Skærme
Fijala 3554
Ny TFT skærm - hvad er godt?
Fra : Martin Mogensen

Dato : 14-11-05 19:47

Min kære gamle Sony G420 er ved at dø, snøft - i løbet af de sidste par dage
har den haft flere "anfald" hvor billedet ryger og kommer igen med mistet
farve, nogle gange med ubehagelige gnist lyde.

Så jeg må til det, ny skærm og jeg tror det skal være en TFT denne gang.
MEN, jeg mangler et godt råd til hvad jeg skal købe, det skal være ligeså
godt som den gamle CRT skærm på minimum 19". Den skal bruges til digital
fotobehandling i meget høj og detaljeret opløsning i Photoshop, webdesign,
og video.

Altså en klar, skarp, detaljeren skærm (ved det kan lade sig gøre, kender en
med en "billig" Medion 19" MD-7212 der gengiver billeder bedre end min CRT,
den skærm kan jeg bare ikke opdrive nogen steder).

Min bror har en Samsung 172X og den imponerer mig ikke specielt.

Hvad skal jeg så gå efter? Er det realistisk at satse på TFT med de krav?

Martin

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 14-11-05 21:47

"Martin Mogensen" <mm_2kNO@SPAMhotmail.com> wrote:

>Hvad skal jeg så gå efter? Er det realistisk at satse på TFT med de krav?

Her er lidt at starte med - sakset fra min outbox.

På den tyske hjemmeside Prad kan man finde en masse svært tilgængelige
oplysninger om alt der har med LCD skærme at gøre, og der er nu kommet en
engelsk sproget afdeling: http://www.prad.de/en/

Og på denne underside kan man søge på fabrikanter, skærmstørrelser osv.:
http://www.prad.de/en/guide/ausstattung_auswahl.html

Der er også en dansk side der forklarer en masse om LCD'er:
http://flatpanels.dk/ og her er der der hjælp til paneltypevalg i afsnittet
"->Hvilken ->Efter Paneltype" og "->Hvilken ->Efter Behov"

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 00:11

"Martin Mogensen" <mm_2kNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det realistisk at satse på TFT med de krav?
Ja bestemt.

> Hvad skal jeg så gå efter?

Viewsonic vp930, en relativt dyr 19" skærm, men absolut blandt de bedste,
hvis ikke dén bedste.

Fra : Martin Mogensen

Dato : 16-11-05 02:36

"K." <k> skrev i en meddelelse

> "Martin Mogensen" <mm_2kNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja bestemt.

> Viewsonic vp930, en relativt dyr 19" skærm, men absolut blandt de bedste,
> hvis ikke dén bedste.

Lyder meget interessant. Hvordan har ViewSonic det med døde pixels - er der
nogen pixel garanti ala Samsungs? Jeg har kigget lidt på Samsung 193P+ til
3600,- med 3 års pixel garanti. Den er med PVA panel og såvidt jeg kan se er
ViewSonics panel MVA.
Hvad er bedst af de 2? Er ViewSonic'en, Samsung overlegen? Jeg er villig til
ofre lidt mere for en væsentlig bedre kvalitet - jeg vil nødig savne min
gamle Sony CRT _for_ meget!

Martin

Fra : JK

Dato : 16-11-05 20:18

On Wed, 16 Nov 2005 02:36:19 +0100, "Martin Mogensen"
> [...]

>ofre lidt mere for en væsentlig bedre kvalitet - jeg vil nødig savne min

Hvis du er villig til at ofre meget, hvad så med et s-ips panel med 16
msec:

http://www.prad.de/guide/screen1965.html

Acer AL2032wm
Det er kanongode specifikationer for synsfelt. Desuden alle stik og
højttalere.

20", 1680x1050

Koster ca. 5500 i DK. Det er et fund til prisen, vil jeg tro.

Der er også Eizo 778, 19", 1280x1024. Men den er dyrere endnu.

Jeg bruger selv Eizo 767. Det er MVA med 25 msec, - og må siges at
være lidt forældet.

Eller også bare samsung 913T. Det bliver du ikke fattig af.

mvh

John

Fra : Peter Anskjær

Dato : 16-11-05 23:09

"JK" <johnknuhtsenSP@Mmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> højttalere.
>
> 20", 1680x1050
>
> Koster ca. 5500 i DK. Det er et fund til prisen, vil jeg tro.

Har selv en Dell 2005FPW med samme panel, det er en virkeligt lækker skærm
som Dell ofte har på tilbud til ca. 4500kr.

Mvh
Peter

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 23:27

> [...]
> der nogen pixel garanti ala Samsungs? Jeg har kigget lidt på Samsung 193P+
Viewsonic har vist stadig kun en standard pixelgaranti.
Men skulle du købe en med fejl på kan du returnere den inden for 14 dage ved
fjernkøb.

> Den er med PVA panel og såvidt jeg kan se er ViewSonics panel MVA.
Ja

> Hvad er bedst af de 2? Er ViewSonic'en, Samsung overlegen? Jeg er villig
> til ofre lidt mere for en væsentlig bedre kvalitet - jeg vil nødig savne
> min gamle Sony CRT _for_ meget!

Overlegen, eller væsentlig bedre, er nok at overdrive, men personligt ville
jeg ikke tøve med at vælge den med det nye Mva Panel, pga. de rigtig mange
rosende reviews det panel har fået, også selv om den koster ca. 500,- mere.
Det skal dog retfærdigvis siges at jeg ikke har prøvet en samsung 193p+.
Læs evt. http://www.flatpanels.dk/vp930.php hvor de bliver sammenlignet.
Men hvis du har indsnævret dit valg til enten vp930 eller 193p+, er du på
rette vej, og uanset hvilken du vælger tror jeg du får en skærm du bliver
tilfreds med.

Fra : Martin Mogensen

Dato : 17-11-05 00:29

"K." <k> skrev i en meddelelse

> Viewsonic har vist stadig kun en standard pixelgaranti.
> Men skulle du købe en med fejl på kan du returnere den inden for 14 dage
> ved fjernkøb.

Hvad dækker ViewSonics standard pixelgaranti helt præcist?

> [...]
> rette vej, og uanset hvilken du vælger tror jeg du får en skærm du bliver

Det er præcis hvad jeg har gjort efter at have læst en del om de 2 skærme på
nettet og ViewSonic fører pt. Den eneste grund jeg skulle have for Samsungen
er de 3 års pixelgaranti.

Findes der iøvrigt nogen statistik for pixelfejl efter længere tids brug?
Altså hvor længe en skærm kan holde før pixels begynder at dø? Og gerne i
relation til ViewSonic skærme.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 01:08

> "K." <k> skrev i en meddelelse

> Hvad dækker ViewSonics standard pixelgaranti helt præcist?

For any sub pixel defect (red or green or blue) ViewSonic LCD display
products are warranted in accordance with the ISO standard 13406-2 class II.
On pixels ViewSonic *exceeds* ISO 13406-2 class II requirements not allowing
for any defective (permanently dark or bright) complete pixel consisting of
red, green, and blue sub pixels ("Zero Pixel Defect Policy").
http://www.viewsoniceurope.com/data/63/I13406e2.pdf

Men stadig, returner den hvis du er uheldig.
Ulempen er så at det koster fragt og returfragt.

> [...]
> Altså hvor længe en skærm kan holde før pixels begynder at dø? Og gerne i

I langt de fleste tilfælde er pixelfejl noget som opstår under produktionen
af panelet.
Jeg har efterhånden haft en del skærme, og aldrig set en pixelfejl opstå
efter køb.
Pixelfejl kommer heller ikke normalt af at skærmen bliver gammel.

Fra : Martin Mogensen

Dato : 17-11-05 12:25

> [...]
> http://www.viewsoniceurope.com/data/63/I13406e2.pdf
>
> Men stadig, returner den hvis du er uheldig.
> Ulempen er så at det koster fragt og returfragt.

Ringede til ViewSonic og spurgte til pixelfejl garanti, de dækker pixel og
subpixel fejl i 3 år. Gæt hvad jeg har bestilt Har overvejet at bestille
Samsungen og sætte dem op mod hinanden (har jo 14 dages returret). Nu prøver
jeg ViewSonic først.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 14:01

>>> "K." <k> skrev i en meddelelse
>>>>>

> Ringede til ViewSonic og spurgte til pixelfejl garanti, de dækker pixel og
> subpixel fejl i 3 år. >

Sagde de virkelig det? Det vil jeg tjekke.

Jeg tjekkede infocare, og opdagede at heldigvis bruger viewsonic ikke
længere dem til at bytte deres skærme.

Så ringede jeg til viewsonic's fejlmelding nummer på tlf. 35 25 65 12, og de
sagde at deres garanti svarer til det jeg fandt på deres side, og postede
her i går.
Op til 7 subpixels, og ingen hele defekte pixels.
Så umiddelbart tror jeg du er blevet fejl informeret, men håber bestemt at
det er dig der har ret, da det er på tide at viewsonic får en bedre garanti,
ihvertfald på deres dyre skærme.

> Gæt hvad jeg har bestilt Har overvejet at bestille Samsungen og sætte
> dem op mod hinanden (har jo 14 dages returret). Nu prøver jeg ViewSonic
> først.

Skriv hvad du synes om den.

Fra : Martin Mogensen

Dato : 17-11-05 15:10

"K." <k> skrev i en meddelelse

> Sagde de virkelig det? Det vil jeg tjekke.
>
> Jeg tjekkede infocare, og opdagede at heldigvis bruger viewsonic ikke
> længere dem til at bytte deres skærme.

Ved du hvem der tager sig af det nu?

> [...]
> det er dig der har ret, da det er på tide at viewsonic får en bedre
> garanti, ihvertfald på deres dyre skærme.

OK - jeg ringede lige en gang til på 70 22 11 71 og fik fat i den samme som
jeg talte med tidligere i dag. Nu uddybede hun og mente jeg ikke havde fået
det forklaret godt nok, hvilket jeg jo heller ikke havde, for de 5 eller 7
subpixels blev slet ikke nævnt første gang, kun at pixels og subpixels var
dækket af garantien. Det er rigtigt at de ombytter skærme i 3 år ved pixel
fejl, men kun ved en hel død pixel. De tillader op til 7 døde subpixels på
17" skærme og hun _mente_ at det var 5 på 19" skærme.

Min bliver tjekket meget grundigt i morgen!

Det vil jeg gøre.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 17-11-05 15:30

"Martin Mogensen" <mm_2kNO@SPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse

> "K." <k> skrev i en meddelelse

> Ved du hvem der tager sig af det nu?

Viewsonic selv, via det nummer jeg ringede til.(35 25 65 12)

> [...]
> 3 år ved pixel fejl, men kun ved en hel død pixel. De tillader op til 7
> døde subpixels på 17" skærme og hun _mente_ at det var 5 på 19" skærme.

Ja , hun hedder sikkert Susanne Heckmann hende du talte med, så vidt jeg
husker.
Flink nok, men har ikke altid styr på tingene.
Det er desværre op til 7 subpixels på 19" også, selvom 5 ville være slemt
nok.
http://www.behardware.com/articles/519-9/lcd-screens-dead-pixels.html
Og jeg mener, som nævnt tidligere, at det er en ret dårlig garanti fra deres
side, når man ser på hvad de andre firmaer, man sammenligner dem med,
tilbyder på deres bedste modeller.

Fra : Nicolai

Dato : 16-11-05 09:49

> Viewsonic vp930, en relativt dyr 19" skærm, men absolut blandt de bedste,
> hvis ikke dén bedste.

Hvad bygger du det på?

Fra : Ukendt

Dato : 16-11-05 23:12

"Nicolai" <spam2005@nifo.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad bygger du det på?
Jeg har den selv, samt utallige reviews.
Ny generation MVA panel.
Jeg ejer også en vp191b 8ms, som er forgængeren til vp930(samme panel i
revision 2), og begge disse skærme er de skærme man ofte sammenligner nye
med.

http://www.flatpanels.dk/vp930.php

http://www.flatpanels.dk/193p_Plus.php
citat: 193p Plus er den direkte konkurrent til Viewsonics tidligere model
VP191p som ligeledes fremviste 8 ms MVA paneler med overdrive (15 ms reel
responstid med en meget homogon fordeling) og denne gang var der rent
faktisk hold i rygterne - 15 ms overall. Kan denne nye model leve op til
forventningerne eller er der ingen anden udvej end at købe en Viewsonic?

http://www.behardware.com/articles/563-1/viewsonic-vp191b-mva-8-ms-tn-monitor-killer.html

http://www.goodgearguide.com.au/index.php/taxid;1549691195;pid;762;pt;1

Det er virkelig en top skærm, mht. betragtningsvinkler, responstid,
kontrast, samt farvegengivelse.

Fra : anders

Dato : 17-11-05 21:39

> [...]
> fotobehandling i meget høj og detaljeret opløsning i Photoshop, webdesign,

Jeg har lige læst men hvor, kan jeg desværre ikke rigtigt huske, at
fladskærme ikke rigtigt kan følge med CRT skærme endnu, det skulle bla.
skyldes at farverne kun kan gå til 16 bit hvor CRT skærmen kan gå til 32 bit
farve, derudover skal synsvinklen være meget direkte på en fladskærm. Jeg er
heller ikke særligt overbevist.
Samsung prøver dog at udligne dette ved at komme en ekstra farve i deres
skærme Hvid, hvis man kan kalde det en farve, men den skulle dog kunne gøre
underværker.
Jeg tror der kommer rigtige gode fladskærme i det kommende år, jeg mener
også at 2005 har været et pionér år for disse skærme.
hilsen anders

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 17-11-05 23:01

anders skrev:

> [...]
> at fladskærme ikke rigtigt kan følge med CRT skærme endnu, det
> skulle bla. skyldes at farverne kun kan gå til 16 bit hvor CRT

Der findes flere forskellige typer TFT-paneler, men det er stort
set kun TN-panelerne, som har begrænset farvedybde. De har typisk
kun omkring 6-bit pr. kanal. De andre paneler har 8-bit pr. kanal.
Altså akkurat det samme som en CRT-skærm. Der er så selvfølgelig
forskel på, hvor stor deres farveskala er (gamut), men det er der
også stor forskel på indenfor CRT-skærmene.

Læs evt.: <http://www.flatpanels.dk/efterpanel.php>.

> derudover skal synsvinklen være meget direkte på en fladskærm.

Jeg sidder pt. ved en fladskærm med en synsvinkel på 170° og man
skal ret langt ud til siderne før farverne skifter ved så høj en
synsvinkel. Man har kunnet få fladskærme med 175-180° synsvinkel
i lang tid efterhånden og man skal godt nok sidde _meget_ urolig
på sin stol, hvis det er for lidt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 18-11-05 01:26

> [...]
> fladskærme ikke rigtigt kan følge med CRT skærme endnu, det skulle
> bla. skyldes at farverne kun kan gå til 16 bit hvor CRT skærmen kan

En CRT skærm er 100% analog, så man kan ikke rigtigt sige at den 'kan gå til
32 bit farve'. Desuden kan et normalt grafikkort også kun vise 24 bit farver
(8 bit for hver farve).

> derudover skal synsvinklen være meget direkte på
> en fladskærm.

Sådan var det i gamle dage, men det er der kommet temmeligt godt styr på.
Min Samsung 214T har en opgivet synsvinkel på 178 grader både horisontalt og
vertikalt, og billedet ser faktisk også fint ud helt ude fra siden. Man
mister en smule kontrast når man kigger fra en skarp vinkel, men det er
næsten den eneste lille svaghed. Desuden synes jeg også at fotos ser mere
realistiske og endnu bedre ud på 214T'eren end de gjorde på min gamle
Hitachi 19" CRT-skærm. Film kan 214T'eren også fint klare og der er ikke
nævneværdige spor/efterglød, selv ved hurtige scener.

> Jeg er heller ikke særligt overbevist.

Jeg har længe været kritisk overfor TFT-skærmenes svagheder, men de er
kommet i en klasse, hvor jeg nu foretrækker dem frem for CRT-skærme til det
meste.

> Jeg tror der kommer rigtige gode fladskærme i det kommende år, jeg
> mener også at 2005 har været et pionér år for disse skærme.

Ja, der er selvfølgeligt godt gang i udviklingen lige nu, så vi kan vente os
endnu bedre skærme inden for meget kort tid, men sådan er det jo altid.
Eneste ulempe er bare at os der køber skærmene nu, vil se meget bedre og
billigere modeller i butikkerne om ½ år, og kan så ærge os over at vi ikke
lige ventede lidt længere.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Mogensen

Dato : 22-11-05 00:13

Så har jeg brugt en lille weekend på at teste ViewSonic VP930.

I første omgang prøvede jeg at køre min gamle Sony CRT og fladskærmen
samtidig uden held. Det problem fik jeg først løst 2 dage senere da jeg
opgav i første omgang. Efter de 2 dage inden jeg fik begge skærme til at
køre samtidig, var jeg efterhånden overbevist om at jeg ville have en ny CRT
skærm.

Men så var det jeg fik begge skærme til at køre og jeg pludeselig kunne se
forskellen
og den var overraskende. Alt er mere klart og farverne er mere rene på
fladskærmen end CRT, som virker meget bleg og koldt. Mine eneste kritik
punkter på ViewSonic er:

- Hvid er ikke rigtig helt hvid, virker lidt gulig - især når det
sammenlignes med CRT
- kan sommetider ane lidt baglyse områder mest i venstre og lidt i højre
hjørne.
- Prisen vs. konkurrenternes tilsvarende model

Mit eksemplar var iøvrigt helt uden pixel fejl.

Et spørgsmål til jer med samme ViewSonic model og arbejder med billeder i
høj
opløsning/raw/grafik/web: Hvad bruger I af indstillinger, 6500K, sRGB eller
andet?

Ender nok med jeg beholder den, selvom jeg egentlig har lyst til at teste
mod en S-IPS eller PVA model eller andet som er mere farveren i den hvide
farve.

Hvad er mest farveren, S-IPS eller PVA?
Har overvejet at prøve Samsung SyncMaster 970P PVA model med 6 ms.
Hvad kan anbefales i S-IPS (ikke Dell)?

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 01:01

> [...]
> høj
> opløsning/raw/grafik/web: Hvad bruger I af indstillinger, 6500K, sRGB

Jeg blev selv rådet af en, fra prad.de, der går meget op i farver, til at
stille min skærm som følger:

Sæt alle 3 farver i OSD til helt til højre, minus 1 hak.
Sæt contrast til 19 hak, startende fra venstre.
Sæt brightness til 34 hak, startende fra venstre.

Prøv det, og se om ikke det ændrer din mening om farverne.
Det gjorde ihvertfald hele forskellen for mig.

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 01:07

"K." <k> skrev i en meddelelse news:mMydnVreJoRQwh_eRVnyvg@giganews.com...

> Jeg blev selv rådet af en, fra prad.de, der går meget op i farver, til at
> stille min skærm som følger:

Her er det gode råd IMO :

Since this is an 8 Bit display you need to use correct settings to display
all 16,7 mio. colors.

Short advice:

- set contrast 2 ticks higher than the middle position (19 ticks count from
0).

- set color temperature to "user defined" and lower all three colord (red,
green, blue) by 1 tick below the maximum.

- set the brightness as high or low as you like, but 70% should be a good
value, which is 32 ticks count from 0 (or exactly mark no. 18 of 25 on the
displayed scale).

You may vary the colors to your liking, but be aware that any setting
different from the above means losing color informations (results in less
than 16,7 mio. colors being displayed). Also when you change color
temperature you have to set a new contrast accordingly. In fact the contrast
setting on the VP191 doesn't really work like you'd expect from contrast at
all. It's just useful for getting perfect color variations when changing
color settings.

The main advantage of a 10 Bit display vs 8 Bit is that with the 10 Bit one
you can vary color- and gamma-settings without having to decrease the total
no. of colors displayed. 10 Bit displays also only display 16,7 mio. colors
(which also is the RGB range of your PC), but they can chose those 16,7 mio.
out of 1,07 billion, which gives you more freedom to chose your personal
settings. Some medical device even need 12 Bit displays for displaying X-Ray
scans in grayscales by the way.

The average Joe (like me) wont need that though, unless you are doing really
professional photo-editing. Even though every single tick on the VP191 when
decreasing one of the basic colors (5 out of 256 shades are thrown away per
tick) translates into a total of 327680 colors less, it still leaves you
with 16,x mio. colors to work with.

You can also use your graphic-card settings instead for decreasing the
shades by 1 out of 256, giving you more control. 1 shade less means 65535
colors less in total.

Fra : Martin Mogensen

Dato : 22-11-05 08:46

"K." <k> skrev i en meddelelse news:8OqdncxS1bG8_B_eRVnyrw@giganews.com...

> [...]
> value, which is 32 ticks count from 0 (or exactly mark no. 18 of 25 on the

Er vi enige om at ticks er tastetryk? 32 tastetryk giver value 32 eller % på
mit OSD og ikke 70%...

Martin

Fra : Martin Mogensen

Dato : 22-11-05 08:21

> [...]
> Sæt contrast til 19 hak, startende fra venstre.
> Sæt brightness til 34 hak, startende fra venstre.

Altså Color Adjust - User Color - R, G, B farver på 98
Sætter jeg brightness og contrast som du siger fra venstre mod højre, bliver
det utrolig mørkt - gør jeg det modsat fra højre mod venstre bliver hvid
mere hvid, men det går meget ud over de andre farver og alt bliver for lyst.

Nu står contrast på 70 og brightness på 75 og det virker pt. lidt bedre.

Martin

Fra : Ukendt

Dato : 22-11-05 16:08

> [...]
> for lyst.
>
> Nu står contrast på 70 og brightness på 75 og det virker pt. lidt bedre.

Øhh, det lyder lidt som om at dit OSD er anderledes end i mine skærme.
Jeg har ingen procent angivelser, eller tal, udelukkende en skala, og derfor
tælles der 'tryk på knappen'.
Hvis dit er anderledes kan rådet ikke bruges til meget.

Fra : Martin Mogensen

Dato : 23-11-05 02:58

"K." <k> skrev i en meddelelse news:ncWdnUzWLN70qR7eRVnyuQ@giganews.com...

> [...]
> derfor tælles der 'tryk på knappen'.
> Hvis dit er anderledes kan rådet ikke bruges til meget.

Ser ud som om de har ændret indstillingerne til procenter fra og med VP930
modellen: http://graphics.tomshardware.com/display/20051117/index.html