æble Chutney
Fra : Sofie

Dato : 14-11-05 19:18

Jeg har virkelig brug for hjælp ......

Sidste år bragte Politiken en opskrift på æble Chutney ( det var i tillægget
enten lørdag eller søndag)
Den blev lavet i ovnen og der var mange forskellige hele krydderier bla.
anis, chili og kardemomme

Findes der mon en der er i besiddelse af denne opskrift?

Jeg har lavet en byttehandel - valnøddesnaps for et glas med Chutney , så i
kan nok forstå jeg har brug for hjælp

Mange håbefulde hilsner

Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk

Fra : Kim Schulz

Dato : 14-11-05 19:35

On Mon, 14 Nov 2005 19:18:10 +0100
"Sofie" <fie@mash4077.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg har lavet en byttehandel - valnøddesnaps for et glas med
> Chutney , så i kan nok forstå jeg har brug for hjælp

Det er nok ikke lige den du har set tidligere, men denne synes jeg er
rimeligt god:
http://www.mundgodt.net/Opskrifter/syltning/aebleMandelChutney.htm
Jeg tilføjer dog også chili til denne.

ellers er der denne her:

Æble Chutney (ca. 2 liter)
1 kg sure æbler
100 gr løg
1⁄2 kg grønne tomater
1⁄2 l eddike
300 gr rosiner
1 ss salt
2 tsk ingefær
1/4 tsk cayennepeber
1 ss tørret sennepspulver
1⁄2 kg lys muscovadosukker
saft og revet skal af 2 citroner
3 tsk Rød Melatin
Æbler skrælles og deles, og kernehus ernes. Tomater
skæres i mindre stykker. Begge dele koges under låg i eddiken ved svag
varme ca. 1⁄2 time, til det hele er mørt og kogt ud. Rosiner drysses i
sammen med resten af ingredienser undtagen Melatin. Chutneyen koges
igennem og Melatin blandet med lidt sukker røres i og koges yderligere
2 min. Chutneyen hældes straks på rene, atamonskyllede krukker og
lukkes til.

Fra : es

Dato : 14-11-05 20:35

Bingo: Det var selvfølgelig en Camilla Plum ting. Jeg skulle sjovt nok
selv lige til at lave chutney og den her lyder i særklasse god.
Hilsen Esther

Æblechutney
Dette her er en fantastisk chutney, spicy, syrligtsød og helt uden
løg. Lakridsen giver spunk, og så kommer den i ovnen. Det betyder, at
den passer sig selv og aldrig brænder på. Nedfaldsæbler er fine til
chutney. Den er skøn til ost, til pølse og tør skinke, og til stort
set alle slags varm mad.
1 kg æbler med smag
300 g sukker
2 dl æbleeddike
2 dl cider
en stor kanelstang
1 spsk. hele korianderfrø
10 kardemommekapsler
2 laurbærblade
4 spsk. skåret lakridsrod
2-3 chili
2 muskatblomme
5 lange peber
2 spsk. brun, hel sennep
Skær æblerne i otte dele, fjern kernehuset. Kom det hele i en
bradepande, vend godt rundt, og stil det i ovnen ved 150 grader.
Her skal det stå og koge ind, mens man holder øje med, at det ikke
branker. Det tager mindst en time. Hvis det begynder at branke, skruer
man ned til 120 grader og lægger sølvpapir over, men kun løst.
Smag til efter 30 minutter med sukker/eddike.
Kom chutneyen på glas, der er pasteuriseret ved 150 grader i ovnen, i
en halv time. Lågene skoldes i en gryde kogende vand, umiddelbart
inden de sættes på.
Hvis man ikke vil have alle de krydderier i den færdige chutney, kan
man komme den i en gazepose og lægge den ned i æblerne, men det giver
ikke helt samme smag. Man kan eventuelt nøjes med at komme sennepsfrø
og koriander i posen, trykke den godt og røre den rundt i chutneyen
undervejs.

Fra : Sofie

Dato : 14-11-05 22:28

Ja det er den - mange mange tak, jeg vil tænke på dig når jeg nyder min
valnøddesnaps

Sofie

--
Besøg www.Familiemad.dk