en sådan retur til Metro Service?

Jeg spørger her, fordi Metro Kundeservice giver meget generiske svar,
som hvis de kun kunne følge en meget begrænset protokol. :)

--
Mange hilsener
Sune Beck

Fra : Anders Christensen

Dato : 15-11-05 07:59

sunebeck@gmail.com wrote:

> [...]
> den i.
>
> Hvad er en tro- og loveerklæring? Hvilke konsekvenser har det at sende

Det er kort sagt en erklæring hvor du skriver under på at du ikke har
været i metroen på det pågældende tidspunkt.
Så hvis du ikke har været der på det tidspunkt afgiften er udskrevet,
ville jeg da straks får skrevet sådan en under og sendt retur.

Sådanne erklæringer bruges også af bankerne hvis man gør indsigelse imod
en uberettiget hævning på f.eks. ens dankort.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-11-05 08:39

Anders Christensen <vladimirr@FLADFISKvladimirr.dk> writes:

> [...]
> Så hvis du ikke har været der på det tidspunkt afgiften er udskrevet,
> ville jeg da straks får skrevet sådan en under og sendt retur.

Hvad er egentlig pointen med sådan en tro- og loveerklæring?

Er det at hvis man underskriver den mod bedre videdne, så kan sagen
behandles som en overtrædelse af straffelovens §279 (bedrageri)
istedet for 'bare' at handle om at inddrive 500 kr.?

--
Peter Makholm | The four letter word beginning with L?
peter@makholm.net | It's life, love, libc or lisp

Fra : Lars Brink [2650]

Dato : 15-11-05 09:36

Hej Peter,

> Hvad er egentlig pointen med sådan en tro- og loveerklæring?

Det kan også 'bare' være administrativt. Hvis de har taget de 500 kr.
til indtægt i deres regnskab skal de have et eller andet bilag for at
annulere det igen.

Lidt ligesom når du i Netto finder ud af at de har taget 3,95 for meget
for din pakke skinke så skal du skrive navn og adresse og underskrive at
du har fået pengene udbetalt. Så kan kasseassistenten ikke anklages for
at have taget pengene.

--
Lars Brink
Colombia.dk - Colombia, Sydamerika fansite!

Fra : Britta Larsen

Dato : 15-11-05 12:46

"Lars Brink [2650]" <usenet2005@papayaREMOVEconsulting.com> skrev i en
meddelelse news:43799dc3$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> for din pakke skinke så skal du skrive navn og adresse og underskrive at
> du har fået pengene udbetalt. Så kan kasseassistenten ikke anklages for

Kun en underskrift, og ved støre beløb kunne jeg forestille mig at alt skal
udfyldes ;)

M.v.h.

Britta

Fra : sunebeck@gmail.com

Dato : 15-11-05 18:29

Tak for jeres svar.

Hvad sker der i øvrigt, hvis jeg blot ignorerer meddelelsen? Jeg er
irriteret over den måde, Metro Kundeservice behandlede sagen
telefonisk, og synes egentlig ikke jeg burde være forpligtiget til at
bruge min tid på dem.

Men hvordan er det rent lovmæssigt? Er der en eller anden lov om
jernbanevirksomhed som kræver at man svarer på sådanne henvendelser?

--
Mange hilsener
Sune Beck

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 15-11-05 18:30

sunebeck@gmail.com pretended :
> Hvad sker der i øvrigt, hvis jeg blot ignorerer meddelelsen?

Tjaa, du risikerer at det ender i en retssag - og det kan blive dyrt
for dig.