/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Mellemgas ved nedgearing!
Fra : Michael Kongsted


Dato : 11-06-01 02:42

Normalt bruger jeg aldrig mellemgas ved nedgearing, men når man er på
bane er der en overhængende risiko for at blokkere baghjulet, hvis man
ikke lige blip'er gassen ...

Men men men, jeg synes det SVÆÆÆRT, når man fx for enden af langsiden
skal bremse (nær max belasting på forbremsen) samtidig med at man kobler
ud, blip'er gassen og gearer ned What's the secret?????? Er det bare
den sædvanlige med ØVELSE GØR MESTER eller ...

VH
--
Michael Kongsted
Sv650sx

 
 
Steen Gruby (10-06-2001)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 10-06-01 19:28

On Sun, 10 Jun 2001 18:42:22 -0700, Michael Kongsted
<m_kongsted@hotmail.com> wrote:

Hej Michael.
>
>Men men men, jeg synes det SVÆÆÆRT, når man fx for enden af langsiden
>skal bremse (nær max belasting på forbremsen) samtidig med at man kobler
>ud, blip'er gassen og gearer ned What's the secret?????? Er det bare
>den sædvanlige med ØVELSE GØR MESTER eller ...
>
Svaret er ja - øvelse gør mester.
Jeg har altid benyttet "mellemgas" når jeg skal ned i gear hvadenten
det gælder bil eller MC.
Jeg skal lige indrømme at mit bilkørekort oprindeligt er militært, og
så gammelt at vi havde mange køretøjer med grekassar uden
synkronisering, hvorfor både mellemgas og dobbelt udkobling var
påkrævet og derfor indlærtes på køreskolen.
Ved at få motoren op i samme omdrejningstal som gearkassen bliver
kørslen mere glidende og sliddet på koblingen reduceres betragteligt.
I min bil er det umuligt at lave en pæn nedgearing uden mellemgas idet
en 6 cyl. dieselmotors villighed til at lade sig slæbe op i
omdrejninger er begrænset.
Jeg har prøvet, men det er alt for hårdt ved koblingen.
På MC har jeg kun to fingre på kobling og bremse for at have greb om
styret medens der både bremses og geares ned.
Det er bare en øvelsessag at få det til at fungere.
Slip gassen, aktiver bagbremse og en brøkdes af et sekund efter
forbremsen, hiv koblingen, giv lige et vrid på gassen med højre hånd
så motoren ryger op i omdrejningstal og medens motoren er på vej ned
slippes koblingen på det tidspunkt hvor motoren og koblingen har samme
omdrejningstal.
Let samtidig trykket på bagbremsen for at forhindre at baghjulet
blokerer.
Operationen gentages indtil det gear der passer til svinget er lagt
ind, og så er det bare på'en igen
Jeg skal lige tilføje at den med de to fingre har indkasseret mange
reprimander fra DMC's kørekursusinstruktører.
Men netop pga. den med nedgearing og grebet omkring styret har jeg
valgt at bibeholde en af mine "dårlige vaner".

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Flemming Petersen (10-06-2001)
Kommentar
Fra : Flemming Petersen


Dato : 10-06-01 20:02

[snip]
> Men men men, jeg synes det SVÆÆÆRT, når man fx for enden af langsiden
> skal bremse (nær max belasting på forbremsen) samtidig med at man kobler
> ud, blip'er gassen og gearer ned What's the secret?????? Er det bare
> den sædvanlige med ØVELSE GØR MESTER eller ...
[snip]

Som Steen også skriver så gør øvelse mester, men man kan snyde lidt. Når jeg
kører på bane, føler jeg ikke at jeg har overskud til at give mellem gas, de
steder hvor det virkelig tæller. Jeg løser problemet, ved at slippe
koblingen stille
og roligt og derved tvinge motor op i omdrejninger uden at bagenden slipper
alt
for meget.

Det er også meget normalt at tomgangen står højt på banecykler, netop for at
motorbremsen ikke skal være så voldsom.

--
Mvh
Flemming Petersen
2 X CBR 900 RR hvor en er til salg



Michael Kongsted (11-06-2001)
Kommentar
Fra : Michael Kongsted


Dato : 11-06-01 07:02

In article <9g0gap$mdd$1@sunsite.dk>, fjp@genieware.dk says...
[SNIP]
> men man kan snyde lidt. Når jeg
> kører på bane, føler jeg ikke at jeg har overskud til at give mellem gas, de
> steder hvor det virkelig tæller. Jeg løser problemet, ved at slippe
> koblingen stille
> og roligt og derved tvinge motor op i omdrejninger uden at bagenden slipper
> alt
> for meget.
>
> Det er også meget normalt at tomgangen står højt på banecykler, netop for at
> motorbremsen ikke skal være så voldsom.

De gange jeg har kørt på bane har jeg også "snydt" lidt - øget tomgangen
fra 1200 til approx. 2500 omdr/min og ladet gearne glide ind vha. langsom
tilkobling ... men det gør jo lidt ondt i forfængeligeheden når man ser
kørerne i Superbike blip'e gassen når de skifter et gear ned for enden af
langsiden. Men jeg må ud at øve på en laaaaaaaaaaang parkeringsplads så
der er styr på sagerne inden Knutstorp d. 2. juli og Mantorp Park d. 7.-
8. juli

--
Michael Kongsted
Sv650sx

Flemming Petersen (11-06-2001)
Kommentar
Fra : Flemming Petersen


Dato : 11-06-01 07:28

[snip]
> De gange jeg har kørt på bane har jeg også "snydt" lidt - øget tomgangen
> fra 1200 til approx. 2500 omdr/min og ladet gearne glide ind vha. langsom
> tilkobling ... men det gør jo lidt ondt i forfængeligeheden når man ser
> kørerne i Superbike blip'e gassen når de skifter et gear ned for enden af
> langsiden. Men jeg må ud at øve på en laaaaaaaaaaang parkeringsplads så
> der er styr på sagerne inden Knutstorp d. 2. juli og Mantorp Park d. 7.-
> 8. juli
[snip]

Ja de der superbikes gutter kan en masse frække ting, også er der os
dødelige som bare emuler at vi kan ;^)

Jamen så ses vi på mantorp!

Mvh
Flemming Petersen
2 X CBR 900 RR hvor en er til salg



Adam Christensen (12-06-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 12-06-01 15:09

Flemming Petersen <fjpe@novo.dk> wrote in message
news:cxZU6.3$Ly6.4137@news.get2net.dk...

> Jamen så ses vi på mantorp!

Det er da det vi gør

--
Adam
SV650S (blå)



Søren Johansen (11-06-2001)
Kommentar
Fra : Søren Johansen


Dato : 11-06-01 08:46

"Michael Kongsted" skrev:
> ... men det gør jo lidt ondt i forfængeligeheden når man ser
> kørerne i Superbike blip'e gassen når de skifter et gear ned for enden af
> langsiden.

De snyder, gør de!
Både Ducati og Aprilia (sikkert også Honda) bruger en "slipper-clutch".
Det vil sige, at når man motorbremser kobler den selv lidt ud, således at
koblingen glider. Det slider naturligvis hårdere på koblingspladerne, men
det er jo ikke det store problem for et superbike team.

Du kan se sådan en på:
http://www.webnetserve.co.uk/jhperformance/jhpengineparts.htm
Du skal lede efter "STM Slipper Clutch".

Mvh,
Søren
Ducati 888 (uden slipper-clutch





Pein (11-06-2001)
Kommentar
Fra : Pein


Dato : 11-06-01 20:13

Søren Johansen skrev ...
>
>De snyder, gør de!
>Både Ducati og Aprilia (sikkert også Honda) bruger en "slipper-clutch".
>
Det kunne jeg godt bruge på min offroad'er.
Til enduroløb har jeg lidt for mange vaner fra gadekørsel med, hvor een er
at motorbremse ind i et sving, dvs. at slippe koblingen efter nedgearing
ind i svinget.
Men i mudder, græs og den slags, blokerer jeg tit baghjulet, nogen gange
med vilje for at hjælpe den ind i svinget, og så siger den "sjove" lyde
når jeg nu ikke har trukket koblingen :-/
Øvelse øvelse øvelse.
--
Pein



Hellfire (11-06-2001)
Kommentar
Fra : Hellfire


Dato : 11-06-01 23:47


"Søren Johansen" <sjohansen@vip.cybercity.dk> wrote in message
news:9g1t2g$2s56$1@news.cybercity.dk...
> "Michael Kongsted" skrev:
> > ... men det gør jo lidt ondt i forfængeligeheden når man ser
> > kørerne i Superbike blip'e gassen når de skifter et gear ned for enden
af
> > langsiden.
>
> De snyder, gør de!
> Både Ducati og Aprilia (sikkert også Honda) bruger en "slipper-clutch".
> Det vil sige, at når man motorbremser kobler den selv lidt ud, således at
> koblingen glider. Det slider naturligvis hårdere på koblingspladerne, men
> det er jo ikke det store problem for et superbike team.
>
Og så er der de rigtigt rå, som slet ikke bruger koblingen ved nedgearing.
Med lidt "fingerspitzengefül" (et hurtigt vrik med håndledet) kan man skifte
ned uden "klonk" og ryk :-] Ok, indrømmet, det er lidt hårdt ved gearkassen
i længden (når man ikke får skiftet rigtigt).



Adam Christensen (12-06-2001)
Kommentar
Fra : Adam Christensen


Dato : 12-06-01 14:51

Michael Kongsted <m_kongsted@hotmail.com> wrote in message
news:MPG.158dfe9818159a11989693@nyheder.get2net.dk...

> men det gør jo lidt ondt i forfængeligeheden når man ser
> kørerne i Superbike blip'e gassen når de skifter et gear ned for enden af
> langsiden.

Hæhæ... det med forfængeligheden må du nok leve med: Billederne fra
Knutstorp d. 21. maj er netop blevet fremkaldt... ))

> Men jeg må ud at øve på en laaaaaaaaaaang parkeringsplads så
> der er styr på sagerne inden Knutstorp d. 2. juli og Mantorp Park d. 7.-
> 8. juli

Ja, det er bare med at komme ud og øve; ellers risikerer du jo bare at få
baghjul d. 2., 7. og 8. juli (3 track days - hvem sagde "fed måned?")



--
Adam (er begyndt at spare op til en et-eller-andet u. afgift)
SV650S



Armand (10-06-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 10-06-01 23:44


Flemming Petersen <fjp@genieware.dk> skrev i en
news:9g0gap$mdd$1@sunsite.dk...
>
> Som Steen også skriver så gør øvelse mester, men man kan snyde lidt.
Når jeg
> kører på bane, føler jeg ikke at jeg har overskud til at give mellem
gas, de
> steder hvor det virkelig tæller. Jeg løser problemet, ved at slippe
> koblingen stille og roligt og derved tvinge motor op i omdrejninger
uden at
> bagenden slipper alt for meget.

Det er vel også et spørgsmål om at undgå *KLONK*'ene at der skal
omdrejninger på gearkassen!
Mest enkelt er det at forsinke nedgasningen 1/10 sek. ved udkobling for
(første) nedgearing, hvorved der er et gear mindre at "blippe"!

--
Armand.






Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste